Δευτέρα 19 Απριλίου 2021

Γιατί οι γονείς αντιδρούν στα διαγνωστικά τεστς των μαθητών


Αθηνά Παπαδοπούλου

  Ως γονέας μαθήτριας Γυμνασίου που πιθανόν σε λίγο καιρό θα κληθούν και οι μαθητές του Γυμνασίου να υποβληθούν στα rapid tests ή self tests, όπως συμβαίνει σήμερα με τους μαθητές λυκείου, έκανα την σχετική έρευνα προκειμένου να διαπιστώσω την εγκυρότητα και ασφάλεια ή μη του μέτρου αυτού.

Συζητώντας...  

 
με νομικούς και μελετώντας σχετικά έγγραφα διαπίστωσα ότι με την διενέργεια των συγκεκριμένων τεστς:

1) Δεν διασφαλίζεται το απόρρητο των αποτελεσμάτων του τεστ, το οποίο ως ζήτημα που άπτεται της προσωπικής υγείας είναι ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο, που αναγνωρίζεται και προστατεύεται από την κείμενη νομοθεσία.

2) Σύμφωνα με επιστημονικούς κύκλους επικρατεί έντονη αμφισβήτηση για την επιστημονική εγκυρότητα και τεχνική αρτιότητα των τεστς ανίχνευσης του κορωνοϊού SARS–CoV-2 που κυκλοφορούν στο εμπόριο, δεδομένου ότι έχουν αναφερθεί περιπτώσεις, όπου υγιείς άνθρωποι καταγράφονται ψευδώς ως θετικοί στα τεστς που διενεργούνται.

3) Για να διενεργηθεί στην ιατρική κάθε είδους διαγνωστική, προληπτική ή θεραπευτική επέμβαση, το ενδιαφερόμενο πρόσωπο θα πρέπει να είναι ελεύθερο να συναινέσει στην επίμαχη ιατρική πράξη ή αντιθέτως να την αρνηθεί, εφόσον προηγηθεί η απαραίτητη ενημέρωσή του. Σε αυτό το πλαίσιο γίνεται λόγος για την «ενημερωμένη συναίνεση του ασθενούς» ως θεμελιώδη αρχή του Δικαίου και της Ιατρικής Δεοντολογίας.

Σύμφωνα με το άρθρο 1 του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας (Ν. 3418/28-11-2005)

1. Ιατρική πράξη είναι εκείνη που έχει ως σκοπό την με οποιαδήποτε επιστημονική μέθοδο πρόληψη, διάγνωση, θεραπεία και αποκατάσταση της υγείας του ανθρώπου.

2. Ως ιατρικές πράξεις θεωρούνται και εκείνες οι οποίες έχουν ερευνητικό χαρακτήρα, εφόσον αποσκοπούν οπωσδήποτε στην ακριβέστερη διάγνωση, στην αποκατάσταση ή και τη βελτίωση της υγείας των ανθρώπων και στην προαγωγή της επιστήμης.

3. Στην έννοια της ιατρικής πράξης περιλαμβάνονται και η συνταγογράφηση, η εντολή για διενέργεια πάσης φύσεως παρακλινικών εξετάσεων, η έκδοση ιατρικών πιστοποιητικών και βεβαιώσεων και η γενική συμβουλευτική υποστήριξη του ασθενούς.

Κατ’ αποτέλεσμα, ιατρικές πράξεις είναι σύμφωνα με τον Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας τόσο τα διαγνωστικά τεστς, όσο και το εμβόλιο αλλά και η μάσκα.

Επίσης σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας (Ν. 3418/2005) ορίζεται ότι:

- Αν ο ασθενής είναι ανήλικος, η συναίνεση δίδεται από αυτούς που ασκούν τη γονική μέριμνα ή έχουν την επιμέλειά του.

- Η συναίνεση να μην είναι αποτέλεσμα πλάνης, απάτης ή απειλής και να μην έρχεται σε σύγκρουση με τα χρηστά ήθη.

- Η συναίνεση που χορηγείται για να είναι έγκυρη, πρέπει να είναι απαλλαγμένη από κάθε εξωτερική πίεση, απειλή ή ψυχικό εξαναγκασμό.

Επομένως η υποχρεωτική υποβολή ενός προσώπου σε τεστ ανίχνευσης του κορωνοϊού SARS–CoV-2, ως προληπτική ιατρική πράξη, για την αντιμετώπιση της ασθένειας COVID-19, συνιστά σαφώς βιοϊατρική παρέμβαση.

Με βάση το ισχύον Σύνταγμα της χώρας, και όπως ορίζεται στο άρθρο 16, κανένας μαθητής δεν μπορεί να αποκλειστεί απ’ την εκπαιδευτική διαδικασία, που αποτελεί βασική αποστολή και υποχρέωση του Κράτους, ούτε η φοίτησή του είναι δυνατόν να εξαρτάται από την προηγούμενη συμμετοχή του και μάλιστα ακουσίως, σε οποιαδήποτε ιατρική πράξη. Η εκπαίδευση, εκτός από δικαίωμα, είναι και υποχρέωση για τουλάχιστον 9 έτη και η υποχρέωση αυτή του πολίτη δεν μπορεί να υπόκειται σε οποιαδήποτε προϋπόθεση, πόσο μάλλον στην προϋπόθεση παραβίασης της αρχής της συναίνεσης, που είναι παράνομη σε κάθε περίπτωση.

Λαμβάνοντας όλα αυτά υπόψη θεωρώ απολύτως λογική και επιβεβλημένη την αντίδραση των γονέων και των εκπαιδευτικών απέναντι στην επιβολή αυτών των μέτρων. Ως γονείς ασκούντες την γονική μέριμνα έχουμε δικαίωμα και καθήκον να υπερασπιστούμε τα παιδιά μας. Με κανέναν τρόπο δεν πρέπει να διακινδυνεύεται η σωματική και ψυχική τους υγεία.

Για όλους τους παραπάνω λόγους καλείται το Υπουργείο Παιδείας να σεβαστεί τους γονείς και τους μαθητές και να άρει άμεσα την εφαρμογή του μέτρου των τεστς.

* Η κ. Αθηνά Παπαδοπούλου είναι γονέας μαθήτριας