Δευτέρα, 31 Αυγούστου 2009

Φώτης Κωνσταντινίδης, σκηνοθέτης : "Στα Λείβηθρα ένιωσα το αθάνατο πνεύμα του Ορφέα"


Συνέντευξη στον Αποστόλη Λέινα



Ο Φώτης Κωνσταντινίδης, σκηνοθέτης και σεναριογράφος ασχολείται εδώ και χρόνια με ντοκιμαντέρ πολιτιστικού και ιστορικού περιεχομένου και ιδιαιτέρως με τον πολιτισμό και την ιστορία της Μακεδονίας, για την οποία έχει κάνει τέσσερα σχετικά ντοκιμαντέρ. Τον κ. Κωνσταντινίδη συναντήσαμε στην εκδήλωση "ΛΕΙΒΗΘΡΙΑ 2009" στη Λεπτοκαρυά Πιερίας και του ζητήσαμε να μας πει λίγα λόγια για τον χώρο και την εκδήλωση, καθώς και για την προσπάθεια του να προβληθεί ο ελληνικός πολιτισμός και η Μακεδονία.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΧΕΙ ΜΙΑ ΝΟΟΤΡΟΠΙΑ
Α.Λ : κ. Κωνσταντινίδη πείτε μας για τα ντοκιμαντέρ που έχετε κάνει για τη Μακεδονία και για τη σημερινή σας παρουσία στις εκδηλώσεις "ΛΕΙΒΗΘΡΙΑ 2009".
Φ.Κ : Έχω κάνει σχετικά με τη Μακεδονία τέσσερα ντοκιμαντέρ. Το ένα λέγεται "το πνεύμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου" και το γύρισα το 1994, το άλλο "η βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας" και το γύρισα το 2000 μέχρι το 2002, όταν έγιναν τα εγκαίνια. Το τρίτο είναι "ο Νικόλαος Δούμπας, ο μαικήνας των τεχνών" και πρόκειται περί ενός σπουδαίου ανδρός, ένας Μακεδόνας ο οποίος γεννήθηκε και ήκμασε στη Βιέννη. Ένας από τους πολλούς του απόδημου ελληνισμού που διέπρεψε και μας τίμησε, γιατί υπάρχουν πολλοί από αυτούς και θέλουμε να τους προβάλουμε. Πρέπει να γνωρίζουμε την ιστορία μας, γιατί με ενδιαφέρει ιδιαίτερα μία ομάδα "γνωστών - αγνώστων", οι οποίοι πρόσφεραν σπουδαίο έργο, αλλά η ιστορία έχει μια νοοτροπία : πρέπει να περάσει ένα χρονικό διάστημα, για να "εκταφιασθούν" αυτοί οι άνθρωποι και να μπορούν να εκτιμηθούν, να μελετηθεί το έργο τους. Και εγώ αισθάνομαι την καλή τύχη να θέλω να κάνω αυτό. Και το τέταρτο έργο είναι " Μακεδονία, ο ελληνιστικός πολιτισμός μέχρι την Ασία", το οποίο το έχω τελειώσει και θα προβληθεί από την ΕΤ3.
ΘΑ ΠΡΟΒΛΗΘΟΥΝ ΣΚΗΝΕΣ ΤΗΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΣΕ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Α.Λ : Σας είδαμε στην εκδήλωση για τον Ορφέα στα Λείβηθρα με το συνεργείο σας να κινηματογραφείτε. Θα εντάξετε κάποια κομμάτια σε ντοκιμαντέρ σας;
Φ.Κ : Ναι, επειδή προέκυψε αυτή η εκδήλωση για τον Ορφέα κυρίως, όπου παίχθηκαν μουσικά κομμάτια της αρχαιοελληνικής μουσικής θεματολογίας, αυτό με ενδιέφερε ιδιαίτερα και ήρθα να το κινηματογραφήσω με σκοπό να εντάξω μερικές στιγμές αυτού του έργου στο ντοκιμαντέρ "Μακεδονία, ο ελληνιστικός πολιτισμός μέχρι την Ασία", όπου μέσα από μαρτυρίες ξένων κορυφαίων ιστορικών και αρχαιολόγων και με τους αρχαιολογικούς χορούς και ολόκληρη την Μακεδονία προβάλλεται και αποδεικνύεται το αυτονόητο, δηλαδή η ελληνικότητα της Μακεδονίας.
ΕΝΙΩΣΑ ΤΟ ΑΘΑΝΑΤΟ ΠΝΕΥΜΑ ΤΟΥ ΟΡΦΕΑ
Α.Λ : Πώς είδατε την εκδήλωση στα Λείβηθρα;
Φ.Κ : Αυτή η εκδήλωση στα Λείβηθρα έχει μια ιδιαίτερη μαγεία. Είναι ένας χώρος, ο οποίος εκπέμπει τρομερή ενέργεια, θετική ενέργεια. Προχθές που πήγα και εκάθισα εκεί πέρα, για να δω το φως, για να νιώσω το χώρο πνευματικά και ψυχικά το ένιωσα αυτό, ένιωσα δηλαδή σε αυτό τον αρχέγονο χώρο, αυτά τα αιωνόβια πλατάνια, ένοιωσα πολύ βαθιά το αθάνατο πια πνεύμα του Ορφέα, χωρίς καμία φαντασίωση, χωρίς καμία παραπλάνηση. Και όταν έχεις και γνωστική υποδομή, δηλαδή γνωρίζεις τη μυθολογία και την ιστορία αμέσως κραδαίνεσαι
και το νιώθεις καλύτερα και βαθύτερα αυτό το πράγμα και δεν παρασύρεσαι σε φαντασιώσεις.
ΤΑ ΛΕΙΒΗΘΡΑ Ο ΠΙΟ ΑΡΧΕΓΟΝΟΣ ΧΩΡΟΣ
Α.Λ : Σας "μάγεψε" ο χώρος των Λειβήθρων και η εκδήλωση της αρχαιοελληνικής μουσικής δηλαδή;
Φ.Κ : Ναι είδα σήμερα το παίξιμο αυτό της εξαίσιας ελληνικής μουσικής σε αυτό το χώρο και πόσο αξίζει αυτός ο χώρος. Δηλαδή είναι πιο αρχέγονος από τους Δελφούς, από την Ολυμπία, από τις Μυκήνες, από πολλούς αρχαιολογικούς χώρους, ακόμα και από τη Βεργίνα και από την Πέλλα. Έχει ένα στοιχείο πρωτογενές, αρχέγονο και το νιώθεις και αυτό πρέπει να το περιφρουρήσουμε, να το αξιοποιήσουμε και να μπορέσει να αποτελέσει ένα χώρο πρόσκλησης, έναν πόλο έλξης ανθρώπων που θα μπορούνε να συναισθανθούνε αυτή την ιδιαίτερη μαγεία, διότι άλλο η γνώση και άλλο το συναίσθημα αυτό μέσω της μουσικής και του χώρου.
ΑΛ : Η πρόσκληση απευθύνεται ακόμη και σε όσους δεν είναι "γνώστες";
Φ.Κ : Δεν πειράζει, μυούνται ανεπαίσθητα.