Τετάρτη 9 Δεκεμβρίου 2009

Σοβαρά εμπόδια για την Ιόνια Οδό.


Στον αέρα κινδυνεύει να τιναχθεί το χρονοδιάγραμμα που είχε ανακοινωθεί για την ολοκλήρωση της Ιόνιας Οδού, καθώς οι απαλλοτριώσεις αποδεικνύονται σε «γόρδιο δεσμό» που δύσκολα θα κοπεί.

Τα προβλήματα αυτά, όπως και τον κίνδυνο να βγει το έργο εκτός χρονοδιαγράμματος αναγνωρίζει εγγράφως ο Υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης, ο οποίος...

απάντησε σε σχετική αναφορά που είχε καταθέσει ο βουλευτής Ιωαννίνων Μιχάλης Παντούλας. Ο κ. Μαγκριώτης διαβεβαιώνει ότι η νέα πολιτική ηγεσία θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε το έργο να ολοκληρωθεί μέχρι το 2013, πράγμα όμως που μοιάζει πια εξαιρετικά δύσκολο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία των υπηρεσιών του Υπουργείου η εικόνα για την Ιόνια Οδό, διαμορφώνεται ως εξής:
Με βάση το προβλεπόμενο από την σύμβαση παραχώρησης χρονοδιάγραμμα, δεν εμφανίζεται καθυστέρηση στην υλοποίηση του έργου δεδομένου ότι μέχρι σήμερα έχουν επιτευχεί η πρώτη και η δεύτερη τμηματική αποκλειστική προθεσμία, ενώ η Τρίτη και η τέταρτη έχουν χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Αύγουστο του 2010 και τον Απρίλιο του 2011 αντίστοιχα, με συνολικό χρόνο περάπτωσης του έργου τον Δεκέμβριο του 2013.
Ωστόσο είναι υπαρκτό το πρόβλημα των καθυστερήσεων στις διαδικασίες των απαλλοτριώσεων οι οποίες ενδεχομένως δημιουργούν κίνδυνο για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος υλοποίησης του έργου.
Η εξέλιξη των απαλλοτριώσεων δεν ακολουθεί τα προβλεπόμενα στην σύμβαση παραχώρησης (παράδοση όλων των χώρων του έργου σε 12 μήνες από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης, δηλαδή την 19η Δεκεμβρίου του 2007) αλλά είναι γνωστό ότι οι εμπλοκές που παρουσιάζονται στις απαλλοτριώσεις, αποτελούν τον κοινό παρονομαστή στις εκάστοτε καθυστερήσεις που σημειώνονται στην εκτέλεση των δημόσιων έργων λόγω της ιδιαίτερης δυσκολίας ολοκλήρωσης της σύνθετης αυτής διαδικασίας.

Για τον λόγο αυτό η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου εφήρμοσε παράλληλα την διαδικασία των επιτάξεων και με τον τρόπο αυτό έχει παραδώσει για το τμήμα από το Αντίρριο μέχρι το Κεφαλόβρυσο -43 χιλιόμετρα- εκτάσεις που αναλογούν πλέον του 85% των τμημάτων για τα οποία δεν υπάρχουν προτάσεις βελτιοποίησης της χάραξης, δεδομένου ότι για το τμήμα αυτό υπάρχει ο χρονικός περιορισμός της ολοκλήρωσής του μέχρι τον Απρίλιο του 2011.
Οι υπηρεσίες του Υπουργείου διαβλέποντας εγκαίρως την καθυστέρηση λόγω φόρτου εργασίας στο Δικαστικό Γραφείο Μεσολογγίου, ζήτησε την ενίσχυσή του από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους. Ήδη έχει εκδικαστεί ο ορισμός προσωρινής τιμής μονάδας και αναμένεται ο προσδιορισμός δικασίμων για τις υπόλοιπες Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις.
Δεν είναι ακριβής η αναφορά ότι οι απαλλοτριώσεις στο Νομό Ιωαννίνων δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει, δεδομένου ότι έχει γίνει η κήρυξη των απαλλοτριώσεων για όλο το μήκος του οδικού άξονα.

Για τα τμήματα Κουβαράς- Κομπότι και Φιλιππιάδα- Εγνατία έχουν παραδοθεί όλοι οι χώροι του Δημοσίου που αποτελούν το 25 με 30% των συνολικών απαιτούμενων χώρων για το έργο όπου έχει αρχίσει η εκτέλεση εργασιών.
Σχετικά με τις δημοτικές ή κοινοτικές εκτάσεις που απαλλοτριώνονται ήδη το υπουργείο έχει αποστείλει σχετικές επιστολές με αίτημα την διάθεση των εκτάσεων και αναμένεται η ανταπόκριση των ΟΤΑ, στους οποίους ανήκουν.
- Τέλος για τυχόν καθυστερήσεις περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων που αναφέρονται, αρμοδιότητα έχει η Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος.

Πηγή Εpirus post