Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2010

Φονικές ταμπέλες...


Λώρη Κέζα
Oσο προσηλωμένος και να είναι ένας οδηγός, θα ρίξει μια ματιά στις γιγάντιες διαφημίσεις του δρόμου. Κάποιοι έχουν εργαστεί σκληρά για τούτη τη ματιά· αυτή είναι η δουλειά τους: να αποσπούν την προσοχή.
Εννοείται ότι απαγορεύεται η τοποθέτηση διαφημίσεων στο οδικό δίκτυο, όμως ποιος τηρεί τους νόμους σε τούτη τη χώρα; Κανείς, ούτε καν οι δήμαρχοι. Ετσι ο κ. Χάρης Καστανίδης αποφάσισε να ανοίξει πόλεμο με το πανελλήνιο: ζήτησε με παραγγελία προς τον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου την απομάκρυνση κάθε είδους ταμπέλας από τους δρόμους. Και ποιος πετάχτηκε να υπερασπιστεί την
παρανομία; Ο άρχοντας της ένδοξης πόλης κ. Νικήτας Κακλαμάνης.

Ακλόνητο επιχείρημα ότι δεν υπάρχουν χρήματα για να ξηλωθούν. Οι κατεδαφίσεις είναι πανάκριβες και τα ταμεία αδειανά.

Η οργάνωση ενός κράτους φαίνεται από τούτα τα μικρά κι ασήμαντα. Ενας δήμαρχος μπορεί παρανόμως να φυτέψει τεράστια πάνελ στο πεζοδρόμιο και να τα ενοικιάσει. Μπορεί επίσης να αδιαφορεί όταν ένας ιδιώτης κάνει κατάληψη σε δημόσιο χώρο (ορισμένες πινακίδες παραμένουν αγνώστου ιδιοκτήτη, με τη συγκάλυψη των διαφημιστών). Κατόπιν οι εταιρείες έχουν την ευχέρεια να φιλοξενήσουν στην παράνομη κατασκευή κάθε λογής μηνύματα. Θυμηθείτε προεκλογικά τις υπερμεγέθεις φάτσες που κοσμούσαν το οδικό δίκτυο. Ναι, ναι, ακόμη κι ο Πρωθυπουργός ατένιζε το υπερπέραν ανεβασμένος στις αυθαίρετες κατασκευές. Μα καλά, θα πείτε, δεν έχουν τα πολιτικά κόμματα γνώση του νόμου;

Βρίσκουν δικαιολογητικό: όταν αγοράζουν το «πακέτο», δεν γνωρίζουν επακριβώς πού θα διαφημιστούν. Μετά προσβάλλονται από σύνδρομο επιλεκτικής τυφλότητας και δεν βλέπουν την παρανομία. Το ίδιο ισχύει για υπουργεία και δημόσιες εταιρείες που επιλέγουν αυτόν τον τρόπο προβολής: παίρνουν χρήματα από τα δημόσια ταμεία για να πληρώσουν αδρά τους παρανομούντες.

O κ. Καστανίδης επιχειρεί να εφαρμόσει τον νόμο. Υπάρχουν δικαστικές αποφάσεις για την απομάκρυνση των πινακίδων, διώκονται δήμαρχοι και ιδιοκτήτες εταιρειών, αλλά οι πινακίδες παραμένουν στη θέση τους ως μνημεία ανυπακοής. Μια καταδικαστική απόφαση 26 μηνών αφορά ανθρωποκτονία. Ο διαφημιστής κατηγορείται για τον θάνατο ενός νέου ανθρώπου. Οι πινακίδες έχουν διπλή φονική ικανότητα. Αφενός αποσπούν την προσοχή αφετέρου γίνονται μοιραία σημεία πρόσκρουσης. Εκατοντάδες ζωές θα είχαν σωθεί αν τα οχήματα έφευγαν σε χωράφι ή σε πεζοδρόμιο αντί να πέσουν σε κολόνα. Κανείς δεν ενδιαφέρεται για την επικινδυνότητα εκτός από τους συγγενείς των θυμάτων. Υπάρχει ένας δυναμικός κύκλος γονέων που έχασαν τα παιδιά τους εξαιτίας των πινακίδων που οργανώνουν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας και φωνασκούν μάταια. Δεν ιδρώνει το αφτί κανενός. Αντιθέτως οι ιθύνοντες βγάζουν γλώσσα.

Ιδού πώς αντέδρασε η Κεντρική Ενωση Δήμων και Κοινοτήτων στην παραγγελία Καστανίδη. Εβγαλε ανακοίνωση λέγοντας ότι ο υπουργός Δικαιοσύνης έπρεπε να συζητήσει το θέμα των παράνομων πινακίδων και να εκσυγχρονίσει τον νόμο. Ο κ. Κακλαμάνης, ως πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ, ανέσυρε από τα συρτάρια του μελέτη που είχε εκπονηθεί από το Ινστιτούτο Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Ιδέτε, λέει, υπάρχουν προτάσεις αλλά σκοντάφτουν στον νόμο. Ετσι οι δήμαρχοι κερδίζουν χρόνο. Ποντάρουν στο ότι ο κ. Καστανίδης θα το ξεχάσει, θα βρει κάτι άλλο να ασχολείται. Η εμπειρία τους είναι ενθαρρυντική: ανάλογη απόπειρα είχε κάνει το υπουργείο Εσωτερικών το 2007 διατάσσοντας με εγκύκλιο την απομάκρυνση κάθε ταμπέλας από τους δήμους. Κανείς δεν πτοήθηκε. Ισως κάποιοι δημοτικοί σύμβουλοι να νιώθουν δυσφορία βλέποντας τα πένθιμα μπουκέτα στις κολόνες, όμως η μπίζνα είναι μπίζνα.

O κ. Κακλαμάνης είπε ότι η αποξήλωση των πινακίδων θα κοστίσει εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ. Λογικό είναι, αφού κάθε χρόνο αυξάνονται και γίνονται πιο στιβαρές.

Εσχάτως έχουν αποκτήσει τσιμεντένιες βάσεις και ηλεκτρολογικό εξοπλισμό. Κανείς δεν φρόντισε να διώξει τις πρώτες που δειλά εμφανίστηκαν σε ελαφρές λαμαρίνες πριν από δύο δεκαετίες και πλέον. Αν πάντως υπήρχε οργανωμένος κόσμος στο ανοργάνωτο κράτος, θα επεβάλετο εμπάργκο στα προϊόντα που προβάλλονται τοιουτοτρόπως. Οι διαφημιζόμενοι στις οδικές πινακίδες λερώνονται από τα αίματα των σκοτωμένων οδηγών.
BHMA