M. Mίχου : « Η Κυβέρνηση συνεχίζει ακόμη πιο εντατικά την προσπάθεια εξυγίανσης του χώρου της υγείας»
Το δημόσιο σύστημα υγείας στη χώρα μας αν και αποτελεί τον θεμέλιο λίθο του κοινωνικού κράτους, δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να εκπληρώσει το διπλό του στόχο: να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες υγείας με χαμηλό κόστος.
Αντίθετα, δημιουργήθηκε σε σημαντικό βαθμό ένα σύστημα ανεξέλεγκτου πλουτισμού που εκμεταλλεύτηκε τις αμέτρητες στρεβλώσεις, τις αμέτρητες ελληνικές πρωτοτυπίες. Η πιο σημαντική από αυτές είναι η αδυναμία ελέγχου των δαπανών σε όλα τα επίπεδα.
Πρακτικές όπως η υπερσυνταγογράφηση φαρμάκων και ιατρικών πράξεων, οι υπερτιμολογήσεις και το γνωστό σε όλους «φακελάκι», δημιούργησαν μια μεγάλη «μαύρη τρύπα» στην οποία χάνονταν τα χρήματα των ασφαλισμένων.
Οι αριθμοί πιστεύω ότι μιλούν από μόνοι τους.
Την περίοδο 2000 – 2009 σημειώθηκε αύξηση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης από 880 εκατομμύρια ευρώ σε 5,1 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή επιβάρυνε κυρίως τα ασφαλιστικά ταμεία. Σε τρία μεγάλα ταμεία, Ι.Κ.Α., Ο.Γ.Α., Ο.Π.Α.Δ., το έλλειμμα από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ το 2000, έφτασε στα 4,1 δισεκατομμύρια ευρώ το 2009.
Η αυξητική τάση των δαπανών υγείας την τελευταία δεκαετία, δεν αποτελεί βέβαια ελληνική πρωτοτυπία, παρατηρείται και σε άλλες χώρες του Ο.Ο.Σ.Α.. Ωστόσο εμείς, απ’ ότι φαίνεται ήμασταν από τις πρώτες χώρες. Σύμφωνα με τη μελέτη του οργανισμού με τίτλο «Health at a glance», αν και η Ελλάδα την περίοδο 2000 – 2007 παρουσίασε αύξηση των δαπανών υγείας κατά 6,8%, οι συνολικές δαπάνες βρίσκονταν στο 9,6% του Α.Ε.Π. απέχοντας μόλις 0,7% από τον γενικό μέσο όρο.
Όμως, για την Ελλάδα την περίοδο 2007 – 2009 η κατάσταση ξέφυγε από κάθε έλεγχο. Η ανεξέλεγκτη συνταγογράφηση οδήγησε σε αύξηση κατά 20% της φαρμακευτικής δαπάνης μέσα σε μόλις δύο χρόνια, χωρίς μάλιστα να συμβάλλουν ιατρικοί και δημογραφικοί λόγοι. Αυτό βέβαια είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση κατά 25% του συνολικού ελλείμματος που μας παρέδωσε η προηγούμενη Κυβέρνηση.
Εξυγίανση του χώρου της Υγείας
Η προσπάθειά μας για να σταματήσει αυτή η κατάσταση, δεν ξεκινά από την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία. Έχουν προηγηθεί η επαναφορά της λίστας φαρμάκων και η καθιέρωση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, που έχουν συμβάλει σημαντικά, καθοριστικά, στη συγκράτηση των δαπανών. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η καθιέρωση του rebate, με το οποίο αναμένεται να μειωθεί η φαρμακευτική δαπάνη του δημοσίου κατά 4,5% περίπου.
Με το παρόν σχέδιο νόμου η Κυβέρνηση συνεχίζει ακόμη πιο εντατικά την προσπάθεια εξυγίανσης του χώρου της υγείας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία συνολικού χαρακτήρα, η οποία περιλαμβάνει τρεις βασικές μεταρρυθμίσεις:
Πρώτον, την αλλαγή στο σύστημα προμηθειών των νοσοκομείων, δεύτερον, την καθιέρωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος πρωτοβάθμιας υγείας και τρίτον, την απελευθέρωση του επαγγέλματος των φαρμακοποιών.
Με την υποχρεωτική υποβολή από τις μονάδες υγείας ετήσιου προγραμματισμού προμηθειών και την θεσμοθέτηση τριών σημαντικών οργάνων – της Συντονιστικής Επιτροπής Προμηθειών, της Επιτροπής Προδιαγραφών και του Παρατηρητηρίου Τιμών – αναμένεται να παταχθεί η διαφθορά και η σπατάλη πόρων.
Επιπλέον, με την δημιουργία του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, εξασφαλίζεται η ισότιμη συμμετοχή όλων των ασφαλισμένων στις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγείας. Από εδώ και στο εξής οι ασφαλισμένοι όλων των ταμείων θα μπορούν ελεύθερα να επιλέξουν τον γιατρό της προτίμησής τους αποφεύγοντας τις ουρές και την ταλαιπωρία.
«Άνοιγμα» επαγγελμάτων για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης
Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στο άνοιγμα του επαγγέλματος των φαρμακοποιών. Αναμφίβολα μια τέτοια πρωτοβουλία κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, γιατί δίνει μια ακόμη επαγγελματική προοπτική σε χιλιάδες πτυχιούχους φαρμακοποιούς. Πιστεύω, όμως, ότι επιβάλλεται και για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης στη νέα γενιά.
Για το συγκεκριμένο θέμα είχαμε αρκετές αντιδράσεις. Και στην περιοχή μου στην Πιερία, ο Φαρμακευτικός Σύλλογος τόνισε όσον αφορά την επέκταση του ωραρίου, ότι θα δημιουργηθούν προβλήματα ανταγωνισμού. Επίσης, αναφέρθηκε στα προβλήματα που δημιουργούν τα πληθυσμιακά κριτήρια.
Σε κάθε περίπτωση θα να τονίσω ότι οι ανάγκες της περιφέρειας δεν είναι ίδιες με τις ανάγκες των μεγάλων αστικών κέντρων.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή μου θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, να αναφερθώ στο μείζον θέμα της απόδοσης ευθυνών. Τα στοιχεία των δαπανών για τη δημόσια υγεία αποκαλύπτουν μια εκτεταμένη διαφθορά, μία άνευ προηγουμένου διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Προφανώς και τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, αλλά και αυτά που θα εφαρμοστούν, θα περιορίσουν σε μεγάλο βαθμό τέτοιες πρακτικές. Όμως πρέπει όσοι πλούτισαν σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου, όσοι πλούτισαν σε βάρος του Έλληνα ασφαλισμένου να βρεθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης και να επιστρέψουν τα χρήματα που παρανόμως κατέχουν.
Το δημόσιο σύστημα υγείας στη χώρα μας αν και αποτελεί τον θεμέλιο λίθο του κοινωνικού κράτους, δεν κατάφερε μέχρι σήμερα να εκπληρώσει το διπλό του στόχο: να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες υγείας με χαμηλό κόστος.
Αντίθετα, δημιουργήθηκε σε σημαντικό βαθμό ένα σύστημα ανεξέλεγκτου πλουτισμού που εκμεταλλεύτηκε τις αμέτρητες στρεβλώσεις, τις αμέτρητες ελληνικές πρωτοτυπίες. Η πιο σημαντική από αυτές είναι η αδυναμία ελέγχου των δαπανών σε όλα τα επίπεδα.
Πρακτικές όπως η υπερσυνταγογράφηση φαρμάκων και ιατρικών πράξεων, οι υπερτιμολογήσεις και το γνωστό σε όλους «φακελάκι», δημιούργησαν μια μεγάλη «μαύρη τρύπα» στην οποία χάνονταν τα χρήματα των ασφαλισμένων.
Οι αριθμοί πιστεύω ότι μιλούν από μόνοι τους.
Την περίοδο 2000 – 2009 σημειώθηκε αύξηση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης από 880 εκατομμύρια ευρώ σε 5,1 δισεκατομμύρια ευρώ.
Η εξέλιξη αυτή επιβάρυνε κυρίως τα ασφαλιστικά ταμεία. Σε τρία μεγάλα ταμεία, Ι.Κ.Α., Ο.Γ.Α., Ο.Π.Α.Δ., το έλλειμμα από 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ το 2000, έφτασε στα 4,1 δισεκατομμύρια ευρώ το 2009.
Η αυξητική τάση των δαπανών υγείας την τελευταία δεκαετία, δεν αποτελεί βέβαια ελληνική πρωτοτυπία, παρατηρείται και σε άλλες χώρες του Ο.Ο.Σ.Α.. Ωστόσο εμείς, απ’ ότι φαίνεται ήμασταν από τις πρώτες χώρες. Σύμφωνα με τη μελέτη του οργανισμού με τίτλο «Health at a glance», αν και η Ελλάδα την περίοδο 2000 – 2007 παρουσίασε αύξηση των δαπανών υγείας κατά 6,8%, οι συνολικές δαπάνες βρίσκονταν στο 9,6% του Α.Ε.Π. απέχοντας μόλις 0,7% από τον γενικό μέσο όρο.
Όμως, για την Ελλάδα την περίοδο 2007 – 2009 η κατάσταση ξέφυγε από κάθε έλεγχο. Η ανεξέλεγκτη συνταγογράφηση οδήγησε σε αύξηση κατά 20% της φαρμακευτικής δαπάνης μέσα σε μόλις δύο χρόνια, χωρίς μάλιστα να συμβάλλουν ιατρικοί και δημογραφικοί λόγοι. Αυτό βέβαια είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση κατά 25% του συνολικού ελλείμματος που μας παρέδωσε η προηγούμενη Κυβέρνηση.
Εξυγίανση του χώρου της Υγείας
Η προσπάθειά μας για να σταματήσει αυτή η κατάσταση, δεν ξεκινά από την παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία. Έχουν προηγηθεί η επαναφορά της λίστας φαρμάκων και η καθιέρωση της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης, που έχουν συμβάλει σημαντικά, καθοριστικά, στη συγκράτηση των δαπανών. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η καθιέρωση του rebate, με το οποίο αναμένεται να μειωθεί η φαρμακευτική δαπάνη του δημοσίου κατά 4,5% περίπου.
Με το παρόν σχέδιο νόμου η Κυβέρνηση συνεχίζει ακόμη πιο εντατικά την προσπάθεια εξυγίανσης του χώρου της υγείας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία συνολικού χαρακτήρα, η οποία περιλαμβάνει τρεις βασικές μεταρρυθμίσεις:
Πρώτον, την αλλαγή στο σύστημα προμηθειών των νοσοκομείων, δεύτερον, την καθιέρωση ενός ολοκληρωμένου συστήματος πρωτοβάθμιας υγείας και τρίτον, την απελευθέρωση του επαγγέλματος των φαρμακοποιών.
Με την υποχρεωτική υποβολή από τις μονάδες υγείας ετήσιου προγραμματισμού προμηθειών και την θεσμοθέτηση τριών σημαντικών οργάνων – της Συντονιστικής Επιτροπής Προμηθειών, της Επιτροπής Προδιαγραφών και του Παρατηρητηρίου Τιμών – αναμένεται να παταχθεί η διαφθορά και η σπατάλη πόρων.
Επιπλέον, με την δημιουργία του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας, εξασφαλίζεται η ισότιμη συμμετοχή όλων των ασφαλισμένων στις υπηρεσίες πρωτοβάθμιας υγείας. Από εδώ και στο εξής οι ασφαλισμένοι όλων των ταμείων θα μπορούν ελεύθερα να επιλέξουν τον γιατρό της προτίμησής τους αποφεύγοντας τις ουρές και την ταλαιπωρία.
«Άνοιγμα» επαγγελμάτων για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης
Κλείνοντας, θα ήθελα να αναφερθώ στο άνοιγμα του επαγγέλματος των φαρμακοποιών. Αναμφίβολα μια τέτοια πρωτοβουλία κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, γιατί δίνει μια ακόμη επαγγελματική προοπτική σε χιλιάδες πτυχιούχους φαρμακοποιούς. Πιστεύω, όμως, ότι επιβάλλεται και για λόγους κοινωνικής δικαιοσύνης στη νέα γενιά.
Για το συγκεκριμένο θέμα είχαμε αρκετές αντιδράσεις. Και στην περιοχή μου στην Πιερία, ο Φαρμακευτικός Σύλλογος τόνισε όσον αφορά την επέκταση του ωραρίου, ότι θα δημιουργηθούν προβλήματα ανταγωνισμού. Επίσης, αναφέρθηκε στα προβλήματα που δημιουργούν τα πληθυσμιακά κριτήρια.
Σε κάθε περίπτωση θα να τονίσω ότι οι ανάγκες της περιφέρειας δεν είναι ίδιες με τις ανάγκες των μεγάλων αστικών κέντρων.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή μου θα ήθελα, κύριε Υπουργέ, να αναφερθώ στο μείζον θέμα της απόδοσης ευθυνών. Τα στοιχεία των δαπανών για τη δημόσια υγεία αποκαλύπτουν μια εκτεταμένη διαφθορά, μία άνευ προηγουμένου διασπάθιση δημοσίου χρήματος. Προφανώς και τα μέτρα που έχουν ήδη ληφθεί, αλλά και αυτά που θα εφαρμοστούν, θα περιορίσουν σε μεγάλο βαθμό τέτοιες πρακτικές. Όμως πρέπει όσοι πλούτισαν σε βάρος του Έλληνα φορολογούμενου, όσοι πλούτισαν σε βάρος του Έλληνα ασφαλισμένου να βρεθούν ενώπιον της Δικαιοσύνης και να επιστρέψουν τα χρήματα που παρανόμως κατέχουν.