Στέλιος Μπαμιατζής
Εάν γνωρίζαμε κατά πόσο ακριβότερα πληρώνουμε φρούτα και κηπευτικά μάλλον θα μας έπιαναν δάκρυα.
Σύμφωνα με έρευνα η οποία δημοσιεύεται στο "Έθνος", τόσο τα κηπευτικά όσο και τα φρούτα, ο καταναλωτής τα πληρώνει μέχρι και 900% ακριβότερα σε ....
σχέση με την τιμή παραγωγού.
Πρόκειται σαφέστατα για παιχνίδια κερδοσκόπων, στις τιμές φρούτων και κηπευτικών, ενώ αύξηση 150% υπάρχει στα τοστ και τους καφέδες των κυλικείων των πλοίων και 12 λεπτά το λίτρο στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης που πωλείται στα νησιά.
Το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, έχοντας αυτά τα δείγματα, αποφάσισε και προχωρά στην λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της κερδοσκοπίας.
Έτσι, αρχικά επέβαλε "πλαφόν" σε πρατήρια νησιών που διαθέτουν με "καπέλο" την αμόλυβδη, ενώ προχώρησε στην κατάργηση των περιθωρίων κέρδους στα οπωροκηπευτικά καθιερώνοντας "διαβατήριο" με στοιχεία που θα τα συνοδεύει από το χωράφι μέχρι το ράφι, ενώ εντατικοποιεί τους αγορανομικούς ελέγχους σε κυλικεία πλοίων, τρένων, λεωφορείων και αεροδρομίων.
Όπως αποκαλύπτει η έρευνα του "Εθνους", η "ψαλίδα" στις τιμές των οπωροκηπευτικών που ζητούνται αυτήν την εποχή είναι μέχρι και 900%.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το καρπούζι το οποίο ξεκινά από τα μποστάνια της Ηλείας, της Μεσσηνίας, της Αχαΐας και της Κρήτης με τιμές από τρία έως πέντε λεπτά το κιλό και φτάνει στους πάγκους των λαϊκών αγορών και στα ράφια των σούπερ μάρκετ της Αθήνας προς 20 με 50 λεπτά το κιλό.
Η ευθύνη όμως, και πρέπει να επισημανθεί αυτό, δεν βρίσκεται στους παραγωγούς. Και εκείνοι είναι σε απόγνωση, αφού η εκτόξευση του κόστους παραγωγής τούς βάζει μέσα.
Άλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του ροδάκινου.
Η τιμή για τον καταναλωτή είναι 1,2 με 1,7 ευρώ το κιλό, αλλά οι παραγωγοί του φρούτου από την Ημαθία και την Πέλλα πληρώνονται με τιμές από 0,35 έως 0,40 ευρώ το κιλό.
Εν ολίγοις διαφορά γύρω στο 325%.
Το πεπόνι από την Αργολίδα φεύγει με τιμές από 0,30 έως 0,35 ευρώ το κιλό και ανεβαίνει μέχρι και 329% στα μανάβικα.
Πατάτες, αγγούρια, ντομάτες, πιπεριές και μελιτζάνες έχουν "καπέλα" από 114% μέχρι και 900% στις τιμές τους.
Αισχροκέρδεια και καπέλα στη βενζίνη
Σημαντική αύξηση κατέγραψαν και οι τιμές στην αμόλυβδη. Μέσα σε10 μέρες, παρουσιάστηκε άνοδος κατά τρία λεπτά το λίτρο, ενώ στα νησιά η διαφορά σε σχέση με την Αθήνα είναι ακόμη και στα 12 λεπτά το λίτρο, όπως για παράδειγμα στην Κεφαλλονιά όπου η μέση τιμή είναι 1,782 ευρώ.
Και να ήταν μόνο η βενζίνη.
Σύμφωνα με την έρευνα στο "Έθνος", παρά τη σχετική αγορανομική διάταξη, για την ύπαρξη ανώτατης τιμής σε σάντουιτς, τοστ, κ.λπ., οι ιδιοκτήτες κυλικείων σε πλοία, λιμάνια, σταθμούς λεωφορείων εφευρίσκουν διάφορους τρόπους, ώστε να μην την εφαρμόσουν.
Έτσι, για να μην πουλήσουν σάντουιτς με ζαμπόν και τυρί που έχει 1,50 ευρώ, φροντίζουν να το εξαφανίσουν και να διαθέσουν ενισχυμένο σάντουιτς προς τέσσερα ευρώ.
Εάν γνωρίζαμε κατά πόσο ακριβότερα πληρώνουμε φρούτα και κηπευτικά μάλλον θα μας έπιαναν δάκρυα.
Σύμφωνα με έρευνα η οποία δημοσιεύεται στο "Έθνος", τόσο τα κηπευτικά όσο και τα φρούτα, ο καταναλωτής τα πληρώνει μέχρι και 900% ακριβότερα σε ....
σχέση με την τιμή παραγωγού.
Πρόκειται σαφέστατα για παιχνίδια κερδοσκόπων, στις τιμές φρούτων και κηπευτικών, ενώ αύξηση 150% υπάρχει στα τοστ και τους καφέδες των κυλικείων των πλοίων και 12 λεπτά το λίτρο στην τιμή της αμόλυβδης βενζίνης που πωλείται στα νησιά.
Το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, έχοντας αυτά τα δείγματα, αποφάσισε και προχωρά στην λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση της κερδοσκοπίας.
Έτσι, αρχικά επέβαλε "πλαφόν" σε πρατήρια νησιών που διαθέτουν με "καπέλο" την αμόλυβδη, ενώ προχώρησε στην κατάργηση των περιθωρίων κέρδους στα οπωροκηπευτικά καθιερώνοντας "διαβατήριο" με στοιχεία που θα τα συνοδεύει από το χωράφι μέχρι το ράφι, ενώ εντατικοποιεί τους αγορανομικούς ελέγχους σε κυλικεία πλοίων, τρένων, λεωφορείων και αεροδρομίων.
Όπως αποκαλύπτει η έρευνα του "Εθνους", η "ψαλίδα" στις τιμές των οπωροκηπευτικών που ζητούνται αυτήν την εποχή είναι μέχρι και 900%.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το καρπούζι το οποίο ξεκινά από τα μποστάνια της Ηλείας, της Μεσσηνίας, της Αχαΐας και της Κρήτης με τιμές από τρία έως πέντε λεπτά το κιλό και φτάνει στους πάγκους των λαϊκών αγορών και στα ράφια των σούπερ μάρκετ της Αθήνας προς 20 με 50 λεπτά το κιλό.
Η ευθύνη όμως, και πρέπει να επισημανθεί αυτό, δεν βρίσκεται στους παραγωγούς. Και εκείνοι είναι σε απόγνωση, αφού η εκτόξευση του κόστους παραγωγής τούς βάζει μέσα.
Άλλη χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του ροδάκινου.
Η τιμή για τον καταναλωτή είναι 1,2 με 1,7 ευρώ το κιλό, αλλά οι παραγωγοί του φρούτου από την Ημαθία και την Πέλλα πληρώνονται με τιμές από 0,35 έως 0,40 ευρώ το κιλό.
Εν ολίγοις διαφορά γύρω στο 325%.
Το πεπόνι από την Αργολίδα φεύγει με τιμές από 0,30 έως 0,35 ευρώ το κιλό και ανεβαίνει μέχρι και 329% στα μανάβικα.
Πατάτες, αγγούρια, ντομάτες, πιπεριές και μελιτζάνες έχουν "καπέλα" από 114% μέχρι και 900% στις τιμές τους.
Αισχροκέρδεια και καπέλα στη βενζίνη
Σημαντική αύξηση κατέγραψαν και οι τιμές στην αμόλυβδη. Μέσα σε10 μέρες, παρουσιάστηκε άνοδος κατά τρία λεπτά το λίτρο, ενώ στα νησιά η διαφορά σε σχέση με την Αθήνα είναι ακόμη και στα 12 λεπτά το λίτρο, όπως για παράδειγμα στην Κεφαλλονιά όπου η μέση τιμή είναι 1,782 ευρώ.
Και να ήταν μόνο η βενζίνη.
Σύμφωνα με την έρευνα στο "Έθνος", παρά τη σχετική αγορανομική διάταξη, για την ύπαρξη ανώτατης τιμής σε σάντουιτς, τοστ, κ.λπ., οι ιδιοκτήτες κυλικείων σε πλοία, λιμάνια, σταθμούς λεωφορείων εφευρίσκουν διάφορους τρόπους, ώστε να μην την εφαρμόσουν.
Έτσι, για να μην πουλήσουν σάντουιτς με ζαμπόν και τυρί που έχει 1,50 ευρώ, φροντίζουν να το εξαφανίσουν και να διαθέσουν ενισχυμένο σάντουιτς προς τέσσερα ευρώ.