Εκρηκτικό άλμα στο 3,1% πραγματοποίησε ο πληθωρισμός τον Σεπτέμβριο έναντι ρυθμού 1,7% με τον οποίο έτρεχε τον προηγούμενο μήνα Αύγουστο. Το νέο επίπεδο θεωρείται από παράγοντες της αγοράς εξαιρετικά υψηλό, ειδικά μάλιστα εάν ληφθεί υπόψη ότι σημειώνεται σε περίοδο ύφεσης η οποία αγγίζει το 5% με τάσεις περαιτέρω αύξησης.
Η αναζωπύρωση του τιμάριθμου οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη νέα αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ και στις αυξήσεις των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης, του ηλεκτρικού, των ενοικίων και βεβαίως ολόκληρου του μεταφορικού κυκλώματος εξαιτίας της αύξησης της τιμής της βενζίνης
Πέραν αυτών, η αύξηση του πληθωρισμού ροκανίζει ακόμη περισσότερο την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, τα οποία έχουν ήδη υποστεί σημαντικότατες μειώσεις στο εισόδημά τους και δημιουργεί ένα πραγματικό αδιέξοδο στις νέες απαιτήσεις της τρόικας για περαιτέρω μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις.
Εν τω μεταξύ η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας παραμένει στα τάρταρα και η μικρή αύξηση των εξαγωγών οφείλεται εν πολλοίς στις επανεξαγωγές πετρελαιοειδών που βαπτίζονται ελληνικά κατά τον ανεφοδιασμό πλοίων.
Εάν ληφθεί υπόψη η πορεία του τιμάριθμου το προηγούμενο διάστημα, ο μέσος δείκτης τιμών καταναλωτή το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2010 – Σεπτεμβρίου 2011 σε σύγκριση με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2009 – Σεπτεμβρίου 2010 παρουσίασε αύξηση 3,9% έναντι της ίδιας αύξησης 3,9% που σημειώθηκε κατά τα αντίστοιχα προηγούμενα δωδεκάμηνα
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΟΥ ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΥ ΤΟΝ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟ
Αναλυτικότερα και σύμφωνα με στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής η πορεία του πληθωρισμού τον Σεπτέμβριο διαμορφώθηκε από τα παρακάτω:
Η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 3,1% τον μήνα Σεπτέμβριο 2011, σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2010, προήλθε από:
Η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 3,1% τον μήνα Σεπτέμβριο 2011, σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2010, προήλθε από:
Τις αυξήσεις των δεικτών:
- Κατά 2,2% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως στα είδη: Δημητριακά και παρασκευάσματα, κρέατα γενικά, ψάρια νωπά, γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, ζάχαρη – σοκολάτες – γλυκά – παγωτά, καφές, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα νωπά φρούτα και λαχανικά.
- Κατά 5,8% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης των τιμών των τσιγάρων.
- Κατά 2,8% της ομάδας «Ενδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- Κατά 8,3% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως του πετρελαίου θέρμανσης, του φυσικού αερίου, του ηλεκτρισμού, των ενοικίων κατοικιών, των ειδών και υπηρεσιών επισκευής και συντήρησης κατοικίας.
- Κατά 0,8% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
- Κατά 4,8% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη: Καύσιμα αυτοκινήτου (βενζίνη) και υπηρεσίες μεταφορών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα τέλη κυκλοφορίας και των τιμών των αυτοκινήτων.
- Κατά 0,6% της ομάδας «Επικοινωνίες», λόγω αύξησης, κυρίως των τιμών των τηλεφωνικών υπηρεσιών.
- Κατά 2,9% της ομάδας «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια», λόγω αύξησης, κυρίως των τιμών των εστιατορίων – ζαχαροπλαστείων – καφενείων – κυλικείων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών των ξενοδοχείων.
- Κατά 2,7% της ομάδας «Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως των ασφαλίστρων αυτοκινήτων και δικύκλων και των ειδών ατομικής φροντίδας.
Τις μειώσεις των δεικτών:
Τις μειώσεις των δεικτών:
- Κατά 0,7% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης των τιμών των φαρμάκων. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των νοσηλίων των ιδιωτικών κλινικών.
- Κατά 0,3% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης των τιμών του οπτικοακουστικού εξοπλισμού – υπολογιστών. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών των βιβλίων, γραφικής ύλης – σχολικών ειδών και του πακέτου διακοπών.
- Κατά 0,4% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης των τιμών στα δίδακτρα ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.
Σύγκριση Σεπτεμβρίου 2011, με Αύγουστο 2011
Η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή, κατά 3,3% τον μήνα Σεπτέμβριο 2011, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2011, προήλθε από:
Τις αυξήσεις των δεικτών:
- Κατά 0,4% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης, κυρίως των τιμών στα είδη: Λαχανικά νωπά, αναψυκτικά, χυμοί φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση των τιμών στα νωπά φρούτα.
- Κατά 3,0% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των τσιγάρων.
- Κατά 35,8% της ομάδας «Ενδυση και Υπόδηση», λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
- Κατά 0,1% της ομάδας «Στέγαση», λόγω αύξησης των τιμών, κυρίως του φυσικού αερίου.
- Κατά 5,0% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω επαναφοράς των τιμών στα επίπεδα πριν από τις θερινές εκπτώσεις.
- Κατά 0,4% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνης).
- Κατά 0,2% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω αύξησης, κυρίως, των τιμών των βιβλίων, γραφικής ύλης – σχολικών ειδών.
Τις μειώσεις των δεικτών:
Τις μειώσεις των δεικτών:
- Κατά 0,7% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών στα δίδακτρα ξένων γλωσσών, φροντιστηρίων και ΙΕΚ.
- Κατά 0,1% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης, κυρίως, των τιμών των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών.