Μία νέα αγορά διακίνησης χρυσού και ασημιού έχει εξαπλωθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα σε όλη την Ελλάδα, με τα καταστήματα αγοράς χρυσού και τα ενεχυροδανειστήρια να ξεπηδούν σαν μανιτάρια και τα κυκλώματα να οργιάζουν μετατρέποντας τιμαλφή σε ράβδους χρυσού και να τα εξάγουν...
Την ίδια ώρα δηλαδή που οι εγχώριοι μαυραγορίτες εκμεταλλεύονται την ανέχεια και την απόγνωση του κόσμου, εν μέσω κρίσης, επεκτείνεται και ένα παράνομο κύκλωμα διακίνησης των πολύτιμων μετάλλων.
Άνθρωποι χτυπημένοι από την κρίση αφήνουν πολύτιμα αντικείμενα -συχνά ανεκτίμητης συναισθηματικής αξίας- για λίγα ευρώ.
Οι αιτίες πίσω από την άνθηση των σχετικών δραστηριοτήτων είναι πολλές. Οι συνέπειες της ανεργίας, της κρίσης και των μισθολογικών περικοπών σπρώχνουν όλο και περισσότερους ανθρώπους στην εκποίηση περιουσιακών στοιχείων και τιμαλφών.
Συγκεκριμένα, σε πρόσφατους έλεγχους του Σ.Δ.Ο.Ε. διαπιστώθηκαν σημαντικές παραβάσεις, καθώς τα περισσότερα ενεχυροδανειστήρια είναι στην ουσία παράνομοι οίκοι εμπορίας χρυσού και πολύτιμων λίθων, ενώ συμμετοχή σε αυτή την παρανομία έχουν αρκετοί αργυραμοιβοί κι επιτηδευματίες που ασχολούνται με την τήξη μεταχειρισμένων μετάλλων.
Σύμφωνα με το Σ.Δ.Ο.Ε., εννέα στους δέκα ιδιοκτήτες φοροδιαφεύγουν συστηματικά. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν τηρούν βιβλία, δεν κόβουν τιμολόγια, ενώ πολλοί απ’ αυτούς δεν έχουν κάνει καν έναρξη επαγγέλματος.
Οι ελεγκτές του Σώματος έχουν ήδη αρχίσει τις δεσμεύσεις τιμαλφών και θυρίδων, αλλά και την κατάσχεση βιβλίων και στοιχείων. Η έρευνα του Σ.Δ.Ο.Ε. έχει επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα και μεταξύ άλλων εξετάζει τις πηγές χρηματοδότησης πολλών ενεχυροδανειστηρίων, τα οποία εμφανίζονται να έχουν ελάχιστη ρευστότητα.
Το θέμα έχει φτάσει και στη Βουλή, όπου βουλευτές καταγγέλλουν την κατάσταση με τα ενεχυροδανειστήρια. Συγκεκριμένα, ο βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Γεώργιος Φραγγίδης κατέθεσε ερώτηση, ζητώντας να ληφθούν άμεσα μέτρα. Όπως επισημαίνει «Είναι σαφές ότι, όταν υπάρχει ανάγκη, το ξεπούλημα γίνεται όσο-όσο (μιλάμε για ''σκότωμα''), προκειμένου να υπάρξουν μετρητά –εννοείται χωρίς απόδειξη–, κάτι που σημαίνει ότι πρόκειται περί καθαρής εκμετάλλευσης του αγοραστή από τον πωλητή, με συμπεριφορές που συνήθως απαξιώνουν και ισοπεδώνουν την προσωπικότητα του τελευταίου. Είναι γνωστό ότι τα χρήματα που δέχεται ο πωλητής σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική αξία πώλησης των αντικειμένων, ενώ πολλές φορές τα αντικείμενα αυτά έχουν τεράστια συναισθηματική αξία». Ο βουλευτής ρωτά με ποιο νομικό καθεστώς λειτουργούν όλα αυτά τα καταστήματα και πώς οι ιδιοκτήτες τους εξασφαλίζουν μετρητά σε μια περίοδο που το πρόβλημα της ρευστότητας έχει καθολικό χαρακτήρα.
Εξαγωγή χρυσού στη Γερμανία
Οι επιτήδειοι οργιάζουν. Τελικά, έπειτα από παρακολούθηση τριών μηνών, εντοπίστηκαν από το Σ.Δ.Ο.Ε.. Σε μία περίπτωση διαπιστώθηκε εξαγωγή 135 κιλών χρυσού και 750 κιλών ασημιού από λιωμένα κοσμήματα με προορισμό τη Γερμανία.
Ήδη έχουν ενημερωθεί οι γερμανικές Αρχές και, σε συνεργασία με τις ελληνικές, εξιχνιάζουν την υπόθεση, με τελικό στόχο την εξάρθρωση του κυκλώματος.
Οδηγίες Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή σε όσους πωλούν αντικείμενα από πολύτιμα μέταλλα
Για την αντιμετώπιση της εκτεταμένης παραοικονομίας στην αγοραπωλησία χρυσού και αργύρου, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή δημοσίευσε αναλυτικές οδηγίες που απευθύνονται στους καταναλωτές που επιθυμούν να πουλήσουν αντικείμενα από πολύτιμα μέταλλα. Αναλυτικότερα, ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή Δημήτρης Σπυράκος, απαντώντας σε ερωτήματα και καταγγελίες καταναλωτών που στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία καταφεύγουν στην πώληση αντικειμένων τους, ιδίως κοσμημάτων, από πολύτιμα μέταλλα, προτρέπει τους καταναλωτές, πριν προβούν σε συναλλαγή, να ακολουθούν τα εξής βήματα:
1ο βήμα: Εκτίμηση της αξίας του κοσμήματος
Οι καταναλωτές καλούνται:
• Nα ζυγίζουν τα αντικείμενα στο σπίτι τους και να σημειώνουν την περιεκτικότητά τους σε πολύτιμο μέταλλο, που αναγράφεται πάνω σε αυτά.
• Nα ενημερώνονται για την τρέχουσα τιμή πώλησης του χρυσού ή άλλου πολύτιμου μετάλλου και να κάνουν έναν κατά το δυνατόν υπολογισμό της αξίας των αντικειμένων. Διευκρινίζεται ότι ένα κόσμημα δεν αποτελείται μόνο από πολύτιμο μέταλλο π.χ. χρυσό, αλλά η καθαρή περιεκτικότητά του σε πολύτιμο μέταλλο είναι ένα μόνο ποσοστό του συνολικού βάρους του κοσμήματος, που εξαρτάται από τον τίτλο του (περιεκτικότητα του κοσμήματος σε πολύτιμο μέταλλο εκφρασμένη σε χιλιοστά).
• Nα προβαίνουν σε εκτίμηση της αξίας των αντικειμένων, απευθυνόμενοι σε αξιόπιστες εταιρείες, που να εγγυώνται τη μέγιστη ακρίβεια στην εκτίμηση χρυσού ή άλλων πολύτιμων μετάλλων.
• Να έχουν υπ' όψιν τους ότι το Ελληνικό Κέντρο Αργυροχρυσοχοΐας, που είναι φορέας του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με κύριο σκοπό τη στήριξη και την προαγωγή της ελληνικής αργυροχρυσοχοΐας, παρέχει υπηρεσίες εκτίμησης πολύτιμων μετάλλων και σε καταναλωτές.
2ο βήμα: Επιλογή επιχείρησης
Οι καταναλωτές καλούνται:
• Nα είναι επιφυλακτικοί έναντι διαφημιστικών καταχωρήσεων και φυλλαδίων που υπόσχονται ιδιαίτερα υψηλές τιμές αγοράς πολύτιμων μετάλλων.
• Nα απευθύνονται μόνο σε επιχειρήσεις που κατέχουν νόμιμη άδεια λειτουργίας.
• Nα αποφεύγουν επιχειρήσεις που δεν έχουν ως αποκλειστική ενασχόληση την αγορά πολύτιμων μετάλλων.
• Nα ερευνούν και να συγκρίνουν τις τιμές που προσφέρονται από τις διάφορες επιχειρήσεις αγοράς πολύτιμων μετάλλων.
• Nα ερευνούν με βάση ποιο κριτήριο γίνεται η αγορά από την επιχείρηση, δηλαδή εάν αγοράζει τα αντικείμενα με κριτήριο την περιεκτικότητά τους σε χρυσό ή άλλο πολύτιμο μέταλλο ή με κριτήριο και την εμπορική αξία τους, η οποία μπορεί να καθορίζεται και από παράγοντες όπως η παλαιότητα, η μοναδικότητα και η αισθητική.
• Nα μεριμνούν για την παραλαβή των απαραίτητων παραστατικών στοιχείων (συμβόλαιο αγοραπωλησίας, αποδείξεις κ.λπ.).
Πωλήσεις μέσω διαδικτύου
Ιδίως κατά την πώληση αντικειμένων από πολύτιμα μέταλλα μέσω Διαδικτύου, οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Καλούνται ειδικότερα:
• Nα επικοινωνούν με τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στο τηλέφωνο 1520, για να ενημερώνονται για το αν η επιχείρηση στην οποία επιθυμούν να απευθυνθούν είναι καταγεγραμμένη στο μητρώο προμηθευτών που συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση, όπως είναι υποχρεωμένη από τον νόμο και το οποίο τηρείται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
• Nα ερευνούν εάν στην ιστοσελίδα αναφέρονται η επωνυμία, η διεύθυνση και σταθερό τηλέφωνο επικοινωνίας με την επιχείρηση (όταν υπάρχει ως σημείο επαφής μόνο αριθμός κινητού τηλεφώνου να είναι επιφυλακτικοί) ή ειδική γραμμή εξυπηρέτησης πελατών εξυπηρέτησης και ηλεκτρονική διεύθυνση.
• Nα επικοινωνούν πρώτα τηλεφωνικά ή και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με την επιχείρηση, για να εκτιμήσουν κατά το δυνατόν τη σοβαρότητά της.
• Πριν από τη συναλλαγή να ενημερώνονται για τους ακριβείς όρους και τις προϋποθέσεις που χρησιμοποιεί η επιχείρηση κατά την αγορά των πολύτιμων αντικειμένων.
• Nα γνωρίζουν ότι, σύμφωνα με τον ν. 2251/94 «Προστασία καταναλωτών», σε περίπτωση που οι καταναλωτές αλλάξουν γνώμη και θέλουν να ανακτήσουν τα αντικείμενά τους, έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης και ματαίωσης της συναλλαγής εντός 14 ημερολογιακών ημερών από την παραλαβή του χρηματικού ποσού συναλλαγής.
Για περισσότερες πληροφορίες οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή 1520, που λειτουργεί στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
zougla.grΤην ίδια ώρα δηλαδή που οι εγχώριοι μαυραγορίτες εκμεταλλεύονται την ανέχεια και την απόγνωση του κόσμου, εν μέσω κρίσης, επεκτείνεται και ένα παράνομο κύκλωμα διακίνησης των πολύτιμων μετάλλων.
Άνθρωποι χτυπημένοι από την κρίση αφήνουν πολύτιμα αντικείμενα -συχνά ανεκτίμητης συναισθηματικής αξίας- για λίγα ευρώ.
Οι αιτίες πίσω από την άνθηση των σχετικών δραστηριοτήτων είναι πολλές. Οι συνέπειες της ανεργίας, της κρίσης και των μισθολογικών περικοπών σπρώχνουν όλο και περισσότερους ανθρώπους στην εκποίηση περιουσιακών στοιχείων και τιμαλφών.
Συγκεκριμένα, σε πρόσφατους έλεγχους του Σ.Δ.Ο.Ε. διαπιστώθηκαν σημαντικές παραβάσεις, καθώς τα περισσότερα ενεχυροδανειστήρια είναι στην ουσία παράνομοι οίκοι εμπορίας χρυσού και πολύτιμων λίθων, ενώ συμμετοχή σε αυτή την παρανομία έχουν αρκετοί αργυραμοιβοί κι επιτηδευματίες που ασχολούνται με την τήξη μεταχειρισμένων μετάλλων.
Σύμφωνα με το Σ.Δ.Ο.Ε., εννέα στους δέκα ιδιοκτήτες φοροδιαφεύγουν συστηματικά. Στις περισσότερες περιπτώσεις δεν τηρούν βιβλία, δεν κόβουν τιμολόγια, ενώ πολλοί απ’ αυτούς δεν έχουν κάνει καν έναρξη επαγγέλματος.
Οι ελεγκτές του Σώματος έχουν ήδη αρχίσει τις δεσμεύσεις τιμαλφών και θυρίδων, αλλά και την κατάσχεση βιβλίων και στοιχείων. Η έρευνα του Σ.Δ.Ο.Ε. έχει επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα και μεταξύ άλλων εξετάζει τις πηγές χρηματοδότησης πολλών ενεχυροδανειστηρίων, τα οποία εμφανίζονται να έχουν ελάχιστη ρευστότητα.
Το θέμα έχει φτάσει και στη Βουλή, όπου βουλευτές καταγγέλλουν την κατάσταση με τα ενεχυροδανειστήρια. Συγκεκριμένα, ο βουλευτής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. Γεώργιος Φραγγίδης κατέθεσε ερώτηση, ζητώντας να ληφθούν άμεσα μέτρα. Όπως επισημαίνει «Είναι σαφές ότι, όταν υπάρχει ανάγκη, το ξεπούλημα γίνεται όσο-όσο (μιλάμε για ''σκότωμα''), προκειμένου να υπάρξουν μετρητά –εννοείται χωρίς απόδειξη–, κάτι που σημαίνει ότι πρόκειται περί καθαρής εκμετάλλευσης του αγοραστή από τον πωλητή, με συμπεριφορές που συνήθως απαξιώνουν και ισοπεδώνουν την προσωπικότητα του τελευταίου. Είναι γνωστό ότι τα χρήματα που δέχεται ο πωλητής σε καμία περίπτωση δεν ανταποκρίνονται στην πραγματική αξία πώλησης των αντικειμένων, ενώ πολλές φορές τα αντικείμενα αυτά έχουν τεράστια συναισθηματική αξία». Ο βουλευτής ρωτά με ποιο νομικό καθεστώς λειτουργούν όλα αυτά τα καταστήματα και πώς οι ιδιοκτήτες τους εξασφαλίζουν μετρητά σε μια περίοδο που το πρόβλημα της ρευστότητας έχει καθολικό χαρακτήρα.
Εξαγωγή χρυσού στη Γερμανία
Οι επιτήδειοι οργιάζουν. Τελικά, έπειτα από παρακολούθηση τριών μηνών, εντοπίστηκαν από το Σ.Δ.Ο.Ε.. Σε μία περίπτωση διαπιστώθηκε εξαγωγή 135 κιλών χρυσού και 750 κιλών ασημιού από λιωμένα κοσμήματα με προορισμό τη Γερμανία.
Ήδη έχουν ενημερωθεί οι γερμανικές Αρχές και, σε συνεργασία με τις ελληνικές, εξιχνιάζουν την υπόθεση, με τελικό στόχο την εξάρθρωση του κυκλώματος.
Οδηγίες Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή σε όσους πωλούν αντικείμενα από πολύτιμα μέταλλα
Για την αντιμετώπιση της εκτεταμένης παραοικονομίας στην αγοραπωλησία χρυσού και αργύρου, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή δημοσίευσε αναλυτικές οδηγίες που απευθύνονται στους καταναλωτές που επιθυμούν να πουλήσουν αντικείμενα από πολύτιμα μέταλλα. Αναλυτικότερα, ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή Δημήτρης Σπυράκος, απαντώντας σε ερωτήματα και καταγγελίες καταναλωτών που στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία καταφεύγουν στην πώληση αντικειμένων τους, ιδίως κοσμημάτων, από πολύτιμα μέταλλα, προτρέπει τους καταναλωτές, πριν προβούν σε συναλλαγή, να ακολουθούν τα εξής βήματα:
1ο βήμα: Εκτίμηση της αξίας του κοσμήματος
Οι καταναλωτές καλούνται:
• Nα ζυγίζουν τα αντικείμενα στο σπίτι τους και να σημειώνουν την περιεκτικότητά τους σε πολύτιμο μέταλλο, που αναγράφεται πάνω σε αυτά.
• Nα ενημερώνονται για την τρέχουσα τιμή πώλησης του χρυσού ή άλλου πολύτιμου μετάλλου και να κάνουν έναν κατά το δυνατόν υπολογισμό της αξίας των αντικειμένων. Διευκρινίζεται ότι ένα κόσμημα δεν αποτελείται μόνο από πολύτιμο μέταλλο π.χ. χρυσό, αλλά η καθαρή περιεκτικότητά του σε πολύτιμο μέταλλο είναι ένα μόνο ποσοστό του συνολικού βάρους του κοσμήματος, που εξαρτάται από τον τίτλο του (περιεκτικότητα του κοσμήματος σε πολύτιμο μέταλλο εκφρασμένη σε χιλιοστά).
• Nα προβαίνουν σε εκτίμηση της αξίας των αντικειμένων, απευθυνόμενοι σε αξιόπιστες εταιρείες, που να εγγυώνται τη μέγιστη ακρίβεια στην εκτίμηση χρυσού ή άλλων πολύτιμων μετάλλων.
• Να έχουν υπ' όψιν τους ότι το Ελληνικό Κέντρο Αργυροχρυσοχοΐας, που είναι φορέας του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με κύριο σκοπό τη στήριξη και την προαγωγή της ελληνικής αργυροχρυσοχοΐας, παρέχει υπηρεσίες εκτίμησης πολύτιμων μετάλλων και σε καταναλωτές.
2ο βήμα: Επιλογή επιχείρησης
Οι καταναλωτές καλούνται:
• Nα είναι επιφυλακτικοί έναντι διαφημιστικών καταχωρήσεων και φυλλαδίων που υπόσχονται ιδιαίτερα υψηλές τιμές αγοράς πολύτιμων μετάλλων.
• Nα απευθύνονται μόνο σε επιχειρήσεις που κατέχουν νόμιμη άδεια λειτουργίας.
• Nα αποφεύγουν επιχειρήσεις που δεν έχουν ως αποκλειστική ενασχόληση την αγορά πολύτιμων μετάλλων.
• Nα ερευνούν και να συγκρίνουν τις τιμές που προσφέρονται από τις διάφορες επιχειρήσεις αγοράς πολύτιμων μετάλλων.
• Nα ερευνούν με βάση ποιο κριτήριο γίνεται η αγορά από την επιχείρηση, δηλαδή εάν αγοράζει τα αντικείμενα με κριτήριο την περιεκτικότητά τους σε χρυσό ή άλλο πολύτιμο μέταλλο ή με κριτήριο και την εμπορική αξία τους, η οποία μπορεί να καθορίζεται και από παράγοντες όπως η παλαιότητα, η μοναδικότητα και η αισθητική.
• Nα μεριμνούν για την παραλαβή των απαραίτητων παραστατικών στοιχείων (συμβόλαιο αγοραπωλησίας, αποδείξεις κ.λπ.).
Πωλήσεις μέσω διαδικτύου
Ιδίως κατά την πώληση αντικειμένων από πολύτιμα μέταλλα μέσω Διαδικτύου, οι καταναλωτές πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Καλούνται ειδικότερα:
• Nα επικοινωνούν με τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στο τηλέφωνο 1520, για να ενημερώνονται για το αν η επιχείρηση στην οποία επιθυμούν να απευθυνθούν είναι καταγεγραμμένη στο μητρώο προμηθευτών που συνάπτουν συμβάσεις από απόσταση, όπως είναι υποχρεωμένη από τον νόμο και το οποίο τηρείται στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.
• Nα ερευνούν εάν στην ιστοσελίδα αναφέρονται η επωνυμία, η διεύθυνση και σταθερό τηλέφωνο επικοινωνίας με την επιχείρηση (όταν υπάρχει ως σημείο επαφής μόνο αριθμός κινητού τηλεφώνου να είναι επιφυλακτικοί) ή ειδική γραμμή εξυπηρέτησης πελατών εξυπηρέτησης και ηλεκτρονική διεύθυνση.
• Nα επικοινωνούν πρώτα τηλεφωνικά ή και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου με την επιχείρηση, για να εκτιμήσουν κατά το δυνατόν τη σοβαρότητά της.
• Πριν από τη συναλλαγή να ενημερώνονται για τους ακριβείς όρους και τις προϋποθέσεις που χρησιμοποιεί η επιχείρηση κατά την αγορά των πολύτιμων αντικειμένων.
• Nα γνωρίζουν ότι, σύμφωνα με τον ν. 2251/94 «Προστασία καταναλωτών», σε περίπτωση που οι καταναλωτές αλλάξουν γνώμη και θέλουν να ανακτήσουν τα αντικείμενά τους, έχουν δικαίωμα υπαναχώρησης και ματαίωσης της συναλλαγής εντός 14 ημερολογιακών ημερών από την παραλαβή του χρηματικού ποσού συναλλαγής.
Για περισσότερες πληροφορίες οι καταναλωτές μπορούν να απευθύνονται στην τηλεφωνική γραμμή 1520, που λειτουργεί στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή.