Ανθρώπινο λάθος, βραχυκύκλωμα από αστοχία υλικού ή από ελλιπή συντήρηση προκάλεσε το κλείσιμο των σκελών προσγείωσης του διθέσιου μαχητικού F-16D Block 52+ χθες στην 110 Π.Μ. στην Λάρισα με αποτέλεσμα να τεθεί εκτός υπηρεσίας για αρκετό καιρό ένα υπερπολύτιμο αεροσκάφος (πρόκειται για ένα από τα διθέσια missionized που προορίζονται να εκτελέσουν τις πιο δύσκολες και βαθιές αποστολές διείσδυσης στην εχθρική ενδοχώρα);
Το πιο σημαντικό είναι ότι δεν υπήρξαν ανθρώπινα θύματα, αλλά επειδή είναι το τρίτο ατύχημα με F-16 τους τελευταίους μήνες, ευτυχώς όχι μείζον, όπως αυτό του καλοκαιριού με το διθέσιο Mirage 2000BGM, θα πρέπει να ερευνηθεί το τι ακριβώς έγινε γιατί το ατύχημα είναι κάτι παραπάνω από σπάνιο.
Για την ακρίβεια, η έρευνα του defencenet.gr στην διεθνή βίβλο ατυχημάτων δεν εντόπισε κανένα ατύχημα όπως αυτό. Διότι τα σκέλη προσγείωσης λαμβάνουν εντολή από τον χειριστή η οποία μεταδίδεται με ηλεκτρικό σήμα και είτε ανοίγουν είτε κλείνουν. Π.χ. να μην κατέβουν τα σκέλη προσγείωσης, έχει συμβεί. Ειδικά μετά από πολεμικές αποστολές που θραύσματα από αντιαεροπορικά πυρά έχουν κτυπήσει στο σύστημα προσγείωσης.
Αλλά να έχουν κατέβει, να έχουν κλειδώσει και εν συνεχεία να «μαζέψουν» από μόνα τους, αυτό δεν έχει ξαναγίνει. Έχει συμβεί να καταρρεύσει το δεξί σκέλος F-16 σε προσγείωση, αλλά όχι κάτι τέτοιο. Aς δούμε τις μοναδικές περιπτώσεις που εντοπίσαμε για να γίνει καλύτερα αντιληπτή η μοναδικότητα του εν λόγω συμβάντος:
Συνολικά πέντε περιστατικά ανώμαλης προσγείωσης μαχητικών F-16 με κύριο αίτιο προβλήματα στο σύστημα προσγείωσης είχαμε τα τελευταία 10 χρόνια στον κόσμο.
-Το πιο πρόσφατο περιστατικό συνέβη σε μαχητικό της Ν. Κορέας το Φεβρουάριο του 2010 όταν κατά την διάρκεια της προσγείωσης του μαχητικού στην αεροπορική βάση Osan το δεξί σκέλος του αεροσκάφους υποχώρησε με αποτέλεσμα το F-16 να γύρει προς τα δεξιά και να υποστεί ζημιές.
-Το δεύτερο περιστατικό έλαβε χώρα στο Ισραήλ στην αεροπορική βάση Nevatim. Κατά την διάρκεια της παρουσίασης ενός σταθμευμένου μαχητικού F-16 σε Ισραηλινό Ταξίαρχο του Στρατού Ξηράς ο αξιωματικός κατά λάθος τράβηξε το μοχλό που ενεργοποιεί το σύστημα προσγείωσης και το αεροσκάφος έπεσε στο έδαφος με μικρές ζημιές.
-Άλλο ένα παράξενο περιστατικό συνέβη στην Ολλανδία όταν αεροσκάφος F-16 της Αεροπορίας της χώρας έχασε το τροχό από το ρηναίο σκέλος λίγο πριν από την προσγείωση με αποτέλεσμα το μαχητικό να προσγειωθεί στην αεροπορική βάση Leeuwarden με την κοιλιά.
-To 2006 αμερικανικό μαχητικό F-16 κατά την διάρκεια της προσγείωσης στην αεροπορική βάση Spangdahlem στην Γερμανία αντιμετώπισε πρόβλημα στο σύστημα προσγείωσης με αποτέλεσμα ο πιλότος του να αναγκαστεί να το εγκαταλείψει.
-Τέλος ένα F-16BM της Αεροπορίας της Δανίας αντιμετώπισε πρόβλήμα με το σύστημα προσγείωσης, το οποίο υποχώρησε κατά την διάρκεια άσκησης touch-and-go τον Αύγουστο του 2004 στην αεροπορική βάση Aalborg. Το αεροσκάφος προσγειώθηκε με την κοιλιά με περιορισμένες ζημιές.
Σε καμία περίπτωση δεν έκλεισαν από μόνα τους τα σκέλη προσγείωσης, τα οποία όπως προείπαμε, μπορεί να μην ανοίξουν λόγω βλάβης (υπάρχει και χειροκίνητο σύστημα), αλλά να κλείσουν λόγω βλάβης, δεν έχει ξανασυμβεί.
Στην χθεσινή περίπτωση, το γεγονός ότι εκτελούσαν ασκήσεις χαμηλής προσέγγισης στον διάδρομο προσγείωσης , με εν συνεχεία επαν-απογείωση (“touch-and-go”) με συνεχές ανεβοκατέβασμα των σκελών προσγείωσης ίσως να ευθύνεται για το ατύχημα, αφού σε τέτοιες περιπτώσεις το ανθρώπινο λάθος ελλοχεύει.
Όπως και το να έγινε μάζεμα των σκελών από τον χειριστή να επιχειρήθηκε άνοδος, αλλά το αεροσκάφος να ακούμπησε στον διάδρομο με αποτέλεσμα την προσγείωση όπως-όπως.
Το άλλο ενδεχόμενο είναι να έχει υπάρξει κάποιο λάθος στην συντήρηση. Την Τρίτη 17 Μαΐου 2011, σε διθέσιο αεροσκάφος F-16D της 116ΠΜ/335Μ κατά τη διάρκεια της απογείωσης για εκπαιδευτική αποστολή, σημειώθηκε απώλεια του τροχού από το ριναίο σκέλος και προσγειώθηκε χωρίς ριναίο τροχό!
Στην συνέχεια η έρευνα απέδειξε ότι η βίδα που κλειδώνει τον τροχό, είχε βιδωθεί ανάποδα στον τεχνικό έλεγχο (!) με αποτέλεσμα να σπάσει στην προσγείωση και να γλιτώσει η Π.Α. έναν πιλότο και ένα πανάκριβο αεροσκάφος από καθαρή τύχη. Εκτός και αν υπάρχει αστοχία υλικού, η οποία εμφανίστηκε τώρα.
Τα αεροσκάφη είναι και τα τρία από τη παρτίδα των 50+10 F-16 Block 52+ που αγοράστηκαν το 2009 και άρχισαν να εντάσσονται στην ΠΑ το 2003 και σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να χαρακτηριστούν “παλιά”.
defencenet.gr