Ρεπορτάζ: Κώστας Ντελέζος
Τι προβλέπει το νομοσχέδιο που θα πάει στη Βουλή έως το τέλος Μαρτίου – αν εγκριθεί από την τρόικα
Καμία νέα άδεια ταξί δεν αναμένεται να χορηγηθεί στις περιοχές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης βάσει του νομοσχεδίου για την απελευθέρωση του κλάδου που έχει ετοιμάσει το υπουργείο Μεταφορών και θα τεθεί σε εφαρμογή, εφόσον βεβαίως εγκριθεί από την τρόικα, στα χέρια της οποίας βρίσκεται ήδη.
Το νομοσχέδιο, το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί από τη Βουλή ως το τέλος Μαρτίου, προβλέπει ότι οι νέες άδειες θα χορηγούνται με πληθυσμικά και κυκλοφοριακά κριτήρια, ενώ ειδικά για την περιοχή της Αττικής εξετάζεται το τιμολόγιο της μονής ταρίφας να καλύπτει πλέον το Λαύριο, το Λαγονήσι, τον Μαραθώνα, τα Βίλια και τα Μέγαρα (στις μισθώσεις προς τις περιοχές αυτές σήμερα ισχύει διπλή ταρίφα).
Ο νέος αριθμός των ταξί θα αποτελεί συνάρτηση του πληθυσμού μιας γεωγραφικής περιοχής (περιφέρειας) και των κυκλοφοριακών συνθηκών. Στην Αττική εξετάζεται να λειτουργούν 2,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους, χωρίς ωστόσο να καταργηθούν οι υφιστάμενες άδειες. Πάντως, με απόφαση του περιφερειάρχη ο αριθμός αυτός θα μπορεί να αυξηθεί από 0,1 έως 1 ταξί, φθάνοντας δηλαδή στα 3,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους. Σήμερα, σύμφωνα με μελέτη του Πολυτεχνείου την οποία παρουσίασε χθες ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Θύμιος Λυμπερόπουλος, η αναλογία αυτή στην Αθήνα είναι 4,25 ταξί ανά 1.000 κατοίκους.
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ
1 Καθιέρωση ελάχιστου αριθμού ταξί βάσει πληθυσμικών και συγκοινωνιακών κριτηρίων. Εξετάζεται η κυκλοφορία έως 3,5 ταξί στην Αττική και 1,5 ταξί ανά 1.000 κατοίκους σε Θεσσαλονίκη και υπόλοιπη χώρα.
2 Οι υφιστάμενες άδειες ταξί θα πωλούνται-μεταβιβάζονται ελεύθερα. Για κάθε άδεια που θα πωλείται θα καταβάλλεται φόρος 20% επί των καθαρών κερδών της τελευταίας πενταετίας πριν από την πώληση.
3 Στην Αθήνα και στις τουριστικές περιοχές θα κυκλοφορούν «μίνι βαν» επτά-εννέα θέσεων, χωρίς ταξίμετρο, τα οποία όμως θα λειτουργούν με άδειες σημερινών ταξί που θα αποσυρθούν από την κυκλοφορία.
4 Οι περιφέρειες θα καθορίσουν τα νέα γεωγραφικά όρια λειτουργίας των ταξί και τις έδρες, οι οποίες θα αυξηθούν εκεί όπου υπάρχουν ανάγκες.
5 Κάθε ιδιοκτήτης θα μπορεί να επιλέγει ελεύθερα τη νομική μορφή με την οποία θα λειτουργεί (μεμονωμένα ή σε εταιρεία), ενώ θα μπορεί να έχει στην κατοχή του πάνω από δύο άδειες.
6 Ταξί θα μπορεί να αγοράζει ο καθένας, ωστόσο για να το «δουλέψει» θα πρέπει να διαθέτει ειδική άδεια. Τέτοια άδεια θα μπορούν να παίρνουν και οι αλλοδαποί που βρίσκονται νόμιμα στην Ελλάδα, υπό την προϋπόθεση ότι μιλούν άπταιστα ελληνικά και είναι απόφοιτοι τρίτης τάξης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.