Κατά τη διακομματική επιτροπή για το νέο λύκειο και το τεχνολογικό λύκειο, κατατέθηκε από τον γενικό γραμματέα του υπ. Παιδείας Β. Κουλαΐδη η νέα πρόταση της επιστημονικής ομάδας του υπουργείου Παιδείας για το πρόγραμμα σπουδών, αλλά και τον τρόπο εξετάσεων για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.
Η εν λόγω πρόταση κυμαίνεται στο πλαίσιο που είχε καταθέσει πριν από τρία χρόνια ο καθηγητής Γλωσσολογίας του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Γ. Μπαμπινιώτη κι εγκαταλείπει τη λογική των κατευθύνσεων στο λύκειο, ενώ δίνεται έμφαση στα μαθήματα επιλογής. Επίσης, αποφορτίζεται η εξεταστική διαδικασία και ιδρύεται ανεξάρτητος Οργανισμός εξετάσεων εκτός υπουργείου Παιδείας που θα διενεργεί και θα αξιολογεί την εξεταστική διαδικασία σε τακτά χρονικά διαστήματα. Για τον οργανισμό αυτό, προκειμένου να συγκροτηθεί, η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου είχε στενή συνεργασία με τον επικεφαλής της «Ομάδας Δράσης», Χορστ Ράιχενμπαχ.
Η νέα πρόταση
Με τη νέα πρόταση, η αλλαγή στον τρόπο εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ θα ισχύσει για τους μαθητές που αυτή την περίοδο είναι μαθητές της τρίτης τάξης του γυμνασίου και θα κληθούν μετά από τρία χρόνια να αντιμετωπίσουν έναν τελείως διαφορετικό τρόπο εισαγωγής στην ανώτερη κι ανώτατη εκπαίδευση.
Ειδικότερα:
- Οι εξετάσεις θα γίνονται σε δυο «ομάδες». Μια ομάδα θα εξετάζεται ενδοσχολικά για τους μαθητές που επιθυμούν να λάβουν απολυτήριο λυκείου χωρίς να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η δεύτερη ομάδα θα ακολουθεί άλλη εξεταστική διαδικασία, με 3 έως 5 μαθήματα βαρύτητας για την εισαγωγή στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα.
- Τα θέματα των εξετάσεων της πρώτης ομάδας, για το απολυτήριο λυκείου, θα είναι κοινά για όλους τους μαθητές πανελλαδικά. Οι μαθητές θα δίνουν όλα τα μαθήματα που διδάσκονται στην τρίτη τάξη του λυκείου. Σημειώνεται πως σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα σπουδών οι μαθητές κάνουν επιλογές μαθημάτων και διδάσκονται 8 μαθήματα στην τρίτη λυκείου, άρα θα δίνουν εξετάσεις σε 8 μαθήματα.
- Για τις εξετάσεις για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ θεσπίζεται μία νέα δυνατότητα για τους υποψηφίους. Θα μπορούν να δώσουν εξετάσεις περισσότερες από μια φορά ετησίως. Δηλαδή, οι υποψήφιοι θα προσφεύγουν στον νέο Οργανισμό που θα συγκροτηθεί για την διεξαγωγή των εξετάσεων και θα εξετάζονται 2 ή και 3 φορές το χρόνο προκειμένου να πετύχουν την βαθμολογία που απαιτείται.
- Τα εξεταζόμενα μαθήματα, αλλά και τον βαθμό βαρύτητας θα καθορίζουν τα τμήματα των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ, τα οποία θα εμπλέκονται στην διαδικασία επιλογής των φοιτητών τους (κάτι που επί σειρά ετών διεκδικούσαν οι διοικήσεις τους).
- Προς το παρόν, δεν έχει οριστικοποιηθεί ποια θα είναι η μορφή των εξετάσεων, αλλά το πιο πιθανό σενάριο που θα επικρατήσει θέλει την ύπαρξη μιας τράπεζας θεμάτων με πολλαπλές ερωτήσεις.
- Για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση της χώρας θα συνυπολογίζεται ο βαθμός κάθε υποψηφίου από την απόδοση του και στις τρεις τάξεις του Λυκείου. Ωστόσο το ποσοστό αυτό στην συμμετοχή της τελικής βαθμολογίας του δεν θα είναι μεγάλο.
- Για τμήματα που έχουν χαμηλή ζήτηση σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ προτείνεται εισαγωγή στα προγράμματα τους χωρίς εξετάσεις.
Διευκρινίζεται πως οι μαθητές που πηγαίνουν σήμερα στην πρώτη λυκείου θα δώσουν εξετάσεις στο υπουργείο Παιδείας, καθώς δεν θα έχει ιδρυθεί ακόμη ο νέος Οργανισμός εξετάσεων, αλλά με τα νέα δεδομένα. Αυτοί που φοιτούν σήμερα σε Β΄και Γ΄Λυκείου θα δώσουν εξετάσεις με το εξεταστικό σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων που ισχύει σήμερα.
«Στην Παιδεία υπάρχει ανάγκη μεταρρύθμισης»
Για τη νέα πρόταση έκανε σχετικώς δηλώσεις η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου: «Ελλάδα αυτή τη στιγμή δεν σημαίνει μόνο PSI και προβλήματα στην οικονομία. Στην Παιδεία υπάρχει ανάγκη μεταρρύθμισης σε όλα τα επίπεδα και κάθε μέρα που χάνεται, την ''πληρώνουμε'' με χρόνια. Στο υπουργείο Παιδείας έγινε σήμερα, από μία Επιτροπή εξαιρετικών επιστημόνων, η παρουσίαση του προγράμματος σπουδών στο Λύκειο και του συστήματος πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση. Θα ήθελα να υπογραμμίσω το καλό κλίμα συνεργασίας και ανταλλαγής προτάσεων ανάμεσα στα κόμματα και στα μέλη της Διακομματικής Επιτροπής για την Παιδεία. Είναι κατανοητό σε όλους μας, πλέον, ότι στην Παιδεία απόλυτη προϋπόθεση είναι η εθνική συνεννόηση».
Πάντως, μέχρι στιγμής τα άλλα δυο κόμματα που στηρίζουν την κυβέρνηση Παπαδήμου δεν έχουν εκφραστεί επί του περιεχομένου του νέου νομοσχεδίου, το οποίο και η κυρία Διαμαντοπούλου επιθυμεί να καταθέσει σύντομα για ψήφιση στη Βουλή.
Πατήστε εδώ για να διαβάσετε ολοκληρωμένη τη νέα πρόταση της επιστημονικής ομάδας του υπουργείου Παιδείας.