Για 17 αιώνες το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού κατείχε ένα εντυπωσιακό παγκόσμιο ρεκόρ
: έφερε την παγκοσμίως μεγαλύτερη στέγη, χωρίς ενδιάμεσα στηρίγματα.
Αυτό διαπιστώνει έπειτα από εκτεταμένη έρευνα στο μνημείο, αλλά και σε όλα τα στεγασμένα κτίσματα της Αρχαιότητας...
ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Μανώλης Κορρές.
Το κυριότερο σημείο διαφωνίας των επιστημόνων γύρω από το Ηρώδειο είναι, εάν αυτό είχε πλήρη και ενιαία στέγαση ή όχι. Καλύπτοντας έκταση πλέον των τριών στρεμμάτων και έχοντας άνοιγμα προς γεφύρωση από τον τοίχο της σκηνής μέχρι πίσω από το κοίλο 52 μέτρα, το Ηρώδειο είναι αδύνατον κατά πολλούς να ήταν πλήρως και ενιαία στεγασμένο.
«Πολλοί επιστήμονες θεωρούν ότι είναι αδύνατον με την τεχνολογία του αρχαίου κόσμου να στεγαζόταν πλήρως και χωρίς ενδιάμεσα στηρίγματα το Ηρώδειο και ισχυρίζονται ότι, όπως και σε άλλα ρωμαϊκά θέατρα, θα υπήρχε στέγη πάνω από τη σκηνή και περιμετρικό στέγαστρο για το ανώτατο μέρος του κοίλου. Όμως, η νέα έρευνα δείχνει ότι το Ηρώδειο είχε πλήρη και ενιαία στέγαση» εξηγεί στο ΑΜΠΕ ο κ. Κορρές.
Για να επιτευχθεί το μεγαλειώδες έργο της στέγασης του Ηρωδείου, κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ., οι αρχιτέκτονές του χρησιμοποίησαν, ειδικές ευρεσιτεχνίες δανεισμένες από τη γεφυροποιία της εποχής.
Μετά την κατασκευή του Ηρωδείου, ακολούθησαν στους επόμενους αιώνες πολλά φιλόδοξα έργα, μεγάλων διαστάσεων και με εντυπωσιακές στέγες, τις μεγαλύτερες για την εποχή τους. Ωστόσο, καμία δεν ξεπερνούσε σε μέγεθος το Ηρώδειο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η βασιλική του Κωνσταντίνου (Aula Palatina), που χτίστηκε στις αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ. στους αρχαίους Τρεβίρους (Trier) της Γερμανίας. Η στέγη, που σωζόταν μέχρι τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο, είχε άνοιγμα 29 μέτρα. Επίσης, το αναγεννησιακό Παλάτσο Ντουκάλε (Palazzo Ducale) στη Βενετία, που σήμερα συγκαταλέγεται στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο. Η κύρια αίθουσά του έχει άνοιγμα 25 μέτρα.
Το παγκόσμιο ρεκόρ της στέγης του Ηρωδείου καταρρίφθηκε μόλις το 1818-1824, με τη Σχολή Ιππασίας (Μανέζ), έργο του Αγκουστίν Μπετανκούρ, στη Μόσχα. Η στέγη, μήκους 175 μέτρων (διπλάσια δηλαδή σε μήκος από το Ηρώδειο), έχει μεγάλο πλήθος ζευκτών της στέγης με άνοιγμα περίπου 50 μέτρα (αντίθετα στο Ηρώδειο μόνο δύο ζευκτά ξεπερνούν τα 52 μέτρα και τα υπόλοιπα είναι κάτω από τα 50 μέτρα). Πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το ρεκόρ κατάφερε να διατηρήσει η Σχολή Ιππασίας μόλις για έξι χρόνια, καθώς στη συνέχεια απαιτήθηκε να προστεθούν υποστυλώματα για να συγκρατήσουν τη στέγη!
Διάλεξη με θέμα «Στεγασμένοι χώροι μουσικής της Αρχαιότητας: το Ηρώδειο» θα δώσει ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Μανώλης Κορρές, αύριο, στις 7 μ.μ., στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η διάλεξη οργανώνεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Megaron Plus» και σε συνεργασία με το σωματείο «Διάζωμα». Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
: έφερε την παγκοσμίως μεγαλύτερη στέγη, χωρίς ενδιάμεσα στηρίγματα.
Αυτό διαπιστώνει έπειτα από εκτεταμένη έρευνα στο μνημείο, αλλά και σε όλα τα στεγασμένα κτίσματα της Αρχαιότητας...
ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Μανώλης Κορρές.
Το κυριότερο σημείο διαφωνίας των επιστημόνων γύρω από το Ηρώδειο είναι, εάν αυτό είχε πλήρη και ενιαία στέγαση ή όχι. Καλύπτοντας έκταση πλέον των τριών στρεμμάτων και έχοντας άνοιγμα προς γεφύρωση από τον τοίχο της σκηνής μέχρι πίσω από το κοίλο 52 μέτρα, το Ηρώδειο είναι αδύνατον κατά πολλούς να ήταν πλήρως και ενιαία στεγασμένο.
«Πολλοί επιστήμονες θεωρούν ότι είναι αδύνατον με την τεχνολογία του αρχαίου κόσμου να στεγαζόταν πλήρως και χωρίς ενδιάμεσα στηρίγματα το Ηρώδειο και ισχυρίζονται ότι, όπως και σε άλλα ρωμαϊκά θέατρα, θα υπήρχε στέγη πάνω από τη σκηνή και περιμετρικό στέγαστρο για το ανώτατο μέρος του κοίλου. Όμως, η νέα έρευνα δείχνει ότι το Ηρώδειο είχε πλήρη και ενιαία στέγαση» εξηγεί στο ΑΜΠΕ ο κ. Κορρές.
Για να επιτευχθεί το μεγαλειώδες έργο της στέγασης του Ηρωδείου, κατά τον 2ο αιώνα μ.Χ., οι αρχιτέκτονές του χρησιμοποίησαν, ειδικές ευρεσιτεχνίες δανεισμένες από τη γεφυροποιία της εποχής.
Μετά την κατασκευή του Ηρωδείου, ακολούθησαν στους επόμενους αιώνες πολλά φιλόδοξα έργα, μεγάλων διαστάσεων και με εντυπωσιακές στέγες, τις μεγαλύτερες για την εποχή τους. Ωστόσο, καμία δεν ξεπερνούσε σε μέγεθος το Ηρώδειο.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η βασιλική του Κωνσταντίνου (Aula Palatina), που χτίστηκε στις αρχές του 4ου αιώνα μ.Χ. στους αρχαίους Τρεβίρους (Trier) της Γερμανίας. Η στέγη, που σωζόταν μέχρι τον Β' Παγκόσμιο πόλεμο, είχε άνοιγμα 29 μέτρα. Επίσης, το αναγεννησιακό Παλάτσο Ντουκάλε (Palazzo Ducale) στη Βενετία, που σήμερα συγκαταλέγεται στον κατάλογο των μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της Ουνέσκο. Η κύρια αίθουσά του έχει άνοιγμα 25 μέτρα.
Το παγκόσμιο ρεκόρ της στέγης του Ηρωδείου καταρρίφθηκε μόλις το 1818-1824, με τη Σχολή Ιππασίας (Μανέζ), έργο του Αγκουστίν Μπετανκούρ, στη Μόσχα. Η στέγη, μήκους 175 μέτρων (διπλάσια δηλαδή σε μήκος από το Ηρώδειο), έχει μεγάλο πλήθος ζευκτών της στέγης με άνοιγμα περίπου 50 μέτρα (αντίθετα στο Ηρώδειο μόνο δύο ζευκτά ξεπερνούν τα 52 μέτρα και τα υπόλοιπα είναι κάτω από τα 50 μέτρα). Πρέπει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το ρεκόρ κατάφερε να διατηρήσει η Σχολή Ιππασίας μόλις για έξι χρόνια, καθώς στη συνέχεια απαιτήθηκε να προστεθούν υποστυλώματα για να συγκρατήσουν τη στέγη!
Διάλεξη με θέμα «Στεγασμένοι χώροι μουσικής της Αρχαιότητας: το Ηρώδειο» θα δώσει ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, Μανώλης Κορρές, αύριο, στις 7 μ.μ., στην αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Η διάλεξη οργανώνεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων «Megaron Plus» και σε συνεργασία με το σωματείο «Διάζωμα». Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.
astra