«Πέλαγος» τα προβλήματα στα Λιμεναρχεία!
ΑΠΑΞΙΩΜΕΝΕΣ ΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΛΑΤΑΜΩΝΑ-ΣΤΟΜΙΟΥ
* Χωρίς σκάφος, οχήματα και κτίρια!
Σε πλήρη απαξίωση βρίσκονται τα τρία Λιμεναρχεία που εποπτεύουν τον θαλάσσιο άξονα από Πλάκα Λιτοχώρου μέχρι τον Ρακοπόταμο, καθώς τα Λιμεναρχεία Πλαταμώνα και Στομίου δεν διαθέτουν σκάφος, ενώ αυτό του Αγιοκάμπου υπολείπεται άλλων χρήσιμων εξαρτημάτων, που είναι χρήσιμα για την απασχόληση των λιμενικών υπαλλήλων.
Στην κατηγορία λοιπόν των εκπαιδευτικών που κλήθηκαν να κάνουν μάθημα χωρίς βιβλία φαίνεται ότι ανήκουν και οι λιμενικοί, καθώς χωρίς σκάφος, υπηρεσιακό όχημα, όργανα μέτρησης της διαμέτρου των ματιών των διχτυών και άλλα σύνεργα που θα βεβαιώσουν μια παράβαση (π.χ. παράνομη αλιεία), αλλά το σημαντικότερο χωρίς δυνατότητα άμεσης παρέμβασης σε περίπτωση που κάποιος χρειαστεί βοήθεια στη θάλασσα, οι άντρες των Λιμεναρχείων περιορίζονται σε διοικητικές και άλλες γραφειοκρατικές εργασίες. Προς τιμή τους, όλο το προηγούμενο διάστημα, μέσω των συνδικαλιστικών τους οργάνων, οι λιμενικοί πιέζουν τα αρμόδια υπουργεία να βρεθεί μια λύση στα προβλήματα αυτά, ώστε να παραμείνουν μάχιμοι και όχι γραφιάδες, αλλά εις μάτην...
Προβλήματα που σύμφωνα με τους λιμενικούς θα μπορούσαν να είχαν λυθεί αν υπήρχε αυτόνομο υπουργείο Ναυτιλίας. Με τη σημερινή διοικητική δομή, όπου το γενικό κουμάντο έχει το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, αλλά αρμοδιότητες έχουν ακόμη το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης λόγω αλιείας και το υπουργείο Μεταφορών λόγω ακτοπλοϊκών γραμμών, οποιαδήποτε προσπάθεια γίνεται με στόχο την ενίσχυση των Λιμεναρχείων πέφτει στο κενό, λόγω γραφειοκρατίας.
ΛΙΜΕΝΑΡΧΕΙΟ ΠΛΑΤΑΜΩΝΑ
Απ΄ έξω, το κτίριο, όπου στεγάζεται σήμερα το Λιμεναρχείο Πλαταμώνα δίνει την εντύπωση ότι η υπηρεσία είναι πανέτοιμη να προσφέρει τις υπηρεσίες της, όποτε χρειαστεί. Η αλήθεια όμως είναι άλλη.
Χωρίς σκάφος εδώ και μία τριετία περίπου, χωρίς υπηρεσιακό όχημα και σε σύντομο χρονικό διάστημα ίσως και χωρίς …κτίριο!
Η άνωθεν εντολή που έχει δοθεί, για την απαλλαγή των ενοικίων που καταβάλλονται σήμερα στον ιδιώτη είναι να βρεθεί κάποιο άλλο και κατά προτίμηση να παραχωρηθεί δωρεάν στο Σώμα. Έτσι η πρώτη κρούση έγινε στον Δήμο «Δίου» Ολύμπου, αφού το Λιμεναρχείο Πλαταμώνα ανήκει διοικητικά στην Κατερίνη, για την αξιοποίηση του πρώην κοινοτικού καταστήματος Πλαταμώνα. Η πρόταση «έπεσε» στο κενό, καθώς η δημοτική αρχή εμφανίζεται δυσαρεστημένη για τον αποκλεισμό της από το Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου. Η πρόταση για τον ορισμό του δημάρχου ως αναπληρωματικό μέλος απορρίφθηκε από τον δήμαρχο κ. Φαρμάκη.
Ως δεύτερη λύση προκρίνεται ένα κτίριο που ανήκει στο Λιμενικό Ταμείο, αλλά επειδή είναι μπροστά στη θάλασσα και ενόψει υποψήφιων ξένων επενδυτών στα ελληνικά λιμάνια, η λύση αυτή «πάγωσε».
Από την άλλη, η απουσία σκαφών στην περιοχή, δημιουργεί τραγελαφικές καταστάσεις, όπως αυτή με τους λιμενικούς να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητά τους, με τα οποία προσέρχονται στην εργασία τους και από τη στεριά να αναβοσβήνουν τα φώτα σε ψαράδες που αλιεύουν παράνομα στη θάλασσα!
Οι τελευταίοι μάλιστα φαίνεται να το διασκεδάζουν, κάνοντας χειρονομίες του τύπου «ελάτε να μας πιάσετε»!
Και αν αυτή είναι μια χαλαρή εικόνα, σίγουρα δεν θέλουμε να μαντέψουμε ποια τύχη θα έχει κάποιος ψαράς, αν πέσει σε φουρτούνα και χρειαστεί την ακτοπλοϊκή βοήθεια των λιμενικών. Μέχρι να ενημερωθεί το Αρχηγείο του σώματος και να δώσει εντολή στην πλησιέστερη λιμενική μονάδα, ο άνθρωπος που θα παλεύει με τα κύματα μόνο με προσευχές στον προστάτη του Άγιο Νικόλα θα σωθεί.
ΣΤΟΜΙΟ -ΑΓΙΟΚΑΜΠΟΣ
Το Λιμεναρχείο Στομίου ανήκει διοικητικά στον Βόλο και τους χειμερινούς μήνες η εκεί Διεύθυνση έκρινε σκόπιμο τη μετακίνηση του μοναδικού σκάφους του Στομίου σε άλλη περιοχή (σ.σ. στην Αμαλιάπολη Μαγνησίας).
Στον Αγιόκαμπο υπάρχει ένα μάχιμο σκάφος, το οποίο μετρά χρόνια, αν και πρόσφατα αντικαταστάθηκαν οι μηχανές του, αλλά η άνωθεν εντολή που υπάρχει είναι οι μετακινήσεις, ελλείψει καυσίμων να γίνονται με φειδώ (άρα ο ελεγκτικός μηχανισμός πάει περίπατο ή καλύτερα για …ψάρεμα).
Έτσι παρόμοια, με τον Πλαταμώνα, προβλήματα εμφανίζονται και στον νομό Λάρισας. Ευτυχώς οι καλές σχέσεις και η εμπιστοσύνη που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ λιμενικών και διάφορων σκαφάτων καλύπτουν την παντελή απουσία του κρατικού μηχανισμού. Για λόγους ασφαλείας οι ιδιοκτήτες σκαφών έχουν παραδώσει τα κλειδιά της περιουσίας τους στους λιμενικούς και αυτοί όταν χρειαστεί τα χρησιμοποιούν για έκτακτες καταστάσεις.
ΧΡΟΝΙΑ ΑΙΤΗΜΑΤΑ
Τα παραπάνω προβλήματα είναι πανελλαδικά και αρκετές φορές το συνδικαλιστικό όργανο των Λιμενικών προσπάθησε να πείσει τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες ότι η απαξίωση του Σώματος δεν συμφέρει κανέναν και πολύ περισσότερο η ενίσχυσή του θα έχει ανταποδοτικά οφέλη στην πολιτεία. Μόνο τα πρόστιμα από την παράνομη αλιεία, η οποία σήμερα είναι ανεξέλεγκτη, να εισπραχθούν και θα βρίσκονταν οι απαιτούμενοι πόροι. Σήμερα παρά τη μείωση των αποδοχών τους, οι λιμενικοί βάζουν το χέρι στην τσέπη τους για να προμηθευτούν τα απαραίτητα για τη δουλειά τους εξαρτήματα, όπως κιάλια, φακό νυκτός, βυθόμετρο κ.λπ.
Μόνη τους ελπίδα η δημιουργία ανεξάρτητου υπουργείου Ναυτιλίας, το οποίο έχοντας τον δικό του προϋπολογισμό θα μπορέσει να αντιμετωπίσει τα λειτουργικά προβλήματα των υπηρεσιών.
Γ. Ρούστας