Καθυστέρησε η απόφαση για τη διαχείριση των μετοχών μειοψηφίας του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος». |
Σταθερός παραμένει και μετεκλογικά ο στόχος για έσοδα αποκρατικοποιήσεων 50 δισ. ευρώ σε ορίζοντα δεκαετίας παρά το γεγονός ότι η συγκέντρωση των περίπου 3 δισ. ευρώ για το 2012 που έχει προγραμματίσει το Ταμείο αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου παραμένει ακόμη ένα δύσκολος στόχος.
Μέσα σε μια εντελώς ασαφή πολιτική κατάσταση, την οποία θα διαδεχθεί μια εξίσου ασαφής πολιτική συγκυρία, το Ταμείο θα πρέπει να καταφέρει μέχρι και το τέλος του χρόνου να έχει διευθετήσει ένα μεγάλο αριθμό από δύσκολα θέματα τόσο για την ακίνητη περιουσία όσο και για εισηγμένες εταιρείες του Δημοσίου προκειμένου η αξιοποίηση να προχωρήσει κανονικά.
Στο σχεδιασμό της 10ετίας και τα αναμενόμενα έσοδα των 50 δισ. ευρώ το Ταμείο μετά την υποτίμηση των αξιών των εισηγμένων εταιριών έχει εντάξει και τα 16 δισ. που αναμένεται να είναι τα έσοδα του Δημοσίου από την πώληση των μετοχών των εμπορικών τραπεζών (προνομιούχων και μη), που θα έχει στα χέρια του το ελληνικό Δημόσιο μετά και την ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών.
Βραχυπρόθεσμα όμως θα πρέπει να ολοκληρωθούν συνολικά 16 μεγάλες και μικρές αποκρατικοποιήσεις, οι οποίες χρειάζονται αρκετά βήματα προετοιμασίας πριν προχωρήσουν στην υλοποίησή τους.
Σημειώνεται ότι στην ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάπτυξη της Ελλάδας επισημαίνεται μεταξύ των άλλων ότι το ύψους 50 δισ. ευρώ πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, το οποίο καθορίζεται στο δεύτερο πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής, αναμένεται να παράσχει ένα όχημα για την προσέλκυση ξένων άμεσων επενδύσεων, να φέρει νέους παίκτες στην αγορά και να ενισχύσει τον ανταγωνισμό, ενώ συγχρόνως αναμένεται να συμβάλει στην αποπληρωμή δημόσιου χρέους.
Επίσης, υπό την προϋπόθεση ότι θα υλοποιηθεί με βάση ένα μακρόπνοο στρατηγικό όραμα, εκτιμάται ότι θα προετοιμάσει το έδαφος για την αποτελεσματικότερη διαχείριση ορισμένων καίριας σημασίας επιχειρήσεων στην οικονομία, οι οποίες σήμερα τελούν υπό κρατική ιδιοκτησία.
Οι σιδηρόδρομοι, τα λιμάνια και οι αερολιμένες χρειάζονται ένα πιο συνεκτικό κανονιστικό πλαίσιο στη φάση της προετοιμασίας για την ιδιωτικοποίησή τους. Το πλαίσιο αυτό θα πρέπει να αποσαφηνίζει τους εκατέρωθεν ρόλους των κρατικών αρχών και των φορέων διαχείρισης των υποδομών, να κατοχυρώνει την επί ίσοις όροις πρόσβαση στις εγκαταστάσεις, να διευκολύνει την ανάπτυξη υποδομών ως μέρος ενός συνεκτικού συστήματος μεταφορών και, τέλος, να διασφαλίζει την αποδοτική αξιοποίηση των κονδυλίων των διαρθρωτικών ταμείων και του ταμείου συνοχής και την υλοποίηση των προτεραιοτήτων του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (TEN-T).
Σχετικά με τις δράσεις το 2012, στην ανακοίνωση της Επιτροπής τονίζεται ότι είναι σκόπιμο να θεσπισθεί ένα στιβαρό κανονιστικό και θεσμικό πλαίσιο για τα στοιχεία ενεργητικού που σχετίζονται με υποδομές, των οποίων η πώληση έχει καθυστερήσει εξαιτίας τεχνικών εμποδίων και της αβεβαιότητας σε σχέση με τους όρους εκμετάλλευσής τους.
Είναι σκόπιμο να ολοκληρωθεί η πλήρης απογραφή των ακίνητων περιουσιακών στοιχείων που ανήκουν στο κράτος. Θα πρέπει επίσης να επισπευσθεί η καταγραφή των κρατικών γαιών. Είναι αναγκαίο να διασφαλισθεί η πραγματοποίηση των σχεδιαζόμενων εσόδων, προκειμένου να αποφευχθούν χάσματα χρηματοδότησης στους δημοσιονομικούς λογαριασμούς και να ενισχυθεί η αξιοπιστία των ιδιωτικοποιήσεων ως εργαλείου για τη βιωσιμότητα του χρέους.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό του προγράμματος, μέχρι τον περασμένο Μάρτιο θα έπρεπε να έχουν ήδη ολοκληρωθεί:
* Η αναδιάρθρωση του ΟΔΙΕ προκειμένου να μπορεί να δεχθεί στρατηγικό επενδυτή ο οποίος θα αποκτήσει πλειοψηφικό ποσοστό και την διοίκηση του Οργανισμού, που κατέχεται σήμερα σε ποσοστό 100% από το Δημόσιο.
* Η νομοθεσία για την αναδιάρθρωση της ΛΑΡΚΟ και το λογιστικό διαχωρισμό σε επιμέρους δραστηριότητες ώστε να αποκρατικοποιηθεί το ταχύτερο δυνατό, όσο οι τιμές του νικελίου βρίσκονται στα σημερινά επίπεδα.
* Η απόφαση για τη διαχείριση των μετοχών μειοψηφίας του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» εν όψει της πώλησης μετοχικού ποσοστού από το ελληνικό Δημόσιο και τη γερμανική Hochtief. Το θέμα, που κυρώθηκε με νόμο του ΥΠΕΚΑ μέσα στο Μάρτιο, είναι η αξιοποίηση του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό με την αναλυτική αναφορά των χρήσεων από τους υποψήφιους στρατηγικούς επενδυτές.
Επίσης, μέχρι και το τέλος Απριλίου, θα πρέπει να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση των κρατικών ενισχύσεων που έχει εντοπίσει η Commission στον ΟΠΑΠ ώστε να προχωρήσει η αποκρατικοποίηση του Οργανισμού. Η ψήφιση νόμου με τον οποίο θα αλλάζει το καθεστώς διαχείρισης και λειτουργίας της Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα ΑΕ.
Τον Ιούνιο
Μέχρι και το τέλος Ιουνίου θα πρέπει να έχει δημιουργηθεί ρυθμιστική αρχή και να απελευθερωθεί η τιμολογιακή πολιτική για την ΕΥΔΑΠ [EYDr.AT] και την ΕΥΑΘ, οι οποίες βρίσκονται επίσης στη λίστα των αποκρατικοποιήσεων για φέτος. Παράλληλα, θα πρέπει:
* Να ολοκληρωθεί η εκκαθάριση των κρατικών ενισχύσεων για τις οποίες μας εγκαλεί η Commission σχετικά προς το Καζίνο της Πάρνηθας το οποίο αναμένεται να μπει σε ουσιαστική διαδικασία ιδιωτικοποίησης, περίπου εννέα χρόνια μετά την πρώτη αποκρατικοποίησης της μονάδας το 2002.
* Να υπάρξει σαφής λογιστικός διαχωρισμός των επιμέρους δραστηριοτήτων της ΔΕΗ, ώστε να μπορέσουν να πουληθούν περιφερειακές μονάδες σε ιδιώτες.
* Να υπάρξουν νομοθετικές παρεμβάσεις στη λειτουργία και τη διαχείριση της ΕΛΒΟώστε να μπορέσει να αναζητήσει και αυτή στρατηγικό επενδυτή.
* Να ολοκληρωθεί η διαδικασία εκκαθάρισης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μαζί με το πρόβλημα των κρατικών ενισχύσεων ώστε να αποφασιστεί από τη νέα κυβέρνηση ποια θα είναι η επόμενη μέρα.
* Να γίνει περιβαλλοντική μελέτη αλλά και επιχειρηματικό σχέδιο για την αξιοποίηση του IBC στο Μαρούσι ώστε να ενσωματωθεί ομαλά στο ολυμπιακό συγκρότημα στο Μαρούσι.
* Να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις της ΕΤΕ με το Δημόσιο για την αξιοποίηση του ξενοδοχειακού συγκροτήματος στον Αστέρα Βουλιαγμένης.
* Να υπάρξει συμφωνία με το ΝΑΤΟ για την απομάκρυνση των ραντάρ που διατηρεί στην Κασσιώπη Κέρκυρας και η οριοθέτηση του γηπέδου γκολφ που θα δημιουργηθεί στην περιοχή Αφάντου Ρόδου.
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Το ενδεχόμενο να διάσπασης των δραστηριοτήτων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πώλησης του δικαιώματος διαχείρισης ορισμένων δρομολογίων σε διαφορετικές εταιρείες εξετάζει η ελληνική κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια εξασφάλισης των μέγιστων δυνατών εσόδων από την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας και να παρακάμψει τυχόν εμπόδια από τις αρχές ανταγωνισμού.
Το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνει και την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ -του κρατικού μονοπωλίου στις σιδηροδρομικές μεταφορές με 500 δρομολόγια και σιδηροδρομικό δίκτυο μήκους 2.500 χιλιομέτρων. Σε δηλώσεις του όμως στο Reuters, o επικεφαλής του Ταμείου Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), Κώστας Μητρόπουλος, επισήμανε ότι για τη μεγιστοποίηση της αξίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ελληνική κυβέρνηση εξετάζει ένα διαφορετικό μοντέλο ιδιωτικοποίησης, παρόμοιο με εκείνο που χρησιμοποιήθηκε στη Βρετανία.
Το Σεπτέμβριο
Μέσα στο Σεπτέμβριο θα πρέπει να δημιουργηθούν ρυθμιστικές αρχές για τη διαχείριση των περιφερειακών αεροδρομίων, των λιμανιών και των μαρινών, που θα δοθούν με συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες.
Τέλος, μέχρι και το τέλος του χρόνου θα πρέπει να υπάρξει λογιστικός διαχωρισμός των δικαιωμάτων του Δημοσίου στην Εγνατία αυτοκινητοδρόμων και την ολοκλήρωση της σύμβασης παραχώρησης διαχείρισης προς ιδιώτες.
Ειδική υπηρεσία για το μεσοπρόθεσμο
Ειδική μονάδα για την κατάρτιση, επικαιροποίηση και παρακολούθηση υλοποίησης του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής και του κρατικού προϋπολογισμού ιδρύθηκε στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, στο πλαίσιο της προετοιμασίας για την κατάρτιση του νέου ΜΠΔΣ τον επόμενο μήνα.
Πρόκειται για τη διεύθυνση Προγραμματισμού, Δημοσιονομικών Στοιχείων & Μεθοδολογίας στη Γενική Διεύθυνση Θησαυροφυλακίου και Προϋπολογισμού, η οποία παράλληλα θα έχει, σε τεχνικό επίπεδο, και την αρμοδιότητα εκπροσώπησης του ΓΛΚ, στις συναντήσεις με τα κλιμάκια ΔΝΤ/ΕΕ/ΕΚΤ και τους μόνιμους αντιπροσώπους τουΔΝΤ στη χώρα μας.
Ωστόσο στη σχετική εγκύκλιο σημειώνεται πως, κατά το παρελθόν, έχει παρατηρηθεί να δίδονται από τους φορείς στοιχεία, πίνακες ή διευκρινίσεις στα κλιμάκια ΔΝΤ/ΕΕ/ΕΚ και στους μόνιμους αντιπροσώπους του ΔΝΤ στην Ελλάδα, είτε κατά τις κατ ιδίαν συναντήσεις των φορέων είτε μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, χωρίς την ανάλογη ενημέρωση του αρμόδιου προσωπικού του ΓΛΚ, με αποτέλεσμα τα στελέχη του ΓΛΚ «να μην έχουν το ίδιο επίπεδο πληροφόρησης και να αναγκάζονται να παίρνουν τα στοιχεία εκ των υστέρων από τους φορείς ή/και άτυπα από τα κλιμάκια ΔΝΤ/ΕΕ/ΕΚ»!
Στο πλαίσιο αυτό καλούνται όλοι οι φορείς που παρέχουν καθ' οιονδήποτε τρόπο και οποιασδήποτε μορφής στοιχεία ή διευκρινίσεις στην τρόικα να κοινοποιούν υποχρεωτικά τα στοιχεία αυτά και στη Διεύθυνση Προγραμματισμού, Δημοσιονομικών Στοιχείων & Μεθοδολογίας, προκειμένου να γίνεται έγκαιρα και σε ισότιμη βάση η αξιολόγηση και βεβαίωση των στοιχείων της γενικής κυβέρνησης και των αποδόσεων των δημοσιονομικών παρεμβάσεων του ΜΠΔΣ, με σκοπό την ορθή διενέργεια προβολών των μεγεθών στην περίοδο που καλύπτει το ΜΠΔΣ.