Έφυγε σε ηλικία 64 ετών ο μεγάλος λαϊκός τραγουδιστής Δημήτρης Μητροπάνος. Σύμφωνα με πληροφορίες, έπαθε έμφραγμα το πρωί και μεταφέρθηκε στο Υγεία. Εκεί οι γιατροί μετά από προσπάθειες τον επανέφεραν, αλλά τελικά «έφυγε» από πνευμονικό οίδημα.
Ο Δημήτρης Μητροπάνος γεννήθηκε στην Αγία Mονή, μια συνοικία έξω από τα Τρίκαλα -από την οποία καταγόταν η μητέρα του- στις 2 Απριλίου του 1948. Μεγάλωσε χωρίς τον πατέρα του, τον οποίο γνώρισε στα 29 του χρόνια.
Μέχρι τα 16 του νόμιζε πως είχε σκοτωθεί στον ανταρτοπόλεμο, όταν ήρθε ένα γράμμα το οποίο έλεγε πως ζει στην Ρουμανία. Ο πατέρας του καταγόταν από ένα χωριό τηςΚαρδίτσας το Καππά. Από μικρός δούλευε τα καλοκαίρια για να βοηθήσει τα οικονομικά της οικογένειας του. Πρώτα σαν σερβιτόρος στην ταβέρνα του θείου του ύστερα στις κορδέλες κοπής ξύλων. Μετά την τρίτη γυμνασίου, το 1964, κατεβαίνει στην Αθήνα να ζήσει με τον θείο του στην οδό Aχαρνών. Προτού τελειώσει το γυμνάσιο άρχισε να δουλεύει σαν τραγουδιστής.
Στην ίδια ηλικία, έπειτα από παρότρυνση του Γρηγόρη Μπιθικώτση, τον οποίο γνώρισε σε μία συγκέντρωση της εταιρίας του θείου του, στην οποία τραγούδησε, επισκέφτηκε την Κολούμπια. Εκεί ο Τάκης Λαμπρόπουλος του γνώρισε τον Γιώργο Ζαμπέτα, δίπλα οποίο θα δουλέψει στα «Ξημερώματα». Τον Ζαμπέτα τον μνημονεύει ως μεγάλο του δάσκαλο και δεύτερο πατέρα.
Όπως έχει δηλώσει, «ο Ζαμπέτας είναι ο μόνος άνθρωπος στο τραγούδι ο οποίος με βοήθησε χωρίς να περιμένει κάτι. Με όλους τους υπόλοιπους συνεργάτες μου κάτι πήρα και κάτι έδωσα». Το 1966 ο Μητροπάνος συναντάται για πρώτη φόρα με τον Μίκη Θεοδωράκη και ερμηνεύει μέρη από τη «Ρωμιοσύνη» και το «Άξιον Εστί» σε μια σειρά συναυλιών στην Ελλάδα και την Κύπρο.
Το 1967, ο Μητροπάνος ηχογραφεί τον πρώτο του 45άρη δίσκο, με το τραγούδι «Θεσσαλονίκη«. Είχε προηγηθεί η ηχογράφηση του τραγουδιού «Χαμένη Πασχαλιά«, το οποίο όμως λογοκρίθηκε από τη Χούντα και δεν κυκλοφόρησε ποτέ.
Στην πορεία που χάραξε στο δρόμο του λαϊκού έντεχνου, το 1972 είναι ένας σημαντικός σταθμός: ο συνθέτης Δήμος Μούτσης και ο ποιητής-στιχουργός Μάνος Ελευθερίου κυκλοφορούν τον «Άγιο Φεβρουάριο», με ερμηνευτές τον Μητροπάνο και την Πετρή Σαλπέα, σηματοδοτώντας ένα σταθμό στην ελληνική μουσική. Τον Ιούλιο του 1999, ο Μητροπάνος και ο Μούτσης θα ξαναβρεθούν επί σκηνής στο Ηρώδειο με την Δήμητρα Γαλάνη και την σοπράνο Τζούλια Σουγλάκου για δυο μουσικές βραδιές στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών. Οι συναυλίες αυτές ηχογραφούνται ζωντανά και κυκλοφορούν σε διπλό CD δύο μήνες αργότερα. Ακολουθούν «Ο Δρόμος για τα Κύθηρα» του Γιώργου Κατσαρού και «Τα συναξάρια» του Γιώργου Χατζηνάσιου, έργα υψηλής ποιότητας αλλά και μεγάλης απήχησης στην ελληνική κοινωνία.
Στη μακρόχρονη πορεία του στο ελληνικό τραγούδι, ο Δημήτρης Μητροπάνος συνεργάστηκε με τους μεγαλύτερους δημιουργούς του λαϊκού αλλά και του έντεχνου τραγουδιού. Γιώργος Ζαμπέτας, Μίκης Θεοδωράκης, Δήμος Μούτσης, Απόστολος Καλδάρας, Τάκης Μουσαφίρης («Εμείς οι δυο» κ.α.), Χρήστος Νικολόπουλος («Πάρε Αποφάσεις» σε στίχους Λευτέρη Παπαδόπουλου), Γιάννης Σπανός («Ο Μητροπάνος τραγουδάει Σπανό») ήταν οι συνθέτες με τους οποίους συνδέθηκε επαγγελματικά, χτίζοντας μια καριέρα συνυφασμένη με την ελληνική λαϊκή μουσική παράδοση, μέχρι και το τέλος της δεκαετίας του ’80.
Η συμμετοχή του σε δίσκους των Λάκη Παπαδόπουλου (με το τραγούδι «Για να σ’ εκδικηθώ») και Νίκου Πορτοκάλογλου («Κλείνω κι έρχομαι») αναδεικνύουν εκείνη την εποχή την ευρεία γκάμα της ερμηνείας του και προαναγγέλλουν μια στροφή στον τρόπο ερμηνείας του, που θα οδηγήσει σε μια σειρά από δίσκους που άλλαξαν σε μεγάλο βαθμό την έννοια του καλού σύγχρονου λαϊκού τραγουδιού. Οι συνεργασίες με το Μάριο Τόκα και το Φίλιππο Γράψα («Η εθνική μας μοναξιά» και «Παρέα με έναν ήλιο») συνδυάζουν τη λαϊκή υφή και συναίσθημα με τη πιο βαθιά έννοια στίχων και τη χρησιμοποίηση λέξεων πιο επιτηδευμένων. Παράλληλα, η απήχηση των τραγουδιών στην κοινωνία και η εμπορική επιτυχία αναδεικνύουν αυτές τις δημιουργίες ως εργαλεία αλλά και συμπτώματα της εξέλιξης της ελληνικής κοινωνίας.
Η πολύ σημαντική συνεργασία με τον Θάνο Μικρούτσικο με τον δίσκο «Στου Αιώνα την Παράγκα», σε στίχους Άλκη Αλκαίου, Κώστα Λαχά, Λίνας Νικολακοπούλου και Γιώργου Κακουλίδη, αποτελεί στροφή του ερμηνευτή σε ακόμα πιο «έντεχνες» διαδρομές, διατηρώντας και πάλι την ταυτότητα του λαϊκού.
Ο Μητροπάνος συνεχίζει στα ίδια μονοπάτια, με τραγούδια των Μικρούτσικου, Κορακάκη,Μουκίδη, Παπαδημητρίου κ.α. στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του 1990 και στις αρχές του 2000. Από τις τελευταίες δουλειές του Θεσσαλού αοιδού, ξεχωρίζει το «Πες μου τ’ άληθινά σου σε μουσική Στέφανου Κορκολή και στίχους Ελεάνας Βραχάλη και Νίκου Μωραΐτη, αλλά και η ζωντανή ηχογράφηση «Υπάρχει και το ζεϊμπέκικο», από το πρόγραμμα – ωδή στον εθνικό χορό της Ελλάδας μαζί με τους Θέμη Αδαμαντίδη και Δημήτρη Μπάση, καθώς επίσης και ο δίσκος «Στη Διαπασών», ο οποίος περιέχει 12 λαϊκά τραγούδια και μια μπλουζ μπαλάντα. Από τα τραγούδια του δίσκου ξεχωρίζει το τραγούδι «Η εκδρομή» του Γιάννη Μηλιώκα, το οποίο γράφτηκε για την επιστροφή του ερμηνευτή στη δισκογραφία μετά από ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας.
Το 2009 κυκλοφόρησε η ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας του στο Ηρώδειο (Σεπτέμβριος 2009), αποτελούμενη από 2 CD με τον τίτλο «Τα τραγούδια της ζωής μου».
Τελευταία του δουλειά ήταν ο δίσκος «Εδώ Είμαστε» (Ιούνιος 2011) με την «Κατσαρόλα», το τραγούδι που γράφτηκε για το κίνημα των Αγανακτισμένων:
Δημήτρης Μητροπάνος «Κατσαρόλα»
Από το δίσκο σε μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη και στίχους Μάνου Ελευθερίου, Λίνας Νικολακοπούλου, Σταμάτη Κραουνάκη και Λάκη Λαζόπουλου με τίτλο «Εδώ είμαστε».
Το τραγούδι του Δημήτρη Μητροπάνου για τους Αγανακτισμένους στο Σύνταγμα και σε όλη την Ελλάδα
Το τραγούδι του Δημήτρη Μητροπάνου για τους Αγανακτισμένους στο Σύνταγμα και σε όλη την Ελλάδα
Μαύρο ουρανός, Μαύρος, σκοτεινός.
Σκοτεινοί στρατοί καίνε το χαρτί, τη γιορτή χαλάνε.
Μαύρη αγκαλιά. Ορφανά σκυλιά
ψάχνουνε τροφή στην ανασκαφή που την ξεπουλάνε.
Έλα, ασ’ την γκρίνια. Έχω ακόμα φράγκα.
Έλα τρώει η φτήνια τον παρά το βλάκα.
Σκοτεινοί στρατοί καίνε το χαρτί, τη γιορτή χαλάνε.
Μαύρη αγκαλιά. Ορφανά σκυλιά
ψάχνουνε τροφή στην ανασκαφή που την ξεπουλάνε.
Έλα, ασ’ την γκρίνια. Έχω ακόμα φράγκα.
Έλα τρώει η φτήνια τον παρά το βλάκα.
Βάλε κατσαρόλα. Φίλε μου, ξεκόλλα.
Πες και στα παιδιά να ‘ρθουν μια βραδιά
να τα σπάσουν όλα.
Πες και στα παιδιά να ‘ρθουν μια βραδιά
να τα σπάσουν όλα.
Βάλε αγάπη να ‘χει.. Δε φοβούνται οι βράχοι.
Μπες δυναμικά, δες το θετικά και θα γίνει μάχη.
Μπες δυναμικά
.
Μαύρος ποταμός. Φτώχεια και γκρεμός.
Ο πλανήτης γη πάλι αιμορραγεί,
βράζει στα καζάνια. Φάγανε ρωγμή
οι μηχανισμοί. Δούλοι αφεντικά
ψάχνουν δανεικά. Πίκρα στα λιμάνια.
Έλα, ασ’ την κρίση να μετράει τα βήματα.
Έλα, έχουνε κι οι κροίσοι τρομερά προβλήματα.
Μπες δυναμικά, δες το θετικά και θα γίνει μάχη.
Μπες δυναμικά
.
Μαύρος ποταμός. Φτώχεια και γκρεμός.
Ο πλανήτης γη πάλι αιμορραγεί,
βράζει στα καζάνια. Φάγανε ρωγμή
οι μηχανισμοί. Δούλοι αφεντικά
ψάχνουν δανεικά. Πίκρα στα λιμάνια.
Έλα, ασ’ την κρίση να μετράει τα βήματα.
Έλα, έχουνε κι οι κροίσοι τρομερά προβλήματα.
Βάλε κατσαρόλα. Φίλε μου, ξεκόλλα.
Πες και στα παιδιά να ‘ρθουν μια βραδιά
να τα κάψουν όλα.
Πες και στα παιδιά να ‘ρθουν μια βραδιά
να τα κάψουν όλα.
Βάλε αγάπη να ‘χει.. Δε φοβούνται οι βράχοι.
Μπες δυναμικά, δες το θετικά
και θα γίνει μάχη. Μπες δυναμικά (X2)
Μπες δυναμικά, δες το θετικά
και θα γίνει μάχη. Μπες δυναμικά (X2)
Φίλε μου, ξεκόλλα.