Κυριακή 20 Μαΐου 2012

Παύλος Μπασδάρας : Χρηστικές επισημάνσεις για τις πανελλήνιες εξετάσεις



   

  Επειδή θεωρώ ότι πρέπει να μοιράζεσαι με τους ανθρώπους γνώσεις και εμπειρίες, απευθύνομαι στους υποψήφιους  και τους  γονείς τους, με χρηστικές επισημάνσεις που είναι απόσταγμα τριακονταετούς και πλέον φροντιστηριακής εμπειρίας, σε όλα σχεδόν τα συστήματα εισαγωγικών εξετάσεων.                                                                                                                                       Απευθυνόμενος πρώτα στους γονείς των υποψηφίων, που μετέχουν ισότιμα σ’ αυτή τη δοκιμασία, ας μου επιτραπεί να συστήσω τα εξής.                                
Φροντίζουμε να δημιουργήσουμε για όλη τη διάρκεια των εξετάσεων ένα ευχάριστο και ήρεμο περιβάλλον. Ήρεμο περιβάλλον νοείται το απαλλαγμένο από τις συχνές επισκέψεις γειτόνων, φίλων και συγγενών. Αυτές πρέπει να ελαχιστοποιηθούν ή καλύτερα να αναβληθούν για μετά τις εξετάσεις. Φροντίζουμε για την αποφυγή παρενοχλήσεων από τα μικρότερα αδερφάκια, μπορούν να εκδηλώσουν την αγάπη τους και να δεχθούν αγάπη στη διάρκεια των διαλειμμάτων μελέτης. 
Φροντίζουμε  για σωστή διατροφή. Πλούσιο πρωινό λόγω αυξημένων αναγκών του οργανισμού, το μεσημβρινό γεύμα και το δείπνο να είναι τα συνήθη. Όχι συμπληρώματα τροφών χωρίς την έγκριση ειδικού.  Να προτιμώνται οι φρεσκοστυμμένοι χυμοί από τον καφέ που μπορεί να προκαλέσει υπερένταση, μέχρι και απώλεια ύπνου.                                                                                                              
Αποφεύγουμε μπροστά στα παιδιά, να θίξουμε οποιοδήποτε θέμα, που πιθανόν θα προκαλέσει τριβές και έντονη συζήτηση,  διότι στεναχωριούνται αφάνταστα, προβληματίζονται έντονα και αποσυντονίζονται.
Αποφεύγουμε να μεταφέρουμε τις προσδοκίες μας για το μέλλον του παιδιού.
Αποφεύγουμε την κριτική για το πόσο και πως διάβασε την χρονιά που πέρασε.
Αποφεύγουμε  οποιαδήποτε αναφορά για το κόστος σπουδών του παιδιού έως σήμερα, είναι κάτι που τα πληγώνει υπερβολικά, ευτυχώς αυτό συμβαίνει σε μια ισχνή μειοψηφία γονέων, που σίγουρα αγνοούν ότι στην αμφίδρομη σχέση μεταξύ γονιών και παιδιών από τους γονείς προς τα παιδιά υπάρχει το καθήκον και από τα παιδιά προς τους γονείς απλώς η υποχρέωση. Δυο λέξεις συνώνυμες, με τεράστια διαφορά στην ηθική τους διάσταση.   
Σε περίπτωση αυξημένου, εντόνου και  διαρκούς άγχους που οδηγεί σε  αϋπνία, κεφαλόπονους, ανορεξία κ.λ.π. συμβουλευόμαστε  το γιατρό. Μην πανικοβάλλεστε όμως, το άγχος είναι φυσιολογική ψυχοσωματική αντίδραση μπροστά σε αναμενόμενη δοκιμασία και δεν πρέπει να προβληματίζει. Είναι μια φυσιολογική αντίδραση του μυαλού και του σώματος και όταν δεν είναι διαρκές και έντονο έχει την θετική του πλευρά, διότι μας κρατά σε εγρήγορση, σε ετοιμότητα, αυξάνει την ενεργητικότητα μας   και οδηγεί στην επίτευξη του στόχου. Η παντελής έλλειψη άγχους θα πρέπει να μας προβληματίσει.                                                                                                                                     Βρισκόμαστε πάντα διακριτικά δίπλα στο παιδί χωρίς όμως να αφήσουμε να διαφανεί το παραμικρό ίχνος άγχους και αγωνίας που αναπόφευκτα μας διακατέχουν άλλον σε μεγαλύτερο και άλλον σε μικρότερο βαθμό .
Μεταφέρουμε το παιδί στο λύκειο που γράφει αν μένουμε μακριά ή αν μας το ζητήσει. Αλλά δεν μένουμε εκεί, το άγχος του παιδιού την ώρα που γράφει αν μας σκέφτεται έξω από το σχολείο η ακόμα χειρότερα αν μας δει, πολλαπλασιάζεται.
Αν κατά την διάρκεια των εξετάσεων δεν γράψει καλά σε κάποιο μάθημα μην το αποπάρουμε, γιατί αυτό θα έχει αρνητικές συνέπειες στα επόμενα μαθήματα. Υπάρχει κίνδυνος να τα εγκαταλείψει εντελώς, άλλωστε αυτό που μετρά είναι η συνολική βαθμολογία και όχι η επί μέρους.                                                                                                                      Ας οπλιστούμε με υπομονή και με δεδομένο το αδιάβλητο των εξετάσεων, να είστε βέβαιοι, ότι ο αγώνας των παιδιών που κόπιασαν, νομοτελειακά θα δικαιωθεί.

Αγαπητοί υποψήφιοι είστε οι πρωταγωνιστές των εισαγωγικών γι’ αυτό, οι παραινέσεις και συμβουλές προς υμάς θα είναι περισσότερες, ξεκινώντας με την παράκληση.                                                                     Ο υπολογιστής να απομακρυνθεί από το χώρο μελέτης και το κινητό στο αθόρυβο, οι δε κλήσεις να περιοριστούν στις άκρως απαραίτητες.

ΑΠΟ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ
Κάνουμε πάντα τις επαναλήψεις μόνο από το σχολικό βιβλίο  και τις σημειώσεις μας. Αν υπάρχει κάτι χρήσιμο σε βοηθήματα το μεταφέρουμε στις σημειώσεις μας.  Έτσι έχοντας πάντα την ίδια οπτική εικόνα πετυχαίνουμε τη βέλτιστη απομνημόνευση. Αν κάτι δυσκολεύστε να το απομνημονεύσετε γράψτε το ορισμένες φορές και νάστε βέβαιοι ότι ο εγκέφαλος θα το αποτυπώσει.                                                                                                                                         Μελετήστεκαλά τα θέματα της τελευταίας τουλάχιστον πενταετίας. Βάζουν ανάλογα θέματα και ενίοτε τα ίδια.  
                                                                                                                                                                                                       ΠΩΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ
Σηκωνόμαστε το πρωί όπως μας συνήθισε το βιολογικό μας ρολόι όλη τη χρονιά. Μετά από ένα πλούσιο πρωινό αρχίζουμε τη μελέτη κάνοντας πεντάλεπτα διαλείμματα, ανά ώρα μελέτης και ημίωρα ανά τρίωρο. Μια ώρα κατάκλιση το μεσημέρι, και πάλι μελέτη με μιάμιση ώρα διακοπή στις 7 για δείπνο και ξεκούραση και πάλι διάβασμα. Στη διάρκεια των διαλειμμάτων χαλαρώνουμε κάνοντας ασκήσεις, έναν μικρό περίπατο η ακούμε μουσική.                                                                        Ύπνο γύρω στις δώδεκα. Αποφεύγουμε το διάβασμα τις μεταμεσονύκτιες ώρες, διότι λόγω σωρευμένης κοπώσεως, δεν έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Οπωσδήποτε απαιτούνται 7-8 ώρες νυχτερινού ύπνου .
  Αν το άγχος δεν σας αφήνει να κοιμηθείτε κάντε ασκήσεις χαλάρωσης, ένα χλιαρό ντους, ξαπλώστε στο κρεβάτι χωρίς βιβλία και φέρτε στη μνήμη σας ευχάριστα πράγματα και θετικές σκέψεις.                                                                                                                                         Αποφύγετε τις αρνητικές σκέψεις γιατί αυτές είναι δημιουργοί και προπομποί του άγχους. Αυτές προετοιμάζουν το έδαφος στην αποτυχία, και καθιστούν το άγχος  έντονο και  διαρκές με αποτέλεσμα την εμφάνιση δύσκολων καταστάσεων όπως αϋπνία, απόγνωση, κεφαλόπονοι, ανορεξία κ.λ.π.
  Τα καλύτερα  όπλα καταπολέμησης του άγχους είναι οι θετικές σκέψεις και το χιούμορ. Κάντε χιούμορ με τους οικείους και φίλους σας πείτε αστεία, πείτε ανέκδοτα ,όλα αυτά αποφορτίζουν την κατάσταση και αποκαθιστούν την ηρεμία. Σκεφτείτε ανάλογες εξετάσεις απόκτησης διπλώματος στις ξένες γλώσσες, επιτυχή αντιμετώπιση δύσκολων διαγωνισμάτων στο σχολείο και το φροντιστήριο.
•  Σκεφτείτε ότι είναι η ώρα να αποδείξετε ότι αξίζετε και ότι είναι η ώρα να δικαιωθείτε για τους κόπους τόσων ετών. Θεωρείστε τις εξετάσεις σαν τον εφαλτήριο για μια πετυχημένη και δημιουργική πορεία στο μέλλον.   
                                                                                                                                                                                                                       Θα κάνουμε και μια νοερή προσομοίωση εξετάσεων, γιατί μέχρι τώρα είμαστε στις προπονήσεις, πρέπει να μπούμε στον εξεταστικό στίβο.

ΣΤΟ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ                                                                                                                                                                      ’φιξη στο εξεταστικό κέντρο 15 λεπτά νωρίτερα και όχι την τελευταία στιγμή ασθμαίνοντας                         
Φροντίστε να είστε εντελώς μόνοι τα τελευταία δεκαπέντε λεπτά χωρίς βιβλία και σημειώσεις γιατί χρειάζεστε ηρεμία.                                                                                                                                                                                 Αποφύγετε τα πηγαδάκια που αναφέρονται σε sos θέματα, διότι αν κάποιο από αυτά δεν το θυμάστε πλήρως εκείνη τη στιγμή πιθανώς να σας πανικοβάλλει. Μη φοβάστε όμως ότι έχετε διαβάσει θα σας βγει την κατάλληλη στιγμή μέσα στη τάξη.
   
ΜΕ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑ ΧΕΙΡΑΣ                                                                    
1. Μελετήστε τα θέματα με προσοχή δυο με τρεις φορές τουλάχιστον, διότι κάτι που φαίνεται πανεύκολο με την πρώτη ματιά μπορεί να κρύβει παγίδες. Επίσης κάποιο θέμα που αρχικά  σας φαίνεται άγνωστο ή το γνωρίζετε μερικώς μην σας πανικοβάλλει.                                                  Το μυαλό δρα αφαιρετικά δεν προσφέρει μονομιάς όλες τις γνώσεις, αλλά σιγά σιγά, συνειρμικά, όταν τις αναζητήσετε.
2. Τα θέματα είναι συνήθως διαβαθμισμένης δυσκολίας από  το πρώτο προς το τέταρτο. Εσείς όμως να αρχίσετε από εκείνο το θέμα που γνωρίζετε καλύτερα.  Μην σπαταλάτε τον χρόνο σας σε θέμα που δυσκολεύεστε. Προχωρήστε στο επόμενο. Λύνοντας τα άλλα θέματα ανεβαίνει η αυτοπεποίθηση σας και αργότερα το θέμα αυτό θα το αντιμετωπίσετε ευκολότερα. Αν ένα ζήτημα είναι αντικειμενικά πάρα πολύ δύσκολο μην πανικοβάλλεστε
γιατί αυτό ισχύει για όλους τους   διαγωνιζομένους και η οροφή του άριστα θα γίνει το 15.
3. Καλά γράμματα και καλά σχήματα δίνουν την θετική πρώτη εικόνα στον βαθμολογητή. Το καλό σχήμα βοηθά στην λύση.
4. Μη γράψετε όλη τη λύση αναλυτικά στο πρόχειρο, γιατί θα χάσετε πολύτιμο χρόνο. Επίσης όσα θέματα γνωρίζετε καλά γράψτε τα κατευθείαν στο καθαρό κερδίζοντας χρόνο.
5. Μεταφέρετε με προσοχή την λύση από το πρόχειρο στο επίσημο τετράδιο και όχι βιαστικά διότι κατά την αντιγραφή γίνονται λάθη.                                                                                                          6. Καντε σωστή κατανομή χρόνου και αφήστε ένα εικοσάλεπτο για προσεκτική επανάληψη των όσων σας ζητούν και των όσων γράψατε.
Καλή επιτυχία σε όλους τους υποψηφίους.
Καλή δύναμη στους γονείς των υποψηφίων που μετέχουν ισότιμα στην δοκιμασία των εξετάσεων.

Για το φροντιστήριο ΄΄ΑΝΟΔΟΣ΄΄
Παύλος Μπασδάρας