ΚΑΤΕΚΤΗΣΕ ΤΟ ΑΣΗΜΕΝΙΟ ΜΕΤΑΛΛΙΟ ΣΤΗΝ ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΗ ΟΛΥΜΠΙΑΔΑ.
* ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΔΕΚΤΟΣ ΣΤΑ UNIVERSITY OF CALIFORNIA, BERKELEY ΚΑΙ UCLA ΤΩΝ ΗΠΑ,UNIVERSITY OF BRISTOL ΚΑΙ ΣΤΟ CAMBRIDGE, ΤΗΣ ΑΓΓΛΙΑΣ ΣΤΟ ΟΠΟΙΟ ΣΚΟΠΕΥΕΙ ΝΑ ΠΑΕΙ.
Ένα ακόμη μετάλλιο πρόσθεσε στη μεγάλη συλλογή του ο 17χρονος Χάρης Τσαμπασίδης, μαθητής της Γ΄ Λυκείου των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων «Πλάτων» Κατερίνης, συμμετέχοντας στην 29ηΒαλκανική Μαθηματική Ολυμπιάδα που πραγματοποιήθηκε στην Αττάλεια της Τουρκίας. Εκεί κατέκτησε το ασημένιο μετάλλιο.
Ο Χάρης Τσαμπασίδης συμμετέχει τώρα στις πανελλήνιες εξετάσεις απλά και μόνο για το απολυτήριο του Λυκείου, καθότι από την Α΄ Λυκείου είχε ήδη γίνει δεκτός στα ελληνικά πανεπιστήμια άνευ εξετάσεων. Θα συμμετάσχει, επίσης, για τελευταία φορά ως μαθητής σε διαγωνισμό στηΠαγκόσμια Μαθηματική Ολυμπιάδα, στην πόλη Μαρ Ντελ Πλάτα της Αργεντινής τον ερχόμενο Ιούλιο.
Όπως ο ίδιος λέει, επέλεξε το Cambridge Trinity College, γιατί θεωρείται το καλύτερο σε Παγκόσμιο επίπεδο για την επιστήμη των Μαθηματικών, τα οποία και τον ενδιαφέρουν. Σημειωτέον ότι δεν του ζήτησαν βαθμό απολυτηρίου, όπως γίνεται συνήθως.
Θεωρείται από τον ίδιο σημαντική εμπειρία η συμμετοχή του στο πρόγραμμα RSI πέρσι το καλοκαίρι στο πανεπιστήμιο ΜΙΤ των Ηνωμένων Πολιτειών. Εκεί του δόθηκε η ευκαιρία να έρθει σε επαφή με τη πραγματική έρευνα και να αρχίσει την αναζήτηση για τις σπουδές στο εξωτερικό.
Η άμεση προτεραιότητά του είναι να κλείσει τη φετινή χρονιά με ένα ακόμα μετάλλιο στην Παγκόσμια Μαθηματική Ολυμπιάδα και να προετοιμαστεί για το Cambridge. Ήδη έχει ξεκινήσει τις επαφές με το πανεπιστήμιο με σκοπό να πάει όσο το δυνατόν καλύτερα προετοιμασμένος.
Ο ΧΑΡΗΣ ΔΕ ΜΙΛΑΕΙ ΣΥΝΗΘΩΣ ΓΙΑ ΤΟ ΧΑΡΗ
Είναι γνωστό ότι ο Χάρης Τσαμπασίδης είναι ένα «παιδί» συνεσταλμένο, δεν κάνει εύκολα δηλώσεις ούτε ανταποκρίνεται με ευκολία σε πρόκληση να δώσει μία συνέντευξη.
Ανάλογη στάση κρατάει και το οικογενειακό του περιβάλλον καθώς θεωρεί ότι η κάθε επιτυχία του Χάρη δεν πρέπει να δημοσιοποιείται ανεξέλεγκτα. Πιστεύουν η συνεχής δημοσιότητα λειτουργεί αρνητικά στην εικόνα ενός ανθρώπου και πολύ περισσότερο στη ζωή ενός νέου «παιδιού». «Μπορείς να πεις κάτι προς τα έξω, μόνο εάν έχεις κάτι ουσιαστικό και καινούργιο να πεις», λέει συχνά ο πατέρας τού μαθητή, Κυριάκος Τσαμπασίδης.
Αν και γνωρίζαμε ότι ο Χάρης συνήθως δεν μιλάει συχνά, του ζητήσαμε να μας μιλήσει για τις φιλοδοξίες του και τα όνειρά του. Και ήμασταν τυχεροί. Ο Χάρης Τσαμπασίδης μάς μίλησε και μας είπε πως όταν κάποιος πετυχαίνει κάτι σημαντικό, είναι σπουδαίο να θυμάται και να εκτιμά αυτούς που τον στήριξαν, κι αυτό γιατί κανείς δεν μπορεί να πετύχει τίποτα μόνος του. Μας είπε επίσης ότι κλείνοντας αυτόν το κύκλο της ζωής του και ανοίγοντας έναν πιο σημαντικό, θα ήθελε να ευχαριστήσει τους καθηγητές του και το σχολείο του που του συμπαραστάθηκαν αυτή τη δύσκολη χρονιά.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι έπρεπε να αντιμετωπίσει τις εξετάσεις των SAT για τα ξένα πανεπιστήμια μέσα σε 2 μήνες, να προετοιμαστεί για τους μαθηματικούς διαγωνισμούς, τέσσερις σε εσωτερικό επίπεδο και τη Βαλκανιάδα. Κατέκτησε δε, χρυσό μετάλλιο στην Ελληνική μαθηματική ολυμπιάδα, και ασημένιο στην Βαλκανική. Παράλληλα όλο αυτό το διάστημα προετοιμαζόταν για τις πανελλαδικές εξετάσεις και την Παγκόσμια Ολυμπιάδα.
ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΕΣ
«Θα ήθελα», μας είπε, στο τέλος της κουβέντας μας, ο 17χρονος μαθητής, «να ευχαριστήσω τον κ.Προκόπη Φούντο, φυσικό στο Λύκειο Λεπτοκαρυάς για την αμέριστη βοήθειά του για τις εξετάσεις των SAT για τα ξένα πανεπιστήμια και για την ψυχολογική και ηθική υποστήριξή του μέχρι σήμερα. Την κ. Γιώτα Καρατζίδου από το Γενικό Λύκειο Λιτοχώρου, φιλόλογό μου, για τη βοήθειά της σε σχέση με τις αιτήσεις για τα ξένα πανεπιστήμια και για τη συνεχή και διαρκή υποστήριξή της. Τους εκπαιδευτικούς των εκπαιδευτηρίων «ΠΛΑΤΩΝ» κ. Φανή Γκούντρα, φιλόλογο, κ. ΗλέκτραΜπίντα, αγγλικής φιλολογίας, για την υποστήριξή τους και τη βοήθεια που μου πρόσφεραν για τις αιτήσεις για τα ξένα πανεπιστήμια καθώς και την κ. Μαρία Ιωαννίδου, μαθηματικό, για τη βοήθεια στην προετοιμασία για τις Πανελλήνιες εξετάσεις.
Τέλος, θέλω να σταθώ και να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τους ανθρώπους στο σχολείο μου. Συμπεριφέρθηκαν όλοι πολύ ευγενικά και η υποστήριξή τους ήταν πολύ σημαντική γι αυτήν τη δύσκολη χρονιά. Συγκεκριμένα, οι συμμαθητές μου με έκαναν να νιώσω σαν μην υπήρχε καμία αλλαγή περιβάλλοντος. Ένιωθα σα να ήμασταν μαζί από την αρχή.
Οι καθηγητές μου έδειξαν κατανόηση για τις πολλές υποχρεώσεις μου και με στηρίζουν ηθικά κάθε στιγμή. Ιδιαίτερη στήριξη ένιωσα από το λυκειάρχη, κ. Ανέστη Παπαδόπουλο, ο οποίος με βοηθάει σε κάθε προσπάθειά μου. Είχα την αμέριστη συμπαράσταση και βοήθειά του. Δεν ξέρω αν θα μπορούσα να τα είχα καταφέρει αυτήν την δύσκολη χρονιά χωρίς τη βοήθειά τους, και για αυτό τους ευχαριστώ», ανέφερε ο Χάρης Τσαμπασίδης.
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ «ΠΛΑΤΩΝ», ΑΝΕΣΤΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ.
Επιδιώξαμε να συναντηθούμε και με τον διευθυντή του Λυκείου «Πλάτων» στις εγκαταστάσεις τού σχολείου, στην Κατερίνη, εκεί όπου σήμερα ο Χάρης Τσαμπασίδης δίνει πανελλήνιες εξετάσεις. Ο κ.Ανέστης Παπαδόπουλος μας υποδέχθηκε με χαμόγελο, μας φιλοξένησε στο γραφείο του και λίγα λεπτά αργότερα πιάσαμε την κουβέντα για τον Χάρη. Ο κ. Παπαδόπουλος άρχισε να σκιαγραφεί τον χαρακτήρα του «παιδιού», τις επιδόσεις του αλλά και τη γενικότερη παρουσία του στο σχολείο, λέγοντας:
«Ο Χάρης Τσαμπασίδης είναι ένα «παιδί» που ξεχωρίζει, είναι ένας μαθητής ο οποίος σε τιμά που έρχεται στο σχολείο σου. Ο Χάρης θεωρεί ότι είναι ένα καλό σχολείο, γι αυτό και ήρθε να φοιτήσει και σε λίγο, μάλιστα, θα αποφοιτήσει.
Απ’ την άλλη πλευρά, η παρουσία του Χάρη είναι θετική για τα παιδιά μας, διότι λειτουργεί ως κίνητρο γι αυτά, τα ωθεί να προσπαθήσουν περισσότερο, να εργαστούν πιο πολύ, να έχουν μεγαλύτερες επιτυχίες, κάποια δε απ’ αυτά τα παιδιά να τον μιμηθούν, όσο μπορούν βέβαια. Κι αυτό είναι καλό.
Η αλήθεια είναι ότι ο Χάρης αποτελεί και μια ζωντανή διαφήμιση για το σχολείο μας. Προτού ακόμη έρθει εμείς προετοιμάσαμε το έδαφος ώστε να δημιουργηθεί και ένα θετικό περιβάλλον και πράγματι έτσι κι έγινε.
Εκπαιδευτικοί και μαθητές αποδέχθηκαν αυτό που είναι ο Χάρης Τσαμπασίδης, όλοι μας τον υποστηρίξαμε, τον διευκολύναμε στην προσπάθεια που έκανε. Προτού έρθει ο Χάρης, είχαμε προετοιμάσει μαθήτριες και μαθητές λέγοντάς τους ότι έρχεται στο σχολείο μας ένα παιδί με ξεχωριστές ικανότητες. Τους είπαμε ότι «αν θέλετε να κερδίσετε από τον ερχομό του, να δείτε το θέμα από τη θετική του πλευρά». Έτσι κι έγινε.
Ξέρετε, ο Χάρης έχει στα χαρακτηριστικά του έναν εξαιρετικό συνδυασμό, δηλαδή μια φυσική συστολή, μια εμφανή σεμνότητα, ταυτόχρονα όμως και τη φιλοδοξία να διακριθεί. Θα πρέπει επίσης να πω ότι δεν τον διακρίνει αμετροέπεια, δεν είναι «δήθεν», είναι ένας ανεπιτήδευτος χαρακτήρας. Δεν είναι ο άνθρωπος που θα προσποιηθεί, δεν έχει έπαρση για όσα έχει πετύχει. Τελικά, αυτό το «παιδί» είναι μια μαθηματική ευφυΐα με ήθος. Κι αυτό είναι πολύ σημαντικό.
«ΟΡΑΜΑ ΜΟΥ, ΕΝΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ, ΝΑ ΑΞΙΟΠΟΙΟΥΜΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ, ΝΑ ΤΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»
Χαιρόμαστε που ο αγαπητός μας Χάρης έχει θετική εξέλιξη. Ανοίγονται γι αυτόν πολύ καλές προοπτικές. Ωστόσο, όπως έχω πει και άλλοτε, καλό θα ήταν τέτοια μυαλά να μένουν στην Ελλάδα. Αλλά το ερώτημα είναι πώς, αφού η Ελλάδα δεν έχει την ανάλογη υποδομή να κρατήσει τέτοιους ανθρώπους. Είναι σαν να ζητάμε να αγωνιστεί ένα αγωνιστικό της «φόρμουλα 1» σε χωματόδρομο.
Γι αυτό, σας αποκαλύπτω και μια σκέψη μου. Είναι στις προθέσεις μου να αγωνιστώ ώστε να δημιουργηθεί στην Πιερία ένα Κέντρο Ερευνών. Αυτό το κέντρο θα αξιοποιεί τα μυαλά που υπάρχουν πάνω στην έρευνα και ταυτόχρονα θα παράγει προϊόντα και υπηρεσίες. Όραμά μου είναι να γίνει αυτό το κέντρο και να συγκεντρώσουμε εδώ νέους ανθρώπους που διαθέτουν ικανότητες, που έχουν μεταπτυχιακά και διδακτορικά και να τους αξιοποιήσουμε κατάλληλα.
Το θλιβερό της όλης υπόθεσης είναι ότι δεν υπάρχουν μέχρι σήμερα οι απαραίτητες προϋποθέσεις. Θυμάμαι ότι το 2009, στο μεταίχμιο μεταξύ τής τότε κυβέρνησης που αποχωρούσε και της κυβέρνησης που ερχόταν, είχε δημιουργηθεί από τον τότε απερχόμενο υπουργό παιδείας ένα νομικό πλαίσιο. Ήταν ένα νομοσχέδιο που δεν προχώρησε τελικά, γι αυτό και είναι ανάγκη σήμερα να δημιουργηθεί.
Τέτοια άτομα θα ήταν καλό να αξιοποιούνται και στον ιδιωτικό τομέα και όχι μόνο σε πανεπιστήμια. Είναι αρνητικό να υπάρχει μόνο κρατικοδίαιτη έρευνα στην Ελλάδα, διότι, για παράδειγμα, εάν υπάρχει ένας ξεχωριστός άνθρωπος στη χώρα μας αλλά δεν βρίσκει μια θέση σ’ ένα πανεπιστήμιο, τότε αυτός ο άνθρωπος είτε είναι καταδικασμένος να πάει στο εξωτερικό, είτε, εάν μείνει στην Ελλάδα, θα γίνει εκπαιδευτικός. Έτσι όμως χάνουμε αυτούς τους νέους. Κι είναι κάτι που πρέπει να κατανοήσουμε ως χώρα και ως πολιτεία και να αναλάβουμε ευθύνες, να δράσουμε, να προλάβουμε, είναι αναμφισβήτητα χρέος μας να το κάνουμε.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΧΑΡΗ ΤΣΑΜΠΑΣΙΔΗ
Ένα τέτοιο ερευνητικό κέντρο, λοιπόν, θα μπορούσε να γίνει πόλος έλξης για ξεχωριστούς ανθρώπους και βέβαια, ο Χάρης Τσαμπασίδης θα ήταν από τους καταλληλότερους να το στελεχώσουν. Εκεί θα παράγαμε τεχνογνωσία και θα την κάναμε εξαγωγή, δηλαδή το αντίθετο απ’ ό,τι γίνεται σήμερα, όταν εισάγουμε, και μάλιστα πολύ ακριβά, τεχνογνωσία για πολλά – πολλά πράγματα.
Αποφοιτώντας, λοιπόν, από το σχολείο μας ο Χάρης Τσαμπασίδης θα συνεχίσει στο πανεπιστήμιο του Cambridge Αγγλίας. Ήδη έγινε δεκτός από τέσσερα κορυφαία πανεπιστήμια παγκοσμίως, και επέλεξε το καλύτερο για το αντικείμενο που τον ενδιαφέρει, τα καθαρά μαθηματικά.
Όταν, με το καλό, τελειώσει το πανεπιστήμιο στο Cambridge, θα εργαστεί είτε στο πανεπιστήμιο, είτε σε ερευνητικό κέντρο, είτε σε μια μεγάλη ιδιωτική επιχείρηση, πάντοτε στον τομέα των εφαρμοσμένων μαθηματικών. Θα συμβάλλει έτσι σε παραγωγή προϊόντων και υπηρεσιών που θα εξάγονται σ’ ολόκληρο τον κόσμο και εμείς θα αγοράζουμε ακριβά αυτά τα προϊόντα ή αυτές τις υπηρεσίες, ενώ θα μπορούσε να γίνει η αντίστροφη διαδικασία.
Εμείς πάντως εδώ στα εκπαιδευτήρια «Πλάτων» χαιρόμαστε γι αυτή την ιδιοφυία, χαιρόμαστε για την εξέλιξη που έχει, χαιρόμαστε για τις προοπτικές του, τον συγχαίρουμε για όλα όσα έχει κάνει, για όλα όσα έχει πετύχει. Και του ευχόμαστε να έχει μια καλή σταδιοδρομία, ένα λαμπρό μέλλον. ΟΧάρης Τσαμπασίδης το αξίζει», ανέφερε, κλείνοντας τη συζήτηση, ο διευθυντής του Λυκείου των εκπαιδευτηρίων «Πλάτων», Ανέστης Παπαδόπουλος.