Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015

Μαμά μπαμπά διακοπές τέλος



Δρ Ελένη Κωτσή
Παιδίατρος Διδάκτωρ ΑΠΘ

    Ο χειμώνας είναι εποχή γεμάτη υποχρεώσεις, κούραση, άγχος για μικρούς και μεγάλους ώστε οι καλοκαιρινές διακοπές να είναι αναγκαίες και αναζωογονητικές. Είτε διαρκούν δυο εβδομάδες είτε για όλο το καλοκαίρι οι διακοπές μας αποφορτίζουν από έγνοιες, χαλαρώνουν τις σκέψεις, το σώμα και τα συναισθήματα και μας γεμίζουν ενέργεια για να αντέξουμε μέχρι το επόμενο διάλλειμα.
Ο... 

Σεπτέμβριος είναι ο μήνας της επιστροφής μικρών και μεγάλων από τις καλοκαιρινές διακοπές στις υποχρεώσεις και ως ο πρώτος μήνας του μελαγχολικού φθινοπώρου επιβαρύνει και αυτός το κλίμα της προσαρμογής στην καθημερινότητα. Ιδιαίτερα για τα παιδιά η περίοδος αυτή είναι αρκετά δύσκολη αφού ανοίγουν σχολεία, παιδικοί σταθμοί και οφείλουν να προσαρμοστούν σε συγκεκριμένο ωράριο. Αυτή η επιστροφή είναι δυσκολότερη για τα νήπια και τα μικρά παιδιά, τα οποία όπως είναι φυσικό δεν παρακολουθούσαν κανένα πρόγραμμα στον ύπνο αλλά και στο φαγητό όσο βρίσκονται σε καλοκαιρινές διακοπές .
Συνήθισαν να ξυπνούν αργά το πρωί , να κοιμούνται πολύ αργά το βράδυ, να τρώνε άστατα και όχι πάντα στο τραπέζι. Για να γίνει ευκολότερη η προσαρμογή τους στο νέο ωράριο μικροί και μεγάλοι χρειάζονται ένα μεταβατικό στάδιο το οποίο θα πρέπει να διαρκεί τουλάχιστον μια εβδομάδα. Κατά την μεταβατική τούτη εβδομάδα σταθεροποιείται το ωράριο, διαμορφώνεται σωστά η ώρα και το είδος του παιχνιδιού και τέλος αναπροσαρμόζεται το καθημερινό διαιτολόγιο.
Ακολουθούν μικρές αλλά σημαντικές συμβουλές για την καλύτερη μετάβαση από την ξενοιασιά στο πρόγραμμα.
1. Το ωράριο τίθεται με στοργή από τους γονείς στα παιδιά ,ενώ οι κανόνες θα πρέπει να τεθούν με συναισθηματική κατανόηση, τρυφερότητα και αποδοχή της δυσκολίας τήρησης τους. Ενώ σε περίπτωση στην οποία δεν τηρούνται, ο διάλογος και όχι η τιμωρία πρέπει να αποτελεί το μέσον επιβολής τους. Το μυστικό ωστόσο για την επιτυχή προσαρμογή των παιδιών στο ωράριο και τους κανόνες είναι να αγαπηθούν και τα δυο από τους γονείς και να αντιληφθούν και οι ίδιοι πως έχουν ανάγκη από ανάλογους κανόνες οι οποίοι θα επιβληθούν στο αντίστοιχο μεταβατικό στάδιο.
2. Όσον αφορά στον βραδινό ύπνο θα πρέπει τα παιδιά να μπαίνουν στο κρεβάτι τους συγκεκριμένη ώρα , ακόμα και αν αρχικά δεν κοιμούνται να παραμένουν σε αυτό. Ίσως η αναβολή του μεσημεριανού ύπνου να βοηθούσε ώστε να σταθεροποιηθεί η ώρα του ύπνου.
3. Το παιχνίδι ο μεγάλος πρωταγωνιστής του καλοκαιριού πρέπει να υποβληθεί επίσης σε οριοθέτηση . Παίζουμε τις ώρες που πρέπει, ελαττώνουμε τη χρήση των ηλεκτρονικών παιχνιδιών και παίζουμε με παιχνίδια όπως παζλ ,σταυρόλεξα, βιβλία με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά έρχονται πιο κοντά στο σχολικό περιβάλλον ,και ταυτόχρονα ενισχύεται η ικανότητα της συγκέντρωσης τους.
4. Πολύ σημαντική επίσης κατά το στάδιο της προσαρμογής είναι η ενασχόληση της οικογένειας με το σχολικό περιβάλλον των παιδιών, προετοιμάζεται δωμάτιο ,γραφείο και βιβλιοθήκη, προγραμματίζονται οι αγορές των σχολικών ειδών και στην περίπτωση αλλαγής σχολείου αναζητούνται πληροφορίες για αυτό.
5. Θεμελιώδους σημασίας είναι και η διατροφή κατά τη μεταβατική αυτή περίοδο. Το καθημερινό διαιτολόγιο μέσα από τη ρουτίνα των πέντε γευμάτων (Πρωινό, Δεκατιανό ,μεσημεριανό, απογευματινό, βραδινό) ενισχύει ακόμα περισσότερο την επιβολή ωραρίου. Πέντε είναι οι κανόνες που πρέπει να διέπουν την διατροφή των παιδιών: α) μην παραλείπεται όπως το καλοκαίρι το πρωινό και αν είναι δυνατή η συμμετοχή όλης της οικογένειας σε αυτό. Ένα πλούσιο πρωινό θα δώσει την κατάλληλη ενέργεια που χρειάζεται για την ημέρα ,ενώ ρυθμίζει και την όρεξη του παιδιού για την υπόλοιπη ημέρα. β)Υιοθετείστε τον κανόνα των πέντε γευμάτων ανά 3ή 4 ώρες. γ) μην ξεχνάτε τα φρούτα 4-5 φρούτα την ημέρα είναι απαραίτητα, σκεφτείτε εναλλακτικούς τρόπους σε περίπτωση που δεν τα παίρνουν όπως κοκτέιλ γρανίτες smoothies. δ) ποτέ γεύμα χωρίς σαλάτα ακόμα και σαν εικόνα . Τα λαχανικά καταναλώνονται δυσκολότερα από τα παιδιά βρείτε τρόπους να τα αγαπήσουν π.χ κόψτε τα σε σχήματα ώστε να τα βλέπουν σαν παιχνίδι. ε) θυμηθείτε πόσο αναγκαίο είναι το νερό κυρίως μετά την ταλαιπωρία του δέρματος και του οργανισμού από τον καλοκαιρινό ήλιο. Τέλος καθορίστε γλυκιά και αλμυρή μέρα ώστε να μπορούν τα παιδιά να παρατυπούν τρώγοντας είτε αλμυρό είτε γλυκό .
Όλα τα παραπάνω απαρτίζουν ένα μικρό οδηγό επιβίωσης μετά τις διακοπές ώστε να γλυτώσουμε όλοι από τη θλίψη της επιστροφής μας από αυτές. Ωστόσο στην περίπτωση που το στάδιο της προσαρμογής μας προκαλεί αρνητικές σκέψεις, ας αναθεωρήσουμε τον τρόπο της σκέψης μας και ας συνεχίσουμε τις διακοπές στο σπίτι μας. Δεν χρειάζονται πολλά , καλή παρέα, αισιοδοξία, ευχάριστο περιβάλλον .Γιατί δεν είναι αναγκαίο το εξωτικό περιβάλλον για να είναι κανείς ευτυχισμένος μικρός ή μεγάλος: αρκεί να ζει τη στιγμή με ανθρώπους που αγαπά και τον αγαπούν εδώ και τώρα.!!!!!!!!

Δρ Ελένη Κωτσή
Παιδίατρος Διδάκτωρ ΑΠΘ 
(Τμήμα παιδικής γαστρεντερολογίας κα ιδιατροφής)