Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2016

ΜΕ ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΗ ΤΡΙΣΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΗ ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ Η ΠΑΝΗΓΥΡΙΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΤΟΥ ΕΝ ΟΛΥΜΠΩ...ΙΔΟΥ ΣΟΙ ΤΟ ΤΑΛΑΝΤΟΝ, Ο ΔΕΣΠΟΤΗΣ ΕΜΠΙΣΤΕΥΕΙ ΨΥΧΗ ΜΟΥ... (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ)


Το Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016 ξεκίνησαν οι λατρευτικές εκδηλώσεις της κυριώνυμης ημέρας της εορτής.

ΩΡΑ 5 π.μ. Ο ήχος του ταλάντου καλεί στο Καθολικό μοναχούς και προσκυνητές. Ακολουθεί το Μεσονύκτιον και ο ΄Ορθρος.
Στις 8.30 π.μ. αρχίζει η ακολουθία του ΄Ορθρου, χοροσταντούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα.
Πριν το "ΕΥΛΟΓΗΜΕΝΗ Η ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ.........", ΓΊΝΕΤΑΙ Η ΈΝΔΥΣΗ ΤΟΥ ΔΕΣΠΟΤΗ κ. ΒΑΡΝΑΒΑ. Μετά την προσφώνηση του Ιεροδιακόνου "Ιερείς εξέλθετε ....εξέλθετε Ιερείς"...... 


Εξέρχονται του Ιερού Βήματος οι Ιερείς κρατώντας ο καθένας ένα από τα άμφια, το Εγκόλπιο, τον Σταυρό, σε ένα δίσκο η Μίτρα και την Πομαντορική ράβδο.
Διαβάζοντας οι Ιεροδιάκονοι τις αντίστοιχες ευχές, γίνεται η ένδυση του Δεσπότη. Την Μίτρα την τοποθετεί ο ίδιος στο κεφάλι.

Ακολουθεί προσφώνηση του Ιεροδιακόνου "Αρχιερείς, εξέλθετε .....εξέλθετε Αρχιερείς ......." Τότε βγαίνουν από το Ιερό Βήμα μπροστά οι Ιεροδιάκονοι κρατώντας τα αναμμένα δικεροτρίκερα και ακολουθούν οι Αρχιερείς κ. Γεώργιος, Ποιμενάρχης της Ιεράς Μητροπόλεως Κίτρους Κατερίνης και Πλαταμώνος και μετά ο Παντελεήμων, Μητροπολίτης Μαρωνείας και Κομοτηνής.
Αμέσως εισέρχονται στη Θεία Λειτουργία για να τιμηθεί Ιερά και Φωταυγή μνήνη του Αγίου Διονυσίου, Προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα και συνιερουργούντων των Αγιωτάτων Αρχιερέωνι Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμονος και Κίτρους Κατερόνης και Πλαταμώνος κ. Γεωργίου συμπαραστατουμένων από τον Καθηγούμενο της Ιεράς Μονής Φιλοθέου Αγίου ΄Ορους πατρός Νικοδήμου, του Καθηγουμένου της Ιεράς Μονής Αγίου Νικάνορος Ζάβορδας Γρεβενών πατρός Σεραφείμ, του οικείου Καθηγουμένου πατρός Μαξίμου, πλειάδας Ιεροδιακόνων και Ιερέων.
Μας μέθυσε με τον μεστό Λόγο του Θείου Κηρύγματος ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβας.
Η Θεία Λειτουργία τελέστηκε κατά την μοναστηριακή τάξη. 
  

Τα Ιερά αναλόγια τίμησαν πάλι με το αγιορείτικο ψαλτικό ύφος τους οι καλλικέλαδοι Ιεροψάλτες από το καλύβι Αγίων Αναργύρων Νέας Σκήτης Αγίου ΄Ορους, πατήρ Θεοδόσιος και πατήρ Δαμασκηνός , πλαισιούμενοι από πολυπληθείς χορούς ψαλτών.

Μετά τη Θεία Κοινωνία ευλογήθηκαν από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Κίτρους Κατερίνης και Πλαταμώνος  κ. Γεώργιο  τα κόλλυβα προς τιμήν του Αγίου Διονυσίου, έγινε η απόλυση ,μοιράστηκε το αντίδωρο και όλοι εν πομπή πορευθήκαμε σε αίθουσα , εκτός αβάτου , για την Πανηγυρική μοναστηριακή τράπεζα.
Εκεί έγιναν προσφωνήσεις και αντιφωνήσεις μεταξύ των Μητροπολιτών, του Καθηγουμένου Μάξιμου Κυρίτση και του Δημάρχου Δήμου Δίου Ολύμπου Κώστα Δημόπουλου και όλοι μαζί εν πομπή επιστρέψαμε στο Καθολικό όπου ο Καθηγούμενος κ. Κυρίτσης έδωσε αναμνηστικά στους φιλοξενούμενους Αγίους Αρχιερείς και χάρισε μια Πομαντορική ράβδο ( πατερίτσα ), στον Σεβασμιώτατο ΄Αγιο Μητροπολίτη Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως κ. Βαρνάβα.
Στην διάρκεια της Θείας Λειτουργίας ο Διοικητής της 24ης Τεθωρακισμένης Ταξιαρχίας Λιτοχώρου Ταξίαρχος Ιωάννης Τσώνος , ανέγνωσε το Σύμβολο της Πίστεως ( το Πιστεύω....) και ο Δήμαρχος Δήμου Δίου Ολύμπου Κωστής Δημόπουλος , ανέγνωσε το Πάτερ ημών............
Η εκκλησία και το προαύλιο παρουσίαζε το αδιαχώρητο από την παρουσία πιστών. Επίσης διέκρινα τον Δήμαρχο του Δήμου Δίου Ολύμπου Κώστα Δημόπουλο,τον Αντιδήμαρχο και Αναπληρωτή Δημάρχου Νίκο Λάππα, τον Αντιδήμαρχο Διονύση Φόλιο, τον Ταξίαρχο Διοικητή της 24ης Τεθωρακισμένης Ταξιαρχίας Λιτοχώρου Ιωάννη Τσώνο , με το επιτελείο του, τον Πρόεδρο της Δημοτικής Κοινότητας Λιτοχώρου Γιώργο Μήλιο , τον εκπρόσωπο του Δημάρχου Κατερίνης Σάββα Χιονίδη, Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Κατερίνης Λιακόπουλο Θανάση , , τον εκπρόσωπο του Βουλευτή Κώστα Κουκοδήμου, Γιώργο Γραμματόση, τον Αρχηγό της μείζονος αντιπολίτευσης στο Δήμο Δίου Ολύμπου Γιώργο Φαρμάκη μετά της συζύγου του, τους δημοτικούς συμβούλους Λέλα Βλαχοπούλου Γιάννακα, Γιάννη Πούλιο, Σιώκα Θεόδωρο, Κυριάκο Αγαθαγγελίδη, την δημοτική σύμβουλο Λίτσα Μόχλα Φαρμάκη, μετά του συζύγου της, μέχρι πρόσφατα Διοικητή στο Γενικό Νοσοκομείο Κατερίνης, Στέργιου Φαρμάκη, τον τελευταίο ΝΟΜΑΡΧΗ Πιερίας Γιώργο Παπαστεργίου, μετά της συζύγου του Καίτης, τους εα Στρατηγούς Ευστράτιο Κυριακάκη και Κώστα Παπαγιαννόπουλο, νυν και πρώην Διευθυντές των σχολείων και πλειάδα εκπαιδευτικών, το προσωπικό της Αστυνομίας που ήταν άψογο στα καθήκοντά του, και βέβαια τους φιλοξενούμενους Ηγουμένους πατέρα Σεραφείμ και πατέρα Νικόδημος, Αδελφότητες Μοναζουσών από την Ιερά Μονή Παναγίας Γλυκοφιλούσης Ραψάνης Λάρισας και την Ιερά Μονή Αγίου Αθανασίου Κολινδρού Πιερίας, τέως Δημάρχους, εκπροσώπους φορέων και συλλόγων και πολλούς ακόμη.
                

Ο Ηγούμενος της Ιερά Μονής Αγίου Νικάνορα Ζάβορδας, της Ιεράς Μητροπόλεως Γρεβενών, μετέφερε πάλι την Τιμία Κάρα του Αγίου Νικάνορα στην Ιερά Μονή του.


Ο ΑΓΙΟΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ Ο ΕΝ ΤΩ ΟΛΥΜΠΩ, ΠΡΟΣΤΑΤΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΟΥΧΟΣ ΗΜΩΝ.

Απολυτίκιον ( Κατέβασμα ).
΄Ηχος α΄. Της ερήμου πολίτης.

Του Ολύμπου οικήτωρ Πιερίας αγλάισμα, και της επωνύμου Μονής σου Ιερόν περιτείχισμα , εδείχθης Διονύσιε σοφέ ,βιώσας ώσπερ Άγγελος
εν γη, και παρέχεις την ταχείαν σου αρωγήν, τοις ευλαβώς κραυγάζουσιν δόξα τω δεδωκότι σοι ισχύν, δόξα τω σε θαυμαστώσαντι, δόξα τω ενεργούντι δια σου πάσιν ιάματα.

Κτήτορας της παλαιάς Ιεράς Μονής είναι ο ΄Αγιος Διονύσιος ο εν Ολύμπω, ο οποίος έλαβε την επωνυμία από τον ΄Ολυμπο ως πρώτος οικιστής - ασκητής αυτού. Σώζεται κοντά στο παλιό μοναστήρι το Σπήλαιο όπου ασκήθηκε ο ΄Αγιος στον ΄Ολυμπο . Τη μονή που έκτισε ο ΄Αγιος Διονύσιος την αφιέρωσε στην Αγία Τριάδα μετά από Θεία αποκάλυψη. Αργότερα επικράτησε να ονομάζεται με το όνομα του ιδρυτού της,
Εξελέγη Ηγούμενος της βουλγαρικής, τότε, Αδελφής Ιεράς Μονής Φιλοθέου Αγίου ΄Ορους .Κατόπιν εγγκαταστάθηκε στην περιοχή της Μονής Τιμίου Προδρόμου Βέροιας.
Από ταπείνωση προτίμησε να αποφύγει την εκλογή του ως Επισκόπου Βεροίας που επεδίωκαν οι κάτοικοι και έτσι έφυγε για μια ακόμη φορά προς την Πιερία και τη Θεσσαλία.
Εγκαταστάθηκε σε δυσπρόσιτη περιοχή στον ΄Ολυμπο, όπου ασκήτευσε μέσα σε σπηλιά, που σώζεται μέχρι και σήμερα.

ΕΙΧΕ ΑΠΕΡΑΝΤΗ ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΛΑΟ.
Εκοιμήθη εν ειρήνη, αφήνοντάς μας για ανεκτίμητο θησαυρό τα Χαριτόβρυτα λείψανά του.

Η μνήμη του είναι σταθερή εορτή και τιμάται στις 23 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ εκάστου έτους.

ΤΙ ΣΥΜΒΟΛΙΖΟΥΝ ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΡΑ ΚΑΙ ΤΑ ΤΑΛΑΝΤΑ.

** Η ονομασία τάλαντο, γράφει σύγχρονη μοναχή, ηχοποίητος λέξη από τον σχετικό ρυθμικό ήχο και συνδυασμένη με την παραβολή των ταλάντων , θυμίζει στον μοναστή το ειδικό της μοναστικής κλήσεως τάλαντο, το οποίο σαν ξέχωρη εύνοια Θεού δόθηκε για να το πολλαπλασιάσει και να παρουσιάσει εν ημέρα Κρίσεως πλούτο αρετών **. Κατά Ματθαίου Ευαγγέλιο , Κεφάλαιο 25 , Στίχοι 14 - 30.

Το τάλαντο κρούεται ρυθμικά στο ρυθμό ** το τάλαντο, το τα-, το τά-, το τάλαντο και ούτω καθ εξής ( κ.ο.κ.ε. ).
Κατά τον Φαίδωνα Κουκουλέ, ο παραγόμενος ήχος υποδηλώνει ** τον Αδάμ, τον Αδάμ, τον Αδάμα, δάμα, δαμ.
Κατασκευάζεται από ειδικό ξύλο, κυρίως φλαμουριάς ή καρυδιάς που δίνουν καλό ήχο, γιατί άλλα, όπως λόγου χάριν ( λ.χ ),της οξυάς είναι κακόηχα. Το φορητό είναι ελαφρύ, μακρόστενο, με μια εγκοπή στη μέση, για να το πιάνει ο μοναχός που θα χτυπήσει με ένα μικρό ξύλινο σφυράκι βγάζοντας τον παραπάνω ήχο.
Υπάρχει ακόμα ο Κόπανος, που τον χτυπάει ο μάγειρας για την παγκοινιά .( παγκοινιά λέγεται η από κοινού εργασία όλων των μοναχών ), όταν καλούνται όλοι να βάλουν ** ένα χέρι ** για το καθάρισμα χορταρικών ή άλλων τροφίμων, αλλά και κατά τη διάρκεια των ακολουθιών , σύμφωνα με το τυπικό κάθε μοναστηριού.

Ενημερωτικά, περίφημες είναι οι καμπάνες της Ιεράς Μονής Βατοπεδίου.
΄Ενα δίστιχο ανωνύμου λέγει **

Καμπάνα Βατοπεδινή και Τράπεζα της Λαύρας και Πύργος Καρσκαλλινός και Τάξις των Ιβήρων.  



Πριν τη διάδοση της καμπάνας ήταν σε χρήση τα σήμαντρα, τόσο στα Μοναστήρια όσο και στους ενοριακούς Ιερούς Ναούς.
Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας , επανήλθε η χρήση τους , καθώς απαγορεύτηκε ο ήχος της καμπάνας.Σήμερα είναι σε χρήση στα Μοναστήρια. Ανάλογο με την ακολουθία του νυχθημέρου , είναι σε χρήση και το αντίστοιχο ΣΗΜΑΝΤΡΟ.

Α ) Το τάλαντο ή χειροσήμαντρο, το οποίο είναι μια μακρόστενη σανίδα που στις άκρες μπορεί να έχει τρεις ή πέντε οπές.
------------------------------------------
Οι τρεις οπές συμβολίζουν τον Τριαδικό Θεό, ενώ οι πέντε οπές, σε σχήμα Σταυρού , τις ανθρώπινες αισθήσεις που πρέπει να είναι σε εγρήγορση.
Ο ήχος συμβολίζει την διδασκαλία της Παλαιάς Διαθήκης, τα βήματα του Θεού μέσα στον Παράδεισο, όταν επισκεπτόταν τους πρωτόπλαστους
αλλά, και το κάλεσμα του Νώε για την είσοδο των ζώων κατά ζεύγη στην Κιβωτό.


Παλαιά Διαθήκη, Γένεση - Κεφάλαιο 3, Στίχοι 8 - 10..... ¨"Και άκουσαν τη φωνή του Κυρίου του Θεού, να περπατάει στον παράδεισο προς το δειλινό και ο Αδάμ και η γυναίκα του κρύφτηκαν από το πρόσωπο του Κυρίου του Θεού , ανάμεσα στα δέντρα του παραδείσου. Και ο Κύριος ο Θεός κάλεσε τον Αδάμ, και του είπε *** Που είσαι ? Κι εκείνος είπε *** ΄Ακουσα τη φωνή σου στον παράδεισο και φοβήθηκα, επειδή είμαι γυμνός και κρύφτηκα".

Β ) Το μεγασήμαντρο ή κόπανος.
-----------------------------------------
Είναι μια κρεμαστή χοντρή μακρόστενη σανίδα, που έχει και αυτή στις άκρες τρεις ή πέντε οπές , συμβολίζοντας αντίστοιχα τον Τριαδικό Θεό και τις πέντε ανθρώπινες αισθήσεις, οι οποίες πρέπει να είναι σε εγρήγορση.
Ο ήχος συμβολίζει την διδασκαλία της Καινής Διαθήκης, την παρουσία του ενανθρωπήσαντος Θεού στη γη και το Κήρυγμά Του, καθώς και το δοθέν τάλαντο, το οποίο πρέπει να αξιοποιήσει ο άνθρωπος, σύμφωνα με την παραβολή των ταλάντων.


Γ ) Το αγιοσίδερο
-------------------
είναι ένα μεταλλικό σήμαντρο , που με τον ήχο του συμβολίζει και υπενθυμίζει την σάλπιγγα του Αγγέλου, η οποία θα ακουστεί κατά τη Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου ,την φωνή του Θεού που θα αποδώσει στον κάθε άνθρωπο την δίκαιη κρίση του.

ΣΗΜΕΡΑ, τα ξύλινα και τα σιδηρά σήμαντρα παραμένουν εν χρήσει μαζί με τους Κώδωνες μόνο στις Ιερές Μονές, ενώ καθένα από αυτά κρούεται σε ορισμένο χρόνο που ορίζει η τάξη του μοναστηριού. Μπορεί μάλιστα να ειπωθεί ότι ο τρόπος με τον οποίο κρούεται το σήμαντρο σε κάθε Ιερά Μονή υποδηλώνει και τον ιδιαίτερο χαρακτήρα αυτής, είτε πρόκειται για ανδρικό είτε για γυναικείο μοναστήρι.

Ο ήχος από το τάλαντο καλεί μοναχούς και προσκυνητές στο Καθολικό για την ακολουθία.
Πριν από κάθε ακολουθία, ο εντεταλμένος μοναχός , κρούει τρεις φορές με ολιγόλεπτη παύση .

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ.

Θα ακολουθήσει πολύ σύντομα , πρώτα ο Θεός, φωτορεπορτάζ, από τον Εσπερινό Αποδόσεως της Εορτής και το Κτητορικό μνημόσυνο που τελέσθηκαν το Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2016, απο 5 - 7.30 το απόγευμα, στο Καθολικό της Ιεράς Μονής Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω, χοροστατούντος του Λιτοχωρίτη Επισκόπου Γρεβενών Σεβασμιωτάτου Αγίου Αρχιερέως κ. Δαβίδ, πλαισιούμενου από πλειάδα Ιερομονάχων, Ιερέων και των Καθηγουμένων πατρός Πορφυρίου της Ιεράς Μονής Τιμίου Ποδρόμου Βέροιας, όπου υπήρξε μοναχός ο Τιμώμενος ΄Αγιος Διονύσιος, ο εν Ο λύμπω και του οικείου Καθηγουμένου πατρός Μάξιμου Κυρίτση,

Γ.Γ.