Τρίτη 5 Ιουνίου 2018

«Macedonia Secunda»


Ονοματολογία με διαφορετική αφετηρία.

Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις ως προς το «όνομα» της γειτονικής χώρας FYROM (Former Yugoslav Republic of Macedonia) όπως και διοργανώνονται συλλαλητήρια με την ελπίδα πως θα επηρεάσουν κάποιες πολιτικές θέσεις κι αποφάσεις.

Από ελληνικής πλευράς -οι περισσότεροι μας- ορίζουν τα γεωγραφικά της Μακεδονίας με τα όρια που αυτή είχε την εποχή του Φιλίππου του Β΄ (382 π.Χ. - 336 π.Χ.)

Οι «φίλοι μας» της EE και των μεγάλων δυνάμεων -νυν και παλαιότερα-, απροβλημάτιστα έχουν... 





σαν σημείο αναφοράς την Ρωμαϊκή επαρχία της «Μακεδονίας», η οποία συμπεριλάμβανε μια πολύ μεγαλύτερη περιοχή απ’ αυτή της εποχής του Φιλίππου.

Αδιαφορούν πλήρως για οποιαδήποτε και την προ του 148 π.Χ. ιστορία, την αρχαία ελληνική ή ελληνιστική πολιτιστική κληρονομιά.

Έτσι η ονομασία της γείτονος–έστω και σύνθετη με τον όρο «Μακεδονία»-διεκδικείται από Σλάβους που κατοικούν στη ”Μacedonia Secunda” ή “Salutaris” των Ρωμαίων παίρνοντας το όνομα τους απ’ την περιοχή και με μ.α. κάποιες “πιθανές” δεδηλωμένες ελληνικές ρίζες…

Ιστορικά δε οι λαοί ή δίνουν το όνομα τους σε μια χώρα ή το παίρνουν απ’ αυτή.
Στο επίκαιρο ονοματολογικό θέμα, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στο πως διαφυλάσσεται η αρχαία ελληνική ιστορία και η πολιτιστική κληρονομιά από το πλείστον επήλυδες στην ευρύτερη περιοχή, μετά τον 6ο μ. Χ. αιώνα και κυρίως στην ”Μacedonia Secunda” των Ρωμαίων.

Συμπληρωματικά:

“The province incorporated ancient Macedonia, with the addition of Epirus, Thessaly, and parts of Illyria, Paeonia and Thrace. This created a much larger administrative area, to which the name of 'Macedonia' was still applied...” (en.wikipedia.org).

("Η επαρχία ενσωμάτωνε την αρχαία Μακεδονία, Ηπείρου, Θεσσαλία και τμήματα της Ιλλυρίας, της Παιονίας και της Θράκης. Αυτό δημιούργησε μια πολύ μεγαλύτερη διοικητική περιοχή, στην οποία το όνομα της «Μακεδονίας» εξακολουθούσε να εφαρμόζεται....)

Ανδρέας Μπούκας 
  

Ο ένας επισυναπτόμενος χάρτης είναι του 1783 και ο άλλος του 1561, βασισμένος στον Κλαύδιο Πτολεμαίο.