Γράφει ο Θόδωρος Δημητριάδης
130 χλμ. από Κατερίνη. Εθνική Οδός, 3 διόδια (Λεπτοκαρυάς 3,20 Μακρυχωρίου 2,50 και Μοσχοχωρίου 4,00), μέσα από τα 3 τούνελ των Τεμπών (2,3 και 6 χλμ.).
Ο...
Βόλος συνδέεται με την περίφημη Αργοναυτική Εκστρατεία, ένα από τα σημαντικότερα έπη της ελληνικής μυθολογίας Η πεζοδρομημένη παραλιακή λεωφόρος Αργοναυτών και το επιβατικό λιμάνι, με την εκπληκτική θέα προς το ανοικτό πέλαγος, είναι το δημοφιλέστερα σημεία συνάντησης και περιπάτου για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της πόλης, μέχρι την άκρη της προκυμαίας με την ημικυκλική γέφυρα.
Εδώ είναι και τα περίφημα τσιπουράδικα με τους αμέτρητους θαλασσινούς και άλλους μεζέδες.
Εδώ είναι και η «Αργώ» γλυπτό και σήμα κατατεθέν της πόλης, αλλά και το σκαρί της σύγχρονης Αργούς (αντίγραφο κατασκευασμένο κατ’ εικόνα του αρχαίου), ένα σπουδαίο ναυπηγικό επίτευγμα.
Εκτός από το τσίπουρο και τους μεζέδες, σπεσιαλιτέ της περιοχής είναι το σπεντζοφάι (πηλιορείτικο λουκάνικο με πιπεριές), οι πίτες και το πρόβειο γιαούρτι με μέλι. Στα ζαχαροπλαστεία θα βρεις πάστα φούρνου, σοκολατόπιτα, πορτοκαλόπιτα, χανουμάκια κ.ά.
Κάθε Σάββατο πρωί δίπλα στην ψαραγορά γίνεται λαϊκή αγορά βιολογικών προϊόντων.
Όπως σε όλες τις μεγάλες πόλεις, υπάρχει πρόβλημα με το ελεύθερο πάρκινγκ.
Εδώ είναι και τα περίφημα τσιπουράδικα με τους αμέτρητους θαλασσινούς και άλλους μεζέδες.
Εδώ είναι και η «Αργώ» γλυπτό και σήμα κατατεθέν της πόλης, αλλά και το σκαρί της σύγχρονης Αργούς (αντίγραφο κατασκευασμένο κατ’ εικόνα του αρχαίου), ένα σπουδαίο ναυπηγικό επίτευγμα.
Εκτός από το τσίπουρο και τους μεζέδες, σπεσιαλιτέ της περιοχής είναι το σπεντζοφάι (πηλιορείτικο λουκάνικο με πιπεριές), οι πίτες και το πρόβειο γιαούρτι με μέλι. Στα ζαχαροπλαστεία θα βρεις πάστα φούρνου, σοκολατόπιτα, πορτοκαλόπιτα, χανουμάκια κ.ά.
Κάθε Σάββατο πρωί δίπλα στην ψαραγορά γίνεται λαϊκή αγορά βιολογικών προϊόντων.
Όπως σε όλες τις μεγάλες πόλεις, υπάρχει πρόβλημα με το ελεύθερο πάρκινγκ.
Αν έχεις χρόνο και αντέχεις την πεζοπορία, θα ανακαλύψεις πολύ ενδιαφέροντα αξιοθέατα με ετερόκλητη αρχιτεκτονική:
· Τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, κτισμένο το 1882, με το σιδηροδρομικό μουσείο.
· Tο κτίριο Παπαστράτου (1926) με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, που φιλοξενεί υπηρεσίες και σχολές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
· Tη συνοικία «Παλιά» που κατοικείται διαρκώς από το 3.000 π.Χ. και ταυτίζεται με την αρχαία Ιωλκό. Εδώ έχει τα ρωμαϊκά λουτρά, τα ερείπια του κάστρου, την οθωμανική πυριτιδαποθήκη (1600), την πλατεία Αγίων Θεοδώρων και το πρώην εργοστάσιο Τσαλαπάτα (1925), που στεγάζει το Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας. Εδώ και το Μπριζολάδικο, που σερβίρει καβουρμά με ψητή πιπεριά, σίσκεμπαπ, ταλαγάνι κ.ά.
· Tην δενροσκεπή πλατεία Ρήγα Φεραίου - την μεγαλύτερη της πόλης - με το εντυπωσιακό Δημαρχείο και το κτίριο του Δημοτικού θεάτρου με τη μεγαλύτερη σκηνή των Βαλκανίων.
· Το μεγάλο πάρκο του Αγίου Κωνσταντίνου με την ομώνυμη εκκλησία και το πάρκο Αναύρου με την υπαίθρια γλυπτοθήκη.
· Το κινηματοθέατρο Αχίλλειο (1925).
· Τον κατάφυτο λόφο Γορίτσας με την ομώνυμη εκκλησιά της Παναγιάς (1892) στην κορυφή και πανοραμική θέα της πόλης και την Παναγιά της Τρύπας, χτισμένη σε σπηλιά, δίπλα στη θάλασσα.
· Η πόλη έχει πολλά ενδιαφέροντα μουσεία (Αρχαιολογικό, Φυσικής Ιστορίας, Βιομηχανικής Ιστορίας). Επίσης το τριώροφο Κέντρο Τέχνης, τον ναό της Αγίας Τριάδας, κοντά στο νοσοκομείο, τον Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Νικολάου, το Σπίτι με το Τριαντάφυλλο, το Λαογραφικό Κέντρο, κ.ά.
· Δυτικά της πόλης βρίσκονται οι αρχαιολογικοί χώροι του Σέσκλου (από το 6.000 π.Χ. – ο αρχαιότερος της Ευρώπης) και του Διμηνίου, που είναι ο πιο γνωστός προϊστορικός οικισμός της Ελλάδας και ο σημαντικότερος της νεότερης Νεολιθικής Περιόδου.
· Τον Σιδηροδρομικό Σταθμό, κτισμένο το 1882, με το σιδηροδρομικό μουσείο.
· Tο κτίριο Παπαστράτου (1926) με την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική, που φιλοξενεί υπηρεσίες και σχολές του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
· Tη συνοικία «Παλιά» που κατοικείται διαρκώς από το 3.000 π.Χ. και ταυτίζεται με την αρχαία Ιωλκό. Εδώ έχει τα ρωμαϊκά λουτρά, τα ερείπια του κάστρου, την οθωμανική πυριτιδαποθήκη (1600), την πλατεία Αγίων Θεοδώρων και το πρώην εργοστάσιο Τσαλαπάτα (1925), που στεγάζει το Μουσείο Πλινθοκεραμοποιίας. Εδώ και το Μπριζολάδικο, που σερβίρει καβουρμά με ψητή πιπεριά, σίσκεμπαπ, ταλαγάνι κ.ά.
· Tην δενροσκεπή πλατεία Ρήγα Φεραίου - την μεγαλύτερη της πόλης - με το εντυπωσιακό Δημαρχείο και το κτίριο του Δημοτικού θεάτρου με τη μεγαλύτερη σκηνή των Βαλκανίων.
· Το μεγάλο πάρκο του Αγίου Κωνσταντίνου με την ομώνυμη εκκλησία και το πάρκο Αναύρου με την υπαίθρια γλυπτοθήκη.
· Το κινηματοθέατρο Αχίλλειο (1925).
· Τον κατάφυτο λόφο Γορίτσας με την ομώνυμη εκκλησιά της Παναγιάς (1892) στην κορυφή και πανοραμική θέα της πόλης και την Παναγιά της Τρύπας, χτισμένη σε σπηλιά, δίπλα στη θάλασσα.
· Η πόλη έχει πολλά ενδιαφέροντα μουσεία (Αρχαιολογικό, Φυσικής Ιστορίας, Βιομηχανικής Ιστορίας). Επίσης το τριώροφο Κέντρο Τέχνης, τον ναό της Αγίας Τριάδας, κοντά στο νοσοκομείο, τον Μητροπολιτικό Ναό Αγ. Νικολάου, το Σπίτι με το Τριαντάφυλλο, το Λαογραφικό Κέντρο, κ.ά.
· Δυτικά της πόλης βρίσκονται οι αρχαιολογικοί χώροι του Σέσκλου (από το 6.000 π.Χ. – ο αρχαιότερος της Ευρώπης) και του Διμηνίου, που είναι ο πιο γνωστός προϊστορικός οικισμός της Ελλάδας και ο σημαντικότερος της νεότερης Νεολιθικής Περιόδου.
ΠΗΛΙΟ
Προς τα βόρεια και ανατολικά αναπτύσσεται ο επιβλητικός ορεινός όγκος του Πηλίου, του μυθικού βουνού των Κενταύρων, από τα ομορφότερα και γοητευτικότερα βουνά της Ελλάδας. Υπάρχουν πολλά χωριά κτισμένα με τη μοναδική πηλιορείτικη αρχιτεκτονική (τα περισσότερα από τον 15ο-16ο αι.), ενώ στο χωριό Χάνια λειτουργεί το χειμώνα σύγχρονο χιονοδρομικό κέντρο.
Η ανάβαση με Ι.Χ. και η κατάβαση από την άλλη μεριά μέχρι τη θάλασσα του Αιγαίου έχει πολλές στροφές και είναι κουραστική για τον οδηγό – αλλά απολαυστική για τους συνεπιβάτες.
Μια εύκολη μικρή διαδρομή είναι από το Βόλο στην Μακρυνίτσα. Παρκάρεις έξω από το χωριό. Καλντερίμια, αρχοντικά σπίτια, πέτρινα εκκλησάκια, γραφική πλατεία με τα πλατάνια, τη βρύση, τις ταβέρνες και την πανοραμική θέα.
Ίσως ο καλύτερος τρόπος για μια σύντομη περιήγηση στο βουνό των Κενταύρων είναι με το μικρό και παλιό Τραίνο του Πηλίου - τον «Μουτζούρη», όπως λεγόταν κάποτε, για να δηλώσει την ατμοκίνηση και τον καπνό που άφηνε στο πέρασμά του.
Ξεκινάει την ανάβαση στις 10 η ώρα από τα Άνω Λεχώνια και φτάνει στις Μηλιές, μια διαδρομή ορεινή, που διασχίζει τις κατάφυτες πλαγιές με την πυκνή βλάστηση από πλατάνια και πουρνάρια.
Είναι μια από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο (60 εκατοστά) και έχει 4 βαγόνια.
Η μοναδική στάση 15 λεπτά, στην Άνω Γατζέα, για να συνεχίσει μια διαδρομή 15 χιλιομέτρων και 90 λεπτών.
Μέχρι το ιστορικό κεφαλοχώρι των Μηλεών, η διαδρομή γεμίζει με εικόνες πλούσιας φύσης και αρχιτεκτονικής με παλιές περίτεχνες κατασκευές, αντιστηρίξεις, τοξωτά γεφύρια, καμάρες. Εντυπωσιακή η λίθινη πεντάτοξη γέφυρα Καλόρεμα.
Πλησιάζοντας στις Μηλιές, το τοπίο αποκτά μια άγρια ομορφιά, ιδιαίτερα στο πέρασμα της μεγάλης μεταλλικής γέφυρας του Ταξιάρχη ή Ντε Κίρικο, από το όνομα του σχεδιαστή της και πατέρα του μεγάλου ζωγράφου. Στο σημείο αυτό, το τραίνο θα κυλήσει σε καμπύλη γραμμή, ενώ η γέφυρα στην οποία βρίσκεται είναι ευθεία.
Ο σταθμός Μηλεών είναι το τέρμα της διαδρομής. Από εδώ ξεκινάει το γραφικό καλντερίμι που οδηγεί στο κέντρο του χωριού. Παραδοσιακοί ξενώνες, ταβέρνες, η εκκλησία των Ταξιαρχών που χτίστηκε το 1741, το λαογραφικό μουσείο και η βιβλιοθήκη, μία από τις παλαιότερες στην Ελλάδα, περιμένουν τους επισκέπτες για περιήγηση.
Η κατεύθυνση της μηχανής αναστρέφεται χειροκίνητα εδώ στις Μηλιές και παίρνει φορά, για την επιστροφή στα Λεχώνια. Τη διαδικασία αυτή, μπορεί να τήν παρακολουθήσει κανείς από την ειδική πλατφόρμα, η οποία βρίσκεται στο άκρο του σταθμού.
Η επιστροφή στις 3 το απόγευμα, εξίσου ενδιαφέρουσα και εντυπωσιακή.
Το τραινάκι λειτουργεί όλο το χρόνο, καθημερινά το καλοκαίρι, Σαββατοκύριακα τις άλλες εποχές..
Για τα Άνω Λεχώνια πηγαίνει κανείς από το δρόμο προς Καλά Νερά. Υπάρχει μεγάλος χώρος στάθμευσης μπροστά στο σιδ. σταθμό.
Άρχισε να κάνει τη διαδρομή μέχρι τις Μηλιές το 1903. Την επίβλεψη της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο, πατέρας του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ο οποίος γεννήθηκε στο Βόλο.
Το εισιτήριο για την απλή διαδρομή κοστίζει 10 €, ενώ για διαδρομή με επιστροφή κοστίζει 18 €. Το παιδικό εισιτήριο για παιδιά 4-12 ετών είναι αντίστοιχα 6 € και 10 €. Ισχύουν επίσης ειδικές εκπτώσεις από Δευτέρα έως Παρασκευή για ομάδες επιβατών.
Προς τα βόρεια και ανατολικά αναπτύσσεται ο επιβλητικός ορεινός όγκος του Πηλίου, του μυθικού βουνού των Κενταύρων, από τα ομορφότερα και γοητευτικότερα βουνά της Ελλάδας. Υπάρχουν πολλά χωριά κτισμένα με τη μοναδική πηλιορείτικη αρχιτεκτονική (τα περισσότερα από τον 15ο-16ο αι.), ενώ στο χωριό Χάνια λειτουργεί το χειμώνα σύγχρονο χιονοδρομικό κέντρο.
Η ανάβαση με Ι.Χ. και η κατάβαση από την άλλη μεριά μέχρι τη θάλασσα του Αιγαίου έχει πολλές στροφές και είναι κουραστική για τον οδηγό – αλλά απολαυστική για τους συνεπιβάτες.
Μια εύκολη μικρή διαδρομή είναι από το Βόλο στην Μακρυνίτσα. Παρκάρεις έξω από το χωριό. Καλντερίμια, αρχοντικά σπίτια, πέτρινα εκκλησάκια, γραφική πλατεία με τα πλατάνια, τη βρύση, τις ταβέρνες και την πανοραμική θέα.
Ίσως ο καλύτερος τρόπος για μια σύντομη περιήγηση στο βουνό των Κενταύρων είναι με το μικρό και παλιό Τραίνο του Πηλίου - τον «Μουτζούρη», όπως λεγόταν κάποτε, για να δηλώσει την ατμοκίνηση και τον καπνό που άφηνε στο πέρασμά του.
Ξεκινάει την ανάβαση στις 10 η ώρα από τα Άνω Λεχώνια και φτάνει στις Μηλιές, μια διαδρομή ορεινή, που διασχίζει τις κατάφυτες πλαγιές με την πυκνή βλάστηση από πλατάνια και πουρνάρια.
Είναι μια από τις πιο στενές σιδηροδρομικές γραμμές στον κόσμο (60 εκατοστά) και έχει 4 βαγόνια.
Η μοναδική στάση 15 λεπτά, στην Άνω Γατζέα, για να συνεχίσει μια διαδρομή 15 χιλιομέτρων και 90 λεπτών.
Μέχρι το ιστορικό κεφαλοχώρι των Μηλεών, η διαδρομή γεμίζει με εικόνες πλούσιας φύσης και αρχιτεκτονικής με παλιές περίτεχνες κατασκευές, αντιστηρίξεις, τοξωτά γεφύρια, καμάρες. Εντυπωσιακή η λίθινη πεντάτοξη γέφυρα Καλόρεμα.
Πλησιάζοντας στις Μηλιές, το τοπίο αποκτά μια άγρια ομορφιά, ιδιαίτερα στο πέρασμα της μεγάλης μεταλλικής γέφυρας του Ταξιάρχη ή Ντε Κίρικο, από το όνομα του σχεδιαστή της και πατέρα του μεγάλου ζωγράφου. Στο σημείο αυτό, το τραίνο θα κυλήσει σε καμπύλη γραμμή, ενώ η γέφυρα στην οποία βρίσκεται είναι ευθεία.
Ο σταθμός Μηλεών είναι το τέρμα της διαδρομής. Από εδώ ξεκινάει το γραφικό καλντερίμι που οδηγεί στο κέντρο του χωριού. Παραδοσιακοί ξενώνες, ταβέρνες, η εκκλησία των Ταξιαρχών που χτίστηκε το 1741, το λαογραφικό μουσείο και η βιβλιοθήκη, μία από τις παλαιότερες στην Ελλάδα, περιμένουν τους επισκέπτες για περιήγηση.
Η κατεύθυνση της μηχανής αναστρέφεται χειροκίνητα εδώ στις Μηλιές και παίρνει φορά, για την επιστροφή στα Λεχώνια. Τη διαδικασία αυτή, μπορεί να τήν παρακολουθήσει κανείς από την ειδική πλατφόρμα, η οποία βρίσκεται στο άκρο του σταθμού.
Η επιστροφή στις 3 το απόγευμα, εξίσου ενδιαφέρουσα και εντυπωσιακή.
Το τραινάκι λειτουργεί όλο το χρόνο, καθημερινά το καλοκαίρι, Σαββατοκύριακα τις άλλες εποχές..
Για τα Άνω Λεχώνια πηγαίνει κανείς από το δρόμο προς Καλά Νερά. Υπάρχει μεγάλος χώρος στάθμευσης μπροστά στο σιδ. σταθμό.
Άρχισε να κάνει τη διαδρομή μέχρι τις Μηλιές το 1903. Την επίβλεψη της κατασκευής του σιδηροδρομικού δικτύου είχε ο Εβαρίστο Ντε Κίρικο, πατέρας του γνωστού ζωγράφου Τζόρτζιο ντε Κίρικο, ο οποίος γεννήθηκε στο Βόλο.
Το εισιτήριο για την απλή διαδρομή κοστίζει 10 €, ενώ για διαδρομή με επιστροφή κοστίζει 18 €. Το παιδικό εισιτήριο για παιδιά 4-12 ετών είναι αντίστοιχα 6 € και 10 €. Ισχύουν επίσης ειδικές εκπτώσεις από Δευτέρα έως Παρασκευή για ομάδες επιβατών.