Παρασκευή 19 Οκτωβρίου 2018

Πόρισμα - κόλαφος για το Μάτι: Yπήρχε χρόνος για εκκένωση με άνετο βάδισμα


Καίει τους υπευθύνους το πόρισμα του ανεξάρτητου πραγματογνώμονα για τη φωτιά στο Μάτι.

Καθυστέρηση στην ανάληψη αρχικής δράσης αλλά και διαφορετικές ώρες ενημέρωσης στη φωτιά στο Μάτι της Αττικής αναγνωρίζει το πόρισμα του... 
 
 
 
 
 
ανεξάρτητου εμπειρογνώμονα, τον οποίον όρισαν οι εισαγγελικές αρχές της χώρας.

Το πόρισμα του Δημήτρη Λιότσιου περιγράφει έναν ανύπαρκτο κρατικό μηχανισμό που δεν μπόρεσε να διαχειριστεί την φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου, ούτε καν τα κρίσιμα 15 με 29 λεπτά, όσα απαιρούνταν ώστε να καταφέρουν οι εγκλωβισμένοι, κάτοικοι και επισκέπτες να διαφύγουν με ασφάλεια προς την θάλασσα. Το αποτέλεσμα είναι γνωστό: 99 νεκροί και μια ολόκληρη περιοχή που έγινε στάχτη.

Στις 188 σελίδες του πορίσματος καταγράφονται αναλυτικά τα στοιχεία που προέκυψαν για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με τον Δημ. Λιότσιο εάν είχε δοθεί εντολή εκκένωσης προς την θάλασσα-κάτι που ο ίδιος δεν αναφέρει με σαφήνεια- τότε «με μέσο όρο άνετου βαδίσματος τα 80 m/min η απόσταση που έπρεπε να καλύψει ο κόσμος από την Λεωφ. Μαραθώνος έως την ακτογραμμή για την ασφαλή διαφυγή τους είναι περίπου 1 χλμ δηλαδή 15 με 29 λεπτά άνετου βαδίσματος.

Το πόρισμα καταγράφει το αλαλούμ αλλά και αναντιστοιχίες.

Πλήρης αναντιστοιχία, χρόνων, τόπου και πραγματικής παρουσίας

Εντυπωσιακά είναι τα τελευταία στοιχεία για την τραγωδία στο Μάτι Αττικής. Πυροσβεστικό όχημα είχε φτάσει στο Νταού Πεντέλης 54 δεύτερα πριν το καλέσουν!

Αναλυτικότερα:

ΠΣ 2792: ΒΑΝ της Πυροσβεστικής Νέας Μάκρης εμφανίζεται με ώρα εκκίνησης 16:47 και ώρα άφιξης 17:01 στο Νταού Πεντέλης, ενώ στη λίστα πόρων αναγράφεται ως ώρα ενημέρωσης 17:14:54 και άφιξη 17:14…

ENGAGE… ψέματος και θανάτου! Τα ίχνη κίνησης των πυροσβεστικών οχημάτων που κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν την φονική πυρκαγιά στο Μάτι, βρίσκονται σε μία πλήρη αναντιστοιχία, χρόνων, τόπου και πραγματικής παρουσίας. Από την τηλεματική εφαρμογή μέσω GPS, που βρίσκεται σε δοκιμαστική λειτουργία προκύπτουν τρεις διαφορετικοί χρόνοι έναρξης πυρκαγιάς, όπως επισημαίνεται στην έκθεση προκαταρκτικής πραγματογνωμοσύνης 182 σελίδων, του ορισμένου δικαστικού πραγματογνώμονα Δημήτριου Λιότσιου.

«Πήγε 16:52, ενημερώθηκε στις 19:39 της επόμενης μέρας»

Η ανάλυση της αυτόματης καταγραφής ίχνους κίνησης των πυροσβεστικών οχημάτων κρύβει «θησαυρούς» αναντιστοιχιών.

ΠΣ 3993: φαίνεται να κινητοποιείται στις 16:41 και είχε ώρα άφιξης τις 16:56, και από τις διαβιβάσεις του προκύπτει ότι η ώρα του δελτίου τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος δεν ισχύει.

ΠΣ 3024: τζιπ του 12ου ΠΣ Αθηνών με ώρα εκκίνησης 16:42 και άφιξης 16:55, από τα τηλεματικά δεδομένα προκύπτει ότι ενημερώνεται στις 16:58 χωρίς ώρα άφιξης.

ΠΣ 3211: υδροφόρο όχημα έχει ώρα εκκίνησης 16:48 και άφιξης 16:52. Σε 4 λεπτά έφθασε από τον Νέο Βουτζά στο Νταού Πεντέλης, απόσταση που χρειάζεται το λιγότερο 15 λεπτά για να καλυφθεί. Επίσης στη λίστα με στοιχεία περιστατικού 571943 του ΕΣΚΕ εμφανίζεται να ενημερώνεται στις… 24 Ιουλίου στις 19:39.

Η… έρπουσα φωτιά και η άλλη που απειλούσε σπίτια

Δείγμα της κακής εκτίμησης και συντονισμού των εναέριων μέσων εμφανίζεται αναλυτικά στην πραγματογνωμοσύνη του κ. Λιότσιου.

16:46: Το ελικόπτερο S-64 N 189 ACELFDYO ενημερώνει ότι η πυρκαγιά στο Καλαμάκι Ισθμού, κοντά σε εγκαταστάσεις πετρελαϊκής εταιρείας είναι έρπουσα σε θάμνους και ελεγχόμενη

17:10: Το ελικόπτερο S-64 Ν 154 ACTAT ενημερώνει ότι η πυρκαγιά στο Νταού Πεντέλης είναι γύρω από σπίτια

17:30: Το ελικόπτερο S-64 Ν 154 ACTAT αναφέρει και πάλι ότι η πυρκαγιά στο Νταού είναι κοντά σε σπίτια, κινείται ανατολικά και θα απειλήσει σπίτια

18:00: Εντολή εκτροπής από τον Αρχηγό του ΠΣ και Διοικητή ΕΣΚΕ στο S-64 Ν194 ACADR από το Νταού στο Καλαμάκι

18:33: Διαβιβάζεται στο S-64 Ν194 ACADR που επιχειρεί στο Καλαμάκι την εντολή του Αρχηγού του ΠΣ και Διοικητή ΕΣΚΕ να κάνει ρίψεις όπου βλέπει εστία πυρκαγιάς στις εγκαταστάσεις της Motor Oil

19:11: Το CL-415 (2054) ενημερώνει ότι στην Πεντέλη υπάρχει μεγάλο ενιαίο μέτωπο με φλόγες ύψους 10-20 μέτρων, άνεμος νοτιοανατολικός, κατευθύνει τη φωτιά στη θάλασσα, ενδιάμεσα υπάρχουν σπίτια.

Πανικός στους δρόμους

Στα συμπεράσματα της έκθεσης πραγματογνωμοσύνης αναφέρεται επίσης πως η διαχείριση της κυκλοφορίας από την Τροχαία οδήγησε σε μεγάλο όγκο αυτοκινήτων στον κεντρικό παραλιακό δρόμο του Ματιού, αλλά και στις φραγμένες από αυτοκίνητα κάθετες διόδους, προκαλώντας κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω πανικού των παρευρισκομένων στην περιοχή.

Απόλυτη δυσλειτουργία μεταξύ Λιμενικού με τους υπόλοιπους θαλάμους Επιχειρήσεων των άλλων σωμάτων αλλά και άλλους φορείς.

Σύμφωνα με την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος, «Το Λιμενικό Σώμα ειδοποιήθηκε να συνδράμει όταν ήδη είχαν εισχωρήσει άνθρωποι στη θάλασσα περί ώρα 18:50», όπως αναφέρει το πόρισμα, ενώ ήδη η φωτιά είχε κατακάψει τα πάντα και περίπου 1000 άτομα είχαν εγκλωβιστεί έξω και μέσα στους κόλπους της περιοχής.

Οι δύο νευραλγικές υπηρεσίες του Λιμενικού Σώματος ενημερώθηκαν με 33 λεπτά της ώρας διαφορά! Το Κ.Λ Ραφήνας δέχτηκε κλήση από ιδιώτη στις 18,50 αλλά ο θάλαμος επιχειρήσεων στο Αρχηγείο του Σώματος δήλωσε πως ενημερώθηκε στις 19,23(!) όχι από τους συναδέλφους τους στη Ραφήνα ή κάποιο άλλο φορέα αλλά πάλι από ιδιώτη.

Σύμφωνα με το αποσπάσμα του ημερολογίου συμβάντων:

«Την 19.23…η υπηρεσία μας ενημερώθηκε μέσω 112 από ιδιώτη ότι σε περιοχή Μάτι Αττικής περίπου 100 άτομα έχουν εισέλθει σε θάλασσα σε παραλία Αργυρή Ακτή Νέας Μάκρης δίπλα από το Κόκκινο Λιμανάκι λόγω σε πυρκαγιά σε περιοχή». Να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με την εφημερίδα, το Αρχηγείο του δεν είχε δώσει το ημερολόγια συμβάντων και των δύο επιχειρησιακών κέντρων που διαθέτει, αντίθετα με το Λιμεναρχείο Ραφήνας που έχει απαντήσει αναλυτικά.

Το Κεντρικό Λιμεναρχείο Ραφήνας όπως αναφέρει και η απαντητική επιστολή του έλαβε γνώση μέσω τηλέφωνο ιδιώτη. Ακόμα και με 33λεπτά καθυστέρηση από την αρχική ήδη καθυστερημένη ενημέρωση της Ραφήνας, ειδοποιείται και το Αρχηγείο για μία «φωτιά στη περιοχή» όταν ήδη έχουν κατακαεί τα πάντα πάλι από ιδιώτη.

Εκτός βέβαια ότι κανένας φορέας δεν ενημέρωσε το Λιμενικό στη περίπτωση στο Μάτι, ούτε το Λιμενικό πήρε κάποια πρωτοβουλία ενώ είχε αξιωματικό στο Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και όπως δήλωσαν στελέχη του ΛΣ στον «ΕΤ» ήξεραν προφορικά για τη φωτιά από τις 18.00.

Σύμφωνα με το πόρισμα πάντως δεν είναι εξακριβωμένο το κατά πόσο θα βοηθούσε πραγματικά εάν είχε επιχειρηθεί απεγκλωβισμός των εκατοντάδων πολιτών από τη στεριά την ώρα της κατάσβεσης. Ωστόσο, ο εμπειρογνώμονας αναφέρει ότι ο χρόνος πρόσβασης από στεριά για απεγκλωβισμό του πληθυσμού είναι κατά πολύ μικρότερος και φαίνεται πως θα παρείχε μεγαλύτερη ασφάλεια στους ήδη επιβαρυμένους από την πυρκαγιά πολίτες.

Ελεύθερος Τύπος