Πέμπτη 14 Μαΐου 2020

Χωρίς τεστ 72 ωρών και με γεμάτα αεροπλάνα- Οι “γκρίζες” ζώνες και οι κίνδυνοι για τον τουρισμό


 
  Μία κατάφαση και μια άρνηση εισπράττει, όπως όλα δείχνουν, η ελληνική κυβέρνηση από την Κομισιόν σχετικά με την απελευθέρωση των μετακινήσεων μεταξύ κρατών ενόψει της φετινής τουριστικής περιόδου. Ωστόσο... 

 
 
 
 
 
και οι δύο αποφάσεις εγείρουν, εκ των πραγμάτων, σοβαρά επιδημιολογικά ερωτήματα σχετικά με πιθανή εξάπλωση του ιού από περιοχές και χώρες υψηλού κινδύνου, με δεκάδες χιλιάδες κρούσματα και χιλιάδες θανάτους.

Η ελληνική πλευρά πίεσε ώστε να μην υπάρξουν κενές θέσεις μεταξύ επιβατών στα αεροπορικά δρομολόγια, έχοντας κατά νου πως με αυτό τον τρόπο διευκολύνει την έλευση τουριστών, δεδομένου πως η Ελλάδα εξαιτίας του χαμηλού αριθμού κρουσμάτων και της καλής εικόνας που έχει δημιουργήσει ως προς τον χειρισμό της πανδημίας, θεωρείται “ασφαλής προορισμός”. Ωστόσο, μόλις μέχρι προ ολίγων ημερών, οι επιστήμονες επισήμαιναν την ανάγκη αραίωσης των επιβατών στα αεροπλάνα, δεδομένου ότι:

Πάνω από το 50% των κρουσμάτων στην Ελλάδα αλλά και σε άλλες χώρες προέρχονται από ταξιδιώτες,

Οι συνθήκες ελλιπούς εξαερισμού στα αεροσκάφη θεωρούνται “εκκολαπτήριο” του ιού.

Οι επιστημονικές επισημάνσεις δεν εγκρίθηκαν καθώς πρυτάνευσε η τεράστια οικονομική ζημία που έχουν υποστεί οι αεροπορικές εταιρείες, ορισμένες από τις οποίες αντιμετωπίζουν το φάσμα της χρεοκοπίας και ζητούν κρατικές ενισχύσεις.

Αλλά και το τεστ των 72 ωρών που αρχικώς ζητούσε η κυβέρνηση δεν φαίνεται να εγκρίνεται. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως κάθε τουρίστας που θα φθάνει στην Ελλάδα δεν θα έχει εξετασθεί εάν είναι θετικός ή αρνητικός στον κοροναϊό, γεγονός που αυξάνει σημαντικά τους κινδύνους μετάδοσής του, στην πρώτη περίπτωση, σε κάποιο νησί ή σε άλλο ελληνικό τουριστικό προορισμό.

Όπως γράφει σε ρεπορτάζ της η “Καθημερινή”, η κυβέρνηση υποδέχθηκε με ικανοποίηση τις αποφάσεις, χωρίς να γίνεται έως τώρα οιαδήποτε αναφορά σε πιθανούς κινδύνους. Προφανώς, άλλωστε, όταν ζητούσε τεστ 72 ωρών είχε κατά νου αυτούς ακριβώς τους κινδύνους.

Η “Καθημερινή” επισημαίνει:

Η δήλωση του κυβερνητικού εκπροσώπου Στέλιου Πέτσα λίγη ώρα μετά τον οδικό χάρτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποτύπωνε την ικανοποίηση, σε γενικές γραμμές, του Μαξίμου για τις ανακοινώσεις. «Η ελληνική κυβέρνηση χαιρετίζει το πλαίσιο κατευθυντήριων γραμμών και συστάσεων για τον τουρισμό και τις μεταφορές που παρουσίασε σήμερα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή», ανέφερε αρχικά ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, προσθέτοντας πως η διαμόρφωση ενός κοινού ευρωπαϊκού πλαισίου δεν ήταν αυτονόητη. Η Ελλάδα πράγματι είχε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των προτάσεων, καθώς ήταν η πρώτη χώρα που έθεσε το ζήτημα του τουρισμού στον ευρωπαϊκό δημόσιο διάλογο.

Στην ελληνική πλευρά υπάρχει ικανοποίηση για το γεγονός ότι «πέρασε» η θέση της Ελλάδας για τη μη κενή θέση στα αεροπλάνα. Η πρόταση για κενές θέσεις ανάμεσα στους επιβάτες αποτελούσε σύμφωνα με τις ελληνικές προτάσεις ανασταλτικό παράγοντα αρχικά για τις εταιρείες και ως εκ τούτου και για το σύνολο του τουριστικού προϊόντος. Παράλληλα, η σαφής αναφορά της Κομισιόν για προβάδισμα στο άνοιγμα των χωρών με λίγα κρούσματα, που θα αποτελεί βασικό κριτήριο, είναι κάτι που ευνοεί την Ελλάδα. «Ηρθε η ώρα η καλή δουλειά να προσελκύσει πελάτες, δηλαδή τουρίστες», αναφέρει χαρακτηριστικά στην «Κ» κυβερνητικό στέλεχος, υπογραμμίζοντας πως η Ελλάδα χάρη στην ταχεία αντιμετώπιση της πανδημίας είναι από τις χώρες με τη χαμηλότερη διασπορά του ιού ανά 100.000 κατοίκους.

«Όχι» στο τεστ 72 ωρών

Κατά τα λοιπά, η πρόταση της Αθήνας για τεστ σε όποιον ανεβαίνει στο αεροπλάνο τουλάχιστον 72 ώρες πριν,δεν πέρασε μέσα στις εισηγήσεις της Επιτροπής. Η βασική λογική είναι πως κάποιος μπορεί να είναι καθαρός στο τεστ και να νοσήσει μετά, κάτι που δεν το καλύπτει απόλυτα το τεστ των 72 ωρών. Στην ελληνική κυβέρνηση, ωστόσο, υπάρχει η άποψη πως κάποιος που έρχεται στην Ελλάδα θα πρέπει να είναι βέβαιο πως δεν νοσεί. Αν νοσήσει μετά θα υπάρχουν ειδικά πρωτόκολλα διαχείρισης στο εσωτερικό.

Κάτι που δεν ήχησε θετικά στα «αυτιά» της Αθήνας ήταν η αναφορά στα κριτήρια που έθεσε η Επιτροπή στα κράτη-μέλη. Συγκεκριμένα, κάνει λόγο για οικονομικούς και κοινωνικούς παράγοντες που δίνουν προτεραιότητα στη «διασυνοριακή κυκλοφορία» σε βασικούς τομείς δραστηριότητας. Η έκφραση μπορεί να διαβαστεί και ως προτεραιότητα στα ταξίδια με αυτοκίνητο, κάτι που δεν ευνοεί την Ελλάδα λόγω γεωγραφικής θέσης. Σε κάθε περίπτωση, την επόμενη εβδομάδα θα δοθεί στη δημοσιότητα το ολοκληρωμένο σχέδιο της ελληνικής πλευράς για τον τουρισμό, καθώς οι οδηγίες της Κομισιόν θα ληφθούν υπ’ όψιν αλλά η κάθε χώρα κρατά χώρο αυτονομίας.

Την ίδια ώρα η Γερμανία κρατά κλειστά τα σύνορα σε Έλληνες ταξιδιώτες

Σύμφωνα με την Deutche Welle, ο γερμανός υπουργός Εσωτερικών Χορστ Ζεεχόφερ κατέστησε σαφές ότι εξακολουθεί να απαγορεύεται η είσοδος στη Γερμανία για ταξιδιώτες που έρχονται από την Ελλάδα.


Σε συνέντευξη τύπου το μεσημέρι στο Βερολίνο ερωτηθείς από τη Deutsche Welle κατά πόσο έχει επιτευχθεί συμφωνία με την Ελλάδα απάντησε: «Δεν έχει προβλεφθεί κάτι ιδιαίτερο. Δεν έχουμε μέχρι στιγμής μια συμφωνία.»


Αναφορικά με την Ιταλία και την Ισπανία, επίσης σημαντικοί προορισμοί Γερμανών τουριστών, ο Χ. Ζέεχοφερ τόνισε ότι είναι ακόμη νωρίς για να επιτραπεί η είσοδος ταξιδιωτών από αυτές τις χώρες στη Γερμανία.

Όπως επεσήμανε, η ταξιδιωτική οδηγία του γερμανικού υπουργείου Εξωτερικών που προειδοποιεί για ταξίδια στο εξωτερικό ως τις 15 Ιουνίου εξακολουθεί να ισχύει. Ο υπουργός Εξωτερικών Χάικο Μάας ανακοίνωσε πάντως σήμερα ότι σκοπεύει σταδιακά να καταργήσει αυτή την προειδοποίηση ξεκινώντας από τις ευρωπαϊκές χώρες. Παράλληλα άφησε όμως να εννοηθεί ότι η απόφαση για ακύρωση της οδηγίας θα αφορά κάθε χώρα ξεχωριστά.