Σάββατο 11 Ιουνίου 2022

Πώς μπορούν να σπάσουν οι Ουκρανοί το ρωσικό μπλόκο στα σιτηρά


Ιδέες για να σπάσει ο ναυτικός αποκλεισμός της Ρωσίας στην Ουκρανία

Του Graig Hooper

Κατά τον Αμερικανικό Εμφύλιο, οι Νότιοι επιστράτευσαν μια σειρά από τεχνάσματα για... 

 
να σπάσουν τον αυστηρό ναυτικό αποκλεισμό που τους είχε επιβληθεί και να απειλήσουν τις πολιτείες της Ένωσης στη θάλασσα. Σήμερα, η ουκρανική κυβέρνηση μπορεί να χρησιμοποιήσει παρόμοιες τακτικές για να δημιουργήσει προβλήματα στα ρωσικά πλοία (βυθίζοντας τα ή εξουδετερώνοντάς τα) στoν Εύξεινο Πόντο – και όχι μόνο.

Δημιουργώντας συνθήκες που θα αυξήσουν το κόστος για τη συντήρηση του ρωσικού Πολεμικού Ναυτικού -και άρα του μπλόκου-, η Ουκρανία θα έχει την ευκαιρία να σπάσει τον κλοιό γύρω από τα λιμάνια της, κάνοντας το πρώτο βήμα για την επανέναρξη των εξαγωγών σιτηρών και λιπασμάτων προς τις παγκόσμιες αγορές. Η Ρωσία έχει αναπτύξει περίπου 20 στρατιωτικά πλοία στoν Εύξεινο Πόντο, ωστόσο λίγα από αυτά παίζουν ουσιαστικό ρόλο στην επιβολή του μπλόκου. Ένας πόλεμος φθοράς στη θάλασσα θα επιβαρύνει τη Ρωσία.

Η στρατιωτική αξιοποίηση εμπορικών πλοίων είναι μια τακτική που έχει αποδειχθεί αποτελεσματική. Στον Αμερικανικό Εμφύλιο το Ναυτικό της Συνομοσπονδίας “έκανε μαγικά” για να δυναμώσει στρατιωτικά στη θάλασσα. Το περίφημο καταδρομικό των Νοτίων, CSS Florida, ναυπηγήθηκε στην Αγγλία ως εμπορικό πλοίο με την ονομασία Oreto. Μόλις απέπλευσε από την Αγγλία, άλλαξε ονομασία και εν πλω μετατράπηκε σε ένα οπλισμένο καταδρομικό, που εντάχθηκε στο Ναυτικό της Συνομοσπονδίας. Στη συνέχεια, δημιουργήθηκαν και άλλα “υβριδικά” καταδρομικά.

Αυτή η τακτική μπορεί να λειτουργήσει και σήμερα, με το Κίεβο να επιχειρεί να σπάσει τον κλοιό στη Μαύρη Θάλασσα. Μάλιστα, εν έτει 2022 η δημιουργία ενός αυτοσχέδιου Ναυτικού μπορεί να αποδειχθεί πιο εύκολο από ό,τι ήταν τη δεκαετία του 1860. Σήμερα, τα πλοία πολλαπλών χρήσεων και τα φορτηγά πλοία αγοράζονται και πωλούνται αστραπιαία, με τον πραγματικό ιδιοκτήτη να μπορεί να κρυφτεί πίσω από εταιρείες-βιτρίνα. Τα ανθυποβρυχιακά και αντιαεροπορικά συστήματα μεταφέρονται πιο εύκολα από τα βαριά κανόνια της εποχής του Αμερικανικού Εμφυλίου, ενώ εν πλω Stinger, Switchblade, ρουκέτες και πύραυλοι μπορούν να μεταφορτωθούν από ένα πλοίο σε άλλο… μακριά από αδιάκριτα βλέμματα.

Ρυμουλκά, ψαρόβαρκες, ακόμη και φορτηγίδες εύκολα τροποποιούνται -φέροντας αυτοσχέδιο οπλισμό- και έπειτα μπορούν να σπείρουν τον τρόμο, να πλήξουν προκαλώντας ζημιές ή και να βυθίσουν ρωσικά πλοία οπουδήποτε στη θάλασσα. Οι χώρες που θα είναι οι “μεγάλες χαμένες” από την παράνομη επίθεση της Ρωσίας στο παγκόσμιο “καλάθι του ψωμιού” θα πρέπει άμεσα να προμηθεύσουν τους Ουκρανούς εθελοντές με τα απαραίτητα πλωτά μέσα που θα δημιουργήσουν προβλήματα στους Ρώσους.

Με τον καιρό, δεν θα πρέπει να υπάρχει ρωσικό αλιευτικό, πετρελαιοφόρο ή τράτα των μυστικών υπηρεσιών που να πλέει στη θάλασσα χωρίς να ανησυχεί μήπως δεχθεί επίθεση.

Δεν χρειάζονται πολλά. Μερικοί αντιπλοϊκοί πύραυλοι ή ένα καμικάζι-drone που εκτοξεύεται από ένα συνηθισμένο σκάφος θα κάνουν δύσκολη τη ζωή ενός κρουαζιερόπλοιου κλάσης Slava, το οποίο διαφορετικά θα εκτελούσε μια ευχάριστη κρουαζιέρα στη Μεσόγειο ή πέρα από τον Ατλαντικό. Η Ρωσία θα δυσκολευόταν να αντιδράσει καθώς οι επιτιθέμενοι είτε θα χάνονταν μέσα στη θαλάσσια κυκλοφορία των πλοίων είτε το σκάφος θα βυθιζόταν, με το πλήρωμα να το σκάει με ταχύπλοα και να εξαφανίζεται στα παράκτια ύδατα του Ευξείνου Πόντου, της Μεσογείου ή της Μάγχης.

Μια τέτοια σύγκρουση θα μπορούσε να διεξαχθεί στoν Εύξεινο Πόντο. Η Τουρκία δεν πολυελέγχει τα εμπορικά πλοία που περνούν τον Βόσπορο, ενώ το λαθρεμπόριο στην περιοχή είναι μια ενεργή “επιχειρηματική δραστηριότητα” γεγονός που θα έδινε τη δυνατότητα σε έναν εξειδικευμένο χειριστή που δρα υπέρ της Ουκρανίας να κρύψει ακόμη και έναν μεγάλο, συμβατικό αντιπλοϊκό πύραυλο από έναν “βαριεστημένο” Τούρκο ελεγκτή. Ένας μεγάλος αντιπλοϊκός πύραυλος έχει το 1/3 του βάρους ενός Ford F-150. Αυτό σημαίνει πως οι ταλαντούχοι λαθρέμποροι θα μπορούσαν να επιδείξουν τις ικανότητές τους στην απόκρυψη ενός πυραύλου, στην πυροδότησή του και στην εξουδετέρωση ενός ρωσικού πλοίου.

Οι Ρώσοι μάλλον δεν θα έβλεπαν καν από πού τους ήρθε.

Εφόσον οι σύμμαχοι της Ουκρανίας ετοιμάζονται να στείλουν αντιπλοϊκούς πυραύλους στο Κίεβο, η απειλή για τον “ταλαιπωρημένο” ρωσικό Στόλο της Μαύρης Θάλασσας είναι υπαρκτή.

Ένας αντιπλοϊκός πύραυλος NSM ζυγίζει περίπου 400 κιλά. Για μία ρίψη, δεν απαιτείται εξελιγμένο σύστημα εκτόξευσης. Δεδομένου ότι αυτός ο πύραυλος μπορεί αυτόνομα να αναζητήσει και εντοπίσει στόχους σε εμβέλεια μεγαλύτερη των 200 χιλιομέτρων, η πλατφόρμα εκτόξευσης απαιτεί ελάχιστες πληροφορίες για να πλήξει ένα “ανέτοιμο” μαχητικό. Φορτώστε πυραύλους NSM σε μερικά σκάφη που πλέουν απαρατήρητα στη Μαύρη Θάλασσα, εξοπλίστε τα με έναν εκτοξευτή γρήγορης συναρμολόγησης (μιας χρήσης -τύπου Ikea-), και η Ρωσία ξαφνικά έχει αποκτήσει πρόβλημα ασφάλειας.

Η Ουκρανία δεν χρειάζεται καν να μεταφέρει ένα όπλο μέσω τουρκικών υδάτων. Μπορεί απλώς να στείλει ένα ή δύο -“κρυφά” ελεγχόμενα από το Κίεβο- σκάφη στoν Εύξεινο Πόντο. Ένα μικρό πλοίο ή μια μη επανδρωμένη πλατφόρμα, που “ξεγλιστράει” από τα ουκρανικά ύδατα ή οπουδήποτε αλλού, μπορεί να μεταφέρει μερικά drones Switchblade, ικανά να εξουδετερώσουν όσα μεγάλα πολεμικά πλοία έχουν απομείνει της Ρωσίας στoν Εύξεινο Πόντο.

Με λίγη βοήθεια και σε επίπεδο πληροφόρησης, τα ρωσικά πολεμικά πλοία και τα παράκτια φυλάκια στoν Εύξεινο Πόντο θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν σοβαρά προβλήματά από τις ουκρανικές επιθέσεις.

Εάν οι Ουκρανοί φανούν δημιουργικοί και τεχνικά επιδέξιοι, τότε μπορούν να διεξάγουν έναν πιο σύνθετο πόλεμο στη θάλασσα, κατατροπώνοντας τον παρακμάζοντα ρωσικό στόλο. Για τη Ρωσία, η εξουδετέρωση μερικών ραντάρ ή άλλων αισθητήρων θα ήταν ολέθρια. Ένα χτύπημα στις αποβάθρες της Σεβαστούπολης θα μπορούσε να της κοστίσει ακριβά.

Εν ολίγοις, το να θυσιάσεις ένα παλιό πλοίο με αντάλλαγμα την εξουδετέρωση ενός ρωσικού πολεμικού σκάφους αξίζει και με το παραπάνω.

Η επιτυχημένη επίθεση στο ρωσικό καταδρομικό Moskva δείχνει ότι η Ουκρανία δεν είναι παθητικός παίκτης στη θάλασσα. Και μόνο το γεγονός ότι το Κίεβο εξετάζει να εφαρμόσει τέτοιες τακτικές θα προκαλούσε εκνευρισμό στο ρωσικό Ναυτικό. Θα αρκούσε ίσως και για να αναγκάσει τον Πούτιν να “αποκλιμακώσει” την επίθεσή του στην παγκόσμια επισιτιστική αλυσίδα.

Forbes, capital.gr