Μία ακόμη Πολυθεματική έκθεση της Ένωσης Ποντίων Πιερίας ολοκληρώθηκε με επιτυχία, η οποία λειτούργησε από τις 21 έως τις 28 Απριλίου 2024 στην Αστική σχολή Κατερίνης. Δεκάδες μέλη, φίλοι του συλλόγου αλλά και διάφοροι φορείς, επισκέφτηκαν την...
έκθεση αποκομίζοντας στοιχεία της Ιστορίας και του Πολιτισμού του Πόντου. Η Πολυθεματική έκθεση έγινε υπό την αιγίδα της Περιφερειακής ενότητας Πιερίας και του Δήμου Κατερίνης.
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων λόγου και τέχνης πραγματοποιήθηκαν τρεις ιδιαίτερα σημαντικές ομιλίες.
Την Κυριακή 21 Απριλίου η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού. Το τμήμα χορωδίας και Λύρας του συλλόγου παρουσίασε ποντιακά παραδοσιακά τραγούδια και μελωδίες του Πόντου με χοράρχη τον κ. Μάκη Λολοσίδη.
Ο Δρ. Νεότερης Ιστορίας κ. Θεοδόσης Κυριακίδης στην ομιλία του με θέμα "Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΑΡΧΕΙΑΚΕΣ ΠΗΓΕΣ" μεταξύ άλλωνανέφερε ότι, «την επιστημονική καταγραφή την εγκαινίασε ο καθηγητής ιστορίας στη Βιέννη Πολυχρόνης Ενεπεκίδης, ο οποίος ουσιαστικά για πρώτη φορά εξέτασε τα διπλωματικά αρχεία της Αυστροουγγαρίας και εξέδωσε μια σχετική μελέτη το 1962, την οποία συμπλήρωσε με τα αρχεία της Γερμανίας και εξέδωσε συμπληρωμένη το 1996. Οι ουσιαστικές ενέργειες, όμως, για την συστηματική έρευνα και ανάδειξη του ζητήματος πραγματοποιήθηκε από τον Κώστα Φωτιάδη στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Η ερευνητική εργασία του Κώστα Φωτιάδη τα επόμενα χρόνια είχε ως αποτέλεσμα να εκδοθούν 14 τόμοι με ντοκουμέντα που στοιχειοθετούν τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, καθώς και ένας συνοπτικός τόμος που εξέδωσε το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων. Παρά το μεγάλο αυτό ερευνητικό του έργο, που ολοκληρώθηκε το 2004, το ζήτημα παρέμενε εγκλωβισμένο στην εσωστρέφεια της ελληνικής πραγματικότητας».
Παρέμβαση έκανε από την Αμερική ο κ. Σάββας Κοκτζόγλου συγγραφέας του Βιβλίου: ¨Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ¨ μέσα από τα ημερολόγια πολέμου του Αμερικάνικου Ναυτικού, αναλύοντας την μεγάλη προσπάθεια που έγινε ώστε να συγκεντρωθούν όλα τα αρχεία από την Ουάσιγκτον, αρχεία που επιβεβαιώνουν και αυτά την θηριωδία των Νεότουρκων την περίοδο της Γενοκτονίας.
Την Τετάρτη 24 Απριλίου αφού κρατήθηκε ενός λεπτού σιγή στην μνήμη των θυμάτων της Αρμένικης Γενοκτονίας από τους Νεότουρκους, ο υπ. Δρ. Μουσικής του ΠΑΜΑΚ κ. Γιάννης Τσανασίδης πραγματοποίησε ομιλία με θέμα: "Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ, ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΩΣ ΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ", μία εκτενής αναφορά στη γέννηση και διαδρομή της Ποντιακής μουσικής. Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, "ΜΟΥΣΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ", πλαισιώθηκε με ποντιακές μελωδίες και τραγούδια από το μουσικό σχήμα ¨ΛΕΦΤΟΚΑΡΥΑ¨ με τηνφωνή της Νατάσας Τσακηρίδου την Λύρα του Γιάννη Τσανασίδη και το Πολίτικο λαούτο του Ιάκωβου Μωυσιάδη.
Το Σάββατο 27 Απριλίου ο Δρ.Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας κ. Νίκος Μιχαηλίδης ανέπτυξε το θέμα: "Ρωμαίϊκα Τραγωδίας: ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ"μεταξύ άλλων στην ομιλία του ανέλυσε διεξοδικά τις κρατικές πολιτικές της Τουρκίας σχετικά με την ελληνική μουσική κληρονομιά του Πόντου μετά το 1923. Εξήγησε πως διαδοχικές τουρκικές κυβερνήσεις χρηματοδότησαν ερευνητικές αποστολές συλλογής και επεξεργασίας τραγουδιών όχι μόνο από τον Πόντο αλλά και από διάφορες περιοχές της Μικράς Ασίας και στη συνέχεια έγραψαν τουρκικό στίχο προκειμένου να τα παρουσιάσουν ως τραγούδια της «τουρκικής δημοτικής παράδοσης», στο πλαίσιο εκτουρκισμού των μουσικών παραδόσεων των διαφορετικών εθνοτικών ομάδων της Ανατολίας μετά το 1923 (Κούρδοι, Λαζοί, Άραβες, Αρμένιοι, Έλληνες, Γεωργιανοί κλπ). Το καθεστώς του Μουσταφά Κεμάλ αλλά και οι διάδοχοί του, στο πλαίσιο οικοδόμησης εθνικού τουρκικού κράτους, χρησιμοποίησαν την μουσική ως εργαλείο προπαγάνδας και αφομοίωσης των μη-τουρκικών πληθυσμών που ζούσαν και συνεχίζουν να ζουν στην Τουρκία από το 1923 μέχρι σήμερα. Τόνισε ότι αυτή η πολιτική ήταν το τελικό στάδιο της γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού, όπου μετά την φυσική εξόντωση και εκδίωξη του, το τουρκικό καθεστώς επιχείρησε να σβήσει τα ίχνη της ελληνικής παρουσίας στην περιοχή. Όπως τόνισε ο Δρ.Μιχαηλίδης αυτή η πολιτική δεν ήταν απόλυτα επιτυχής μιας και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στην Τραπεζούντα η επιστροφή της ποντιακής μουσικής ειδικά στους κύκλους της νεολαίας από τα ελληνόφωνα χωριά της περιοχής.
Και στις τρεις ομιλίες ακολούθησαν ερωτήσεις και γόνιμος διάλογος από τους παρευρισκόμενους.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας κα. Σοφία Μαυρίδου, η Περιφερειακή σύμβουλοςκα. Χρυσαυγή Δριστάο εκπρόσωπος του βουλευτή Πιερίας κ. Σπύρου Κουλκουδίνα, πολιτιστικοί σύλλογοι και κοινωνικοί φορείς της Πιερίας.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Πιερίας ευχαριστεί θερμά τους αξιόλογους ομιλητές που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του συλλόγου, τον Δήμο Κατερίνης για την οικονομική στήριξή του, τον φωτογράφο κ. Βασίλη Κηπόπουλο για τη δωρεάν φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση των εκδηλώσεων και φυσικά όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου που έδειξαν έμπρακτα με την παρουσία τους, την αγάπη τους για τις πολυποίκιλες εκδηλώσεις της Ένωσης Ποντίων Πιερίας.
για το Διοικητικό Συμβούλιο
Στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων λόγου και τέχνης πραγματοποιήθηκαν τρεις ιδιαίτερα σημαντικές ομιλίες.
Την Κυριακή 21 Απριλίου η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στη Γενοκτονία του Ποντιακού Ελληνισμού. Το τμήμα χορωδίας και Λύρας του συλλόγου παρουσίασε ποντιακά παραδοσιακά τραγούδια και μελωδίες του Πόντου με χοράρχη τον κ. Μάκη Λολοσίδη.
Ο Δρ. Νεότερης Ιστορίας κ. Θεοδόσης Κυριακίδης στην ομιλία του με θέμα "Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΑΡΧΕΙΑΚΕΣ ΠΗΓΕΣ" μεταξύ άλλωνανέφερε ότι, «την επιστημονική καταγραφή την εγκαινίασε ο καθηγητής ιστορίας στη Βιέννη Πολυχρόνης Ενεπεκίδης, ο οποίος ουσιαστικά για πρώτη φορά εξέτασε τα διπλωματικά αρχεία της Αυστροουγγαρίας και εξέδωσε μια σχετική μελέτη το 1962, την οποία συμπλήρωσε με τα αρχεία της Γερμανίας και εξέδωσε συμπληρωμένη το 1996. Οι ουσιαστικές ενέργειες, όμως, για την συστηματική έρευνα και ανάδειξη του ζητήματος πραγματοποιήθηκε από τον Κώστα Φωτιάδη στα μέσα της δεκαετίας του 1990. Η ερευνητική εργασία του Κώστα Φωτιάδη τα επόμενα χρόνια είχε ως αποτέλεσμα να εκδοθούν 14 τόμοι με ντοκουμέντα που στοιχειοθετούν τη Γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου, καθώς και ένας συνοπτικός τόμος που εξέδωσε το Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων. Παρά το μεγάλο αυτό ερευνητικό του έργο, που ολοκληρώθηκε το 2004, το ζήτημα παρέμενε εγκλωβισμένο στην εσωστρέφεια της ελληνικής πραγματικότητας».
Παρέμβαση έκανε από την Αμερική ο κ. Σάββας Κοκτζόγλου συγγραφέας του Βιβλίου: ¨Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ¨ μέσα από τα ημερολόγια πολέμου του Αμερικάνικου Ναυτικού, αναλύοντας την μεγάλη προσπάθεια που έγινε ώστε να συγκεντρωθούν όλα τα αρχεία από την Ουάσιγκτον, αρχεία που επιβεβαιώνουν και αυτά την θηριωδία των Νεότουρκων την περίοδο της Γενοκτονίας.
Την Τετάρτη 24 Απριλίου αφού κρατήθηκε ενός λεπτού σιγή στην μνήμη των θυμάτων της Αρμένικης Γενοκτονίας από τους Νεότουρκους, ο υπ. Δρ. Μουσικής του ΠΑΜΑΚ κ. Γιάννης Τσανασίδης πραγματοποίησε ομιλία με θέμα: "Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ, ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΩΣ ΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ 20ου ΑΙΩΝΑ", μία εκτενής αναφορά στη γέννηση και διαδρομή της Ποντιακής μουσικής. Το δεύτερο μέρος της εκδήλωσης, "ΜΟΥΣΙΚΟ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ", πλαισιώθηκε με ποντιακές μελωδίες και τραγούδια από το μουσικό σχήμα ¨ΛΕΦΤΟΚΑΡΥΑ¨ με τηνφωνή της Νατάσας Τσακηρίδου την Λύρα του Γιάννη Τσανασίδη και το Πολίτικο λαούτο του Ιάκωβου Μωυσιάδη.
Το Σάββατο 27 Απριλίου ο Δρ.Πολιτισμικής Ανθρωπολογίας κ. Νίκος Μιχαηλίδης ανέπτυξε το θέμα: "Ρωμαίϊκα Τραγωδίας: ΠΟΝΤΙΑΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΤΟΥΡΚΙΑ"μεταξύ άλλων στην ομιλία του ανέλυσε διεξοδικά τις κρατικές πολιτικές της Τουρκίας σχετικά με την ελληνική μουσική κληρονομιά του Πόντου μετά το 1923. Εξήγησε πως διαδοχικές τουρκικές κυβερνήσεις χρηματοδότησαν ερευνητικές αποστολές συλλογής και επεξεργασίας τραγουδιών όχι μόνο από τον Πόντο αλλά και από διάφορες περιοχές της Μικράς Ασίας και στη συνέχεια έγραψαν τουρκικό στίχο προκειμένου να τα παρουσιάσουν ως τραγούδια της «τουρκικής δημοτικής παράδοσης», στο πλαίσιο εκτουρκισμού των μουσικών παραδόσεων των διαφορετικών εθνοτικών ομάδων της Ανατολίας μετά το 1923 (Κούρδοι, Λαζοί, Άραβες, Αρμένιοι, Έλληνες, Γεωργιανοί κλπ). Το καθεστώς του Μουσταφά Κεμάλ αλλά και οι διάδοχοί του, στο πλαίσιο οικοδόμησης εθνικού τουρκικού κράτους, χρησιμοποίησαν την μουσική ως εργαλείο προπαγάνδας και αφομοίωσης των μη-τουρκικών πληθυσμών που ζούσαν και συνεχίζουν να ζουν στην Τουρκία από το 1923 μέχρι σήμερα. Τόνισε ότι αυτή η πολιτική ήταν το τελικό στάδιο της γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού, όπου μετά την φυσική εξόντωση και εκδίωξη του, το τουρκικό καθεστώς επιχείρησε να σβήσει τα ίχνη της ελληνικής παρουσίας στην περιοχή. Όπως τόνισε ο Δρ.Μιχαηλίδης αυτή η πολιτική δεν ήταν απόλυτα επιτυχής μιας και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται στην Τραπεζούντα η επιστροφή της ποντιακής μουσικής ειδικά στους κύκλους της νεολαίας από τα ελληνόφωνα χωριά της περιοχής.
Και στις τρεις ομιλίες ακολούθησαν ερωτήσεις και γόνιμος διάλογος από τους παρευρισκόμενους.
Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους η Αντιπεριφερειάρχης Πιερίας κα. Σοφία Μαυρίδου, η Περιφερειακή σύμβουλοςκα. Χρυσαυγή Δριστάο εκπρόσωπος του βουλευτή Πιερίας κ. Σπύρου Κουλκουδίνα, πολιτιστικοί σύλλογοι και κοινωνικοί φορείς της Πιερίας.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης Ποντίων Πιερίας ευχαριστεί θερμά τους αξιόλογους ομιλητές που ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα του συλλόγου, τον Δήμο Κατερίνης για την οικονομική στήριξή του, τον φωτογράφο κ. Βασίλη Κηπόπουλο για τη δωρεάν φωτογράφιση και βιντεοσκόπηση των εκδηλώσεων και φυσικά όλα τα μέλη και τους φίλους του συλλόγου που έδειξαν έμπρακτα με την παρουσία τους, την αγάπη τους για τις πολυποίκιλες εκδηλώσεις της Ένωσης Ποντίων Πιερίας.
για το Διοικητικό Συμβούλιο
-Ο- -Η-
Πρόεδρος Γεν. Γραμματέας
Κώστας Παπουτσίδης Περιστέρα Πεΐδου