Τετάρτη 26 Νοεμβρίου 2025

Η Φωνή των μαθητών Λιτοχώρου

 

   
  Η Φωνή των Νέων: μαθητές του Λυκείου Λιτοχώρου συζητούν για τη διεπιστημονικότητα στις ανθρωπιστικές Σπουδές και στην εκπαίδευση.

Στην ανοικτή συζήτηση με θέμα...  
 
 
την αναγκαιότητα της διεπιστημονικότητας στις ανθρωπιστικές επιστήμες και στην εκπαίδευση, που πραγματοποιήθηκε το Σάββατο 22 Νοεμβρίου 2025 στο Συνεδριακό Κέντρο Κατερίνης, συμμετείχαν με παρεμβάσεις τους οι μαθητές της Γ΄ τάξης του Λυκείου Λιτοχώρου, Μάριος Μεσοχωρίτης, Γιώργος Στράγκας και η μαθήτρια Νικολέτα Νάστου.

Μια πραγματικά σημαντική πρωτοβουλία του Νίκου Γραίκου, Δρ Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ, στο πλαίσιο της εκδήλωσης που διοργάνωσε η Εταιρεία Πιερικών Μελετών «Εστία Πιερίδων Μουσών Κατερίνης» σε συνέργεια με φορείς της τοπικής κοινωνίας, που έδωσε την ευκαιρία στους μαθητές να ακουστεί η φωνή τους συζητώντας με ένα πανεπιστημιακό δάσκαλο, τον ομότιμο καθηγητή της Φιλοσοφικής του ΑΠΘ Δημήτριο Κουτσογιάννη, ένα τόσο επίκαιρο και ενδιαφέρον θέμα και να ανταλλάξουν απόψεις με τους συνομήλικούς τους από το 4ο Λύκειο Κατερίνης.

Στην πρόκληση αυτή, αφού δημιουργήθηκε η στρογγυλή τράπεζα, τοποθετήθηκαν οι μαθητές/μαθήτριες Μάριος Μεσοχωρίτης (Θετικών Σπουδών), Νικολέτα Νάστου (Ανθρωπιστικών Σπουδών) και Γιώργος Στράγκας (Θετικών Σπουδών) από το ΓΕΛ Λιτοχώρου, και Μαρία Μπαλάτου (Ανθρωπιστικών Σπουδών), Νίκος Τούφας (Σπουδών Υγείας) από το 4ο ΓΕΛ Κατερίνης. Παρουσίασαν τις απόψεις τους για την αξία των Ανθρωπιστικών επιστημών, την αναγκαιότητα να αντιμετωπίζονται διεπιστημονικά στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο, σχολιάζοντας παράλληλα σημεία της εισήγησης του κ. Κουτσογιάννη, που τους ενθάρρυνε με τον άμεσο και ζεστό λόγο του να εκφραστούν ελεύθερα, απαντώντας σε ερωτήματα που προέκυψαν από τις θέσεις τους και θέτοντας και οι ίδιοι/ίδιες ερωτήματα που προκάλεσε η πορεία της συζήτησης.

Αρχικά ο μαθητής Μάριος Μεσοχωρίτης επισήμανε ότι ήταν πρωτόγνωρο και πολύ σημαντικό για αυτόν ότι συμμετέχει σ’ αυτή τη συζήτηση και ότι μπορούμε όλοι να κατανοήσουμε την αξία της διεπιστημονικότητας στις ανθρωπιστικές σπουδές και της συμπερίληψης στη γενικότερη μόρφωσή μας. Σύμφωνα με την άποψή του συνδυάζοντας τις θετικές με τις ανθρωπιστικές σπουδές, αναπτύσσουμε πολύπλευρα την προσωπικότητα μας, καλλιεργούμε την κριτική μας σκέψη και την ικανότητα επίλυσης δύσκολων προβλημάτων που κυριαρχούν στη σύγχρονη πολύπλοκη πραγματικότητα, στοιχείο που μας βοηθάει να αντιμετωπίσουμε οποιαδήποτε πρόκληση στη ζωή μας.

Στη συνέχεια η Νικολέτα Νάστου, εκπροσωπώντας όπως είπε όλους τους μαθητές που έχουν καλλιτεχνικές ανησυχίες, αλλά και αυτούς που δεν τις έχουν ανακαλύψει ακόμη, ανέδειξε τον ρόλο της τέχνης στη διδασκαλία και την πρόσληψη των ανθρωπιστικών μαθημάτων στο σχολείο που μπορούν να συμβάλλουν στην καλλιέργεια των μαθητών. Ιδιαίτερα το θέατρο στην εκπαίδευση μπορεί να δώσει χρώμα και ζωή στην καθημερινότητα των μαθητών, ανοίγοντας δρόμους για να συναντήσουν τον εαυτό τους και τους άλλους, βλέποντας τον κόσμο με άλλη ματιά και διεκδικώντας όλοι μαζί αυτά που οδηγούν στην ευτυχία.

Τέλος, ο Γιώργος Στράγκας τόνισε ότι για να πραγματωθεί το νόημα της ζωής χρειάζεται η λογική σκέψη, την οποία προάγουν οι θετικές επιστήμες, αποσκοπώντας στην ικανοποίηση των υλικών αναγκών του ανθρώπου, αλλά το ίδιο αναγκαία είναι και η αναλυτική σκέψη, η επιχειρηματολογία που καλλιεργούν οι επιστήμες του ανθρώπου, όπως η γλώσσα και η φιλοσοφία. Από την άλλη, μαθήματα όπως η λογοτεχνία, ενισχύουν την ενσυναίσθηση καλλιεργώντας τις λεπτές αισθητικές χορδές του ανθρώπου και τη δυνατότητα να μπαίνουμε στη θέση του άλλου. Μέσω της τέχνης και του θεάτρου πραγματώνουμε τα συναισθήματά μας και βιώνουμε με αυτόν τον τρόπο την υπέρτατη ευχαρίστηση και απελευθέρωση.

Η συμμετοχή των μαθητών του σχολείου μας σε μια τέτοια εκδήλωση ήταν μια εμπειρία μοναδική για τα ίδια τα παιδιά, όπως την αποτυπώνουν με τα δικά τους λόγια:

«Άντλησα πολλές πληροφορίες και κατέληξα σε ουσιώδη συμπεράσματα μέσα από την ενεργή συζήτηση τόσο με τον πανεπιστημιακό δάσκαλο και τους παρευρισκόμενους καθηγητές, όσο και με τους συνομήλικούς μου. Με εντυπωσίασε το γεγονός ότι ακόμη και το κοινό μπορούσε να εκφράσει ελεύθερα την άποψή του.»

Μάριος Μεσοχωρίτης

«Η συμμετοχή μου σ’ αυτή τη συζήτηση ήταν μια εμπειρία που μου επέτρεψε να εκθέσω τις πραγματικές απόψεις μου με απόλυτη ελευθερία σε ανθρώπους που ξέρουν να ακούν»

Νικολέτα Νάστου

«Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που αποκόμισα από αυτή την εκδήλωση ήταν η αλληλεπίδραση με τον καθηγητή κ. Κουτσογιάννη, καθώς ο διάλογος που αναπτύξαμε με έκανε να αλλάξω οπτική για διάφορα θέματα που σχετίζονται με το σχολείο και τη διεπιστημονικότητα. Επιπλέον πήρα πολλές ιδέες από την πολύ ενδιαφέρουσα παρουσίασή του που θα ήθελα να αξιοποιήσω μελλοντικά. Τέλος, αυτό που θα άλλαζα είναι να είναι λιγότερες οι ομιλίες και περισσότερος ο χρόνος για συζήτηση.»

Γιώργος Στράγκας

Ο λόγος των μαθητών, λόγος ουσιαστικός και αυθεντικός, βιωματικός και γι’ αυτό συγκλονιστικός, έδωσε την ευκαιρία σε όλους αυτούς που ήταν εκεί, να ακούσουν τη φωνή των νέων ανθρώπων που η ψυχή και το πνεύμα τους σε δύσκολους και άνυδρους καιρούς διψά για εκείνη τη γνώση, που μέσα από ποικίλες διαδρομές, χωρίς διακρίσεις και αποκλεισμούς, θα τους κάνει να ζήσουν μια πιο ανθρώπινη ζωή, όπως την ονειρεύονται. Η παρουσία τους σ’ αυτή την εκδήλωση μας γεμίζει ελπίδα και αισιοδοξία.