Τι ορίζει ο Κ.Ο.Κ.
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) ρυθμίζει, εκτός των άλλων και την ασφαλή φόρτωση των αποσκευών σε ένα όχημα.
Ως μέσο…
μεταφορικό, το αυτοκίνητο είναι ένα όχημα που μπορεί και προσφέρει λύσεις ποικιλοτρόπως στη μεταφορά πραγμάτων ή ατόμων.
Ακόμη και για το παραπάνω όμως υπάρχουν φυσικά όρια στο τι μπορεί να μεταφέρει ένα αυτοκίνητο και τι όχι, όρια που μπαίνουν από τους ίδιους τους κατασκευαστές αλλά και από το νόμο, πολλές φορές σε συνδυασμό.
Ας δούμε λοιπόν ποια είναι αυτά που απαγορεύεται να μεταφέρουμε με το αυτοκίνητο μας μαζί με τους λόγους που οδηγούν στην απαγόρευση τους.
Υπερβολικά βαριά αντικείμενα
Ο Κ.Ο.Κ. είναι πολύ σαφής για το πώς επιτρέπεται να φορτώνουμε το όχημα μας ξεκινώντας ίσως με το πιο σημαντικό, το βάρος. Συγκεκριμένα στο άρθρο 32 αναφέρει ότι μετά τη φόρτωση του αυτοκινήτου μας το μικτό βάρος δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει εκείνο που έχει οριστεί από τον κατασκευαστή και αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας.
Επικίνδυνα τακτοποιημένα αντικείμενα
Ο λανθασμένος τρόπος με τον οποίο ενδέχεται να φορτώσουμε το όχημα μας συγκαταλέγεται στις απαγορεύσεις ή για να το θέσουμε πιο σωστά σε εκείνα που δεν επιτρέπεται να κάνουμε όταν θέλουμε να μεταφέρουμε αντικείμενα με το αυτοκίνητο μας. Η λάθος φόρτωση μπορεί να προκαλέσει, εκτός από υλικές ζημιές και σωματικές βλάβες σε εμάς τους ίδιους αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.
Σύμφωνα με τον ΚΟΚ το ίδιο το φορτίο πρέπει να τακτοποιείται και να στοιβάζεται με τέτοιο τρόπο που να μην εκθέτει σε κίνδυνο τον οδηγό ή/και τους επιβαίνοντες, αλλά και να μην προκαλούνται ζημιές από διαρροή ή πτώση του φορτίου στο δρόμο.
Σε αυτό το σημείο, μπορεί να ακουστεί περιττό, αλλά πρέπει να αναφέρουμε πως τα εξαρτήματα (καλώδια, σχοινιά, αλυσίδες, καλύμματα κ.λπ.), που χρησιμοποιούνται για την ασφάλιση ή την προστασία του φορτίου, πρέπει να σφίγγονται και να στερεώνονται καλά, όπως άλλωστε αναφέρει και ο KOK.
Αντικείμενα που «τυφλώνουν» και ενοχλούν
Το μεταφερόμενο φορτίο δεν θα πρέπει επίσης να παρεμποδίζει την ορατότητα του οδηγού, ή να μειώνει την ικανότητα του πίσω από το τιμόνι ή να μειώνει τη σταθερότητα του αυτοκινήτου κάτω από όλες τις συνθήκες. Φυσικά το φορτίο που μεταφέρουμε δεν θα πρέπει να ενοχλεί με οποιονδήποτε τρόπο και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου, βάζοντας τους σε κίνδυνο.
Παράλληλα, τα πράγματα που έχουμε φορτώσει στο αυτοκίνητο μας δεν θα πρέπει να καλύπτουν τα εμπρός και πίσω φωτιστικά σώματα, τις πινακίδες κυκλοφορίας, το διακριτικό σήμα της χώρας απογραφής του οχήματος και τα όποια αντανακλαστικά στοιχεία φέρει το όχημα από τον κατασκευαστή του.
Με τα φώτα καλυμμένα δεν κινδυνεύουμε μόνο να μην δούμε εμείς κάποιο όχημα, πεζό, ποδηλάτη ή ζώο, αλλά υπάρχει κίνδυνος να μην μας δούν ούτε αυτοί πόσο μάλλον αν οδηγούμε τη νύχτα…
Αντικείμενα υπερβολικά μακριά
Ο ΚΟΚ απαγορεύει και την μεταφορά αντικειμένων των οποίων το μήκος ξεπερνά ένα συγκεκριμένο όριο, με το τελευταίο να είναι διαφορετικό, ανάλογα με το αυτοκίνητο μας.
Ειδικότερα, το φορτίο απαγορεύεται να προεξέχει από το πίσω τμήμα του οχήματος περισσότερο από 30% του συνολικού μήκους του αμαξώματος. Ανάλογη απαγόρευση υπάρχει και για τα μοτοποδήλατα, τις μοτοσικλέτες και τα τρίτροχα οχήματα.
Εκεί το φορτίο απαγορεύεται να προεξέχει περισσότερο από 0,40 μ. από τις πλευρές τους, με την απόσταση να υπολογίζεται από την εξωτερική πλευρά του εμπρός προβολέα. Αν υπάρχει μάσκα ή φέρινγκ τότε υπολογίζεται από το πιο ακραίο σημείο.
Στην περίπτωση που θέλετε να μεταφέρετε αντικείμενα με το αυτοκίνητο σας που προεξέχουν από το πίσω τμήμα περισσότερο από το 30% του μήκους το αμαξώματος, ο ΚΟΚ αναφέρει ότι «απαιτείται προηγούμενη άδεια της κατά τόπον αρμόδιας Τεχνικής υπηρεσίας.»
Αντικείμενα που σύρονται στο έδαφος
Μια ακόμη κατηγορία αντικειμένων που απαγορεύεται να μεταφέρουμε με το αυτοκίνητο μας είναι εκείνα που κατά τη μεταφορά τους έχουν επαφή με το έδαφος και από αυτή την επαφή προκύπτει φθορά του οδοστρώματος ή/και δημιουργείται κίνδυνος για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου.
Η μεταφορά αντικειμένων που ακουμπούν στο έδαφος επιτρέπεται μόνο αν αυτά δεν προκαλούν φθορές ή κίνδυνο για τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου και «ύστερα από ειδική άδεια της αρμόδιας κατά τόπον Τεχνικής Υπηρεσίας.»
Το διοικητικό πρόστιμο για τις παραπάνω παραβάσεις ανέρχεται στα 80 ευρώ, ενώ σε περίπτωση επικίνδυνης φόρτωσης μπορεί να επιβληθεί ακόμη και ακινητοποίηση του οχήματος, σύμφωνα με τον ΚΟΚ.
Περισσότερα άτομα από το «κανονικό»
Στην άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου μας αναγράφεται ο μέγιστος αριθμός επιβατών που επιτρέπεται να μεταφέρουμε, με τον ΚΟΚ να απαγορεύει την μεταφορά περισσότερων ατόμων από αυτό. Κάτι που είναι λογικό αφού έχει να κάνει με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή αλλά και με τον αριθμό των ζωνών ασφάλειας που βρίσκονται εντός του αυτοκινήτου.
Απαγορεύεται επίσης και η μεταφορά παιδιών στη θέση του συνοδηγού τα οποία δεν έχουν συμπληρώσει το δωδέκατο (12ο) έτος της ηλικίας τους, εφόσον δεν συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία. Απαγορεύεται φυσικά και η μεταφορά άνω του ενός ατόμου στη θέση του συνοδηγού.
Για τις μοτοσυκλέτες και τα μοτοποδήλατα απαγορεύεται η μεταφορά ανηλίκων έως πέντε (5) ετών με μοτοσικλέτα ή μοτοποδήλατο, επίσης εφόσον δε συγκρατούνται με εγκεκριμένο σύστημα συγκράτησης κατάλληλο για την ηλικία, το ύψος και το βάρος τους.
Να σημειωθεί ότι ο οδηγός που μεταφέρει περισσότερους επιβάτες από το προβλεπόμενο ή με λανθασμένο τρόπο, τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο
ογδόντα (80,00) ευρώ.