«Το Υπουργείο πρέπει να τηρήσει τις δεσμεύσεις του στους πολίτες της Πιερίας»
«Βρισκόμαστε ενώπιον μιας εξαιρετικά δύσκολης συγκυρίας. Από την μία πλευρά έχουμε τις εταιρείες παραχώρησης που δεν εκπληρώνουν όλες τις υποχρεώσεις τους και από την άλλη έχουμε τους πολίτες της Πιερίας που αναγκάζονται να πληρώσουν πυκνά και υψηλά διόδια, όταν μάλιστα το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν έχει ολοκληρωθεί» τόνισε χαρακτηριστικά στην ομιλία της στη Βουλή, η βουλευτής Πιερίας Μαρία Μίχου.
Στην τοποθέτηση της για το νομοσχέδιο «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις» η κα Μίχου υπογράμμισε πως δεν είναι λύση η συστηματική μη καταβολή διοδίων από οδηγούς, γιατί μεταφέρει τα βάρη σε όσους πληρώνουν, ενώ μπορεί να καταλήξει και στη μη ολοκλήρωση των έργων. Όμως, σίγουρα δεν είναι λύση, και η επιβολή εξοντωτικών ποινών, έτσι ώστε να αποθαρρυνθούν όσοι σκέφτονται να σηκώσουν την μπάρα. Δεν μπορεί να θεωρηθεί παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η μη πληρωμή των διοδίων και ειδικά σε περιοχές, όπως είναι η Πιερία, η Φθιώτιδα και κάποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα παράπλευρα οδικά δίκτυα.
Η βουλευτής ζήτησε από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππα να προχωρήσει άμεσα στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το Υπουργείο.
ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ
Κάθε πολίτης αυτής της χώρας γνωρίζει ότι η πρόληψη είναι πολύ πιο ανώδυνη και πολύ πιο αποτελεσματική από τη θεραπεία. Η ζημιά, όμως, ήδη έχει γίνει. Η προηγούμενη Κυβέρνηση ολοκλήρωσε με προχειρότητα τις συμβάσεις παραχώρησης, δίχως να υπολογίσει σωστά τις συνέπειες.
Αυτή την στιγμή, λοιπόν, βρισκόμαστε ενώπιον μιας εξαιρετικά δύσκολης συγκυρίας. Από τη μία πλευρά έχουμε τις εταιρείες παραχώρησης που δεν εκπληρώνουν όλες τις υποχρεώσεις τους και από την άλλη έχουμε τους πολίτες – και θα αναφερθώ πιο συγκεκριμένα στους πολίτες της Πιερίας – που αναγκάζονται να πληρώσουν πυκνά και υψηλά διόδια, όταν μάλιστα το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν έχει ολοκληρωθεί.
Η κατάσταση αυτή – όπως είναι λογικό – δημιουργεί αίσθημα αδικίας στους πολίτες της Πιερίας, με αποτέλεσμα να έχουμε συχνές κινητοποιήσεις και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας.
Κύριε Υπουργέ,
Οι κάτοικοι της Πιερίας αναγνωρίζουν τις προσπάθειες που κάνει το Υπουργείο σας για εξομάλυνση της κατάστασης. Μάλιστα, η Επιτροπή Αγώνα εξέφρασε δημόσια την ικανοποίησή της για την απόφαση της μη καταβολής των διοδίων στο Σταθμό του Αιγινίου, γιατί ήταν πολύ κοντά στο Σταθμό των Μαλγάρων, μόλις 10 χιλιόμετρα. Αυτό αποτελούσε το βασικό αίτημα της περιοχής.
Όμως, το πρόβλημα δεν έχει λυθεί και πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα. Συγκεκριμένα, στην Πιερία, το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, με αποτέλεσμα αρκετοί κάτοικοι – για να μην πω, πολλοί κάτοικοι – να μην έχουν άλλη επιλογή από τη χρήση της Εθνικής Οδού και την καταβολή διοδίων. Επιπλέον, το τμήμα του παράπλευρου οδικού δικτύου που λειτουργεί, βρίσκεται σε κακή κατάσταση και χρειάζεται συντήρηση.
Κύριε Υπουργέ, σας ζητώ, λοιπόν, να προχωρήσετε άμεσα στις πρωτοβουλίες που έχετε αναλάβει και αφορούν:
Τη δραστική μείωση της τιμής των διοδίων στα τμήματα που είναι υπό κατασκευή
Τη γενική μείωση των διοδίων στο σύνολο της παραχώρησης του κάθε αυτοκινητόδρομου, καθώς τα οικονομικά των ελληνικών νοικοκυριών βρίσκονται σε κακή κατάσταση
Την καθιέρωση εκπτωτικής πολιτικής εκ μέρους των εταιρειών που διαχειρίζονται τα διόδια
Τη διευκόλυνση των τοπικών κοινωνιών με εκπτώσεις και μειωμένες τιμές
και τέλος την υλοποίηση των δεσμεύσεών σας που αφορούν:
Τη χρηματοδότηση της κατασκευής του τοπικού δικτύου για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων στη περιοχή της Λεπτοκαρυάς
Θα ήθελα, επίσης, να σας μεταφέρω τη δραματική έκκληση της Προέδρου των καρκινοπαθών της Πιερίας, η οποία εκπροσωπεί επτακόσιους καρκινοπαθείς, οι οποίοι αναγκάζονται να πληρώνουν πυκνά και ακριβά διόδια για τις θεραπείες που είναι αναγκασμένοι να κάνουν σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.
Ιδιαίτερα σημαντική πιστεύω ότι είναι η καθιέρωση του ηλεκτρονικού συστήματος υπολογισμού διοδίων, μια πρωτοβουλία η οποία θα οδηγήσει στη δικαιότερη κατανομή της οικονομικής επιβάρυνσης μεταξύ των χρηστών του οδικού δικτύου, αφού η χρέωση θα γίνεται με βάση την απόσταση που έχει διανύσει ο χρήστης.
Κύριε Υπουργέ,
Με βάση όλα τα παραπάνω αντιλαμβάνεστε ότι οι αντιδράσεις των πολιτών είναι σε μεγάλο βαθμό δικαιολογημένες, αν και πολλές φορές λαμβάνουν ακραία μορφή. Ωστόσο, τις θεωρώ δικαιολογημένες. Δεν είναι λύση η συστηματική μη καταβολή διοδίων από οδηγούς, γιατί μεταφέρει τα βάρη σε όσους πληρώνουν, ενώ μπορεί να καταλήξει και στη μη ολοκλήρωση των έργων.
Όμως, σίγουρα δεν είναι λύση, κατά την γνώμη μου, η επιβολή εξοντωτικών ποινών, έτσι ώστε να αποθαρρυνθούν όσοι σκέφτονται να σηκώσουν τη μπάρα. Δεν μπορεί να θεωρηθεί παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η μη πληρωμή των διοδίων και ειδικά σε περιοχές, όπως είναι η Πιερία, η Φθιώτιδα και κάποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα παράπλευρα οδικά δίκτυα. Κατά την γνώμη μου, λύση είναι η παρουσίαση ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος από το Υπουργείο σας για την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων που έχετε αναλάβει απέναντι στους πολίτες των περιοχών που έχουν πληγεί από τα διόδια, όπως είναι και η περιοχή της Κατερίνης.
Αναμένουμε, λοιπόν, πολύ σύντομα οι δεσμεύσεις σας να γίνουν πράξη.
ΟΙ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Οι αστικές συγκοινωνίες δεν αποτελούν απλά μια δημόσια υπηρεσία που προσφέρει το κράτος στους πολίτες. Κατά την γνώμη μου, η συμβολή τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου είναι πολύ ευρύτερη. Γι’ αυτό θεωρώ ότι αποτελούν κοινωνικό αγαθό. Δυστυχώς, όμως, η κακοδιαχείριση των προηγούμενων χρόνων στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής έφτασε να θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα των πολιτών για οικονομικές και ποιοτικές μετακινήσεις.
Τα ελλείμματα και τα χρέη του Οργανισμού, δείχνουν ότι η μεταρρύθμιση είναι επιβεβλημένη και αναγκαία. Οποιαδήποτε καθυστέρηση θα έθετε σε κίνδυνο την βιωσιμότητα του Ο.Α.Σ.Α. και κατ’ επέκταση τις θέσεις απασχόλησης των εργαζομένων.
Γι’ αυτό το λόγο θεωρώ, ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο το Σύμφωνο Ευθύνης για την τήρηση του προϋπολογισμού του Οργανισμού που προβλέπεται από το άρθρο 6. Στο εξής κάθε εταιρεία του Ομίλου θα είναι υποχρεωμένη να υποβάλει προς έγκριση στον Ο.Α.Σ.Α. τον ετήσιο προϋπολογισμό της.
Η διοίκηση του Ο.Α.Σ.Α. θα παρακολουθεί την εκτέλεση του προϋπολογισμού, καταρτίζοντας απολογισμό ανά τρίμηνο ο οποίος δεν μπορεί να έχει απόκλιση μεγαλύτερη του 10% από τον τρέχοντα προϋπολογισμό αλλά και από το επιχειρησιακό σχέδιο. Θεωρώ ότι αυτή η πρόβλεψη, όχι απλά κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά αποτελεί κλειδί για την μακροπρόθεσμη επιτυχία της προσπάθειας εξυγίανσης από το Υπουργείο.
Στην τοποθέτηση της για το νομοσχέδιο «Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις» η κα Μίχου υπογράμμισε πως δεν είναι λύση η συστηματική μη καταβολή διοδίων από οδηγούς, γιατί μεταφέρει τα βάρη σε όσους πληρώνουν, ενώ μπορεί να καταλήξει και στη μη ολοκλήρωση των έργων. Όμως, σίγουρα δεν είναι λύση, και η επιβολή εξοντωτικών ποινών, έτσι ώστε να αποθαρρυνθούν όσοι σκέφτονται να σηκώσουν την μπάρα. Δεν μπορεί να θεωρηθεί παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η μη πληρωμή των διοδίων και ειδικά σε περιοχές, όπως είναι η Πιερία, η Φθιώτιδα και κάποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα παράπλευρα οδικά δίκτυα.
Η βουλευτής ζήτησε από τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Ρέππα να προχωρήσει άμεσα στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το Υπουργείο.
ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ
Κάθε πολίτης αυτής της χώρας γνωρίζει ότι η πρόληψη είναι πολύ πιο ανώδυνη και πολύ πιο αποτελεσματική από τη θεραπεία. Η ζημιά, όμως, ήδη έχει γίνει. Η προηγούμενη Κυβέρνηση ολοκλήρωσε με προχειρότητα τις συμβάσεις παραχώρησης, δίχως να υπολογίσει σωστά τις συνέπειες.
Αυτή την στιγμή, λοιπόν, βρισκόμαστε ενώπιον μιας εξαιρετικά δύσκολης συγκυρίας. Από τη μία πλευρά έχουμε τις εταιρείες παραχώρησης που δεν εκπληρώνουν όλες τις υποχρεώσεις τους και από την άλλη έχουμε τους πολίτες – και θα αναφερθώ πιο συγκεκριμένα στους πολίτες της Πιερίας – που αναγκάζονται να πληρώσουν πυκνά και υψηλά διόδια, όταν μάλιστα το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν έχει ολοκληρωθεί.
Η κατάσταση αυτή – όπως είναι λογικό – δημιουργεί αίσθημα αδικίας στους πολίτες της Πιερίας, με αποτέλεσμα να έχουμε συχνές κινητοποιήσεις και εκδηλώσεις διαμαρτυρίας.
Κύριε Υπουργέ,
Οι κάτοικοι της Πιερίας αναγνωρίζουν τις προσπάθειες που κάνει το Υπουργείο σας για εξομάλυνση της κατάστασης. Μάλιστα, η Επιτροπή Αγώνα εξέφρασε δημόσια την ικανοποίησή της για την απόφαση της μη καταβολής των διοδίων στο Σταθμό του Αιγινίου, γιατί ήταν πολύ κοντά στο Σταθμό των Μαλγάρων, μόλις 10 χιλιόμετρα. Αυτό αποτελούσε το βασικό αίτημα της περιοχής.
Όμως, το πρόβλημα δεν έχει λυθεί και πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα. Συγκεκριμένα, στην Πιερία, το παράπλευρο οδικό δίκτυο δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα, με αποτέλεσμα αρκετοί κάτοικοι – για να μην πω, πολλοί κάτοικοι – να μην έχουν άλλη επιλογή από τη χρήση της Εθνικής Οδού και την καταβολή διοδίων. Επιπλέον, το τμήμα του παράπλευρου οδικού δικτύου που λειτουργεί, βρίσκεται σε κακή κατάσταση και χρειάζεται συντήρηση.
Κύριε Υπουργέ, σας ζητώ, λοιπόν, να προχωρήσετε άμεσα στις πρωτοβουλίες που έχετε αναλάβει και αφορούν:
Τη δραστική μείωση της τιμής των διοδίων στα τμήματα που είναι υπό κατασκευή
Τη γενική μείωση των διοδίων στο σύνολο της παραχώρησης του κάθε αυτοκινητόδρομου, καθώς τα οικονομικά των ελληνικών νοικοκυριών βρίσκονται σε κακή κατάσταση
Την καθιέρωση εκπτωτικής πολιτικής εκ μέρους των εταιρειών που διαχειρίζονται τα διόδια
Τη διευκόλυνση των τοπικών κοινωνιών με εκπτώσεις και μειωμένες τιμές
και τέλος την υλοποίηση των δεσμεύσεών σας που αφορούν:
Τη χρηματοδότηση της κατασκευής του τοπικού δικτύου για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων στη περιοχή της Λεπτοκαρυάς
Θα ήθελα, επίσης, να σας μεταφέρω τη δραματική έκκληση της Προέδρου των καρκινοπαθών της Πιερίας, η οποία εκπροσωπεί επτακόσιους καρκινοπαθείς, οι οποίοι αναγκάζονται να πληρώνουν πυκνά και ακριβά διόδια για τις θεραπείες που είναι αναγκασμένοι να κάνουν σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης.
Ιδιαίτερα σημαντική πιστεύω ότι είναι η καθιέρωση του ηλεκτρονικού συστήματος υπολογισμού διοδίων, μια πρωτοβουλία η οποία θα οδηγήσει στη δικαιότερη κατανομή της οικονομικής επιβάρυνσης μεταξύ των χρηστών του οδικού δικτύου, αφού η χρέωση θα γίνεται με βάση την απόσταση που έχει διανύσει ο χρήστης.
Κύριε Υπουργέ,
Με βάση όλα τα παραπάνω αντιλαμβάνεστε ότι οι αντιδράσεις των πολιτών είναι σε μεγάλο βαθμό δικαιολογημένες, αν και πολλές φορές λαμβάνουν ακραία μορφή. Ωστόσο, τις θεωρώ δικαιολογημένες. Δεν είναι λύση η συστηματική μη καταβολή διοδίων από οδηγούς, γιατί μεταφέρει τα βάρη σε όσους πληρώνουν, ενώ μπορεί να καταλήξει και στη μη ολοκλήρωση των έργων.
Όμως, σίγουρα δεν είναι λύση, κατά την γνώμη μου, η επιβολή εξοντωτικών ποινών, έτσι ώστε να αποθαρρυνθούν όσοι σκέφτονται να σηκώσουν τη μπάρα. Δεν μπορεί να θεωρηθεί παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας η μη πληρωμή των διοδίων και ειδικά σε περιοχές, όπως είναι η Πιερία, η Φθιώτιδα και κάποιες άλλες περιοχές της Ελλάδας, όπου δεν έχουν ολοκληρωθεί τα παράπλευρα οδικά δίκτυα. Κατά την γνώμη μου, λύση είναι η παρουσίαση ενός συγκεκριμένου χρονοδιαγράμματος από το Υπουργείο σας για την ολοκλήρωση των δεσμεύσεων που έχετε αναλάβει απέναντι στους πολίτες των περιοχών που έχουν πληγεί από τα διόδια, όπως είναι και η περιοχή της Κατερίνης.
Αναμένουμε, λοιπόν, πολύ σύντομα οι δεσμεύσεις σας να γίνουν πράξη.
ΟΙ ΑΣΤΙΚΕΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Οι αστικές συγκοινωνίες δεν αποτελούν απλά μια δημόσια υπηρεσία που προσφέρει το κράτος στους πολίτες. Κατά την γνώμη μου, η συμβολή τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή του τόπου είναι πολύ ευρύτερη. Γι’ αυτό θεωρώ ότι αποτελούν κοινωνικό αγαθό. Δυστυχώς, όμως, η κακοδιαχείριση των προηγούμενων χρόνων στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αττικής έφτασε να θέτει σε κίνδυνο το δικαίωμα των πολιτών για οικονομικές και ποιοτικές μετακινήσεις.
Τα ελλείμματα και τα χρέη του Οργανισμού, δείχνουν ότι η μεταρρύθμιση είναι επιβεβλημένη και αναγκαία. Οποιαδήποτε καθυστέρηση θα έθετε σε κίνδυνο την βιωσιμότητα του Ο.Α.Σ.Α. και κατ’ επέκταση τις θέσεις απασχόλησης των εργαζομένων.
Γι’ αυτό το λόγο θεωρώ, ότι θα παίξει σημαντικό ρόλο το Σύμφωνο Ευθύνης για την τήρηση του προϋπολογισμού του Οργανισμού που προβλέπεται από το άρθρο 6. Στο εξής κάθε εταιρεία του Ομίλου θα είναι υποχρεωμένη να υποβάλει προς έγκριση στον Ο.Α.Σ.Α. τον ετήσιο προϋπολογισμό της.
Η διοίκηση του Ο.Α.Σ.Α. θα παρακολουθεί την εκτέλεση του προϋπολογισμού, καταρτίζοντας απολογισμό ανά τρίμηνο ο οποίος δεν μπορεί να έχει απόκλιση μεγαλύτερη του 10% από τον τρέχοντα προϋπολογισμό αλλά και από το επιχειρησιακό σχέδιο. Θεωρώ ότι αυτή η πρόβλεψη, όχι απλά κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά αποτελεί κλειδί για την μακροπρόθεσμη επιτυχία της προσπάθειας εξυγίανσης από το Υπουργείο.