Μικρότερη μεν απ’ ό,τι είχε προϋπολογιστεί αρχικά (και ανέμεναν τα κομματικά επιτελεία...), αλλά πάντως διόλου ευκαταφρόνητη είναι η δόση της τακτικής κρατικής επιχορήγησης για τα πολιτικά κόμματα που αποδεσμεύτηκε με κοινή απόφαση των υπουργών Εσωτερικών και Οικονομικών.
Τα κοινοβουλευτικά κόμματα και οι Οικολόγοι Πράσινοι (σ.σ.: λόγω της συμμετοχής τους στην Ευρωβουλή) έχουν λαμβάνειν 7,7 εκατ. ευρώ, μέρος των οποίων θα διατεθεί –σύμφωνα με τη νομοθεσία– για «ερευνητικούς και επιστημονικούς σκοπούς».
Τη μερίδα του λέοντος εισπράττουν ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. (3,1 εκατ. ευρώ και 2,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα).
Τα κοινοβουλευτικά κόμματα και οι Οικολόγοι Πράσινοι (σ.σ.: λόγω της συμμετοχής τους στην Ευρωβουλή) έχουν λαμβάνειν 7,7 εκατ. ευρώ, μέρος των οποίων θα διατεθεί –σύμφωνα με τη νομοθεσία– για «ερευνητικούς και επιστημονικούς σκοπούς».
Τη μερίδα του λέοντος εισπράττουν ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. (3,1 εκατ. ευρώ και 2,4 εκατ. ευρώ αντίστοιχα).
Το ΚΚΕ θα λάβει 746.737 ευρώ, ο ΛΑΟΣ 622.748 ευρώ, ο ΣΥΡΙΖΑ 556.005 ευρώ και οι Οικολόγοι 257.333 ευρώ.
Τα ίδια κόμματα θα λάβουν με την προκήρυξη των εκλογών άλλα 10 εκατ. ευρώ ως α’ δόση της έκτακτης εκλογικής επιχορήγησης, ενώ η β’ δόση θα κατανεμηθεί μετά τις εκλογές και ανάλογα με τα αποτελέσματα ενδέχεται να αποδοθεί μερίδιο και σε νεοσύστατα κόμματα (σ.σ.: εφόσον υπερβούν το 1,5%).
Ρυθμίσεις που παραπέμπονται στις καλένδες
Στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής έχει ήδη υποβληθεί προς διαβούλευση σχέδιο νόμου από τον αρμόδιο υπουργό, Τ. Γιαννίτση, αλλά… παραπέμπεται στις καλένδες από τα κόμματα.
Στο σχέδιο προτείνεται η ετήσια επιχορήγηση να μην υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι θα περικοπεί τουλάχιστον κατά 25% με βάση τα σημερινά δεδομένα.
Παράλληλα, προτείνεται η έκτακτη εκλογική επιχορήγηση να αντικατασταθεί με επιχορήγηση ανά τετραετία, όσες εκλογικές αναμετρήσεις και αν διεξαχθούν στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα.
Το μεγαλύτερο «αγκάθι», όμως, το οποίο στην ουσία εμποδίζει τη συμφωνία των κομμάτων επί του προτεινόμενου σχεδίου νόμου είναι οι ρυθμίσεις για τα «θαλασσοδάνεια» των μεγάλων κομμάτων – που αγγίζουν τα 250 εκατ. ευρώ.
Ο λόγος δεν είναι άλλος από την απαγόρευση της δέσμευσης της μελλοντικής χρηματοδότησης από τα κόμματα ως ενέχυρο για τον τραπεζικό τους δανεισμό, μέτρο το οποίο χρησιμοποιούνταν κατά κόρον έως σήμερα.
Τα ίδια κόμματα θα λάβουν με την προκήρυξη των εκλογών άλλα 10 εκατ. ευρώ ως α’ δόση της έκτακτης εκλογικής επιχορήγησης, ενώ η β’ δόση θα κατανεμηθεί μετά τις εκλογές και ανάλογα με τα αποτελέσματα ενδέχεται να αποδοθεί μερίδιο και σε νεοσύστατα κόμματα (σ.σ.: εφόσον υπερβούν το 1,5%).
Ρυθμίσεις που παραπέμπονται στις καλένδες
Στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής έχει ήδη υποβληθεί προς διαβούλευση σχέδιο νόμου από τον αρμόδιο υπουργό, Τ. Γιαννίτση, αλλά… παραπέμπεται στις καλένδες από τα κόμματα.
Στο σχέδιο προτείνεται η ετήσια επιχορήγηση να μην υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ, πράγμα που σημαίνει ότι θα περικοπεί τουλάχιστον κατά 25% με βάση τα σημερινά δεδομένα.
Παράλληλα, προτείνεται η έκτακτη εκλογική επιχορήγηση να αντικατασταθεί με επιχορήγηση ανά τετραετία, όσες εκλογικές αναμετρήσεις και αν διεξαχθούν στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα.
Το μεγαλύτερο «αγκάθι», όμως, το οποίο στην ουσία εμποδίζει τη συμφωνία των κομμάτων επί του προτεινόμενου σχεδίου νόμου είναι οι ρυθμίσεις για τα «θαλασσοδάνεια» των μεγάλων κομμάτων – που αγγίζουν τα 250 εκατ. ευρώ.
Ο λόγος δεν είναι άλλος από την απαγόρευση της δέσμευσης της μελλοντικής χρηματοδότησης από τα κόμματα ως ενέχυρο για τον τραπεζικό τους δανεισμό, μέτρο το οποίο χρησιμοποιούνταν κατά κόρον έως σήμερα.