Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014

ΠΩΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΙΑ ΠΟΛΗ ΒΙΩΣΙΜΗ;


 ΜΙΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΙΟΡΔΑΝΗ ΣΤΥΛΙΔΗ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΝΑΓΚΑΙΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΟΛΗ
(ΙΔΕΟΔΡΟΜΙΟ, Σάββατο 22 Φεβρουαρίου 2014, 19.30)
Για το βιβλίο μιλούν ο συγγραφέας του Ιορδάνης Στυλίδης, Καθηγητής του τμήματος Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο εκπαιδευτικός Γιώργος Περδίκης και ο δημοσιογράφος/υποψήφιος Δήμαρχος Κατερίνης Χρήστος Γιαννούλης
 

ΤΟΥ ΑΝΤΩΝΗ ΚΑΛΦΑ
Ποιες είναι ορισμένες από τις αλλαγές που χρειάζονται οι σύγχρονες πόλεις (και η Κατερίνη ως μια ασυνάρτητα αναπτυγμένη πόλη έχει πολλά να διδάξει επ’ αυτού) προκειμένου να γίνει ο βίος βιώσιμος; Δεν χρειάζεται να είναι κανείς οπαδός της απο-ανάπτυξης του Σέρζ Λατούς ούτε δεινός οικολογικός αναμορφωτής για να καταλάβει ότι η ζωή μιας πόλης είναι οι άνθρωποί της και οι ανάγκες της.
Ο επίκουρος καθηγητής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας συνέγραψε ένα βιβλίο με τον ωραίο τίτλο «ΔΟΚΙΜΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ. ΕΝΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΤΕΤΡΑΓΩΝΟ» με σκοπό να μάς πείσει για κάποιες εναλλακτικές προτάσεις με άξονα το οικοδομικό τετράγωνο μιας πόλης.
Το βιβλίο εξέδωσε ο φίλος βιβλιοπώλης, κάτοικος Κατερίνης, Αντώνης Ελευθεράκης και υπεύθυνος του ζωηρού βιβλιοπωλείου «Κεντρί» της Θεσσαλονίκης, πόλος έλξης και κέντρο ζυμώσεων γόνιμων ιδεών (οι ειδικοί το κατατάσσουν στους 100 παράγοντες που καθορίζουν την αναγνωστική μας ικανότητα πανελλαδικώς).
Ποιος είναι όμως ο συγγραφέας και κάτοχος πολλών εθνικών και διεθνών διακρίσεων αλλά και επιστημονικός οραματιστής των νέων ανοιχτών και αλληλέγγυων πόλεων; Ο Ιορδάνης Στυλίδης γεννήθηκε στην Έδεσσα το 1959 και είναι απόφοιτος της σχολής Αρχιτεκτόνων του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.  Κατέχει, επίσης, το πτυχίο Οικονομικών σπουδών της Α.Β.Σ.Θ. (1978-1984). Έχει εργαστεί ως αρχιτέκτων από το 1992 έως το 1999 κατά μόνας ή συμμετέχοντας σε μελέτες μικρών, μέσων και μεγάλων τεχνικών έργων καθώς και εθνικούς και διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς. (μονοκατοικίες, συγκροτήματα, δημαρχιακά και διοικητικά κέντρα, δημόσιους χώρους) καθώς επίσης και στην ανακαίνιση κατοικιών και το σχεδιασμό μικρών χώρων και αντικειμένων.
Ως εικαστικός και εννοιολογικός ακτιβιστής έχει στο ενεργητικό του δεκα πέντε ατομικές εικαστικές εκθέσεις και εγκαταστάσεις καθώς και πολλαπλές συμμετοχές σε Μπιεννάλε και Τριεννάλε στην Ευρώπη από το 1980. Παράλληλα με το εικαστικό-αρχιτεκτονικό του έργο ασχολήθηκε με την συγγραφή δοκιμίων, εγχειριδίων και στοχαστικών αφηγημάτων με περιεχόμενό τους τη διερεύνηση του τοπίου, των αναλυτικών χαρτογραφήσεων της πολυ-πολιτισμικότητας, την οπτική οργάνωση και το σημειωτικό περιεχόμενο των εικόνων, την ιστορία και την ανάλυση των στοιχείων των εικόνων, την στοχαστική συνδεσμολογία των επιστημών με τις τέχνες.
Παράλληλα με το διδακτικό του έργο διοργανώνει, διευθύνει και συμμετέχει σε εκπαιδευτικά ταξίδια (Ινδία, Ομάν, Αίγυπτος, Νεπάλ, Γερμανία, Τουρκία, Συρία, Ιορδανία, Ιταλία, Ελβετία.), συλλογικά εργαστήρια σχεδιασμού σε κοινότητες της ελληνικής περιφέρειας (Δάσος Ελατιάς/Νομός Δράμας, Κοινότητα Βλάστης/Νομός Κοζάνης, Δήμος Φερών/Νομός Έβρου, Δήμος Μακρυνίτσας/Νομός Μαγνησίας, Δήμος Σφακιωτών/Νομός Λευκάδας, δ.δ. Ολυμπιάδας/Νομός Χαλκιδικής) καθώς και ανιχνεύσεις πόλεων και γεγονότων (Βερολίνο, Ιστανμπούλ, Βενετία, Κάϊρο, Πόρτ Σαϊντ), από το 2002. Η διευκρίνηση, η ανάλυση και η διευρεύνηση in situ των συστατικών εκπαιδευτικών ενοτήτων για το τοπίο, την πολυπολιτισμικότητα και την συνύπαρξη πολιτισμικών ενοτήτων ως γεννετήρια ιδιότητα της ταυτότητας των περιφερειών και των μητροπόλεων του πλανήτη, την εκπαίδευση στο στοχασμό και την ανάλυση των φαινομένων αλλά και των δομικών υποβάθρων των πόλεων, την εκπαίδευση στον σχεδιασμό και την δημιουργία αρχείων διελεύσεων, την εκπαίδευση στην αναγνώριση και τις τακτικές της αυτεπίγνωσης, των παραμέτρων δηλαδή και των λεπτομερειών της κοινής ζωής σε κοινότητες, τμήματα πόλεων και μητροπολιτικών λεπτομερειών του πλανήτη.
Τόσο στα εκπαιδευτικά ταξίδια όσο, κυρίως, στα εργαστήρια τεκμηρίωσης και σχεδιασμού (όπως το καλοκαιρινό πολυ-εθνικό σπουδαστήριο της U.M.A.R. (Ένωση Αρχιτεκτόνων Μεσογείου) στο Κάϊρο (Αίγυπτος) το 2009, αλλά και το διεθνές δια-πανεπιστημιακό εργαστήριο αστικού σχεδιασμού στο Πόρτ Σαϊντ (Αίγυπτος) το 2011, όπου έλαβε μέρος ως επιβλέπων καθηγητής-επιστημονικός υπεύθυνος) επιχειρείται η επέκταση και ο εμπλουτισμός της  εκπαιδευτικής διαδικασίας με ειδικές διαλέξεις, συζητήσεις και σχεδιαστικές πρακτικές για τα ζωτικά ζητήματα της Αρχιτεκτονικής θεωρίας και πράξης που βρίσκονται, συνήθως, στο περιθώριο των ακαδημαϊκών πειθαρχιών και προσεγγίσεων.
Από το 2000 διδάσκει στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.