Ολοκληρώθηκε από τη χώρα μας η κανονιστικά προβλεπόμενη οριοθέτηση των περιοχών με φυσικούς περιορισμούς και ειδικά μειονεκτήματα και στέλνεται προς έγκριση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Όπως...
είχε γίνει γνωστό, λήφθηκαν υπόψη οι θέσεις που κατατέθηκαν στο πλαίσιο της σχετικής διαβούλευσης.
Ασφαλώς, η Ελλάδα ακολούθησε όσα προβλέπονταν από τον Καν. (ΕΕ) 1305/2013 και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, έχει επανειλημμένα τονίσει ότι δεν πρόκειται να κινδυνεύσουν οι ενισχύσεις στήριξης των Ελλήνων αγροτών και δεν πρόκειται να υπάρξουν αδικίες σε καμία περιοχή. Αυτό ήταν και το πνεύμα της διαδικασίας διαβούλευσης που προηγήθηκε, με βάση την πρόταση για την οριοθέτηση των μειονεκτικών περιοχών της αρμόδιας Υπηρεσίας και τη μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστήμιου Αθηνών.
Η πιστή εφαρμογή των παραπάνω κανονιστικών κριτηρίων προκύπτει και από την έγκριση που έχει λάβει η εφαρμοσθείσα μεθοδολογία της μελέτης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η τελική μεθοδολογία οριοθέτησης είχε σαν αποτέλεσμα, οι εκτάσεις που χαρακτηρίζονται ως υποκείμενες σε φυσικούς περιορισμούς και ειδικά μειονεκτήματα να παραμένουν στα ίδια επίπεδα με την υφιστάμενη οριοθέτηση. Στην πρόταση της διαβούλευσης οι εκτάσεις αυτές ανέρχονταν σε 0,78 εκατ. εκτάρια, ενώ στον τελικό χάρτη φτάνουν τα 1,3 εκατ. εκτάρια.
Σύμφωνα δε με τα στοιχεία του ΟΣΔΕ 2017, ο αριθμός των δικαιούχων Εξισωτικής Αποζημίωσης στις μειονεκτικές περιοχές με τη νέα οριοθέτηση θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα.
Κατ’ επέκταση και οι πόροι που θα απαιτηθούν για την εξυπηρέτηση των χρηματοδοτικών απαιτήσεων του μέτρου της εξισωτικής αποζημίωσης αναμένεται να κυμανθούν στα ίδια σημερινά επίπεδα ή και ακόμη υψηλότερα, δεδομένου ότι οι δικαιούχοι των περιοχών που χάνουν το χαρακτηρισμό τους και δεν περιλαμβάνονται στη νέα οριοθέτηση θα συνεχίσουν να λαμβάνουν μέρος της ενίσχυσης έως το 2020.
Επισημαίνεται ότι η νέα οριοθέτηση θα τεθεί σε εφαρμογή μετά την έγκρισή της από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να ισχύσει με την πρόσκληση του μέτρου της Εξισωτικής Αποζημίωσης το 2019.
Ο νέος χάρτης επιβεβαιώνει ότι η συμμετοχή στη διαβούλευση, η συνεργασία σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης και ιδιαίτερα με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, μπορεί να επιφέρει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τη χώρα μας.
Ασφαλώς, η Ελλάδα ακολούθησε όσα προβλέπονταν από τον Καν. (ΕΕ) 1305/2013 και τις κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ηγεσία του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, έχει επανειλημμένα τονίσει ότι δεν πρόκειται να κινδυνεύσουν οι ενισχύσεις στήριξης των Ελλήνων αγροτών και δεν πρόκειται να υπάρξουν αδικίες σε καμία περιοχή. Αυτό ήταν και το πνεύμα της διαδικασίας διαβούλευσης που προηγήθηκε, με βάση την πρόταση για την οριοθέτηση των μειονεκτικών περιοχών της αρμόδιας Υπηρεσίας και τη μελέτη του Γεωπονικού Πανεπιστήμιου Αθηνών.
Η πιστή εφαρμογή των παραπάνω κανονιστικών κριτηρίων προκύπτει και από την έγκριση που έχει λάβει η εφαρμοσθείσα μεθοδολογία της μελέτης του Γεωπονικού Πανεπιστημίου από το Κοινό Κέντρο Ερευνών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Η τελική μεθοδολογία οριοθέτησης είχε σαν αποτέλεσμα, οι εκτάσεις που χαρακτηρίζονται ως υποκείμενες σε φυσικούς περιορισμούς και ειδικά μειονεκτήματα να παραμένουν στα ίδια επίπεδα με την υφιστάμενη οριοθέτηση. Στην πρόταση της διαβούλευσης οι εκτάσεις αυτές ανέρχονταν σε 0,78 εκατ. εκτάρια, ενώ στον τελικό χάρτη φτάνουν τα 1,3 εκατ. εκτάρια.
Σύμφωνα δε με τα στοιχεία του ΟΣΔΕ 2017, ο αριθμός των δικαιούχων Εξισωτικής Αποζημίωσης στις μειονεκτικές περιοχές με τη νέα οριοθέτηση θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα.
Κατ’ επέκταση και οι πόροι που θα απαιτηθούν για την εξυπηρέτηση των χρηματοδοτικών απαιτήσεων του μέτρου της εξισωτικής αποζημίωσης αναμένεται να κυμανθούν στα ίδια σημερινά επίπεδα ή και ακόμη υψηλότερα, δεδομένου ότι οι δικαιούχοι των περιοχών που χάνουν το χαρακτηρισμό τους και δεν περιλαμβάνονται στη νέα οριοθέτηση θα συνεχίσουν να λαμβάνουν μέρος της ενίσχυσης έως το 2020.
Επισημαίνεται ότι η νέα οριοθέτηση θα τεθεί σε εφαρμογή μετά την έγκρισή της από τις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να ισχύσει με την πρόσκληση του μέτρου της Εξισωτικής Αποζημίωσης το 2019.
Ο νέος χάρτης επιβεβαιώνει ότι η συμμετοχή στη διαβούλευση, η συνεργασία σε όλα τα επίπεδα της διοίκησης και ιδιαίτερα με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, μπορεί να επιφέρει τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα για τη χώρα μας.
Κοινότητα | Νέα Οριοθέτηση | Υφιστάμενη Οριοθέτηση | Εκτιμώμενη ΧΓΕ (ha) |
Αγίου Δημητρίου | Ορεινές περιοχές | Ορεινές περιοχές | 673,79 |
Αγίου Σπυρίδωνος | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 1047,14 | |
Αιγινίου | 4325,76 | ||
Αλωνίων | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 600,14 |
Άνω Αγίου Ιωάννου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 601,55 | |
Αρωνά | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 294,76 |
Βρίας | Ορεινές περιοχές | Ορεινές περιοχές | 346,35 |
Βροντούς | 1458,48 | ||
Γανοχώρας | 429,13 | ||
Δίου | 548,28 | ||
Ελατοχωρίου | Ορεινές περιοχές | Ορεινές περιοχές | 524,79 |
Ελάφου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 625,39 |
Εξοχής | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 550,47 |
Καλλιθέας | 932,55 | ||
Καρίτσης | 1051,55 | ||
Καστανέας | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 395,88 |
Καταλωνίων | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 1021,82 |
Καταχά | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 794,92 | |
Κατερίνης | 3718,33 | ||
Κάτω Αγίου Ιωάννου | 887,51 | ||
Κολινδρού | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 3308,68 | |
Κονταριωτίσσης | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 1662,26 | |
Κορινού | 2213,33 | ||
Κούκκου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 705,66 |
Λαγορράχης | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 863,77 |
Λεπτοκαρυάς | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 1119,18 |
Λιβαδίου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 847,21 |
Λιτοχώρου | 3909,82 | ||
Λόφου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 1251,38 | |
Μακρυγιάλου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 813,35 | |
Μεθώνης | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 607,39 | |
Μηλιάς (Κάτω Μηλέας) | Ορεινές περιοχές | Ορεινές περιοχές | 1075,12 |
Μοσχοποτάμου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 666,32 |
Μοσχοχωρίου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 327,99 |
Νέας Αγαθουπόλεως | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 158,48 | |
Νέας Εφέσου | 1105,71 | ||
Νέας Τραπεζούντος | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 476,24 |
Νεοκαισαρείας | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 332,58 | |
Παλαιόστανης | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 1013,41 |
Παλαιού Ελευθεροχωρίου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 580,21 | |
Παλαιού Κεραμιδίου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 778,51 |
Παντελεήμονος | Ορεινές περιοχές | Ορεινές περιοχές | 127,88 |
Παραλίας | 99,08 | ||
Περιστάσεως | 693,99 | ||
Πλαταμώνος | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 42,63 | |
Πόρων | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Περιοχές με ειδικά μειονεκτήματα | 373,52 |
Πύδνας | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | 2498,87 | |
Ρητίνης | Ορεινές περιοχές | Ορεινές περιοχές | 1125,59 |
Ρυακίων | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 679,62 |
Σβορώνου | 476,09 | ||
Σεβαστής | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 762,48 |
Σκοτίνης | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 365,54 |
Σφενδαμίου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 1186,28 |
Τριλόφου | Περιοχές με φυσικούς περιορισμούς | Μειονεκτικές περιοχές | 1260,96 |
Φωτεινών | Ορεινές περιοχές | Ορεινές περιοχές | 385,17 |