Τις αναμενόμενες μικροβελτιώσεις στο σχέδιο νόμου για τα ΑΕΙ κατέθεσε η υπουργός Παιδείας στη Βουλή, χθες, πρώτη μέρα συζήτησης στην Ολομέλεια, επιφυλάσσοντας ωστόσο δύο αλλαγές της τελευταίας στιγμής: α) Δεν θα χαρίσει, εν τέλει, στα Πολυτεχνεία το «δώρο» της εξομοίωσης των πενταετών σπουδών τους με μάστερ, β) διατηρεί τη δωρεάν διανομή έντυπων συγγραμμάτων αποσύροντας το όριο του 2014, οπότε και θα άρχιζε αποκλειστικά το ηλεκτρονικό σύγγραμμα.
Κατά τ’ άλλα, προσέφερε τις μικρές βελτιώσεις -ενίσχυση πανεπιστημιακών στα Συμβούλια, αναβάθμιση Συγκλήτου- που είχαν ήδη γίνει γνωστές, ενώ δίνει περιθώριο ενός χρόνου στους πρυτάνεις να ξεκινήσουν τις διαδικασίες εκλογής των νέων οργάνων διοίκησης, ήτοι των Συμβουλίων. Με άλλα λόγια, προχωρά στις αλλαγές που ήδη έχουν απορριφθεί από την πανεπιστημιακή κοινότητα, η οποία επιμένει να καλεί τα κόμματα να μην τις ψηφίσουν, προετοιμάζοντας ταυτόχρονα το αγωνιστικό μέτωπο από Σεπτέμβρη. Σήμερα, μόλις δεύτερη και τελευταία ημέρα ψήφισης του σχεδίου νόμου, το πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο στο Σύνταγμα θα δώσει τον τόνο και θα σηματοδοτήσει τις ευρείες κινητοποιήσεις στο χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης.
Πολλοί ήταν εκείνοι που έλεγαν, χθες, πως ακόμα και να τραβήξει έναν άσο από το μανίκι τελευταία στιγμή -βλ. υποχώρηση σε επίμαχες διατάξεις, όπως του πρύτανη- δεν θα μπορέσει να ανατρέψει το σκηνικό, καθώς είναι πολλά τα σημεία της αντιπαράθεσης με την πανεπιστημιακή κοινότητα. Η δε απόσυρση τελευταία στιγμή της εξομοίωσης των πολυτεχνικών σπουδών με μάστερ, μεγέθυνε τη δυσαρέσκεια των καθηγητών. Πρόκειται για πάγιο αίτημα των Πολυτεχνείων αλλά και πάγιο διαπραγματευτικό χαρτί των εκάστοτε κεφαλών του υπουργείου Παιδείας που άγεται και φέρεται, κάθε φορά, ανάλογα με τις τακτικές και πολιτικές σκοπιμότητες. Η κ. Διαμαντοπούλου, αυτή τη φορά, επικαλέστηκε αορίστως λόγους αντισυνταγματικότητας. Προχθές, είχε δεχθεί την έντονη αντίδραση σύσσωμου του χώρου των ΤΕΙ.
Αναλυτικά οι «βελτιώσεις»
Αναλυτικά, οι «προσθήκες και νομοτεχνικές βελτιώσεις» που κατέθεσε, χθες, η υπουργός Παιδείας είναι οι εξής:
Για τα Συμβούλια: Δίνεται η πλειοψηφία στα εσωτερικά μέλη έναντι των εξωτερικών. Αυξάνεται κατά ένα ο αριθμός των εσωτερικών μελών (από επτά οι καθηγητές γίνονται οχτώ συν ο ένας φοιτητής) με αντίστοιχη μείωση των εξωτερικών μελών (από επτά σε έξι μέλη).
Για τη Σύγκλητο: Ενισχύεται και ασκεί όλες τις ακαδημαϊκές αρμοδιότητες, δηλαδή αρμοδιότητες που αφορούν την εκπαίδευση και την έρευνα, συμπεριλαμβανομένης της χάραξης εκαπιδευτικής και ερευνητικής πολιτικής, της δυνατότητας αποφάσεων για χρηματοδοτούμενα έργα ερευνητικά, αναπτυξιακά κ.ο.κ., έγκριση προγραμμάτων σπουδών κ.ά.
Για τη διάρθρωση των Ιδρυμάτων: Η Σχολή εξακολουθεί να αποτελεί τη βασική διοικητική και ακαδημαϊκή μονάδα, αλλά το Τμήμα αποτελεί τη βασική εκπαιδευτική μονάδα που παράγει την επιστήμη, την τεχνολογία, τις τέχνες σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Συνεπώς, δεν ισχύουν πλέον τα περί εισαγωγής σε σχολές, ύπαρξη προπαρασκευαστικού έτους κ.ά.
Για τα ΤΕΙ: Δίνεται και σ’ αυτά η δυνατότητα συνεργασίας με ερευνητικά κέντρα.
Για τα συγγράμματα: Επεκτείνεται ο ορισμός τους ώστε να συμπεριλαμβάνονται, εκτός των έντυπων βιβλίων, τα ηλεκτρονικά βιβλία και οι ακαδημαϊκές σημειώσεις σε ηλεκτρονική και έντυπη μορφή. Συνεχίζεται κανονικά η δωρεάν διανομή των συγγραμμάτων χωρίς κάποιο χρονικό όριο. Δηλαδή, αποσύρεται η διάταξη με την οποία προβλεπόταν η διακοπή της δωρεάν διανομής έντυπων ακαδημαϊκών συγγραμμάτων από το 2014-2015, οπότε και οι φοιτητές θα έπρεπε να χρησιμοποιούν υλικό από το Διαδίκτυο. Εκτιμάται πως οι αντικειμενικές δυσκολίες (ανετοιμότητα συστήματος, εμπλοκές με εκδοτικούς οίκους, δυσκολία εγχειρήματος ως προς τα δεδομένα συνεργασίας με τους πανεπιστημιακούς) έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην απόσυρση του φιλόδοξου αυτού μέτρου.
Για την κρίση των διδασκόντων: Στις 7μελείς επιτροπές κρίσης των διδασκόντων για την εκλογή τους και εξέλιξή τους θα πρέπει να συμμετέχει τουλάχιστον ένας καθηγητής από Πανεπιστήμιο του εξωτερικού. Για τη συμμετοχή του στη διαδικασία θα μπορεί να γίνει χρήση όλων των ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας.
Για τον πρύτανη: Δεν αλλάζει τίποτα. Διορίζεται (ύστερα από διεθνή πρόσκληση ενδιαφέροντος) και παύεται από το Συμβούλιο. Τονίστηκε, ωστόσο, από την υπουργό η προϋπόθεση της άριστης γνώσης της ελληνικής γνώσσας. Οι νυν πρυτάνεις συνεχίζουν να ασκούν κανονικά τα καθήκοντά τους έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία εκλογής των νέων οργάνων, και πάντως μέχρι τις 31 Αυγούστου 2012.
Ακόμη:
-Μέσω του Οργανισμού του κάθε Ιδρύματος θα οριστούν όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες για τη διασφάλιση του αδιάβλητου όλων των εξεταστικών διαδικασιών των φοιτητών.
-Τέσσερα χρόνια μετά την ψήφιση του νόμου θα γίνει αξιολόγηση της εφαρμογής του από Διεθνή Επιτροπή που θα οριστεί.
Της ΑΝΝΑΣ ΑΝΔΡΙΤΣΑΚΗ στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ