Δευτέρα 26 Αυγούστου 2013

Χρυσοπληρώνουν οι πολίτες τη …δωρεάν δημόσια υγεία – 1,5 ευρώ η κλήση για τα ραντεβού!!!



   
  Μετά τον ΕΟΠYΥ και τα υπέρογκα κόστη των τηλεφωνικών υπηρεσιών, ένα νέο χαράτσι για τα ραντεβού τους στα κατά τόπους δημόσια νοσοκομεία καλούνται να πληρώσουν οι πολίτες, καθώς και εκεί υποχρεώνονται πλέον να καλούν σε πενταψήφιο αριθμό υψηλής χρέωσης.
Κυριολεκτικά χωρίς να δώσουν λογαριασμό σε κανέναν, οι διοικητές πολλών νοσοκομείων της χώρας, στο όνομα της «δωρεάν» υγείας, αν και στα συρτάρια τους υπάρχει ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο το υπ’ αρ. 22669 έγγραφο του γενικού γραμματέα Υγείας, με το οποίο τους εντέλλεται να αναστείλουν την οποιαδήποτε διαγωνιστική διαδικασία με την οποία θα μπορούσε να μετακυλιστεί οποιοδήποτε κόστος στους πολίτες, ετσιθελικά και προκειμένου να «φύγει από πάνω τους» το πρόβλημα της εξυπηρέτησης των πολιτών λόγω της έλλειψης προσωπικού, προχώρησαν σε συμβάσεις με εταιρείες παροχής υπηρεσιών τηλεφωνικής εξυπηρέτησης, το –υψηλότατο– κόστος των οποίων βαρύνει τους ασθενείς.
Σε μια εποχή που, αν μη τι άλλο, επιβάλλει την οικονομική ελάφρυνση και όχι επιβάρυνση των πολιτών, ένα απλό τηλεφώνημα για ραντεβού σε πολλά δημόσια νοσοκομεία της χώρας (Ειδικό Αντικαρκινικό Νοσοκομείο Πειραιά «Μεταξά», Γενικό Νοσοκομείο Καλαμάτας, Νοσοκομείο Λευκάδας και Γενικό Νοσοκομείο Πύργου) κοστίζει πλέον 0,78 ευρώ το λεπτό από σταθερό και 1,18 έως 1,49 ευρώ –ανάλογα με τον πάροχο– ανά λεπτό από κινητό και μετά χρέωση ανά δευτερόλεπτο, με το μέσο κόστος ανά κλήση στην υπηρεσία 14500 να αγγίζει το 1,56 ευρώ.

140.000 κλήσεις το χρόνο
Αν και εδώ και αρκετά χρόνια μέσω της υπηρεσίας «Γραμμή για την Υγεία – 1535» οι πολίτες που ενδιαφέρονται να κλείσουν ραντεβού στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία των νοσηλευτικών ιδρυμάτων μπορούν να καλούν, 24 ώρες το 24ωρο, από κινητό και σταθερό τηλέφωνο με χρέωση μία αστική μονάδα, άγνωστο με ποια αιτιολογία και ποια διαδικασία πολλά από τα νοσηλευτικά ιδρύματα της χώρας αποφάσισαν να αλλάξουν το σύστημα των ραντεβού, προχωρώντας σε συμβάσεις με εταιρείες παροχής υπηρεσιών τηλεφωνικής εξυπηρέτησης και μετακυλίοντας το κόστος στους πολίτες. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα του Αντικαρκινικού Νοσοκομείου «Μεταξά», το οποίο απεντάχθηκε από το σύστημα 1535 και προχώρησε σε αυτό των κλήσεων υψηλής χρέωσης. Κάθε χρόνο πραγματοποιούνται πάνω από 140.000 κλήσεις και μέσω της γραμμής κλείνονται πάνω από 35.000 ραντεβού, με το κόστος για τους πολίτες να ξεπερνά τις 250.000 ευρώ. Την ίδια στιγμή, το κόστος στο 1535, για τον ίδιο αριθμό κλήσεων, ανέρχεται σε 12.600 ευρώ.

Η σύμβαση
Αν και ο πολίτης μπορεί να κλείσει ραντεβού και απευθείας –προσερχόμενος στο νοσοκομείο–, εντύπωση προκαλεί το ότι, σύμφωνα με τις συμβάσεις που έχει υπογράψει η εταιρεία με τα νοσοκομεία των οποίων τα ραντεβού διαχειρίζεται, το νοσοκομείο υποχρεούται να εγγυάται ότι το σύνολο των ραντεβού (πρωινά, απογευματινά και έκτακτα) ιατρών και εξετάσεων που κλείνονται απευθείας από το προσωπικό του νοσοκομείου δεν θα υπερβαίνει το 20% του συνολικού αριθμού σε μηνιαία βάση. Παράλληλα, η εταιρεία έχει το δικαίωμα να τροποποιήσει μονομερώς τις χρεώσεις μετά από μια απλή έγγραφη ενημέρωση του νοσοκομείου.

Πώς γίνεται η συμφωνία
Εκτός όμως από τους όρους, πολλά ερωτήματα προκύπτουν και για τη διαδικασία της συμφωνίας. Ενδεικτική για το πώς γίνονται οι εν λόγω συμβάσεις είναι η απάντηση που έλαβε ο βουλευτής Ηλείας Γιώργος Κοντογιάννης σε σχετική ερώτησή του για το Νοσοκομείο Πύργου. Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε αυτήν, «η διοίκηση του νοσοκομείου πραγματοποίησε “ατύπως” εξαντλητική έρευνα αγοράς για την επιλογή της βέλτιστης και πιο συμφέρουσας λύσης για το νοσοκομείο», ενώ παράλληλα η διοίκηση επικαλείται την ύπαρξη κατεπείγουσας ανάγκης –καθώς η σύμβαση υπεγράφη μετά από απευθείας διαπραγμάτευση, και όχι μετά από διαγωνισμό–, αν και η όλη διαδικασία ολοκληρώθηκε ένα χρόνο μετά την αρχική απόφαση.
Τι λέει το υπουργείο
Σύμφωνα με το υπουργείο Υγείας, που επικαλείται την έντονη δυσαρέσκεια των πολιτών για τη μη άμεση εξυπηρέτηση από το προηγούμενο σύστημα, η νέα υπηρεσία –αν και μετακυλίει το κόστος στους πολίτες– θεωρείται συμφέρουσα, καθώς το κόστος για το Δημόσιο είναι μηδενικό! Παραμένει αναπάντητο βέβαια το ερώτημα γιατί σε μια τόσο δύσκολη οικονομικά συγκυρία –και ενώ υπάρχει το προηγούμενο του ΕΟΠΥΥ με τις εντονότατες αντιδράσεις για τους «παραφουσκωμένους» λογαριασμούς– αποφασίστηκε και νέα τηλεφωνική υπηρεσία που επιβαρύνει οικονομικά τους ασφαλισμένους!

Tης Ανδριάνας Ζαρακέλη