Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

Διεξαγωγή έρευνας από τη φιλόλογο Ευαγγελία Κανάλη στο πλαίσιο της τοπικής Εκπαιδευτικής Ιστορίας





     Θεματικό πεδίο της έρευνας :Η επαγγελματική εξέλιξη των γυναικών εκπαιδευτικών στη διοίκηση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας 

Από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα οι γυναίκες υπερτερούν αριθμητικά έναντι των αντρών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια  Εκπαίδευση, με εξαίρεση την Επαγγελματική και Τεχνική Εκπαίδευση. Ωστόσο ο αριθμός αυτών που κατέχουν υψηλές θέσεις στην ιεραρχία της εκπαίδευσης παραμένει  μικρός, γεγονός το οποίο υποδηλώνει ότι αντιμετωπίζουν μια «γυάλινη οροφή» δυσκολιών (glass ceiling) που ανακόπτουν την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Το...

φαινόμενο αυτό της υποεκπροσώπησης των γυναικών σε ανώτερες διευθυντικές θέσεις της εκπαίδευσης, παρόλη την αριθμητική υπεροχή τους στο  εκπαιδευτικό επάγγελμα, μελετάται στη διετή έρευνα (2014-2015) που πραγματοποίησε η  φιλόλογος Ευαγγελία Κανάλη στον τομέα διοίκησης της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Πιερίας. Η φιλόλογος πραγματοποίησε την έρευνα στο πλαίσιο της Τοπικής Εκπαιδευτικής Ιστορίας, γιατί κατά την εκπαιδευτική, επιστημονική και ερευνητική της δράση ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την Τοπική Ιστορία και την Ιστορία της Εκπαίδευσης, όπως μαρτυρούν μερικά από τα βιβλία της («Λαογραφικοί Θησαυροί της Πιερικής Γης»,2000/  «Τα παιδία παίζει. Το παιχνίδι στο χώρο και στο χρόνο»,2001/ «Στης ομορφιάς το διάβα»,2008/  «30 Χρόνια Γυμνάσιο Κάτω Μηλιάς», 2011/ «Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας Γυμνασίων Πιερίας», 2013 κ.α.).
Βασικό πεδίο της συγκεκριμένης έρευνας  αποτελεί η επαγγελματική εξέλιξη των γυναικών εκπαιδευτικών στη διοίκηση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας κατά την περίοδο 1999/2000 μέχρι 2014/2015. Η μέθοδος που χρησιμοποίησε η φιλόλογος στην έρευνά της ήταν η αναζήτηση, καταγραφή και μελέτη στοιχείων από τα αρχεία της Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Πιερίας για το εκπαιδευτικό προσωπικό της και η προφορική συνέντευξη με γυναίκες εκπαιδευτικούς που άσκησαν ή ασκούν διοίκηση σε σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας. Τα ερευνητικά δεδομένα για τη σχολική διοίκηση της Β/θμιας Εκπ/σης Πιερίας που προέκυψαν από τη συγκεκριμένη έρευνα παραδόθηκαν από την κ. Ευαγγελία Κανάλη στον Δ/ντη Δ/νσης Β/θμιας Εκπ/σης Πιερίας κ. Ι. Καζταρίδη ευχαριστώντας τον για την ηθική στήριξη στο ερευνητικό της έργο.  
Κατά την αποτίμηση των δεδομένων της έρευνας και τη διατύπωση συμπερασμάτων:
Α) Καταγράφονται  τα Γυμνάσια, τα Λύκεια και τα ΕΠΑΛ που λειτουργούσαν στην Πιερία και οι νέες σχολικές μονάδες που ιδρύθηκαν κατά τη χρονική περίοδο 1999 μέχρι 2015. 
Β) Απεικονίζεται η ποσοστιαία αναλογία ανδρών και γυναικών εκπαιδευτικών με πίνακες, ραβδογράμματα και γραφήματα, που κατέχουν διευθυντικές θέσεις στις σχολικές μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πιερίας κατά τη χρονική περίοδο 1999 μέχρι 2015  και διαπιστώνεται ότι, ενώ οι γυναίκες αποτελούν την πλειοψηφία του εκπαιδευτικού δυναμικού της Πιερίας, υποεκπροσωπούνται στη διοίκηση των σχολείων. 
Γ) Τα δεδομένα της συγκεκριμένης έρευνας συγκρίνονται με τα αντίστοιχα στοιχεία που παρουσιάζουν οι διευθύνσεις σχολικών μονάδων γενικότερα της χώρας και διαπιστώνεται ότι η εικόνα είναι περίπου ίδια.
Δ) Αναλύονται οι βασικές αιτίες για την περιορισμένη  διοικητική εξέλιξη των γυναικών εκπαιδευτικών στην Πιερία και υπολογίζονται οι συνέπειες για την εκπαίδευση, για τις ίδιες αλλά και για τους μαθητές.
Ε) Μελετάται ακόμη το ποσοστό συμμετοχής ανδρών και γυναικών εκπαιδευτικών στο θεσμό των Σχολικών Συμβούλων στην Πιερία, ο οποίος σύμφωνα με τα δεδομένα της παρούσας έρευνας ανδροκρατείται.
ΣΤ) Ένα άλλο θεματικό πεδίο που διερευνάται  στην παρούσα έρευνα είναι η επιστημονική καριέρα (κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου, διδακτορικού) των εκπαιδευτικών της Β/θμιας Εκπ/σης Πιερίας
Ζ) Άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που αποκάλυψε η παρούσα έρευνα για τις γυναίκες διευθύντριες των σχολικών μονάδων της Β/θμιας Εκπ/σης Πιερίας αφορούν στο προφίλ τους, στις απόψεις τους για τη σχολική διοίκηση και στα κίνητρα εξέλιξής τους σε διευθυντικές θέσεις
Τελική αποτίμηση της ερευνήτριας : «Αν στοχεύουμε σε μια ριζική, μετασχηματιστική αλλαγή της υπάρχουσας κατάστασης στο χώρο της σχολικής διοίκησης, θα πρέπει να προωθηθούν οι γυναίκες στις διοικητικές θέσεις στην εκπαίδευση, γιατί η δημιουργία ενός πλαισίου έμφυλης συμμετρίας στον εκπαιδευτικό χώρο αποτελεί προϋπόθεση για τον εκδημοκρατισμό της εκπαίδευσης και της κοινωνίας. Είναι όμως σημαντικό οι γυναίκες να μη χάνουν τα προσωπικά τους χαρακτηριστικά τόσο στο πλαίσιο της αμφισβήτησης που υφίστανται όσο και στην προσπάθειά τους να αποδείξουν ότι έχουν την ικανότητα να διεκπεραιώσουν τα καθήκοντα που απορρέουν από τη θέση που κατέχουν. Αντίθετα οφείλουν χωρίς άσκοπους αυταρχισμούς να διατηρούν τα θετικά εκείνα στοιχεία της γυναικείας φύσης και ιδιοσυγκρασίας, που θα επιτρέψουν την υλοποίηση μιας ουσιαστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης».
Τα παρακάτω γραφήματα παρουσιάζουν μερικά μόνο από τα δεδομένα της έρευνας:
         
    Γράφημα: Διδακτικό προσωπικό Β/θμιας Εκπ/σης Πιερίας (Σχ. Έτος 2006-2007)



   Γράφημα: Διδακτικό προσωπικό Β/θμιας Εκπ/σης Πιερίας (Σχ. Έτος 2012-2013



  Πίνακας: Ποσοστιαία αναλογία ανδρών και γυναικών στις διευθύνσεις σχολικών μονάδων  Β/θμιας  Εκπ/σης Πιερίας (Σχ. Έτος 2014-2015)

                                                                                        Πηγή : Δ/νση  Β/θμιας Εκπ/σης Πιερίας.