Άννη Καρολίδου
Τη μάχη των μαχών θα δώσει σήμερα η Εγνατία Οδός Α.Ε. στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών προκειμένου να γλυτώσει από το βρόγχο του δανείου των 250 εκατ. ευρώ, που πήρε το 2006 από την Τράπεζα Πειραιώς και το οποίο χρυσοπληρώνει επειδή η πιστώτρια Τράπεζα κατήγγειλε τη σύμβαση, παρότι οι δόσεις του δανείου εξυπηρετούνταν κανονικά.
Η...
Τη μάχη των μαχών θα δώσει σήμερα η Εγνατία Οδός Α.Ε. στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών προκειμένου να γλυτώσει από το βρόγχο του δανείου των 250 εκατ. ευρώ, που πήρε το 2006 από την Τράπεζα Πειραιώς και το οποίο χρυσοπληρώνει επειδή η πιστώτρια Τράπεζα κατήγγειλε τη σύμβαση, παρότι οι δόσεις του δανείου εξυπηρετούνταν κανονικά.
Η...
σύμβαση καταγγέλθηκε το 2010 επειδή μέσα στην τετραετία της περιόδου χάριτος, δεν είχαν γίνει οι σταθμοί διοδίων που θα κατασκευάζονταν με το δάνειο. Η σύμβαση λοιπόν καταγγέλθηκε παρότι εισπράττονταν κανονικά οι δόσεις, η Τράπεζα αναπροσάρμοσε το επιτόκιο στο 3,2% από το αρχικό 0,7% που ίσχυε για τα πρώτα έξι χρόνια, ενώ δεσμεύει τα έσοδα από όλους τους σταθμούς διοδίων πλην αυτών σε Μάλγαρα και Άκτιο, ενώ έχει «φουσκώσει» το λογαριασμό με τόκους υπερημερίας.
Το «φέσι» των τόκων υπερημερίας
Για το δάνειο ( Euribor τριών μηνών) των 250 εκατ. ευρώ και διαρκείας 16 ετών, αν δεν είχε καταγγελθεί η σύμβαση, η Εταιρεία με το +065% στο επιτόκιο που προβλεπόταν μετά τα πρώτα έξι χρόνια, θα έπρεπε μαζί με τους τόκους να πληρώσει ως τη λήξη του περί τα 287 εκατ. ευρώ. Αντιθέτως, ως τώρα, έχει μαζί με τους τόκους υπερημερίας καταβάλλει περί τα 330 εκατ. και εκτιμάται, από την Τράπεζα, πως της οφείλονται ακόμη περί τα 20 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή, με μία κουβέντα, αν δεν κερδίσει η Ε.Ο.Α.Ε. το δικαστήριο, θα πληρώσει ένα επιπλέον «φέσι» 60-70 εκατ. ευρώ, σημαντικότατο ποσό που η Εταιρεία σχεδιάζει να επενδύσει αναπτυξιακά.
Αυτό που η Εταιρεία υποστηρίζει είναι, ότι ποτέ δεν σταμάτησε να εκπληρώνει την υποχρέωσή της και πως με βάση τη σύμβαση ( που έχει καταγγελθεί βεβαίως), αποπλήρωσε το δάνειο το Νοέμβριο του 2018 έχοντας δώσει και επιπλέον 26,5 εκατ. ευρώ.
Δεσμευμένα τα έσοδα από τα διόδια
Η Εγνατία Οδός Α.Ε., όχι μόνο πληρώνει χρυσό το δάνειο, αλλά δεν μπορεί και να διαχειριστεί τα έσοδα από τους σταθμούς διοδίων στο οδικό της δίκτυο και αυτό επειδή, βάσει της σύμβασης, τα έσοδα κατευθύνονται σε δεσμευμένο από την Τράπεζα λογαριασμό.
Εάν η σύμβαση δεν είχε καταγγελθεί, η διαφορά από τα αυξανόμενα έσοδα και τα ποσά των δόσεων, θα κατατίθετο σε λογαριασμό της Εταιρείας μη δεσμευμένο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εισπράξεις από τους σταθμούς διοδίων, ανάλογα με την εποχική κίνηση στον άξονα και τους καθέτους της Εγνατίας, κυμαίνονται από 3,5 έως 4,5 εκατ. το μήνα.
Τρεις σταθμοί έτοιμοι να λειτουργήσουν
Όταν καταγγέλθηκε η σύμβαση υπήρχε μόνο ένας κατασκευασμένος σταθμός διοδίων, στον Πολύμυλο, ο οποίος όμως δεν λειτουργούσε ακόμη γιατί δεν είχε γίνει η δημοσίευση σε ΦΕΚ. Πλέον σε λειτουργία είναι 12 σταθμοί, ενώ είναι κατασκευασμένοι ακόμη τρεις, σε Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης, Ασπροβάλτα και Στρυμονικό. Για τους δύο πρώτους αναμένεται η υπογραφή της σχετικής ΚΥΑ εντός τους έτους.
Το «φέσι» των τόκων υπερημερίας
Για το δάνειο ( Euribor τριών μηνών) των 250 εκατ. ευρώ και διαρκείας 16 ετών, αν δεν είχε καταγγελθεί η σύμβαση, η Εταιρεία με το +065% στο επιτόκιο που προβλεπόταν μετά τα πρώτα έξι χρόνια, θα έπρεπε μαζί με τους τόκους να πληρώσει ως τη λήξη του περί τα 287 εκατ. ευρώ. Αντιθέτως, ως τώρα, έχει μαζί με τους τόκους υπερημερίας καταβάλλει περί τα 330 εκατ. και εκτιμάται, από την Τράπεζα, πως της οφείλονται ακόμη περί τα 20 εκατ. ευρώ.
Δηλαδή, με μία κουβέντα, αν δεν κερδίσει η Ε.Ο.Α.Ε. το δικαστήριο, θα πληρώσει ένα επιπλέον «φέσι» 60-70 εκατ. ευρώ, σημαντικότατο ποσό που η Εταιρεία σχεδιάζει να επενδύσει αναπτυξιακά.
Αυτό που η Εταιρεία υποστηρίζει είναι, ότι ποτέ δεν σταμάτησε να εκπληρώνει την υποχρέωσή της και πως με βάση τη σύμβαση ( που έχει καταγγελθεί βεβαίως), αποπλήρωσε το δάνειο το Νοέμβριο του 2018 έχοντας δώσει και επιπλέον 26,5 εκατ. ευρώ.
Δεσμευμένα τα έσοδα από τα διόδια
Η Εγνατία Οδός Α.Ε., όχι μόνο πληρώνει χρυσό το δάνειο, αλλά δεν μπορεί και να διαχειριστεί τα έσοδα από τους σταθμούς διοδίων στο οδικό της δίκτυο και αυτό επειδή, βάσει της σύμβασης, τα έσοδα κατευθύνονται σε δεσμευμένο από την Τράπεζα λογαριασμό.
Εάν η σύμβαση δεν είχε καταγγελθεί, η διαφορά από τα αυξανόμενα έσοδα και τα ποσά των δόσεων, θα κατατίθετο σε λογαριασμό της Εταιρείας μη δεσμευμένο.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εισπράξεις από τους σταθμούς διοδίων, ανάλογα με την εποχική κίνηση στον άξονα και τους καθέτους της Εγνατίας, κυμαίνονται από 3,5 έως 4,5 εκατ. το μήνα.
Τρεις σταθμοί έτοιμοι να λειτουργήσουν
Όταν καταγγέλθηκε η σύμβαση υπήρχε μόνο ένας κατασκευασμένος σταθμός διοδίων, στον Πολύμυλο, ο οποίος όμως δεν λειτουργούσε ακόμη γιατί δεν είχε γίνει η δημοσίευση σε ΦΕΚ. Πλέον σε λειτουργία είναι 12 σταθμοί, ενώ είναι κατασκευασμένοι ακόμη τρεις, σε Ωραιόκαστρο Θεσσαλονίκης, Ασπροβάλτα και Στρυμονικό. Για τους δύο πρώτους αναμένεται η υπογραφή της σχετικής ΚΥΑ εντός τους έτους.