*Του Φώντα Μπαραλιάκου
Την Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, ολοκληρώθηκε η διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος που είχε προτείνει τον Νοέμβριο του 2018 η προηγούμενη Βουλή. Η παρούσα Βουλή εκπλήρωσε την αναθεωρητική της αρμοδιότητα με την ψήφιση των αναθεωρημένων διατάξεων, ενώ νέα αναθεώρηση επιτρέπεται μόνο μετά το πέρας πενταετίας.
Παρά...
Την Δευτέρα, 25 Νοεμβρίου, ολοκληρώθηκε η διαδικασία αναθεώρησης του Συντάγματος που είχε προτείνει τον Νοέμβριο του 2018 η προηγούμενη Βουλή. Η παρούσα Βουλή εκπλήρωσε την αναθεωρητική της αρμοδιότητα με την ψήφιση των αναθεωρημένων διατάξεων, ενώ νέα αναθεώρηση επιτρέπεται μόνο μετά το πέρας πενταετίας.
Παρά...
τις σημαντικότατες τομές του νέου καταστατικού χάρτη της χώρας, η χαμένη ευκαιρία της αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος είναι για πολλούς λόγους δυσαναπλήρωτη. Το συγκεκριμένο άρθρο που αφορά την παιδεία, την τέχνη και την επιστήμη και προβλέπει ότι «Η σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται», δεν κρίθηκε αναθεωρητέα από την προηγούμενη κυβέρνηση. Συνεπώς, δεν θα μπορούσε να αποτελεί αντικείμενο αναθεώρησης από τη σημερινή πλειοψηφία.
Τη στιγμή που σχεδόν όλα τα ξένα κράτη επιτρέπουν την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, η προοπτική αυτή για τη χώρα μας μπήκε ακόμη μία φορά στο συρτάρι, συγκαταλέγοντας την Ελλάδα μαζί με τα ελάχιστα εκείνα κράτη, στα οποία ισχύει σχετική απαγόρευση: την Βόρεια Κορέα, την Κούβα και το Μπουτάν.
Είναι σκανδαλώδες τη στιγμή που οι περισσότεροι πολιτικοί της απερχόμενης κυβέρνησης είναι απόφοιτοι των ακριβότερων ιδιωτικών ξένων πανεπιστημίων, τη στιγμή που στέλνουν τα παιδιά τους στα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία της χώρας, οι ίδιοι να αποστερούν σε άλλους νέους, αλλά και σε μία ολόκληρη χώρα, τη δυνατότητα της τριτοβάθμιας ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Κάθε χρόνο υφίσταται διαρροή συναλλάγματος εκατομμυρίων ευρώ, τόσο από Έλληνες επίδοξους φοιτητές, όσο και από ερευνητές και καθηγητές πανεπιστημίων που καταφεύγουν στο εξωτερικό. Με τη δημιουργία μη κρατικών πανεπιστημίων όλο αυτό το ανθρώπινο δυναμικό θα παρέμενε και θα προσέφερε στην πατρίδα του, ενώ επιπροσθέτως θα προσελκύονταν ξένοι φοιτητές. Στην Κύπρο τα ιδιωτικά πανεπιστήμια συνεισφέρουν το 5% του ΑΕΠ !
Η Ελλάδα με την ιστορία, το πολιτισμό, το κλίμα και τη γεωστρατηγική της θέση θα αποτελούσε πόλο προσέλκυσης πολλών φοιτητών και ερευνητών. Υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον και οι αγορές είναι πολύ μεγάλες. Όπως έχει επισημάνει μετά λόγου γνώσεως ο ίδιος ο πρωθυπουργός «Είναι αδιανόητο κάποιος Κινέζος, παραδείγματος χάριν, να θέλει να σπουδάσει κλασική φιλοσοφία στην Ελλάδα, στα Αγγλικά, και να μην μπορεί να το κάνει».
Προς ώρας είναι χρέος μας μέχρι τουλάχιστον την επόμενη κορυφαία δημοκρατική στιγμή του πολιτεύματός μας, την συνταγματική αναθεώρηση, να στοχεύσουμε μέσα από τολμηρές μεταρρυθμίσεις τον μετασχηματισμό των δημοσίων πανεπιστημίων σε ζωντανές εστίες γνώσης, έρευνας, εξωστρέφειας και ευελιξίας.
*Ο Φώντας Μπαραλιάκος είναι Βουλευτής Πιερίας της Νέας Δημοκρατίας
Τη στιγμή που σχεδόν όλα τα ξένα κράτη επιτρέπουν την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, η προοπτική αυτή για τη χώρα μας μπήκε ακόμη μία φορά στο συρτάρι, συγκαταλέγοντας την Ελλάδα μαζί με τα ελάχιστα εκείνα κράτη, στα οποία ισχύει σχετική απαγόρευση: την Βόρεια Κορέα, την Κούβα και το Μπουτάν.
Είναι σκανδαλώδες τη στιγμή που οι περισσότεροι πολιτικοί της απερχόμενης κυβέρνησης είναι απόφοιτοι των ακριβότερων ιδιωτικών ξένων πανεπιστημίων, τη στιγμή που στέλνουν τα παιδιά τους στα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία της χώρας, οι ίδιοι να αποστερούν σε άλλους νέους, αλλά και σε μία ολόκληρη χώρα, τη δυνατότητα της τριτοβάθμιας ιδιωτικής εκπαίδευσης.
Κάθε χρόνο υφίσταται διαρροή συναλλάγματος εκατομμυρίων ευρώ, τόσο από Έλληνες επίδοξους φοιτητές, όσο και από ερευνητές και καθηγητές πανεπιστημίων που καταφεύγουν στο εξωτερικό. Με τη δημιουργία μη κρατικών πανεπιστημίων όλο αυτό το ανθρώπινο δυναμικό θα παρέμενε και θα προσέφερε στην πατρίδα του, ενώ επιπροσθέτως θα προσελκύονταν ξένοι φοιτητές. Στην Κύπρο τα ιδιωτικά πανεπιστήμια συνεισφέρουν το 5% του ΑΕΠ !
Η Ελλάδα με την ιστορία, το πολιτισμό, το κλίμα και τη γεωστρατηγική της θέση θα αποτελούσε πόλο προσέλκυσης πολλών φοιτητών και ερευνητών. Υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον και οι αγορές είναι πολύ μεγάλες. Όπως έχει επισημάνει μετά λόγου γνώσεως ο ίδιος ο πρωθυπουργός «Είναι αδιανόητο κάποιος Κινέζος, παραδείγματος χάριν, να θέλει να σπουδάσει κλασική φιλοσοφία στην Ελλάδα, στα Αγγλικά, και να μην μπορεί να το κάνει».
Προς ώρας είναι χρέος μας μέχρι τουλάχιστον την επόμενη κορυφαία δημοκρατική στιγμή του πολιτεύματός μας, την συνταγματική αναθεώρηση, να στοχεύσουμε μέσα από τολμηρές μεταρρυθμίσεις τον μετασχηματισμό των δημοσίων πανεπιστημίων σε ζωντανές εστίες γνώσης, έρευνας, εξωστρέφειας και ευελιξίας.
*Ο Φώντας Μπαραλιάκος είναι Βουλευτής Πιερίας της Νέας Δημοκρατίας