Στην μάχη για τη διεκδίκηση ενός από τα μεγαλύτερα τέτοιου είδους έργα των τελευταίων δεκαετιών ετοιμάζονται να μπουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι. Πρόκειται για το φράγμα Χαβρία, ένα έργο, προϋπολογισμού της τάξεως των 120 εκατ. ευρώ, που θα επιλύσει τα προβλήματα υδροδότησης στο πρώτο και δεύτερο πόδι της Χαλκιδικής. Για...
το έργο, που προωθείται ως Σύμπραξη Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), θα πραγματοποιηθεί διεθνής διαγωνισμός με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου μετά και την έγκριση του τεύχους πρόσκλησης υποβολής εκδήλωσης ενδιαφέροντος, σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Υποδομών.
Αντίστροφη μέτρηση
Οι ενέργειες αυτές φέρνουν πιο κοντά στη γραμμή εκκίνησης τη δημοπράτηση του φράγματος, το οποίο ο αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής, Γιάννης Γιώργος έχει χαρακτηρίσει ως "το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο για τη Χαλκιδική". Η υλοποίησή του θα επιτρέπει την αποθήκευση νερού για μελλοντική χρησιμοποίησή του σε ταμιευτήρα, δεδομένου ότι η Χαλκιδική δεν διαθέτει επαρκείς και ποιοτικές ποσότητες πόσιμου νερού, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, οπότε η τουριστική κίνηση κορυφώνεται. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η Χαλκιδική, που αποτελεί τον τέταρτο δημοφιλέστερο προορισμό της χώρας, διαθέτει συνολικά 94 χιλ. τουριστικές κλίνες (οι 50 χιλ. αφορούν ξενοδοχεία) και περίπου 6.000 ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ υπολογίζεται ότι το διάστημα από Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο επισκέπτονται το Νομό Χαλκιδικής έως και 1,3 εκατ. τουρίστες.
Στα δεδομένα αυτά στηρίζονται όσοι αναφέρουν ότι το φράγμα Χαβρία εκτός από ένα σημαντικό κατασκευαστικό project αποτελεί ένα έργο με μεγάλη συμβολή στο περιβάλλον και την ανάπτυξη. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, θα αναβαθμίσει τη χημική κατάσταση των υπόγειων υδατικών συστημάτων, τα οποία έχουν υποστεί υφαλμύρωση λόγω της υπεράντλησης. Και επιτρέποντας την εξασφάλιση πόσιμου νερού, θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν.
Βέβαια, για την έναρξη κατασκευής του έργου θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα, με τη διαδικασία της επιλογής αναδόχου να εκτιμάται ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021-αρχές 2022. Θα πρέπει να προηγηθεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος, η έναρξη του ανταγωνιστικού διαλόγου -διαδικασία κατά την οποία θα προσδιοριστούν οι ακριβείς προδιαγραφές- και η υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Το μεγαλύτερο φράγμα των τελευταίων δεκαετιών
Ο ταμιευτήρας του φράγματος θα έχει χωρητικότητα 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού (το απολήψιμο απόθεμα του ταμιευτήρα Μαραθώνα είναι 28,5 εκατ. κ.μ.), με το έργο να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή μονάδας επεξεργασίας νερού και την πρώτη φάση του δικτύου ύδρευσης.
Το ΣΔΙΤ, το οποίο στηρίζεται σε πληρωμές διαθεσιμότητας προς τον ανάδοχο για διάστημα 30 χρόνων, εκτιμάται ότι θα προσελκύσει ισχυρό ενδιαφέρον όχι μόνο από τους εγχώριους αλλά και από ξένους κατασκευαστικούς ομίλους. Το τελευταίο αντίστοιχο μεγάλο φράγμα, ύψους 96 εκατ. ευρώ, που κατασκευάστηκε είναι αυτό του Πείρου-Παραπείρου, στη θέση Αστέρι του ποταμού Παραπείρου. Για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου απαιτήθηκαν 14 χρόνια.
Αντίστροφη μέτρηση
Οι ενέργειες αυτές φέρνουν πιο κοντά στη γραμμή εκκίνησης τη δημοπράτηση του φράγματος, το οποίο ο αντιπεριφερειάρχης Χαλκιδικής, Γιάννης Γιώργος έχει χαρακτηρίσει ως "το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο για τη Χαλκιδική". Η υλοποίησή του θα επιτρέπει την αποθήκευση νερού για μελλοντική χρησιμοποίησή του σε ταμιευτήρα, δεδομένου ότι η Χαλκιδική δεν διαθέτει επαρκείς και ποιοτικές ποσότητες πόσιμου νερού, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, οπότε η τουριστική κίνηση κορυφώνεται. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η Χαλκιδική, που αποτελεί τον τέταρτο δημοφιλέστερο προορισμό της χώρας, διαθέτει συνολικά 94 χιλ. τουριστικές κλίνες (οι 50 χιλ. αφορούν ξενοδοχεία) και περίπου 6.000 ακίνητα βραχυχρόνιας μίσθωσης, ενώ υπολογίζεται ότι το διάστημα από Ιούλιο έως και Σεπτέμβριο επισκέπτονται το Νομό Χαλκιδικής έως και 1,3 εκατ. τουρίστες.
Στα δεδομένα αυτά στηρίζονται όσοι αναφέρουν ότι το φράγμα Χαβρία εκτός από ένα σημαντικό κατασκευαστικό project αποτελεί ένα έργο με μεγάλη συμβολή στο περιβάλλον και την ανάπτυξη. Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, θα αναβαθμίσει τη χημική κατάσταση των υπόγειων υδατικών συστημάτων, τα οποία έχουν υποστεί υφαλμύρωση λόγω της υπεράντλησης. Και επιτρέποντας την εξασφάλιση πόσιμου νερού, θα αναβαθμίσει το τουριστικό προϊόν.
Βέβαια, για την έναρξη κατασκευής του έργου θα απαιτηθεί σημαντικό χρονικό διάστημα, με τη διαδικασία της επιλογής αναδόχου να εκτιμάται ότι θα μπορούσε να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2021-αρχές 2022. Θα πρέπει να προηγηθεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος, η έναρξη του ανταγωνιστικού διαλόγου -διαδικασία κατά την οποία θα προσδιοριστούν οι ακριβείς προδιαγραφές- και η υποβολή δεσμευτικών προσφορών.
Το μεγαλύτερο φράγμα των τελευταίων δεκαετιών
Ο ταμιευτήρας του φράγματος θα έχει χωρητικότητα 32,6 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού (το απολήψιμο απόθεμα του ταμιευτήρα Μαραθώνα είναι 28,5 εκατ. κ.μ.), με το έργο να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή μονάδας επεξεργασίας νερού και την πρώτη φάση του δικτύου ύδρευσης.
Το ΣΔΙΤ, το οποίο στηρίζεται σε πληρωμές διαθεσιμότητας προς τον ανάδοχο για διάστημα 30 χρόνων, εκτιμάται ότι θα προσελκύσει ισχυρό ενδιαφέρον όχι μόνο από τους εγχώριους αλλά και από ξένους κατασκευαστικούς ομίλους. Το τελευταίο αντίστοιχο μεγάλο φράγμα, ύψους 96 εκατ. ευρώ, που κατασκευάστηκε είναι αυτό του Πείρου-Παραπείρου, στη θέση Αστέρι του ποταμού Παραπείρου. Για την ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου απαιτήθηκαν 14 χρόνια.