Σε «πυρετό» βρίσκεται η Ευρώπη
Αποφασισμένη να μειώσει σε θεαματικό βαθμό την εξάρτησή της από την Κίνα είναι η Ευρώπη, η οποία...
έχει αρχίσει να διαθέτει τo υπέδαφός της σε μεγάλους εξορυκτικούς ομίλους.
Η ηλεκτροκίνηση αποτελεί το μεγάλο «στοίχημα» των αυτοκινητοβιομηχανιών για το έτος 2035, όταν και πέσουν οι τίτλοι τέλους στις πωλήσεις αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Ο αγώνας, ωστόσο, προς το νέο καθεστώς της αυτοκίνησης μόνο εύκολος δεν μπορεί να χαρακτηριστεί δεδομένου ότι για την κατασκευή των μπαταριών τους απαιτούνται μεγάλες ποσότητες λιθίου.
Πρόκειται για ένα λευκό αλκαλικό μέταλλο που κατόπιν επεξεργασίας μπορεί να αποθηκεύσει ηλεκτρική ενέργεια σε ιδιαίτερα μεγάλο βαθμό και ως εκ τούτου αποτελεί ένα από τα βασικά συστατικά των μπαταριών των ηλεκτρικών αυτοκινητών.
Η ζήτηση για τον «λευκό χρυσό», όπως είναι το προσωνύμιο του πολύτιμου μετάλλου, αναμένεται να εκτιναχθεί από τους περίπου 500.000 μετρικούς τόνους το 2021, στα 3-4 εκατομμύρια μ.τ. το 2023.
Το πρόβλημα με το λίθιο είναι ότι εντοπίζεται σε μόλις λίγες περιοχές του κόσμου, με το 91% της συνολικής παραγωγής να γίνεται σε μόλις τρεις χώρες του πλανήτη. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Commodities & Resources, η μεγαλύτερη χώρα-παραγωγός είναι η Αυστραλία με μερίδιο 43% και ακολουθούν η Χιλή με την Κίνα.
Από τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι η Ευρώπη – έδρα των μεγαλύτερων αυτοκινητοβιομηχανιών του πλανήτη – δεν έχει άλλη επιλογή από το να εισάγει τη συντριπτική πλειονότητα του λιθίου που καταναλώνει.
Η Γηραιά Ήπειρος πασχίζει εσχάτως να μειώσει την εξάρτησή της από τον κύριο προμηθευτή της, την Κίνα, με την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, να κρούδει τον κώδωνα του κινδύνου, εστιάζοντας στην ανάγκη χάραξης ενός πανευρωπαϊκού επενδυτικού εξορυκτικού σχεδίου.
Σύμφωνα με τη Γεωλογική Υπηρεσία των ΗΠΑ (USGS) η Ευρώπη μπορεί να διαδραματίσει σημαίνοντα ρόλο στη βιομηχανία εξόρυξης «λευκού χρυσού», εκτιμώντας ότι στα εδάφη της ηπείρου βρίσκονται ποσότητες λιθίου που αντιπροσωπεύουν το 7% του παγκόσμιου συνόλου.
Στο πλαίσιο αυτό, το τελευταίο διάστημα, στην Ευρώπη, παρατηρείται έντονη κινητικότητα, με αιχμή του δόρατος κάποια πρότζεκτ που, εφόσον τελεσφορήσουν, θα μπορούσαν να καλύψουν το 80% των ευρωπαϊκών αναγκών για μπαταρίες.