Ποια είναι τα πιο συχνά λάθη που κάνουν οι νέοι επιχειρηματίες; Τα λάθη αποτελούν μέρος της διαδικασίας οικοδόμησης μιας επιχείρησης. Υπάρχουν συγκεκριμένα βήματα που μπορείτε να κάνετε για να μετατρέψετε το όραμά σας πραγματικότητα.
Πάμε...
να ρίξουμε μια ματιά στα βήματα και τους τρόπους που θα σεβοηθήσουν να αποφύγεις μερικά από τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι νέοι επιχειρηματίες.
Πρώτο βήμα: Μείνετε προσηλωμένοι στον στόχο
Ένα λάθος που συχνά παρατηρείται στα πρώτα βήματα μιας επιχείρησης είναι η αδυναμία του επιχειρηματία να μεταφέρει συνοπτικά και με σαφήνεια την ιδέα του. Θέλετε να τραβήξετε την προσοχή των επενδυτών, των συνεργατών και των πιθανών υπαλλήλων σας για αυτό και πρέπει να δώσετε τον καλύτερό σας εαυτό στην αρχική παρουσίαση. Ακολουθήστε τη λογική του Twitter και περιγράψτε την ουσία της επιχειρηματικής σας ιδέας σε μόλις 140 χαρακτήρες. Μόλις το πετύχετε αυτό, επεκτείνετε το μήνυμά σας στους μάξιμουμ 500 χαρακτήρες. Να θυμάστε ότι όσο πιο σύντομη είναι η παρουσίασή σας τόσο πιο ξεκάθαρη θα γίνει.
Ένα λάθος που παρατηρείται εδώ είναι η μη προσήλωση στον στόχο. Εάν η startup σας έχει την ταμπέλα τού “the next big thing”, η έκρηξη αδρεναλίνης που έρχεται μαζί με το χτίσιμό της μπορεί να οδηγήσει σε παρορμητικές αποφάσεις και απώλεια της αίσθησης του σκοπού. Πολλοί επιχειρηματίες καταλήγουν να τρέχουν προς διάφορες κατευθύνσεις αντί να κάνουν σίγουρα βήματα προς τον στόχο τους. Καθορίστε σαφώς τους στόχους και τις στρατηγικές σας και, στη συνέχεια, ορίστε ένα χρονοδιάγραμμα. Μην αφήνετε τις άλλες δυνατότητες ή κάποιο θαμπό όνειρο να αποσπάσει την προσοχή σας από την επίτευξη του στόχου σας.
Το να δράσετε προτού να είστε έτοιμοι, είναι επίσης επικίνδυνο. Εάν το προϊόν ή η υπηρεσία σας είναι ακόμη ένα σχεδιάγραμμα στον πίνακα, μην αποσυντονιστείτε από τα σχέδια για τη μελλοντική του μορφή. Ως γενική οδηγία, το να βλέπετε δύο ή τρία χρόνια μπροστά είναι το καλύτερο, αλλά η φύση της επιχείρησής σας και οι αντιδράσεις των επενδυτών σας είναι αυτά που θα σας βοηθήσουν να αποφασίσετε πόσο καιρό μπροστά πρέπει να σχεδιάζετε.
Να είστε ευέλικτοι, επειδή όπως η έλλειψη σχεδιασμού μπορεί να είναι ένα πρόβλημα, η τυφλή προσκόλληση στο σχέδιό σας είναι ένας σίγουρος τρόπος να κατευθύνετε την εταιρεία σας μακριά από τον γκρεμό. Ένας επιτυχημένος επιχειρηματίας θα προσαρμόζει συνεχώς την πορεία του χωρίς να χάνει οπτική επαφή με τον τελικό προορισμό.
Δεύτερο βήμα: Αντιμετωπίστε ρεαλιστικά το κόστος
Μην κάνετε εκπτώσεις όταν υπολογίζετε τα κεφάλαια που θα χρειαστείτε – το μόνο που καταφέρνετε είναι να μειώνετε τις πιθανότητες επιτυχίας σας. Η συγκράτηση των δαπανών είναι σημαντική, αλλά μην μπερδεύετε την κεφαλαιοποίηση με το κόστος. Έχουμε γεμίσει από startups με ανεπαρκή κεφάλαια που ήταν εξαρχής καταδικασμένες να αποτύχουν.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990, ο David Neeleman μού είπε ότι χρειαζόταν κεφάλαια εκκίνησης 160 εκατ. δολ. για την JetBlue – ένα τεράστιο ποσό, πολύ υψηλότερο από αυτό που καταφέρνουν να αντλήσουν οι νέοι παίκτες του κλάδου. Οι περισσότεροι από τους λεγόμενους ειδικούς γελούσαν και μόνο στην ιδέα ότι ζητούσε αυτό το ποσό για να ξεκινήσει μια αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, όταν εδραιωμένες εταιρείες κατέρρεαν ή μία μετά την άλλη, όμως εκείνος παρέμεινε αποφασισμένος και βρήκε τα χρήματα. Το ξεκίνημα της JetBlue ήταν ένα από τα πιο επιτυχημένα όλων των εποχών, με την εταιρεία να καταγράφει κέρδος μόλις έξι μήνες μετά την ίδρυσή της το 2000.
Τρίτο βήμα: Προσλάβετε τους ανθρώπους που χρειάζεστε, όχι αυτούς που θέλετε
Όσο δελεαστικό και να είναι να στελεχώνετε τη νέα σας επιχείρηση με φίλους και συγγενείς, ενδέχεται να είναι τεράστιο λάθος. Εάν δεν κάνουν για τη δουλειά, τότε θα είναι πολύ σκληρό να τους ζητήσετε να φύγουν.
Όταν η Virgin ξεκινά οποιαδήποτε νέα επιχείρηση, προσλαμβάνουμε πάντα μια κεντρική ομάδα έξυπνων ανθρώπων που γνωρίζουν ήδη τη βιομηχανία και τους εγγενείς κινδύνους της. Αξιοποιήστε πλήρως τη δεξαμενή γνώσεων που έχετε δημιουργήσει: όταν εμφανιστεί ένα πρόβλημα, θυμηθείτε ότι κανείς δεν έχει όλες τις απαντήσεις.
Ένας από τους στόχους σας θα πρέπει να είναι να βρείτε έναν διευθυντή ο οποίος θα μοιράζεται πραγματικά το όραμά σας και στον οποίο θα μπορέσετε μια μέρα να παραδώσετε με σιγουριά τα ηνία, ώστε να μπορέσετε να εκτελέσετε το επόμενο βήμα.
Τέταρτο βήμα: Να ξέρετε πότε είναι η ώρα να πείτε αντίο
Ο σπουδαίος επιχειρηματίας γνωρίζει πότε έφτασε ο καιρός να αφήσει τον ρόλο του CEO. Σπανίως είναι εύκολο, αλλά πρέπει να γίνει: Λίγοι επιχειρηματίες είναι ταυτόχρονα και σπουδαίοι διευθυντές. Στη δική μου περίπτωση, η διαχείριση των καθημερινών εργασιών μιας επιχείρησης, απλώς δεν είναι στο DNA μου.
Το να κάνετε ένα βήμα πίσω, δεν σημαίνει να γυρίσετε την πλάτη σας στην επιχείρηση. Στη Virgin, συμμετέχω πάντα ενεργά στην εκκίνηση ενός νέου εγχειρήματος και στη συνέχεια παραχωρώ σταδιακά τον έλεγχο στη νέα ομάδα διοίκησης όταν έχει ενσωματωθεί. Αλλά όσος καιρός κι αν έχει περάσει από τότε που βρισκόμουν στο “τιμόνι”, εάν δω κάτι που δεν μου αρέσει, δεν ντρέπομαι καθόλου να φανερώσω τις σκέψεις μου και να κάνω διευκρινιστικές ερωτήσεις.
Οι ιδρυτές επιχειρήσεων δεν πρέπει να διστάζουν να επανεντάσσονται στις επιχειρήσεις τους όταν χρειάζεται – δείτε, για παράδειγμα, τον Larry Page, ο οποίος επέστρεψε στον ρόλο του CEO της Google το 2011 μετά από 10ετή αποχή. Είχα γελάσει όταν είχα μάθει τότε αυτά τα νέα, γιατί σκέφτηκα πόσα στελέχη των επιχειρήσεων της Virgin θα είπαν: “Ελπίζω, αυτό να μη βάλει ιδέες στο μυαλό του Richard”.
O Richard Branson είναι ο ιδρυτής της Virgin Group και εταιρειών όπως οι Virgin Atlantic, Virgin America, Virgin Mobile και Virgin Active. Διατηρεί blog στη διεύθυνση www.virgin.com/richard-branson/blog. Ακολουθήστε τον στο Twitter στο twitter.com/richardbranson.
Tου Richard Branson
“The New York Times Licensing Group”