Μπαίνουμε σε τροχιά εξελίξεων για την ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων, οι οποίες δεν αποκλείεται να έχουν ολοκληρωθεί ακόμη κι ως το τέλος της εβδομάδας. Αρχηγός ΓΕΕΘΑ και Αρχηγοί των Επιτελείων μπαίνουν στην μέγγενη των Κρίσεων με μοναδική εξαίρεση να αποτελεί τον...
Αρχηγό του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας (ΓΕΑ) Αντιπτέραρχο Θεμιστοκλή Μπουρολιά, ο οποίος έχει ακόμη ένα χρόνο μπροστά του πριν κριθεί για το +1.
Υπενθυμίζεται ότι η θητεία του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ είναι 3+1 έτη ενώ των Αρχηγών των Επιτελείων 2+1 έτη.
Έτσι, ο μόνος που είναι ήσυχος είναι ο Αρχηγός ΓΕΑ, ο οποίος ανέλαβε πέρυσι καθήκοντα, διαδεχόμενος τον Γιώργο Μπλιούμη ενώ και σε ότι αφορά τον Αρχηγό Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ), Γεώργιο Φασούλα, δεν αναμένεται να υπάρξει καμία αλλαγή.
Γενικώς, το 2023 θεωρείται ως μία ήσυχη χρονιά για την ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας.
Αρχηγός ΓΕΕΘΑ
Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος φέτος κρίνεται για το αν θα λάβει το +1 χρόνο στην θητεία του, φτάνοντας έτσι το ανώτατο όριο των τεσσάρων ετών.
Ήδη, όπως έχουμε γράψει στο enikos.gr από τις 20 Δεκεμβρίου, αμέσως μετά την λήξη του ΚΥΣΕΑ υπό τον Πρωθυπουργό κυβερνητικοί κύκλοι διέρρεαν την κυβερνητική βούληση να ανανεωθεί η θητεία του Στρατηγού Φλώρου για ακόμη ένα έτος, έως δηλαδή τον Ιανουάριο του 2024.
Η διαρροή αποτελεί δείγμα της εμπιστοσύνης που απολαμβάνει ο Αρχηγός από την Κυβέρνηση αλλά και την πλήρη αναγνώριση του έργου του, που ενώ είχε αντιμετωπίσει τις μεγαλύτερες κρίσεις μετά τα Ίμια (Έβρος και Ορούτς Ρέις το 2020), ταυτόχρονα προωθούσε την αμυντική διπλωματία ενισχύοντας τους αμυντικούς δεσμούς με παραδοσιακούς και νέους εταίρους ενώ έτρεχε και τα προγράμματα ενίσχυσης αλλά και εν συνεχεία υποστήριξης οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.
Με αυτό το δεδομένο δρομολογούνται εξελίξεις στα Γενικά Επιτελεία Στρατού και Ναυτικού.
Αρχηγός ΓΕΣ
Τον Ιανουάριο του 2020 ταυτόχρονα με την αλλαγή σκυτάλης στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, άλλαξε και ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ). Τον Αντιστράτηγο Γεώργιο Καμπά διαδέχθηκε ο Αντιστράτηγος Χαράλαμπος Λαλούσης.
Προερχόμενος από τη Διοίκηση του Δ’ Σώματος Στρατού, ο Χαράλαμπος Λαλούσης επί τρία χρόνια έτρεξε αθόρυβα πολλά προγράμματα και κατάφερε να λύσει γόρδιους δεσμούς που αποτελούσαν τροχοπέδη για την εξέλιξη των διαδικασιών.
Μεθοδικός αλλά και αποφασιστικός, άψογος γνώστης των επιχειρησιακών απαιτήσεων, έδειξε από την πρώτη στιγμή ότι μπορούσε να ηγηθεί του προσωπικού του Στρατού Ξηράς. Μόλις ένα μήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του «έσκασε» η κρίση του Έβρου και μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ έβαλε την προσωπική του σφραγίδα στην επιτυχή ανάσχεση της υβριδικής τουρκικής απειλής.
Σε ότι αφορά τα εξοπλιστικά, μεταξύ άλλων, εκμεταλλεύτηκε ευρωπαϊκά προγράμματα για την αγορά οχημάτων διαφόρων τύπων, έτρεξε την παραλαβή των Μ1117, την υποστήριξη των Apache AH-60A, το θέμα των MARDER, ακόμη και στην υπόθεση των SPIKE NLOS, για τα οποία ολοκλήρωσε σε χρόνο «μηδέν» τις διαδικασίες που απαιτούντο.
Έτρεξε και τα θέματα του νέου εθνικού οχήματος, που θα αντικαταστήσει τα Mercedes, αλλά και του νέου τυφεκίου, όμως άλλες παράμετροι που δεν είναι του παρόντος δεν ολοκλήρωσαν τις διαδικασίες.
Με δεδομένη την παραμονή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ο Στρατηγός Λαλούσης αποστρατεύεται, αφήνοντας στον διάδοχό του μεγάλη παρακαταθήκη έργου, έχοντας ανεβάσει ταυτόχρονα υψηλά τον πήχη.
Υπενθυμίζεται ότι η θητεία του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ είναι 3+1 έτη ενώ των Αρχηγών των Επιτελείων 2+1 έτη.
Έτσι, ο μόνος που είναι ήσυχος είναι ο Αρχηγός ΓΕΑ, ο οποίος ανέλαβε πέρυσι καθήκοντα, διαδεχόμενος τον Γιώργο Μπλιούμη ενώ και σε ότι αφορά τον Αρχηγό Τακτικής Αεροπορίας (ΑΤΑ), Γεώργιο Φασούλα, δεν αναμένεται να υπάρξει καμία αλλαγή.
Γενικώς, το 2023 θεωρείται ως μία ήσυχη χρονιά για την ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας.
Αρχηγός ΓΕΕΘΑ
Ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος φέτος κρίνεται για το αν θα λάβει το +1 χρόνο στην θητεία του, φτάνοντας έτσι το ανώτατο όριο των τεσσάρων ετών.
Ήδη, όπως έχουμε γράψει στο enikos.gr από τις 20 Δεκεμβρίου, αμέσως μετά την λήξη του ΚΥΣΕΑ υπό τον Πρωθυπουργό κυβερνητικοί κύκλοι διέρρεαν την κυβερνητική βούληση να ανανεωθεί η θητεία του Στρατηγού Φλώρου για ακόμη ένα έτος, έως δηλαδή τον Ιανουάριο του 2024.
Η διαρροή αποτελεί δείγμα της εμπιστοσύνης που απολαμβάνει ο Αρχηγός από την Κυβέρνηση αλλά και την πλήρη αναγνώριση του έργου του, που ενώ είχε αντιμετωπίσει τις μεγαλύτερες κρίσεις μετά τα Ίμια (Έβρος και Ορούτς Ρέις το 2020), ταυτόχρονα προωθούσε την αμυντική διπλωματία ενισχύοντας τους αμυντικούς δεσμούς με παραδοσιακούς και νέους εταίρους ενώ έτρεχε και τα προγράμματα ενίσχυσης αλλά και εν συνεχεία υποστήριξης οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων.
Με αυτό το δεδομένο δρομολογούνται εξελίξεις στα Γενικά Επιτελεία Στρατού και Ναυτικού.
Αρχηγός ΓΕΣ
Τον Ιανουάριο του 2020 ταυτόχρονα με την αλλαγή σκυτάλης στον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ, άλλαξε και ο Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου Στρατού (ΓΕΣ). Τον Αντιστράτηγο Γεώργιο Καμπά διαδέχθηκε ο Αντιστράτηγος Χαράλαμπος Λαλούσης.
Προερχόμενος από τη Διοίκηση του Δ’ Σώματος Στρατού, ο Χαράλαμπος Λαλούσης επί τρία χρόνια έτρεξε αθόρυβα πολλά προγράμματα και κατάφερε να λύσει γόρδιους δεσμούς που αποτελούσαν τροχοπέδη για την εξέλιξη των διαδικασιών.
Μεθοδικός αλλά και αποφασιστικός, άψογος γνώστης των επιχειρησιακών απαιτήσεων, έδειξε από την πρώτη στιγμή ότι μπορούσε να ηγηθεί του προσωπικού του Στρατού Ξηράς. Μόλις ένα μήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων του «έσκασε» η κρίση του Έβρου και μαζί με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ έβαλε την προσωπική του σφραγίδα στην επιτυχή ανάσχεση της υβριδικής τουρκικής απειλής.
Σε ότι αφορά τα εξοπλιστικά, μεταξύ άλλων, εκμεταλλεύτηκε ευρωπαϊκά προγράμματα για την αγορά οχημάτων διαφόρων τύπων, έτρεξε την παραλαβή των Μ1117, την υποστήριξη των Apache AH-60A, το θέμα των MARDER, ακόμη και στην υπόθεση των SPIKE NLOS, για τα οποία ολοκλήρωσε σε χρόνο «μηδέν» τις διαδικασίες που απαιτούντο.
Έτρεξε και τα θέματα του νέου εθνικού οχήματος, που θα αντικαταστήσει τα Mercedes, αλλά και του νέου τυφεκίου, όμως άλλες παράμετροι που δεν είναι του παρόντος δεν ολοκλήρωσαν τις διαδικασίες.
Με δεδομένη την παραμονή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ο Στρατηγός Λαλούσης αποστρατεύεται, αφήνοντας στον διάδοχό του μεγάλη παρακαταθήκη έργου, έχοντας ανεβάσει ταυτόχρονα υψηλά τον πήχη.
Αρχηγός ΓΕΝ
Ο Αντιναύαρχος Στυλιανός (Στέλιος) Πετράκης διαδέχθηκε τον Αντιναύαρχο Νικόλαο Τσούνη ομοίως με τον νέο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ τον Ιανουάριο του 2020.
Προερχόμενος από την ηγεσία του Στόλου ως Αρχηγός Στόλου, ο Αντιναύαρχος Πετράκης κατάφερε αυτό που οι προκάτοχοί του ονειρεύονταν επί δεκαετίες. Να βάλει την σφραγίδα του στην παραγγελία των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, τις FDI Belharra, τις πρώτες φρεγάτες που ναυπηγούνται μετά το 1989.
Ταυτόχρονα, επί των ημερών του έγινε η παραλαβή 2 Πυραυλακάτων (ΤΠΚ) τύπου ΡΟΥΣΣΕΝ, κλάσης Super Vita, της ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ και ΒΛΑΧΑΚΟΣ, ενώ παρελήφθησαν 4 σκάφη ανορθόδοξου πολέμου MARK V από τις ΗΠΑ και άλλα 3 Πλοία Γενικής Υποστήριξης, δωρεά του ιδρύματος Λασκαρίδη.
Ο απολογισμός του έργου του φέρει θετικό πρόσημο, αφού σε συνεργασία με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ αλλά και τον Αρχηγό ΓΕΑ, έφερε σε πέρας τις τουρκικές προκλήσεις με το ORUC REIS τον Αύγουστο του 2020 νότια του Καστελλόριζου. Μία κρίση που διήρκησε ως τον Οκτώβρη του ίδιου έτους.
Δεν ήταν λίγες οι προκλήσεις που εμφανίστηκαν επί του πεδίου τις οποίες το ένδοξο Πολεμικό Ναυτικό κατάφερε με επιτυχία να φέρει σε πέρας.
Και σε αυτή την περίπτωση, με δεδομένη την παραμονή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ο Ναύαρχος Πετράκης αποστρατεύεται, αφήνοντας στον διάδοχό του την ευκαιρία να γευτεί την ιστορική παραλαβή των Belharra – των πρώτων φρεγατών μετά το 1996, που έγινε η παραλαβή της τελευταίας κλάσης ΥΔΡΑ τύπου ΜΕΚΟ. Ταυτόχρονα, υπό την ηγεσία του έχουν τρέξει τα προγράμματα Κορβετών, τις αναβάθμισης των ΜΕΚΟ αλλά και απόκτησης τορπίλων βαρέως τύπου για τα υποβρύχια.
Ο Αντιναύαρχος Στυλιανός (Στέλιος) Πετράκης διαδέχθηκε τον Αντιναύαρχο Νικόλαο Τσούνη ομοίως με τον νέο Αρχηγό ΓΕΕΘΑ τον Ιανουάριο του 2020.
Προερχόμενος από την ηγεσία του Στόλου ως Αρχηγός Στόλου, ο Αντιναύαρχος Πετράκης κατάφερε αυτό που οι προκάτοχοί του ονειρεύονταν επί δεκαετίες. Να βάλει την σφραγίδα του στην παραγγελία των νέων φρεγατών του Πολεμικού Ναυτικού, τις FDI Belharra, τις πρώτες φρεγάτες που ναυπηγούνται μετά το 1989.
Ταυτόχρονα, επί των ημερών του έγινε η παραλαβή 2 Πυραυλακάτων (ΤΠΚ) τύπου ΡΟΥΣΣΕΝ, κλάσης Super Vita, της ΚΑΡΑΘΑΝΑΣΗΣ και ΒΛΑΧΑΚΟΣ, ενώ παρελήφθησαν 4 σκάφη ανορθόδοξου πολέμου MARK V από τις ΗΠΑ και άλλα 3 Πλοία Γενικής Υποστήριξης, δωρεά του ιδρύματος Λασκαρίδη.
Ο απολογισμός του έργου του φέρει θετικό πρόσημο, αφού σε συνεργασία με τον Αρχηγό ΓΕΕΘΑ αλλά και τον Αρχηγό ΓΕΑ, έφερε σε πέρας τις τουρκικές προκλήσεις με το ORUC REIS τον Αύγουστο του 2020 νότια του Καστελλόριζου. Μία κρίση που διήρκησε ως τον Οκτώβρη του ίδιου έτους.
Δεν ήταν λίγες οι προκλήσεις που εμφανίστηκαν επί του πεδίου τις οποίες το ένδοξο Πολεμικό Ναυτικό κατάφερε με επιτυχία να φέρει σε πέρας.
Και σε αυτή την περίπτωση, με δεδομένη την παραμονή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ο Ναύαρχος Πετράκης αποστρατεύεται, αφήνοντας στον διάδοχό του την ευκαιρία να γευτεί την ιστορική παραλαβή των Belharra – των πρώτων φρεγατών μετά το 1996, που έγινε η παραλαβή της τελευταίας κλάσης ΥΔΡΑ τύπου ΜΕΚΟ. Ταυτόχρονα, υπό την ηγεσία του έχουν τρέξει τα προγράμματα Κορβετών, τις αναβάθμισης των ΜΕΚΟ αλλά και απόκτησης τορπίλων βαρέως τύπου για τα υποβρύχια.