Έτοιμη η κυβέρνηση Meloni για ανατροπές στο μεταναστευτικό – Τι αλλαγές φέρνει ο νέος ιταλικός νόμος
Η κυβέρνηση Meloni θέλει να αναγκάσει τα πλοία των ΜΚΟ που φέρουν σημαίες από χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία και η Νορβηγία να δέχονται οι ίδιες τους μετανάστες που παραλαμβάνουν στη Μεσόγειο.
Στις 21 Δεκεμβρίου ο αριθμός των παράνομων μεταναστών που έφτασαν δια θαλάσσης στην Ιταλία ξεπέρασε τις 100.000, έναντι 64.055 την ίδια ημερομηνία του 2021 και των 33.867 του 2020.
Ο αριθμός των 100.000 αφίξεων δεν αποτελεί μόνο συμβολικό ορόσημο, αλλά χρησιμεύει και ως έναυσμα για δράση για τη συντηρητική κυβέρνηση της Ιταλίας, που εξέλεγη με την υπόσχεση του περιορισμού του αριθμού των παράνομων μεταναστών που εισέρχονται στη χώρα.
Έτσι λίγο πριν την εκπνοή του 2022, το Υπουργικό Συμβούλιο της Ιταλίας ενέκρινε διάταγμα που περιλαμβάνει έναν νέο κώδικα δεοντολογίας για τις ΜΚΟ οι οποίες δραστηριοποιούνται στη διάσωση προσφύγων και μεταναστών και που στοχεύει, μεταξύ των άλλων, στην επιτάχυνση των αιτημάτων ασύλου.
Οι δύο αλλαγές του νέου ιταλικού κώδικα
Οι δύο βασικότερες αλλαγές που θα φέρει ο νέος κώδικας είναι:
Πρώτον, ότι οι πρόσφυγες και μετανάστες που επιβιβάζονται σε σκάφος μιας ΜΚΟ που διενεργεί επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο θα πρέπει να δηλώνουν αμέσως μόλις πατούν στο κατάστρωμα του πλοίου να δηλώνουν αν σκοπεύουν να υποβάλουν αίτηση ασύλου στην Ευρώπη.
Σε αυτήν την περίπτωση, η χώρα υπό τη σημαία της οποίας πλέει το πλοίο θα πρέπει να υποδέχεται τους αιτούντες άσυλο και να επεξεργάζεται τα αιτήματά τους.
Στόχος της ιταλικής κυβέρνησης με την αλλαγή του συγκεκριμένου κανόνα είναι είτε να υποχρεώσει τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας και άλλων χωρών που χρηματοδοτούν MKΟ και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης προσφύγων και μεταναστών στη Μεσόγειο είτε να επαναξετάσουν τη στάση τους και να πάψουν να χρηματοδοτούν αυτές τις επιχιερήσεις είτε να αναλάβουν να διεκπεραιώνουν οι ίδιες όλες τις υποθέσεις εξέτασης ασύλου των προσφύγων και μεταναστών που παραλαμβάνουν τα πλοία τους, αντί να αναλαμβάνει την διεκπεραίωσή τους αποκλειστικά η Ιταλία.
Δεύτερον, ότι μετά από μια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, το πλοίο μιας ΜΚΟ θα πρέπει να αναζητά αμέσως ασφαλές λιμάνι για να αποβιβάσει τους διασωθέντες μετανάστες και να πλέει προς αυτό, αντί να συνεχίζει να περιπλανιέται μέρες στη Μεσόγειο για περαιτέρω ευκαιρίες «διάσωσης» μεταναστών.
Η αλλαγή αυτή έχει σκοπό να βάλει τέλος στην πρακτική της συστηματικής αναζήτησης επίδοξων παράνομων μεταναστών, μερικές φορές σε συντονισμό με λαθρέμπορους, αντί να διεξάγονται γνήσιες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Σύμφωνα με τους νέους ιταλικούς νόμους, οι ΜΚΟ που θα παραβιάσουν τους νέους κανόνες θα αντιμετωπίσουν διοικητικά πρόστιμα από 10.000 ως 50.000 ευρώ και σε περίπτωση επανειλημμένων παραβιάσεων, θα τους κατάσχονται τα πλοία.
Το δεύτερο μέρος του νέου διατάγματος προβλέπει την επιτάχυνση της επεξεργασίας των αιτημάτων ασύλου που υποδέχεται η Ιταλία και πιο αποτελεσματικές διαδικασίες επαναπατρισμού όσων μεταναστών τα αιτήματα απορρίπτονται.
Υπουργείο Εσωτερικών: Η συντριπτική πλειοψηφία των εισερχομένων στην Ιταλία είναι οικονομικοί μετανάστες
Ο αριθμός των 100.000 αφίξεων δεν αποτελεί μόνο συμβολικό ορόσημο, αλλά χρησιμεύει και ως έναυσμα για δράση για τη συντηρητική κυβέρνηση της Ιταλίας, που εξέλεγη με την υπόσχεση του περιορισμού του αριθμού των παράνομων μεταναστών που εισέρχονται στη χώρα.
Έτσι λίγο πριν την εκπνοή του 2022, το Υπουργικό Συμβούλιο της Ιταλίας ενέκρινε διάταγμα που περιλαμβάνει έναν νέο κώδικα δεοντολογίας για τις ΜΚΟ οι οποίες δραστηριοποιούνται στη διάσωση προσφύγων και μεταναστών και που στοχεύει, μεταξύ των άλλων, στην επιτάχυνση των αιτημάτων ασύλου.
Οι δύο αλλαγές του νέου ιταλικού κώδικα
Οι δύο βασικότερες αλλαγές που θα φέρει ο νέος κώδικας είναι:
Πρώτον, ότι οι πρόσφυγες και μετανάστες που επιβιβάζονται σε σκάφος μιας ΜΚΟ που διενεργεί επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στη Μεσόγειο θα πρέπει να δηλώνουν αμέσως μόλις πατούν στο κατάστρωμα του πλοίου να δηλώνουν αν σκοπεύουν να υποβάλουν αίτηση ασύλου στην Ευρώπη.
Σε αυτήν την περίπτωση, η χώρα υπό τη σημαία της οποίας πλέει το πλοίο θα πρέπει να υποδέχεται τους αιτούντες άσυλο και να επεξεργάζεται τα αιτήματά τους.
Στόχος της ιταλικής κυβέρνησης με την αλλαγή του συγκεκριμένου κανόνα είναι είτε να υποχρεώσει τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Γαλλίας και άλλων χωρών που χρηματοδοτούν MKΟ και επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης προσφύγων και μεταναστών στη Μεσόγειο είτε να επαναξετάσουν τη στάση τους και να πάψουν να χρηματοδοτούν αυτές τις επιχιερήσεις είτε να αναλάβουν να διεκπεραιώνουν οι ίδιες όλες τις υποθέσεις εξέτασης ασύλου των προσφύγων και μεταναστών που παραλαμβάνουν τα πλοία τους, αντί να αναλαμβάνει την διεκπεραίωσή τους αποκλειστικά η Ιταλία.
Δεύτερον, ότι μετά από μια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, το πλοίο μιας ΜΚΟ θα πρέπει να αναζητά αμέσως ασφαλές λιμάνι για να αποβιβάσει τους διασωθέντες μετανάστες και να πλέει προς αυτό, αντί να συνεχίζει να περιπλανιέται μέρες στη Μεσόγειο για περαιτέρω ευκαιρίες «διάσωσης» μεταναστών.
Η αλλαγή αυτή έχει σκοπό να βάλει τέλος στην πρακτική της συστηματικής αναζήτησης επίδοξων παράνομων μεταναστών, μερικές φορές σε συντονισμό με λαθρέμπορους, αντί να διεξάγονται γνήσιες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης.
Σύμφωνα με τους νέους ιταλικούς νόμους, οι ΜΚΟ που θα παραβιάσουν τους νέους κανόνες θα αντιμετωπίσουν διοικητικά πρόστιμα από 10.000 ως 50.000 ευρώ και σε περίπτωση επανειλημμένων παραβιάσεων, θα τους κατάσχονται τα πλοία.
Το δεύτερο μέρος του νέου διατάγματος προβλέπει την επιτάχυνση της επεξεργασίας των αιτημάτων ασύλου που υποδέχεται η Ιταλία και πιο αποτελεσματικές διαδικασίες επαναπατρισμού όσων μεταναστών τα αιτήματα απορρίπτονται.
Υπουργείο Εσωτερικών: Η συντριπτική πλειοψηφία των εισερχομένων στην Ιταλία είναι οικονομικοί μετανάστες
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε το ιταλικό Υπουργείο Εσωτερικών για να αιτιλογήσει τις νομοθετικές αλλαγές της κυβέρνησης Meloni, από τους 100.000 πρόσφυγες και μετανάστες που είχαν φτάσει στην Ιταλία από την 1η Ιανουαρίου έως τις 21 Δεκεμβρίου 2022, περίπου 86.000 προέρχονταν από χώρες όπου δεν λαμβάνει χώρα κανένας πόλεμος.
Από αυτούς, πάνω από 20.000 ήταν από την Αίγυπτο και σχεδόν 18.000 ήταν από την Τυνησία.
Το Μπαγκλαντές ήρθε τρίτο με περισσότερους από 14.000 πολίτες του μεταξύ εκείνων που έφτασαν στην Ιταλία μέσω της Μεσογείου φέτος.
Καμία από αυτές τις χώρες δεν βρίσκεται σε πόλεμο, ούτε έχει καθεστώς που να πραγματοποιεί διώξεις σε βάρος των πολιτών της, επομένως είναι σαφές ότι οι περισσότεροι από αυτούς τους μετανάστες έχουν ξοδέψει χιλιάδες ευρώ και έχουν διακινδυνεύσει τη ζωή τους με την ελπίδα για ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο στην Ευρώπη.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι από αυτούς τους περισσότερους από 100.000 νέους μετανάστες που έφτασαν στην Ιταλία, πάνω από 30.000 ήρθαν από την Τυνησία χρησιμοποιώντας μικρά σκάφη ενώ 73.173 απέπλευσαν από τις ακτές της Λιβύης μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 20 Δεκεμβρίου, εκ των οποίων οι 22.216 επιστράφηκαν από την λιβυκή ακτοφυλακή.
Επιπλέον 17.583 απέπλευσαν από την Τουρκία ή τον Λίβανο, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών της Ιταλίας.
Φέτος, συνεχίζει η ιταλική κυβέρνηση, ενεργά στη Μεσόγειο υπήρξαν 15 πλοία που μετέφεραν μετανάστες τα οποία ανήκουν σε 12 διαφορετικές ΜΚΟ, εκ των οποίων μόνο ένα είναι ιταλικό.
Τα μεγαλύτερα πλοία διευθύνονται από τη γαλλο-ελβετική οργάνωση «Γιατροί χωρίς Σύνορα» (ΓΧΣ) και την οργάνωση SOS Méditerranée της οποίας η έδρα βρίσκεται στη Γαλλία και η οποία χρηματοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από τις γαλλικές αρχές.
Τα πλοία Geo Barents (από το οποίο 3.844 μετανάστες αποβιβάστηκαν στην Ιταλία φέτος, ως τις 21 Δεκεμβρίου) και Ocean Viking (που αποβίβασε 2.387 μετανάστες) φέρουν σημαία Νορβηγίας.
Η MKO Sea Watch της Γερμανίας έχει δύο πλοία που αποβίβασαν 1.825 μετανάστες στην Ιταλία, αλλά θα έχει κι ένα νεότερο, μεγαλύτερο πλοίο, το Sea Watch 5, από το 2023 που θα δέχεται ακόμη περισσότερους μετανάστες από το επόμενο έτος.
Από αυτούς, πάνω από 20.000 ήταν από την Αίγυπτο και σχεδόν 18.000 ήταν από την Τυνησία.
Το Μπαγκλαντές ήρθε τρίτο με περισσότερους από 14.000 πολίτες του μεταξύ εκείνων που έφτασαν στην Ιταλία μέσω της Μεσογείου φέτος.
Καμία από αυτές τις χώρες δεν βρίσκεται σε πόλεμο, ούτε έχει καθεστώς που να πραγματοποιεί διώξεις σε βάρος των πολιτών της, επομένως είναι σαφές ότι οι περισσότεροι από αυτούς τους μετανάστες έχουν ξοδέψει χιλιάδες ευρώ και έχουν διακινδυνεύσει τη ζωή τους με την ελπίδα για ένα καλύτερο βιοτικό επίπεδο στην Ευρώπη.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι από αυτούς τους περισσότερους από 100.000 νέους μετανάστες που έφτασαν στην Ιταλία, πάνω από 30.000 ήρθαν από την Τυνησία χρησιμοποιώντας μικρά σκάφη ενώ 73.173 απέπλευσαν από τις ακτές της Λιβύης μεταξύ 1ης Ιανουαρίου και 20 Δεκεμβρίου, εκ των οποίων οι 22.216 επιστράφηκαν από την λιβυκή ακτοφυλακή.
Επιπλέον 17.583 απέπλευσαν από την Τουρκία ή τον Λίβανο, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Εσωτερικών της Ιταλίας.
Φέτος, συνεχίζει η ιταλική κυβέρνηση, ενεργά στη Μεσόγειο υπήρξαν 15 πλοία που μετέφεραν μετανάστες τα οποία ανήκουν σε 12 διαφορετικές ΜΚΟ, εκ των οποίων μόνο ένα είναι ιταλικό.
Τα μεγαλύτερα πλοία διευθύνονται από τη γαλλο-ελβετική οργάνωση «Γιατροί χωρίς Σύνορα» (ΓΧΣ) και την οργάνωση SOS Méditerranée της οποίας η έδρα βρίσκεται στη Γαλλία και η οποία χρηματοδοτείται σε μεγάλο βαθμό από τις γαλλικές αρχές.
Τα πλοία Geo Barents (από το οποίο 3.844 μετανάστες αποβιβάστηκαν στην Ιταλία φέτος, ως τις 21 Δεκεμβρίου) και Ocean Viking (που αποβίβασε 2.387 μετανάστες) φέρουν σημαία Νορβηγίας.
Η MKO Sea Watch της Γερμανίας έχει δύο πλοία που αποβίβασαν 1.825 μετανάστες στην Ιταλία, αλλά θα έχει κι ένα νεότερο, μεγαλύτερο πλοίο, το Sea Watch 5, από το 2023 που θα δέχεται ακόμη περισσότερους μετανάστες από το επόμενο έτος.
Πηγή: bankingnews.gr