Ένας μυώδης πυγμάχος αναπαύεται σε έναν βράχο κατά τη διάρκεια ενός σκληρού αγώνα. Στο πρόσωπό του έχει σημάδια από χτυπήματα.
Η ...
μύτη του είναι σπασμένη, τα αυτιά του πρησμένα, το δεξί του μάτι μελανιασμένο και τα δόντια φαίνεται να έχουν σπάσει. Τα χέρια του είναι προφυλαγμένα με γάντια, εκ των οποίων το ένα κοσμείται με ένα χοντρό δακτυλίδι. Ίσως κάνει ένα μικρό διάλειμμα η περιμένει να ακουστεί ο νικητής του αγώνα.
Το συγκεκριμένο ορειχάλκινο άγαλμα είναι ένα αριστούργημα της ελληνιστικής περιόδου. Απεικονίζει μια συνηθισμένη σκηνή από την καθημερινότητα των πυγμάχων. Βρέθηκε στο μοναστήρι του Σαν Σιλβέστρο στον Κυρινάλιο λόφο, όπου οι Ρωμαίοι έχτιζαν ναούς.
Πιθανότατα διακοσμούσε τις Θέρμες του Κωνσταντίνου, γι’ αυτό ονομάστηκε πυγμάχος των Θερμών.
Ο ιταλός αρχαιολόγος Ροντόλφο Λαντιάνι που έκανε ανασκαφή το είχε περιγράψει ως εξής: «Το θέαμα αυτού του μεγαλοπρεπούς αγάλματος, ενός αθλητή καθώς αναδυόταν από το έδαφος έμοιαζε σαν να ξυπνάει από μια μακρά ανάπαυση από τις μάχες του». Σύμφωνα με μια επιγραφή που βρίσκεται στο αριστερό γάντι του πυγμάχου, απεικονίζει τον Απολλώνιο των Αθηνών.
Ωστόσο, οι απόψεις διίστανται. Δεν είναι σίγουρο αν απεικονίζει πραγματικό ή μυθικό πρόσωπο, καθώς μερικοί το συσχετίζουν με τα αγάλματα του γλύπτη Λύσιππου, ο οποίος φιλοτέχνησε αποκλειστικά μπρούτζινα αγάλματα.
Είναι ένα από τα ομορφότερα μπρούτζινα αγάλματα την ελληνιστικής περιόδου. Έχει ύψος 1,28 μέτρα και αποτελείται από 8 τμήματα τα οποία είναι συνδεδεμένα με την τεχνική του χαμένου κεριού.
Η συγκεκριμένη μέθοδος χύτευσης γίνεται σε καλούπι, και η μορφή η οποία σκαλίζεται σε κηρόμαζα, καλύπτεται με πηλό και ψήνεται στον φούρνο. Για να φαίνεται ότι έχει κηλίδες αίματος στα χείλη και στου πρόσωπο ο καλλιτέχνης στα σημεία στρώσεις χαλκού. Τα άγαλμα εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο της Ρώμης ενώ κατά καιρούς έχει φιλοξενηθεί σε μουσεία ανά τον κόσμο, προκαλώντας δέος στους επισκέπτες που το είδαν από κοντά....
mixanitouxronou.gr