Το ομολογώ: έχω μια αδυναμία στις χαιρετούρες. Είναι μια περιοχή της ανθρώπινης συμπεριφοράς στην οποία μπορείτε να είστε τυπικός και φυσιολογικός, αλλά μπορείτε να γίνετε και λίγο ‘περίεργος’ – χωρίς να παρεξηγηθείτε και…
πολύ. Καλό είναι, βρε παιδί μου, το φυσιολογικό, αλλά συχνά καταντάει μονότονο και λίγο βαρετό.
«Καλημέρα/καλησπέρα. Τα παιδιά καλά; Χάρηκα που τα είπαμε, γεια σας».
Εγώ λοιπόν θα επέλεγα τη διαφορετικότητα. Ας γίνετε πια και λίγο παράξενος σε ένα τομέα! Ε, τώρα αν είστε σε πολλούς, καλύτερα να αποφύγετε τις παρακάτω ασκήσεις.
Ιδού, κάποιες ιδέες:
«Γεια σου» –«Γεια σου κι εσένα, τσολιά μου!»
«Καλημέρα» –«Καραμέλα!»
«Καλησπέρα» –«Πέρα για πέρα!»
«Τι κάνεις;» –«…Χαίρομαι!»
«Χάι» –«Βέρι χάι!» κ.ο.κ.
Τούτι-φρούτι
Για τις επόμενες επτά ημέρες σας προκαλώ να χρησιμοποιήσετε την παρακάτω καταπληκτική δραστηριότητα για να εξασκηθείτε στην αλλαγή λεξιλογίου. Κόψτε ή φωτοτυπήστε τον πίνακα που θα βρείτε παρακάτω και τοποθετήστε τον κάπου ώστε να τον βλέπετε καθημερινά. Για παράδειγμα, στον καθρέφτη του μπάνιου, πάνω από το κρεβάτι ή στην πόρτα του ψυγείου. Για καλύτερα αποτελέσματα, κολλήστε τον πίνακα στον καθρέφτη του ασανσέρ της πολυκατοικίας. Είναι πολύ προτιμότερο να διαβάζετε αυτή τη σελίδα παρά αυτά που βλέπετε καθημερινά επί τόσα χρόνια: «Μέγιστος αριθμός ατόμων τέσσερα. Μέγιστο βάρος 320 κιλά. Σε περίπτωση διακοπής της λειτουργίας του ανελκυστήρα μην πανικοβάλλεστε. Ο θαλαμίσκος διαθέτει επαρκή εξαερισμό...».
Κάθε πρωί διαλέξτε μία από τις λέξεις του πίνακα. Κατά τη διάρκεια της ημέρας όταν σας ρωτάνε «τι κάνεις, πώς αισθάνεσαι, πώς πέρασες» χρησιμοποιείστε τη νέα, απροσδόκητη για τον συνομιλητή σας, έκφραση η οποία σας έτυχε. Ας υποθέσουμε σας έπεσε η λέξη ‘έχταχτα’ (προσοχή, όχι ‘έκτακτα’, έχει διαφορά!). Όλη την ημέρα θα πρέπει να απαντάτε ότι αισθάνεστε έχταχτα, ασχέτως του πώς πραγματικά αισθάνεστε τη στιγμή που σας ρωτούν.
Ναι, αλλά αισθάνομαι χάλια
Μπορεί να πιάσετε τον εαυτό σας να λέει: «Μα τι λέω ο βλάκας, αφού έχω τα χάλια μου!».
Έστω και αν έχετε κάθε λόγο στον κόσμο για να αισθάνεστε απαίσια, αλλάζοντας το λεξιλόγιο και τον τρόπο έκφρασής σας σε πιο θετικό, στο μυαλό σας δημιουργείται μια ασυνέπεια–γιατί αλλιώς αισθάνεστε και άλλα λέτε.
Το αποτέλεσμα όμως είναι ότι το αρχικό συναίσθημα (απαίσια) μετριάζεται, και έτσι μειώνεται η ασυνέπεια που δημιουργείται από την απόσταση μεταξύ του απαίσια και της απάντησής σας (έχταχτα!), προς το μέσο της κλίμακας ‘απαίσια–έκτακτα’. Θα σας φανεί δύσκολο να συγκρατήσετε ένα χαζό χαμόγελο που θα συνοδευτεί από μια ημι-αυτόματη βελτίωση της διάθεσής σας. Σε αυτό συνεισφέρει αρκετά και η έκφραση απορίας: «Τι έπαθε ετούτος πρωί-πρωί;» που προκαλεί στο πρόσωπο του συνομιλητή σας η αναπάντεχη απάντησή σας.
Το λεξιλόγιο του καλού Σαμαρείτη...
Παράλληλα σας προτείνω να αλλάξετε τη γλώσσα που χρησιμοποιείτε στην επικοινωνία με τους συνανθρώπους σας. Διαγράψτε τις λέξεις κατάθλιψη, αηδία, απαίσια, άγχος, στρες από το καθημερινό σας λεξιλόγιο. Αντικαταστήστε τις αρνητικές λέξεις με θετικές. Για παράδειγμα:
Κακή λέξη Καλύτερη λέξη
πρόβλημα à πρόκληση
καταστροφή à δυσάρεστο γεγονός
θυμωμένος à γαργαλημένος
εξαγριωμένος à πειραγμένος
στρες à κίνητρο για να ενεργήσω
σ_ατά à έχταχτα!
Αρνητικές σκέψεις
Κατ’ ανάλογο τρόπο, αντικαταστήστε τις αρνητικές σκέψεις με θετικές. Για παράδειγμα, αντί για το «Βρέχει πάλι, γμτ!» προτιμήστε το «Βρέχει πάλι, ας φάω ένα καρότο», επιτυγχάνοντας ταυτοχρόνως ομοιοκαταληξία και ευεξία.
Ο πίνακας των αισθήσεων... και των παραισθήσεων
Χρησιμοποιήστε τον πίνακα της επόμενης σελίδας για να αλλάξετε το πώς αισθάνεστε.
Οδηγίες: Διαλέξτε ένα γράμμα από το Α μέχρι το Δ και έναν αριθμό από το 1 μέχρι το 18. Βρείτε τη λέξη που αντιστοιχεί στις συγκεκριμένες συντεταγμένες στον παρακάτω πίνακα. Για παράδειγμα, Α5. Όταν σας ρωτάνε «τι κάνεις, πώς αισθάνεσαι, πώς πέρασες κ.λπ.», χρησιμοποιείστε τη λέξη που σας έτυχε–στην περίπτωση αυτή ‘εξαίσια!’ για να περιγράψετε πώς αισθάνεστε σήμερα. Απαντήστε λοιπόν «Συνήθως αισθάνομαι πάρα πολύ καλά, αυτή τη στιγμή όμως αισθάνομαι...». Ανάλογα με την ερώτηση, επιλέξτε το γένος, επίθετο, το επίρρημα ή το ρήμα σε άλλες περιπτώσεις. Π.χ.,
«–Πώς είσαι;»
«...Κρασάτος!»
«–Πώς πάει»
«...Μούρλια!»
«–Τι κάνεις;»
«...Χοροπηδάω!»
Μην ξεχνάτε το θαυμαστικό, έτσι;
Μπορείτε βεβαίως, αν θελήσετε, να συμπληρώσετε τον πίνακα και με δικές σας λέξεις. Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε νέες σύνθετες, χρησιμοποιώντας λέξεις από τον πίνακα συν μία ή περισσότερες από τις παρακάτω: υπέρ – σούπερ – μέγα – γίγα – έξτρα – σπέσιαλ! Για παράδειγμα, έξτρα-ζουμερός, σούπερ-γόησσα, υπέρ-λαμπρα.
Στη σελίδα μου στο διαδίκτυο θα βρείτε περισσότερες λεπτομέρειες για το SentimenTable©, καθώς και τη «Ρουλέτα των συναισθημάτων», μια διασκεδαστική εφαρμογή για νεαρούς και... μεγαλύτερους νεαρούς.
Καλή διασκέδαση!
|
Α |
Β |
Γ |
Δ |
1 |
Απαστράπτω |
Απίθανα |
Απογειώνομαι |
Απολαμβάνω |
2 |
Ασύγκριτα |
Ασυναγώνιστα |
Βελτιώνομαι |
Διαπρέπω |
3 |
Δοξάζομαι |
Δυναμώνω |
Εκρηκτικά |
Εκστατικά |
4 |
Εκτοξεύομαι |
Ενθουσιάζομαι |
Εντυπωσιακά |
Εξαιρετικά |
5 |
Εξαίσια |
Έξτρα-σπέσιαλ |
Εξωπραγματικά |
Ερωτεύομαι |
6 |
Έχταχτα |
Ζουζουνίζω |
Ηδονικά |
Θαύμα |
7 |
Θαυμάσια |
Θεϊκά |
Θεριεύω |
Θεσπέσια |
8 |
Ιλαρός |
Ίπταμαι |
Καρδαμώνω |
Καταπληκτικά |
9 |
Κρασάτος |
Λαμπρά |
Λουλουδένια |
Μαγικά |
10 |
Μακάρια |
Μεγαλείο |
Μερακλώνω |
Μοναδικά |
11 |
Μούρλια |
Μυθικά |
Νόστιμα |
Ντελίριο |
12 |
Ξε-τρελαίνομαι |
Οβίδα |
Ουράνια |
Ουάου |
13 |
Όλο και καλύτερα |
Πανηγυρίζω |
Πεντάμορφα |
Περίφημα |
14 |
Πετώ στα σύννεφα |
Σερφάρω |
Σκίζω |
Σούπερ |
15 |
Σπέσιαλ |
Στον αφρό |
Τέλεια |
Τρέλα |
16 |
Τρομερά |
Υπέρλαμπρα |
Υπέροχα |
Φαινομενικά |
17 |
Φαντασμαγορικά |
Φανταστικά |
Φρεσκότατα |
Χαριτωμένα |
18 |
Χαίρομαι |
Χοροπηδάω |
Ωραιότατα |
Τραλαλά… |
Ο Δρ. Άγγελος Ροδαφηνός είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στη μεθοδολογία έρευνας και εξ αποστάσεως εκπαίδευση στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Σπούδασε και εργάστηκε σε 13 πανεπιστήμια στην Αμερική, Αυστραλία, Κύπρο και Ελλάδα. Το συγγραφικό του έργο περιλαμβάνει την έκδοση των βιβλίων «Οι Ηλίθιοι είναι ανίκητοι», «Από πρίγκιπας βάτραχος και… τούμπαλιν» και «Λογική και Παραλογική» καθώς και τη δημοσίευση 60 και πλέον επιστημονικών άρθρων σε διεθνή επιστημονικά περιοδικά.
Το κείμενο είναι απόσπασμα από το βιβλίο του «Από πρίγκιπας βάτραχος και… τούμπαλιν: Πρακτικές ψυχολογικές τεχνικές, για να βελτιώσουμε τον εαυτό μας – ή τους άλλους». Η online εφαρμογή (και οι ενθουσιώδεις αντιδράσεις από Professional Trainers and Writers) είναι εδώ, ενώ εδώ θα βρείτε δύο Spin Wheels για παιδάκια και μεγαλύτερα παιδάκια.