Aύξηση στα εισιτήρια στις ακτοπλοϊκές γραμμές της Κρήτης από την 1η Φεβρουαρίου, της τάξης του 2,78%, ανακοίνωσε η Attica Group και έπεται συνέχεια.
Η αύξηση αφορά...
στην ένταξη της ακτοπλοΐας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων και θα επιβαρύνει τα εισιτήρια για επιβάτες, ΙΧ και φορτηγά. Η αύξηση ανακοινώθηκε από την Κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Superfast του Ομίλου Attica και σε ανάλογη κίνηση θα προχωρήσουν πολύ σύντομα και οι Μινωικές Γραμμές σύμφωνα με τις πληροφορίες.
Στις γραμμές Πειραιάς-Κρήτη (απευθείας γραμμή) δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες, η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Superfast και οι Μινωικές Γραμμές.
Όπως διευκρινίζει σε επιστολή της προς τους ναυτικούς πράκτορες και τους πελάτες της η Attica Group, η επιβάρυνση αυτή δεν αποτελεί έσοδο για την εταιρεία αλλά αποδίδεται «απευθείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον».
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Προσαρμογή αύξησης σε μηνιαία βάση
Όπως επισημαίνει ακόμη η Attica Group στην επιστολή της προς τους ναυτικούς πράκτορες «η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της διεθνούς αγοράς για τις εκπομπές CO2» που σημαίνει ότι άλλο μήνα η επιβάρυνση θα είναι μεγαλύτερη άλλον μικρότερη ανάλογα με τις διεθνείς τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών που καταγράφονται στο χρηματιστήριο ρύπων.
Υπενθυμίζεται ότι ο νέος ευρωπαϊκός περιβαλλοντικός κανονισμός έχει ισχύ από 01.01.2024 για τα φορτηγά και επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας. Ειδικά για την ακτοπλοΐα εφαρμόζεται σε όλα τα δρομολόγια σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων, καθώς και στις γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με άλλες χώρες, όπως είναι οι γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας, όπου ανακοινώθηκαν ήδη σχετικές αυξήσεις.
Στην Ελλάδα όπως και σε άλλες χώρες της ΕΕ, έχει δοθεί εξαίρεση έως το 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.
Η εξαίρεση δεν ισχύει για τις ακτοπλοϊκές γραμμές της Κρήτης καθώς το νησί έχει πληθυσμό μεγαλύτερο από τις 200.000 κατοίκους. Στις γραμμές της Κρήτης δραστηριοποιούνται Attica Group και Μινωικές Γραμμές τα πλοία των οποίων στις στις γραμμές αυτές υποχρεούνται να ενταχθούν στο EU ETS.
Στις γραμμές Πειραιάς-Κρήτη (απευθείας γραμμή) δραστηριοποιούνται δύο εταιρείες, η κοινοπραξία ΑΝΕΚ-Superfast και οι Μινωικές Γραμμές.
Όπως διευκρινίζει σε επιστολή της προς τους ναυτικούς πράκτορες και τους πελάτες της η Attica Group, η επιβάρυνση αυτή δεν αποτελεί έσοδο για την εταιρεία αλλά αποδίδεται «απευθείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον».
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Προσαρμογή αύξησης σε μηνιαία βάση
Όπως επισημαίνει ακόμη η Attica Group στην επιστολή της προς τους ναυτικούς πράκτορες «η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της διεθνούς αγοράς για τις εκπομπές CO2» που σημαίνει ότι άλλο μήνα η επιβάρυνση θα είναι μεγαλύτερη άλλον μικρότερη ανάλογα με τις διεθνείς τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών που καταγράφονται στο χρηματιστήριο ρύπων.
Υπενθυμίζεται ότι ο νέος ευρωπαϊκός περιβαλλοντικός κανονισμός έχει ισχύ από 01.01.2024 για τα φορτηγά και επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας. Ειδικά για την ακτοπλοΐα εφαρμόζεται σε όλα τα δρομολόγια σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων, καθώς και στις γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με άλλες χώρες, όπως είναι οι γραμμές Ελλάδας-Ιταλίας, όπου ανακοινώθηκαν ήδη σχετικές αυξήσεις.
Στην Ελλάδα όπως και σε άλλες χώρες της ΕΕ, έχει δοθεί εξαίρεση έως το 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.
Η εξαίρεση δεν ισχύει για τις ακτοπλοϊκές γραμμές της Κρήτης καθώς το νησί έχει πληθυσμό μεγαλύτερο από τις 200.000 κατοίκους. Στις γραμμές της Κρήτης δραστηριοποιούνται Attica Group και Μινωικές Γραμμές τα πλοία των οποίων στις στις γραμμές αυτές υποχρεούνται να ενταχθούν στο EU ETS.
Αύξηση λειτουργικού κόστους
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης τις προηγούμενες ημέρες επισκέφθηκε τις Βρυξέλλες και ζήτησε σύμφωνα με πληροφορίες, εξαίρεση και των γραμμών της Κρήτης αίτημα που δεν έγινε δεκτό καθώς όπως σημειώνουν παράγοντες του χώρου κάτι τέτοιο θα έπρεπε να αφορά και αλλά μεγάλα νησιά της Ευρώπης.
Η υποχρεωτική εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανονισμών EU ETS, για την αγορά δικαιωμάτων εμπορίας ρύπων αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους των πλοίων, του συνόλου των ναυτιλιακών εταιρειών, σημειώνουν οι ακτοπλοϊκές.
Το EU ETS, όπως έχει υποστηρίξει η Κομισιόν είναι ένα εργαλείο για την επίτευξη του περιβαλλοντικού στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης “Fit for 55” για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990) και με μακροπρόθεσμο στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050.
Ο νέος κανονισμός προβλέπει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να συμβάλουν στην επίτευξη του δεσμευτικού αυτού στόχου, υποχρεούνται να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων που καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους σε ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% των εκπομπών τους σε ταξίδια, όπου είτε ο λιμένας αναχώρησης, είτε ο λιμένας άφιξης είναι εκτός της ΕΕ, για να αντισταθμίσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν.
Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρξει μια τριετής περίοδος προσαρμογής, κατά την οποία οι εταιρείες θα μπορούν να αγοράζουν δικαιώματα εμπορίας ρύπων ως ακολούθως: Το 2024 για το 40% των εκπομπών, το 2025 για το 70% των εκπομπών και το 2026 για το 100% των εκπομπών.
πηγή: thestandard.gr
Ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης τις προηγούμενες ημέρες επισκέφθηκε τις Βρυξέλλες και ζήτησε σύμφωνα με πληροφορίες, εξαίρεση και των γραμμών της Κρήτης αίτημα που δεν έγινε δεκτό καθώς όπως σημειώνουν παράγοντες του χώρου κάτι τέτοιο θα έπρεπε να αφορά και αλλά μεγάλα νησιά της Ευρώπης.
Η υποχρεωτική εφαρμογή των ευρωπαϊκών κανονισμών EU ETS, για την αγορά δικαιωμάτων εμπορίας ρύπων αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική αύξηση του λειτουργικού κόστους των πλοίων, του συνόλου των ναυτιλιακών εταιρειών, σημειώνουν οι ακτοπλοϊκές.
Το EU ETS, όπως έχει υποστηρίξει η Κομισιόν είναι ένα εργαλείο για την επίτευξη του περιβαλλοντικού στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης “Fit for 55” για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990) και με μακροπρόθεσμο στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050.
Ο νέος κανονισμός προβλέπει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες, προκειμένου να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να συμβάλουν στην επίτευξη του δεσμευτικού αυτού στόχου, υποχρεούνται να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων που καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους σε ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% των εκπομπών τους σε ταξίδια, όπου είτε ο λιμένας αναχώρησης, είτε ο λιμένας άφιξης είναι εκτός της ΕΕ, για να αντισταθμίσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν.
Στο πλαίσιο αυτό, θα υπάρξει μια τριετής περίοδος προσαρμογής, κατά την οποία οι εταιρείες θα μπορούν να αγοράζουν δικαιώματα εμπορίας ρύπων ως ακολούθως: Το 2024 για το 40% των εκπομπών, το 2025 για το 70% των εκπομπών και το 2026 για το 100% των εκπομπών.
πηγή: thestandard.gr