Έρχονται νέες αυξήσεις από 1η Φεβρουαρίου 2024 στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Η υποχρεωτική εφαρμογή του Κανονισμού της Ε.Ε. για το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (Emission Trading System – ETS) για τη ναυτιλία φέρνει αυξήσεις στα ναύλα επιβατών και οχημάτων. Η επιβάρυνση θα ανέλθει στο...
2,78% και όπως υποστηρίζουν οι εταιρείες του κλάδου η εφαρμογή του Κανονισμού θα αυξήσει και το λειτουργικό κόστος των πλοίων.
Ήδη η πρώτη επιστολή ακτοπλοϊκής εταιρείας που εκτελεί δρομολόγια με προορισμό την Κρήτη, προς ναυτικούς πράκτορες και πελάτες έχει “φύγει” ενημερώνοντάς τους ότι «η χρέωση EU ETS δεν αποτελεί έσοδο για την εταιρεία μας, αλλά αποδίδεται απευθείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον».
«Η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της διεθνούς αγοράς για τις εκπομπές CO2» προστίθεται στην επιστολή.
Σε ανάλογες κινήσεις αναμένεται να προχωρήσει το επόμενο χρονικό διάστημα και άλλη ακτοπλοϊκή εταιρεία που εκτελεί απευθείας δρομολόγια στη γραμμή Πειραιάς – Κρήτη.
Όπως και να έχει, το περιβαλλοντικό τέλος μετακυλίεται στον επιβάτη, σε μια δύσκολη συγκυρία κατά την οποία η ακρίβεια συνολικά αποτελεί το νούμερο ένα πρόβλημα για τα νοικοκυριά.
Τι αναφέρει ο κανονισμός της Ε.Ε.
Το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τη ναυτιλία εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2024, όπως έχει ορίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό εκτιμάται πως θα είναι σημαντικό εργαλείο για να επιτευχθεί ο περιβαλλοντικός στόχος «Fit for 55» για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σχέση με τα επίπεδα του 1990) και με μακροπρόθεσμο στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050. Αυτό έγινε στο πλαίσιο της πολιτικής της για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής,
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, οι ναυτιλιακές εταιρείες για να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, θα πρέπει να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων που θα καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους σε ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% των εκπομπών τους σε ταξίδια, όπου είτε ο λιμένας αναχώρησης, είτε ο λιμένας άφιξης είναι εκτός της Ε.Ε., για να αντισταθμίσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν.
Ωστόσο, θα υπάρξει μια τριετής περίοδος προσαρμογής κατά την οποία οι εταιρείες θα μπορούν να αγοράζουν δικαιώματα εμπορίας ρύπων ως εξής:
Ήδη η πρώτη επιστολή ακτοπλοϊκής εταιρείας που εκτελεί δρομολόγια με προορισμό την Κρήτη, προς ναυτικούς πράκτορες και πελάτες έχει “φύγει” ενημερώνοντάς τους ότι «η χρέωση EU ETS δεν αποτελεί έσοδο για την εταιρεία μας, αλλά αποδίδεται απευθείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως μέρος της πληρωμής του ETS για την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων και πρωτοβουλιών, με στόχο τη μείωση των εκπομπών και τη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο μέλλον».
«Η χρέωση EU ETS θα αναπροσαρμόζεται μηνιαίως με βάση τις μέσες τιμές της διεθνούς αγοράς για τις εκπομπές CO2» προστίθεται στην επιστολή.
Σε ανάλογες κινήσεις αναμένεται να προχωρήσει το επόμενο χρονικό διάστημα και άλλη ακτοπλοϊκή εταιρεία που εκτελεί απευθείας δρομολόγια στη γραμμή Πειραιάς – Κρήτη.
Όπως και να έχει, το περιβαλλοντικό τέλος μετακυλίεται στον επιβάτη, σε μια δύσκολη συγκυρία κατά την οποία η ακρίβεια συνολικά αποτελεί το νούμερο ένα πρόβλημα για τα νοικοκυριά.
Τι αναφέρει ο κανονισμός της Ε.Ε.
Το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών για τη ναυτιλία εφαρμόζεται από την 1η Ιανουαρίου 2024, όπως έχει ορίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό εκτιμάται πως θα είναι σημαντικό εργαλείο για να επιτευχθεί ο περιβαλλοντικός στόχος «Fit for 55» για τη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030 (σε σχέση με τα επίπεδα του 1990) και με μακροπρόθεσμο στόχο μηδενικές εκπομπές ρύπων έως το 2050. Αυτό έγινε στο πλαίσιο της πολιτικής της για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής,
Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, οι ναυτιλιακές εταιρείες για να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, θα πρέπει να αγοράζουν δικαιώματα ρύπων που θα καλύπτουν το 100% των εκπομπών αερίων τους σε ταξίδια εντός της ΕΕ και το 50% των εκπομπών τους σε ταξίδια, όπου είτε ο λιμένας αναχώρησης, είτε ο λιμένας άφιξης είναι εκτός της Ε.Ε., για να αντισταθμίσουν το διοξείδιο του άνθρακα που εκπέμπουν.
Ωστόσο, θα υπάρξει μια τριετής περίοδος προσαρμογής κατά την οποία οι εταιρείες θα μπορούν να αγοράζουν δικαιώματα εμπορίας ρύπων ως εξής:
• Το 2024 για το 40% των εκπομπών
• Το 2025 για το 70% των εκπομπών
• Το 2026 για το 100% των εκπομπών
Ο περιβαλλοντικός κανονισμός αφορά στα επιβατηγά πλοία άνω των 5.000 κόρων ολικής χωρητικότητας που εκτελούν δρομολόγια σε νησιά άνω των 200.000 κατοίκων αλλά και στις γραμμές που συνδέουν την Ελλάδα με άλλες χώρες εξ ου και στην Ελλάδα έχει δοθεί εξαίρεση έως το 2029 στα πλοία της ακτοπλοΐας που προσεγγίζουν λιμάνια νησιών με λιγότερους από 200.000 κατοίκους.