Τα ADAS μέσω αισθητήρων, καμερών, σόναρ και εντοπισμό στίγματος παρακολουθούν τις συνθήκες της κυκλοφορίας των οχημάτων
Τα «πάνω-κάτω» στον χώρο του αυτοκινήτου φέρνει...
η υποχρεωτικότητα των συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού και συγκεκριμένα των ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) τα οποία μέσω αισθητήρων, καμερών, σόναρ και εντοπισμό στίγματος, παρακολουθούν τις συνθήκες της κυκλοφορίας των οχημάτων.
Με αυτό τον τρόπο, παρέχονται στον οδηγό πληροφορίες, ενημερώσεις και προειδοποιήσεις για επικείμενους κινδύνους, και εάν χρειαστεί επεμβαίνουν στο τιμόνι, το γκάζι και το σύστημα πέδησης για την αποφυγή ατυχήματος.
Η ομπρέλα συστημάτων υποβοήθησης ADAS είναι ήδη υποχρεωτική για τα αυτοκίνητα που έχουν πάρει έγκριση τύπου από τον Ιούλιο του 2022 και από τον επερχόμενο Ιούλιο θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα καινούργια μοντέλα της αγοράς.
Ουσιαστικά, από τις 7 Ιουλίου η πώληση οποιουδήποτε νέου αυτοκινήτου, ακόμη και του προσιτού, που δεν είναι εξοπλισμένο με ADAS, θα απαγορεύεται σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.
Υπάρχουν επτά υποχρεωτικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού: το ISA που ρυθμίζει την ταχύτητα κίνησης ανάλογα με τη σήμανση του δρόμου και τα δεδομένα του πλοηγού, το LKA που διατηρεί την λωρίδα κίνησης επεμβαίνοντας στα φρένα και το τιμόνι, το AEB που ανιχνεύει «εμπόδια» και ακινητοποιεί το όχημα, το Attention Assist που παρακολουθεί τον οδηγό για κόπωση ή υπνηλία, το Alcolock που δεν ενεργοποιεί τον κινητήρα εάν είναι μεθυσμένος ο οδηγός, το Reverse Detection που παρακολουθεί την κυκλοφορία κατά την οπισθοπορεία και τέλος το μαύρο κουτί που καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν 5 δλ. πριν το από ένα ατύχημα
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα νέα αυτά πρότυπα ενεργητικής ασφάλειας θα σώσουν πάνω από 25.000 ζωές και θα αποτρέψουν τουλάχιστον 140.000 σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2038.
Στην πραγματικότητα, ωστόσο, ακόμα κι αν γίνουν επισήμως υποχρεωτικά από τις 7 Ιουλίου 2024, πολλά από αυτά τα συστήματα υποβοήθησης που αναφέρονται εξοπλίζουν ήδη τα νέα αυτοκίνητα. Εξάλλου, θα ήταν δύσκολο για τους κατασκευαστές να πετύχουν τα 5 αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP.
Ουσιαστικά, τα δύο νεότερα συστήματα είναι το το Alcolock και το μαύρο κουτί.
Το πρώτο είναι ένα αλκοτέστ που συνδέεται με το όχημα που εμποδίζει την εκκίνηση του κινητήρα εάν το επίπεδο αλκοόλ του οδηγού υπερβεί μια ορισμένη τιμή.
Προς το παρόν, όμως, στα νέα αυτοκίνητα είναι υποχρεωτική μόνο η υποδοχή για το Alcolock και όχι η τοποθέτησή του.
Το μαύρο κουτί είναι επίσης νέο, το οποίο, σε αντίθεση με την after market συσκευή που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρείες, η οποία καταγράφει δεδομένα αυτοκινήτου και οδηγού, ενσωματώνεται στα αυτοκίνητα και εγγυάται την ανωνυμία των δεδομένων που συλλέγονται.
Τα ADAS θα είναι υποχρεωτικά και για τα νέα βαρέα οχήματα που είναι ταξινομημένα στην Ε.Ε.
Ωστόσο, ο Euro NCAP θεωρεί ότι αυτά τα οχήματα πρέπει να είναι καλύτερα εξοπλισμένα με τεχνολογίες που πραγματικά σώζουν ζωές. Παρόλο που τα φορτηγά αντιπροσωπεύουν μόνο το 3% των οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους, εμπλέκονται όμως στο 15% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ε.Ε.
Με αυτό τον τρόπο, παρέχονται στον οδηγό πληροφορίες, ενημερώσεις και προειδοποιήσεις για επικείμενους κινδύνους, και εάν χρειαστεί επεμβαίνουν στο τιμόνι, το γκάζι και το σύστημα πέδησης για την αποφυγή ατυχήματος.
Η ομπρέλα συστημάτων υποβοήθησης ADAS είναι ήδη υποχρεωτική για τα αυτοκίνητα που έχουν πάρει έγκριση τύπου από τον Ιούλιο του 2022 και από τον επερχόμενο Ιούλιο θα είναι υποχρεωτικό για όλα τα καινούργια μοντέλα της αγοράς.
Ουσιαστικά, από τις 7 Ιουλίου η πώληση οποιουδήποτε νέου αυτοκινήτου, ακόμη και του προσιτού, που δεν είναι εξοπλισμένο με ADAS, θα απαγορεύεται σε όλες τις χώρες της Ε.Ε.
Υπάρχουν επτά υποχρεωτικά συστήματα υποβοήθησης του οδηγού: το ISA που ρυθμίζει την ταχύτητα κίνησης ανάλογα με τη σήμανση του δρόμου και τα δεδομένα του πλοηγού, το LKA που διατηρεί την λωρίδα κίνησης επεμβαίνοντας στα φρένα και το τιμόνι, το AEB που ανιχνεύει «εμπόδια» και ακινητοποιεί το όχημα, το Attention Assist που παρακολουθεί τον οδηγό για κόπωση ή υπνηλία, το Alcolock που δεν ενεργοποιεί τον κινητήρα εάν είναι μεθυσμένος ο οδηγός, το Reverse Detection που παρακολουθεί την κυκλοφορία κατά την οπισθοπορεία και τέλος το μαύρο κουτί που καταγράφει όλα όσα συμβαίνουν 5 δλ. πριν το από ένα ατύχημα
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τα νέα αυτά πρότυπα ενεργητικής ασφάλειας θα σώσουν πάνω από 25.000 ζωές και θα αποτρέψουν τουλάχιστον 140.000 σοβαρούς τραυματισμούς έως το 2038.
Στην πραγματικότητα, ωστόσο, ακόμα κι αν γίνουν επισήμως υποχρεωτικά από τις 7 Ιουλίου 2024, πολλά από αυτά τα συστήματα υποβοήθησης που αναφέρονται εξοπλίζουν ήδη τα νέα αυτοκίνητα. Εξάλλου, θα ήταν δύσκολο για τους κατασκευαστές να πετύχουν τα 5 αστέρια στις δοκιμές πρόσκρουσης του Euro NCAP.
Ουσιαστικά, τα δύο νεότερα συστήματα είναι το το Alcolock και το μαύρο κουτί.
Το πρώτο είναι ένα αλκοτέστ που συνδέεται με το όχημα που εμποδίζει την εκκίνηση του κινητήρα εάν το επίπεδο αλκοόλ του οδηγού υπερβεί μια ορισμένη τιμή.
Προς το παρόν, όμως, στα νέα αυτοκίνητα είναι υποχρεωτική μόνο η υποδοχή για το Alcolock και όχι η τοποθέτησή του.
Το μαύρο κουτί είναι επίσης νέο, το οποίο, σε αντίθεση με την after market συσκευή που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρείες, η οποία καταγράφει δεδομένα αυτοκινήτου και οδηγού, ενσωματώνεται στα αυτοκίνητα και εγγυάται την ανωνυμία των δεδομένων που συλλέγονται.
Τα ADAS θα είναι υποχρεωτικά και για τα νέα βαρέα οχήματα που είναι ταξινομημένα στην Ε.Ε.
Ωστόσο, ο Euro NCAP θεωρεί ότι αυτά τα οχήματα πρέπει να είναι καλύτερα εξοπλισμένα με τεχνολογίες που πραγματικά σώζουν ζωές. Παρόλο που τα φορτηγά αντιπροσωπεύουν μόνο το 3% των οχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους, εμπλέκονται όμως στο 15% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ε.Ε.