Τρίτη 25 Ιουνίου 2024

Ο Όλυμπος… λάθη δεν συγχωρεί


γράφει ο Αγγελος Αγγελίδης
 Φυσικός – Πρόεδρος ΕΝΩ.ΣΥ.Π   

(πρώτη δημοσίευση 29-07-2014)

Είναι συμπέρασμα των σχετικών επιστημών το ¨φρονιμότερο το να μην ασχολείται κάποιος με τα πάντα, διότι...  


 

δε μπορεί να γνωρίζει τα πάντα¨. Αν κάτι δεν το κατέχεις τότε ούτε σου ανήκει, ούτε μπορείς να προσφέρεις κάτι γι αυτό.
Οταν όμως τα γεγονότα δημιουργούν προκλήσεις στην κοινωνία τότε τα ερεθίσματα επαναλαμβάνονται και μας βάζουν σε σκέψεις. Μια από αυτές θέλω να εκθέσω και ζητώ επιείκεια, τονίζοντας αρχικά πως δεν επιθυμώ να ξεπεράσω τους ειδήμονες.
Συχνά αναφέρονται ατυχήματα στον Ολυμπο. Τα ΜΜΕ αναφέρουν πότε σύντομα και πότε λεπτομερώς τα περιστατικά, κάνοντας και συνεχόμενο ρεπορτάζ για να δώ-σουν την όλη έκβαση της υπόθεσης. Αυτή είναι και η μια πλευρά της δουλειάς των δημοσιογράφων και των ρεπόρτερς, δηλαδή να μαθαίνουν και να πληροφορούνται και στη συνέχεια να δημοσιοποιούν στη κοινωνία ότι ακριβώς συμβαίνει.
Μέσα από αυτή την ενημέρωση και γύρω από τα συχνά ατυχήματα που συμβαί-νουν στον Ολυμπο, δημιουργούνται ερωτηματικά και προβληματισμοί.

•    Πόσο συχνά επαναλαμβάνονται ;

•    Τα ατυχή περιστατικά μοιάζουν μεταξύ τους ;
•    Σε ποιούς επισκέπτες του βουνού παρουσιάζονται τα περισσότερα προβλήματα ;

•    Ποιοί συμμετέχουν στη διάσωση του αγνοούμενου ή των αγνοούμενων ;
•    Πόσο κοστίζει η κάθε διάσωση ;
•    Ποιός Φορέας πληρώνει τις δαπάνες διάσωσης ;
•    Ποιές υποχρεώσεις επωμίζεται ένας αγνοούμενος που αισίως διασώθηκε ;
•    Ποιές διακρατικές Συμφωνίες υπάρχουν για αμοιβαίες υποχρεώσεις ;
•    Ποιές κυρώσεις επιβάλλονται σε έναν επισκέπτη του Ολύμπου που για κάποιον λόγο προκάλεσε αναγκαστική δράση της Ομάδας Διάσωσης ;
•    Ποιοί έλεγχοι γίνονται πριν οι επισκέπτες ¨οδοιπόροι¨ και οι επίδοξοι ¨ορειβάτες¨ πάρουν τα ανηφορικά μονοπάτια ;
•    Υπάρχει Υγειονομική Εξέταση πριν από το εγχείρημα της ορεινής ανάβασης ;
•    Υπάρχει έστω μια εικόνα της Ψυχολογίας του επισκέπτη ;
•    Υπάρχει γνωμάτευση για ικανότητα Προσανατολισμού και απαραίτητη Ψυχραιμία ;
•    Υπάρχει Πιστοποιητικό Εκπαίδευσης με ανάλογη διαβάθμιση (¨Απλή και Ολιγόωρη Πεζοπορία¨, ¨Πολύωρη Πεζοπορία¨, ¨Ορεινή Ανάβαση¨, ¨Αναρρίχηση¨ κλπ ; ).
•    Υπάρχει Βιβλίο Καταγραφής Επισκεπτών και των ανάλογων στοιχείων τους ;
•    Κάθε πόση ώρα είναι υποχρεωμένοι οι πεζοπόροι να αναφέρουν σε κάποιο Κέντρο Ελέγχου την ακριβή θέση τους και την οργανική ή ψυχολογική τους κατάσταση ;
•    Υπάρχει μέριμνα για αποτροπή Ζημιών στην Χλωρίδα και Πανίδα του Δάσους ;
•    Υπάρχει φροντίδα Πυροπροστασίας ;

                  

Τα ερωτήματα αυτά και ίσως και περισσότερα γεννιούνται αντιλαμβανόμενος πως η υπόθεση της επίσκεψης στον Ολυμπο δεν είναι ούτε ¨απλή¨, ούτε ¨ανώδυνη¨.
Ο Ολυμπος, όπως και κάθε βουνό, για να μας ευχαριστήσει πρέπει πρώτα να το σεβαστούμε. Αλλά για να το σεβαστούμε πρέπει πρώτα να το γνωρίσουμε. Για να το γνωρίσουμε πρέπει να ασχοληθούμε, διαβάζοντας την Ιστορία του και τις Μορφο-λογικές ιδιαιτερότητές του και στη συνέχεια να εκπαιδευτούμε επαρκώς και με διά θεση και υπομονή για να καταφέρουμε να το επισκεφτούμε με ασφάλεια, ώστε να το απολαύσουμε και να χαρούμε.
Το Βουνό είναι σαν το Ηλεκτρικό ρεύμα. Προσφέρει πάρα πολλά, αλλά δεν συγχω-ρεί ¨λάθος¨. Ενας λόγος δε παραπάνω διότι στον Ολυμπο με τις τόσες προκλήσεις, τα λάθη μας δεν τα πληρώνουμε μόνο εμείς αλλά πιθανό και κάποιοι άλλοι εντελώς αμέριμνοι επισκέπτες.
Δεν νομίζω να ήταν άκομψο προς τους Ελληνες, ούτε ασέβεια στους φιλοξενού-μενους τουρίστες η απαίτηση Ειδικής Εκπαίδευσης για Ικανότητα Επίσκεψης στο Μυθικό Βουνό. Αντίθετα βάζουμε σε πιο σοβαρή βάση την υπόθεση ¨Αξιοποίηση του Παγκόσμιου Φυσικού Μνημείου¨ και παράλληλα μειώνονται στο ελάχιστο οι ανεπιθύμητες καταστάσεις.
Το Λιτόχωρο εκτιμώ πως είναι ιδανική περιοχή όπου μπορεί να οργανωθεί και να λειτουργήσει μια ΣΧΟΛΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΩΝ ΟΛΥΜΠΟΥ, Δημόσια ή Ιδιωτική (αναγνωρισμένη). Η εκπαίδευση μπορεί να είναι Εντατική ή Τμηματική και μάλιστα με Διαβαθμισμένη Δυσκολία ώστε ανάλογα με το αποκτηθέν ΕΠΙΠΕΔΟ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ να αποκτάς σχετική ΑΔΕΙΑ για ¨απλή επίσκεψη¨, ή ¨πεζοπορία¨, ή ¨ανάβαση¨, ή για  ¨αναρρίχηση¨ κλπ. Η διδασκαλία θα γίνεται τόσο στην Ελληνική όσο και σε άλλες Γλώσσες, οι δε Πρακτικοί Εκπαιδευτές θα είναι τοπικοί παράγοντες που έχουν πλούσια δράση, προϋπηρεσία και ικανή εμπειρία από το βουνό.