Καταλύματα που δεν υπάρχουν ή ακίνητα που δεν ενοικιάζονται, χακαρισμένες συνομιλίες, ψεύτικες ιστοσελίδες διακοπών, «κόλπα» με πιστωτικές κάρτες αλλά και ηλεκτρονικό ψάρεμα (phishing) είναι ορισμένες από τις απάτες που καταγράφονται στις...
κρατήσεις ακινήτων βραχυχρόνια μίσθωσης τύπου Airbnb.
Τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι τους τελευταίους 18 μήνες, οι ταξιδιωτικές απάτες έχουν χτυπήσει κόκκινο με την αύξησή τους να αγγίζει ποσοστά από 500 έως 900%. Σύμφωνα με τη Booking.com η αύξηση αυτή οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη χρήση σύγχρονων εργαλείων όπως το ChatGPT.
Έρευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Airbnb, έδειξε ότι πολλοί καταναλωτές δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν μια ψεύτικη ιστοσελίδα διακοπών ή διαμονής με τις νεότερες γενιές να πέφτουν πιο συχνά θύματα απάτης. Οι νέοι, αν και έχουν μεγαλώσει στην ψηφιακή εποχή, είναι λιγότερο προσεκτικοί όσον αφορά στην ασφάλεια στο διαδίκτυο. Οι Millennials (γεννημένοι μεταξύ του 1980 – αρχές 2000) παραδέχονται ότι είναι πρόθυμοι να ρισκάρουν την ώρα που κάνουν κράτηση για τις διακοπές τους ακόμα και αν έχουν περιορισμένες πληροφορίες, αν δουν ότι θα εξοικονομήσουν χρήματα.
Οι νέοι εμφανίζονται διατεθειμένοι να επικοινωνούν εκτός των αξιόπιστων πλατφορμών κρατήσεων, αυξάνοντας τον κίνδυνο να πέσουν θύματα απάτης.
Ο πειρασμός μιας καλής προσφοράς οδηγεί επίσης τους καταναλωτές να εγκαταλείψουν τις αξιόπιστες πλατφόρμες, με αποτέλεσμα οι κρατήσεις τους να μην προστατεύονται πλέον από ασφαλείς διαδικασίες και εγγυήσεις.
Επιπλέον, η χαλαρή στάση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να συμβάλει στον κίνδυνο οι νέοι να πέσουν θύματα απάτης.
Οι πιο συνηθισμένες απάτες που έχουν καταγραφεί είναι οι εξής:
Έρευνα που διενεργήθηκε για λογαριασμό της Airbnb, έδειξε ότι πολλοί καταναλωτές δυσκολεύονται να ξεχωρίσουν μια ψεύτικη ιστοσελίδα διακοπών ή διαμονής με τις νεότερες γενιές να πέφτουν πιο συχνά θύματα απάτης. Οι νέοι, αν και έχουν μεγαλώσει στην ψηφιακή εποχή, είναι λιγότερο προσεκτικοί όσον αφορά στην ασφάλεια στο διαδίκτυο. Οι Millennials (γεννημένοι μεταξύ του 1980 – αρχές 2000) παραδέχονται ότι είναι πρόθυμοι να ρισκάρουν την ώρα που κάνουν κράτηση για τις διακοπές τους ακόμα και αν έχουν περιορισμένες πληροφορίες, αν δουν ότι θα εξοικονομήσουν χρήματα.
Οι νέοι εμφανίζονται διατεθειμένοι να επικοινωνούν εκτός των αξιόπιστων πλατφορμών κρατήσεων, αυξάνοντας τον κίνδυνο να πέσουν θύματα απάτης.
Ο πειρασμός μιας καλής προσφοράς οδηγεί επίσης τους καταναλωτές να εγκαταλείψουν τις αξιόπιστες πλατφόρμες, με αποτέλεσμα οι κρατήσεις τους να μην προστατεύονται πλέον από ασφαλείς διαδικασίες και εγγυήσεις.
Επιπλέον, η χαλαρή στάση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να συμβάλει στον κίνδυνο οι νέοι να πέσουν θύματα απάτης.
Οι πιο συνηθισμένες απάτες που έχουν καταγραφεί είναι οι εξής:
- Ηλεκτρονικό ψάρεμα (Phishing). Τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, τα μηνύματα κειμένου και τα μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν βασικό στοιχείο στο οπλοστάσιο των απατεώνων. Οι επιτήδειοι υποδύονται μια αξιόπιστη πλατφόρμα ή έναν αξιόπιστο οργανισμό για να ξεγελάσουν το θύμα τους, ώστε να πιστέψει ότι βρίσκεται σε επαφή με τον επίσημο εκπρόσωπο της ιστοσελίδας. Παριστάνουν ότι είναι εκπρόσωποι της πλατφόρμας, του ξενοδοχείου ή άλλης υπηρεσίας στην οποία τα θύματα έχουν κάνει κράτηση μέσω της ιστοσελίδας. Συχνά σκαρφίζονται μια αληθοφανή ιστορία και δημιουργούν την αίσθηση επείγοντος προσπαθώντας να εξαπατήσουν το θύμα ώστε να κάνει κλικ σε έναν σύνδεσμο για να προβεί σε νέα πληρωμή προκειμένου να διορθωθεί ένα υποτιθέμενο σφάλμα ή για να μην χάσει την κράτησή του.
- Χακαρισμένες συνομιλίες. Επιτήδειοι βρίσκουν τον τρόπο να μπουν στους λογαριασμούς των ξενοδοχείων όπου οι παραθεριστές έχουν κάνει τις κρατήσεις τους και επικοινωνούν μαζί τους προτρέποντάς τους να πραγματοποιήσουν μια πληρωμή για να επιβεβαιώσουν την κράτηση ή απαιτούν επανάληψη της πληρωμής για να μην χαθεί η κράτηση ή ζητούν στοιχεία πιστωτικής κάρτας ή επιβατών για να επαληθεύσουν ή να επιβεβαιώσουν την κράτηση.
- Ανύπαρκτα… καταλύματα. Πολλοί έχουν πέσει θύματα απάτης με ψεύτικες καταχωρίσεις. Κάνουν κράτηση και πληρώνουν για ένα πολυτελές σπίτι το οποίο ενοικιάζεται σε χαμηλή τιμή αλλά όταν φτάνουν διαπιστώνουν με έκπληξη ότι το κατάλυμα δεν υπάρχει ή ότι το ακίνητο δεν είναι προς ενοικίαση.
Οι συμβουλές
Οι 13 συμβουλές των ειδικών της Airbnb, της Booking και της παγκόσμιας εταιρίας ψηφιακής ασφάλειας ESET
- Ελέγξτε τη διεύθυνση URL του ιστότοπου που επισκέπτεστε. Καλύτερα να χρησιμοποιείτε τις εφαρμογές των επίσημων πλατφορμών.
- Να είστε επιφυλακτικοί με ασυνήθιστα φθηνές προσφορές ή υψηλές προκαταβολές.
- Μην κάνετε κλικ σε ύποπτους συνδέσμους.
- Προσέξτε τα τυπικά σημάδια ενός μηνύματος ηλεκτρονικού “ψαρέματος”, όπως επιτακτικά αιτήματα για δήθεν άμεση δράση.
- Επαληθεύστε ότι τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προέρχονται από τον επίσημο φορέα. Να είστε προσεκτικοί με ορθογραφικά λάθη.
- Οι επίσημες πλατφόρμες ποτέ δεν ζητούν πληροφορίες όπως τα πλήρη στοιχεία της πιστωτικής κάρτας, τον αριθμό κοινωνικής ασφάλισης ή τους κωδικούς πρόσβασης μέσω email ή συνομιλίας (chat).
- Αποφεύγετε να κάνετε κλικ σε συνδέσμους σε ανεπιθύμητα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή μηνύματα κειμένου.
- Μην πληρώνετε τις διακοπές ή τα καταλύματα με απευθείας τραπεζική μεταφορά. Η πληρωμή με πιστωτική κάρτα προσφέρει συνήθως καλύτερη προστασία και μεγαλύτερη πιθανότητα επιστροφής των χρημάτων σας αν κάτι πάει στραβά.
- Πραγματοποιήστε πληρωμές μέσω της επίσημης πλατφόρμας.
- Να είστε επιφυλακτικοί με ασυνήθιστα φθηνές προσφορές ή υψηλές προκαταβολές.
- Αποφύγετε τη μεταφορά χρημάτων απευθείας στο ξενοδοχείο.
- Βεβαιωθείτε ότι οι συσκευές σας διαθέτουν ενημερωμένο λογισμικό ασφαλείας για την προστασία από κακόβουλο λογισμικό και απόπειρες ηλεκτρονικού ψαρέματος.
- Εάν υποψιάζεστε ότι τα στοιχεία πληρωμής έχουν παραβιαστεί, ενημερώστε αμέσως την τράπεζα ή τον πάροχο της πιστωτικής σας κάρτας.