Τελικά είναι νόμιμο ή παράνομο να περάσει κανείς με πορτοκαλί φανάρι; Ζούμε στην Ελλάδα και σπάνια σταματάμε στο πορτοκαλί. Οι περισσότεροι γνωρίζουμε ότι πρέπει...
να ελαττώσουμε ταχύτητα καθώς ενδέχεται να μην προλάβουμε και να παραβιάσουμε το κόκκινο.
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δίνει την απάντηση σε αυτό το καίριο ερώτημα που απασχολεί πολλούς οδηγούς αλλά κυρίως την ασφάλεια στους δρόμους. Τα φανάρια ρυθμίζουν αποτελεσματικά την κυκλοφορία στους δρόμους, ωστόσο έχει τύχει σίγουρα σε πολλούς από εμάς να ανάβει ο πορτοκαλί φωτεινός σηματοδότης λίγο πριν περάσουμε με το αυτοκίνητό μας.
Ως γνωστόν, ο ρόλος του πορτοκαλί φαναριού είναι να μας προειδοποιήσει για την επιβεβλημένη ακινητοποίηση του οχήματός μας, αφού μόλις ανάψει το «κόκκινο», ξεκινά η κυκλοφορία σε κάποιο άλλο ρεύμα.
Ωστόσο ελάχιστοι γνωρίζουν με σιγουριά αν όντως με το «πορτοκαλί» πρέπει να ακινητοποιήσουν το όχημά τους ή όχι.
Την απάντηση δίνει φυσικά ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος αναφέρει ότι στο «πορτοκαλί» ο οδηγός υποχρεούται να σταματήσει πριν από τη διάβαση ή αν δεν υπάρχει διάβαση σε «αρκετή» απόσταση από τον σηματοδότη, ώστε η ένδειξή του να είναι σε αυτόν ορατή.
Σε αντίθεση, βέβαια, με τον ερυθρό σηματοδότη, στον πορτοκαλί ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναφέρει ότι στην περίπτωση που ο οδηγός κρίνει ότι δεν μπορεί να ακινητοποιήσει με ασφάλεια το όχημά του, όντας πολύ κοντά σε αυτόν, μπορεί να συνεχίσει την πορεία του.
Είναι επίσης κρίσιμο να αναφέρουμε τι ακριβώς πρέπει να κάνουμε αν βρεθούμε μπροστά σε ένα διπλό πορτοκαλί φανάρι το οποίο πάλλεται-αναβοσβήνει. Σε αυτήν την περίπτωση, ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να μειώσει την ταχύτητα του οχήματος και να κινηθεί με ιδιαίτερη προσοχή, παραχωρώντας προτεραιότητα τόσο στους πεζούς όσο και στα οχήματα με τα οποία διασταυρώνεται.
Τέλος, αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι, υπό συγκεκριμένες περιπτώσεις, η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη, μια από τις πλέον κοινές αιτίες πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου, λογίζεται πλέον ως κακούργημα.
Η αναβάθμιση της παραβίασης του ερυθρού σηματοδότη σε κακούργημα και η ένταξή του στον Ποινικό Κώδικα επισύρει πλέον βαριές ποινές για τον παραβάτη οδηγό εφόσον προκαλέσει σημαντικές βλάβες σε υποδομές ή άλλα αντικείμενα, τραυματίσει βαριά ένα άτομο ή το σκοτώσει.
Μάλιστα και ανάλογα με τον αριθμό των νεκρών από παραβίαση κόκκινου και εφόσον αποδειχθεί ότι αυτοί προέκυψαν από επικίνδυνη οδήγηση και όχι από παράγοντες όπως για παράδειγμα η κούραση, η κάθειρξη μπορεί να φτάσει έως και τα ισόβια με ελάχιστη ποινή φυλάκισης τα πέντε χρόνια.
Πηγή: carandmotor.gr