Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025

1972-Εκτροχιασμός τραίνου στη Ζυλιάνα


Μισός αιώνας πέρασε από τότε που το Ελλάς Εξπρές εκτροχιάστηκε στη γέφυρα της Ζυλιάνας που κατέρρεε.

Με τραίνο εκτελούνταν, η συγκοινωνία Θεσσαλονίκης-Λάρισας. Θα θρηνούσαμε περισσότερα θύματα αν η γέφυρα ήταν μεγαλύτερη και...  


 

το βαγόνι, έπεφτε στο ρου του ορμητικού χειμάρρου. Διαβρώθηκαν τα βάθρα της από μεγάλη πλημμύρα.
Ήταν ξημερώματα το 1972. Τριτη 8 Μαρτίου και ώρα 6.40.
Όλα έγιναν ξαφνικά.
Εύστοχα σχολιάζει ο τ. Δήμαρχος κ. Αστέριος Χοντρόπουλος, αναφέροντας ότι αφαιρέθηκε υλικό από την κοίτη και τα ρείθρα των πελμάτων για το μπάζωμα του κάμπινγκ ΕΟΤ, επί εποχής Λαδά που ηταν Περιφερειάρχης. Διευθυντής του κάμπινγκ ΕΟΤ Σκοτίνας, ο ταγματάρχης Βαλάκος και υπεύθυνος ο τοπογράφος Κώστας που αργότερα έκτισε το εξοχικό του στη θέση "Κρανιές" στην κοινοτική γεώτρηση...



 

Η γέφυρα έχει καταρρεύσει και η αμαξοστοιχία "Ελλάς-Εξπρές" έχει ακινητοποιηθεί. Διέκοψε το δρομολόγιό της, προερχόμενη από το Ντόρτμουντ, λόγω του πλημμυρισμένου χειμάρρου Ζυλιάνα, που τα ορμητικά νερά του περνούν κάτω από την γκρεμισμένη γέφυρα.
Η γέφυρα απέχει τριακόσια μέτρα από την θάλασσα. Πλάι στο άλσος Παραμύθα και στο Κάμπινγκ ΕΟΤ ΟΛΥΜΠΟΣ ΣΚΟΤΙΝΑΣ. Στις 4.20 το πρωί η αμαξοστοιχία αναχώρησε από την Θεσσαλονίκη για Αθήνα με μηχανοδηγό, τον Νίκ. Καραμπουρούνη 51 ετών από την Λάρισα. Το συρμό αποτελούσαν έξι επιβατηγά βαγόνια, ένα σκευοφόρο - ταχυδρομείο, δύο επίκουρα μικρά βαγόνια και η υπ αριθ. 307 ντηζελομηχανή Αμερικανικής κατασκευής.
Στην αμαξοστοιχία επέβαιναν εκείνη τη στιγμή 200 άτομα. Στη Λεπτοκαρυά έκανε στάση στις 6.30 σύμφωνα με το δρομολόγιο. Δέκα λεπτά αργότερα η αμαξοστοιχία έγραψε το τέλος του δρομολογίου.
Ο πανικός είχε ξαπλώσει τα φτερά του, στους επιβάτες.

Νεκρός ο Αντώνιος Γρεβενίτης 44 ετών από την Λεπτοκαρυά.
Μεταξύ των τραυματιών εκτός του μηχανοδηγού ήταν και οι εξής Λεπτοκαρύτες: Αθ. Κατσαρός, Αθήνα Γιάνζιος, Χρ. Γκουγκουρέλας και Χρ. Κατσιούλας.



 

Συνεργεία του στρατού και της πυροσβεστικής ανέσυραν από τα συντρίμματα παγιδευμένους και τραυματίες. Στον τόπο του σιδηροδρομικού ατυχήματος έσπευσαν οι υφυπουργοί κεντρικής Μακεδονίας κ. Γκαντώνας και Θεσσαλίας κ. Λαδάς.


Αρχείο Φωτοθήκης Λάρισας, φωτογραφία του συντάκτη.

Θλιβερός ο απολογισμός. Ένας νεκρός και 19 τραυματίες.



 

Εικόνες από την εφημερίδα Μακεδονία.


 

Η γέφυρα που ενώνει τις δύο όχθες του χειμάρρου.


 

Η εγκαταλειμμένη γεφυρα , όπως δεσπόζει σήμερα.


 

Οι σιδερογραμμές σήμερα απουσιάζουν, από την γέφυρα.


 

Άλλη άποψη της γεφυρας Ζυλιάνας.


Φωτογραφία: © Harald Pfeiler.


Στη φωτογραφία (πάνω): Το Hellas Express D 410 στις 18.10.1973 με την A 322 επικεφαλής αναχωρεί από το σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας.


Το Hellas-Express, κατείχε μία περίοπτη θεση στις "Διεθνές σιδηροδρομικές γραμμές". Ήταν το τραίνο μεγάλων αποστάσεων Ντόρτμουντ-Αθήνα, σε μήκος στη Ευρώπη 3000 χλμ.που τα κάλυπτε σε 51 ώρες. Μπήκε σε κυκλοφορία το 1963.





Σχεδιάστηκε για να διευκολύνει την κυκλοφορία των Ελλήνων μεταναστών που η ελπίδα μιας καλύτερης ζωής τους έσπρωχνε τότε μαζικά στη Δυτική Γερμανία.

Αποστόλης Γανωτής
(Πρώτη δημοσίευση στο FB 7-3-2021).
 
Πηγή: spieria.gr